Overgenomen bak met een Tc420


DunnoNL

New member
Lid geworden
29 januari 2023
Berichten
3
Leeftijd
32
Voor een aantal weken geleden heb ik na 8 jaar weer een bak aangeschaft.
Een juwel 240 met alles erop en eraan en met een TC420.
Ideaal dacht ik, maar nu lijken de led balken niet juist aangesloten en heb ik een aantal instellingen/aansluiten proberen na te lopen.
Alleen nu stuit ik toch op een probleem.

Ik heb 4 led balken, waarvan ik vermoed dat het RGB balken zijn, de opstelling is;

1 grote balk achterin de bak
2 kleinere in het midden ( links en rechts van het verstevigingsstuk)
1 grote balk voor in de bak

Nu lijkt het erop dan de voorste op channel 5 is aangesloten ( modus wit volgens TC420 )
En de achterste op channel 4 ( modus wit volgens TC420 )

Dit klopt aardig want welk voorbeeld schema ik ook download channel 4 gaat nagenoeg altijd aan en channel 5 altijd uit.
Dit omdat channel 5 in geen enkel standaard voorbeeld actief word gesteld.

De balkjes in het midden lijken aangesloten te zijn op RBG want het eerste balkje (links vanaf het midden) vertoont de kleuren rood groen blauw maar OOK wit.
Het balkje rechts (vanuit het midden) vertoont alleen blauw licht. Welke modus ik ook pak, rechts midden is ALTIJD BLAUW.

Nu kan je je natuurlijk voorstellen dat dit uitermate irritant is, want met welke modus dan ook, mijn bak kleurt met modussen altijd in 2 kleuren ( links en rechts midden kleine balkjes )

Nu heb ik de aansluitschema's bekeken en besef ik mij dat ik het e.e.a. anders moet gaan verbinden op de TC420.
Maar hoe kan het in godsnaam zijn dat het balkje links in het midden rood, groen, blauw maar ook wit kan verkleuren.

De led strips hebben 4 aansluitingen 1 voor +( 12/24 volt) en 3 voor RGB.
Maar dit ene linker stripje lijkt op de 1 of andere manier zo aangesloten te zijn dat ie dus RGB en wit kan aansturen. Dus 1 voor +(12/24 volt) dan nog RGB + Wit das in mijn ogen 5 aansluitingen.
Kan zon strip ook werken op RGB + Wit zonder de + 12/24 volt ?
Als het niet helemaal duidelijk is kan ik wat foto's maken en plaatsen.
 
Ik kan me het probleem niet visualiseren en heb echt foto's nodig om hier mee te kunnen assisteren.
 
Dat snap ik. Het is altijd toegestaan om hulpmiddelen te gebruiken. (y)Vergeet dan alleen niet je bronvermeldingen in het verslag.
 
Je hebt altijd iets van een + nodig en verder een - per kanaal. Als je een RGBW strip hebt dan moet je dus in principe 5 draden hebben. Als je er minder hebt dan hebben ze iets spannends gedaan.
Om te kijken wat er precies aan de hand is zou ik eerst een heel eigen programma maken waarin je eerst alleen kanaal 1 aanzet, daarna alleen kanaal 2, dan 3, 4, 5. Dan kun je goed zien welke effect elk kanaal afzonderlijk heeft. Het beste stel je dan de overgang in op jump ipv fade. Dan heb je geen momenten waarin meerdere kanalen aan zijn.
Schrijf dan op wat elke balk doet bij dat ene kanaal. Zo kunnen we uitvogelen wat ze gedaan hebben.
Met die info kijken we verder wat de volgende stappen zijn
 
Excuus voor mijn late reactie, heb 2 avond diensten achter de rug en voor werk probeer ik hier en daar mijn bak te optimaliseren.

Dit is de lichtopstelling.
Maar zoals jullie kunnen zien is er dus een verdeling.
IMG-20230126-WA0009.jpeg

Maar ik moet denk idd alles loskoppelen en aansluiten
 
Voordat je nu alles los gaat halen zou ik eerst die test eens doen. Zou best kunnen dat je niet al te veel hoeft aan te passen.
 
Vind de opstelling best vreemd.
Maar ik denk dat ik weet wat me te doen staat.
Ik ga jullie op de hoogte houden.
20230201_203339.jpg
 

Terug
Bovenaan