Paludarium 45*45*60 kikkers gezocht!


hoprider

New member
Lid geworden
23 juni 2022
Berichten
3
Leeftijd
20
Dag iedereen

Ik zou graag een paludarium maken met de bak van exoterra 45*45*60. Ik ben van plan een tropisch regenwoud thema te maken met een watercompartiment van ong. 15 cm onderaan. Alleen weet ik echter niet zo goed welke kikkers hierin goed zouden passen. Ik zou graag 2 kikkers van dezelfde soort hebben (want 1tje lijkt me zo zielig) die zich thuisvoelen. Ik had al wat research gedaan en bv. pijlgifkikkers leek mij niet een goed idee angezien deze tamelijk snel kunnen verdrinken. Dus als je een juiste soort weet die ,niet te groot en niet snel verdrinken kan en in dit paludarium zou passen, antwoord zeker! Alle hulp is welkom!

Vele groetjes
Maxim
 
Ik heb al jaren tricolors, ook met een watergedeelte. Verdrinken echt niet. Gaan niet uit zichzelf in het water maar als ze erin vallen zijn ze er binnen een paar seconden weer uit. Hoeven ook niet warm te zitten.
Ik zou er wel meer dan 2 nemen. 5 of zo.
 
Foto's zijn wel van een paar jaar geleden maar het bakje draait nog steeds.
 

Bijlagen

  • DSC_0071.JPG
    DSC_0071.JPG
    163 KB · Weergaven: 118
  • DSC_0224.JPG
    DSC_0224.JPG
    79.2 KB · Weergaven: 120
Slechte foto hoe het nu is.
 

Bijlagen

  • IMG_20220623_165612.jpg
    IMG_20220623_165612.jpg
    189.2 KB · Weergaven: 129
er staat wel wat in mijn topic, maar er is veel meer kennis en tips op andere sites. Tricolors kunnen wel redelijk zwemmen, andere zijn iets minder handig maar ik heb zo ver ik het weet tot nu toe niks verloren door het water gedeelte
 
de Leucomelas en Tricolore die ik heb, zittten in een 60x60x45, en zitten geregeld in het water met hun lichaam wel.
in mn andere meter bak zitten 2 kikkers die ook erg snel weer uit het water komen. Alleen zitten die minder te badderen dan de Leucomelas.
 
Bedankt iedereen!
Ik denk dat ik voor de blauwe pijlgifkikkers ga (azureus) met een strandje dat ze simpel uit het water kunnen klimmen. Ik zal nog wel een update posten als het paludarium af is of als ik nog en vraag heb.

Groetjes
Maxim
 
Hoprider

Misschien vooraf aan te bevelen om de dendrobates tinctorius azureus enkel als paar te houden in jou bak, of in meerdere, maar dan in aanbeveling vanuit een winkel.

Meerdere dendrobates ( vrouwen) kunnen elkaar het leven zuur maken. Bij volwassen dieren is het geslacht door een of kikkerwinkel of particulier / kenner makkelijk vast te stellen door lichaamsvorm en grote van de tenen, en de kleur daarvan, overgens vaak, en enkel in volwassen vorm.

Leuk dat je kiest voor een dendro ( latijns voor boom) en bates ( latijns) voor boom, dus een boomklimmer.

Houdt vooraf er wel rekening mee dat kikkers in een vochtige omgeving worden gehouden, ga hier niet te diep over in maar je zal eventueel zelf de bak regelmatig moeten besproeien, om dit zeg maar goed aan te pakken.

Als daar vooraf door onwetendheid te weinig aandacht naar uit gaat, dan gaat het fout, vooral in te droge omgevingen gaat de kikker dood door verdroging.

Kikkers verdrinken niet in water, daar klimmen ze weer uit.

Verder voor zover, moet je steeds een potje fruitvliegen in huis hebben om ze regelmatig ( om de 2 dagen) te voeren, en daar komt ook nog dendrocare bij kijken en calcium en magnesium in natte vorm, toedienend via een plantenspuit, 2 x per week.
De dendrocare is een wit poeder wat je vermengd ( simpel gezegd) met de te geven fruitvliegen.

Zomaar een heel verhaal, maar naar ik hoop dat je er verder mee komt.
 
Nog een paar vraagjes:

-Welke belichting zou ik gebruiken opdat deze goed de bodem zou kunnen gebruiken. (staat in een ruimte met opzich wel veel licht al aanwezig)
-Waar ABG substraat mix te vinden.
-Hebben de dendrobates tinctorius azureus UV-B nodig want soms lees ik van wel en soms van niet.
-In welke (online) winkel kan ik de volgende planten vinden : biophytum sensitivum, vriesea racinea/hieroglyphica/malibu/... ,philodendron lincoln park/verrucosum/... ,anthurium crystallinum, begonia vankerckhovenii, marcgravia umbellata/sintenisii/... ,elaphoglossum peltatum, monstera siltepecana ,microgramma, macodes petola, zootrophion griffin, peporomia... ,monstera swiss cheese, taxiphyllum barbieri, vallisneria Spp., rotala indica, nymphoides aquatica, nymphaea stellata en enkele soorten mos zoals sphagnum mos, tropisch mos, ...

Natuurlijk niet al deze planten maar om een idee te geven. Liefst ook een of meerdere winkels.

Zeer veel dank bij voorbaat.

Groetjes
Maxim

 
UV-B is niet noodzakelijk.
Planten voor een paludarium vind je erg makkelijk door te Googlen naar paludariumplanten, en zo kom je van de ene naar de andere link.
 
UV-B is niet noodzakelijk.
Planten voor een paludarium vind je erg makkelijk door te Googlen naar paludariumplanten, en zo kom je van de ene naar de andere link.
Maar stel je dan voor om vitamine D bij te voeren? of zeg je gewoon dat het wel goed komt zonder iets.
 
Ik ben er ooit vanuit gegaan dat de kikkertjes die ik heb (tricolors) ook voorkomen op berghellingen, bosranden en langs beekjes. Hier zouden ze dus ook te maken hebben met zonlicht.
Ik heb er dus voor gekozen een uv-b lamp te gebruiken die ik elk jaar vervang.
Verder voer ik vrij veel springstaartjes, die ik voer met visvlokken. (Visvlokken bevatten vitamines).
Ook de kikkervisjes krijgen visvlokken en groeien gewoon op in het "paludarium".

Verder geef ik geen extra vitamines.
 
Nekko

Niets komt goed zonder niets te doen, er gaat in onze gemeenschappelijke hobby hier en op dit forum en hobby, niets vanzelf.

Wat ik in huis heb is dendrocare / multivitamines / en calcium magnesium, en ja nog steeds geen kikkers die komen nog, maar beter vooraf goed voorbereid dan later er achter komen dat het anders of beter gekund had.

Een en ander is dus vooraf in huis gehaald vanwege dat dit is aanbevolen door de ( kikker) winkel die ik zo af en toe bezoek. Deze beveelt aan de kikkers 2x per week te besproeien met de supelementen, en de dendrocare uiteraard met en via de fruitvliegen.

@Frank3

Leuk om te lezen dat het goed gaat, de tricolor's zijn inderdaad makkelijk te houden kikkers, en inderdaad ze zorgen al snel voor nieuwe aanwas.
 

Terug
Bovenaan