Opeens een babyslakje uit het niets


ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Berichten
206
Leeftijd
25
Dag

Mijn aquarium is nog maar een paar weken oud en dus nog vollebak aan het indraaien.
Ik was juist mijn waterwaardes aan het opmeten - die trouwens wel ça va lijken - en het een beetje aan het schoonmaken.

Toen zag ik op mijn hout opeens een stuk vuil, net voordat ik dit wilde wegvegen met mijn vinger zag ik dat er twee voelsprieten uit
dit stukje vuil kwamen. Vervolgens beweegde het opeens ook nog is.

Dit was dus blijkbaar een babyslakje. :p

Ik heb nog geen vissen, slakken, of eender wat gekocht.... Ik denk dat deze per ongeluk in mijn aquarium is beland met het aankopen van de planten uit de winkel? In de winkel stonden de planten in een aquarium met vissen (en waarschijnlijk ook slakken dan). Ik vermoed dat dit kleine slakje dan op een van de plantjes zat.

Eerst was het niet mijn bedoeling om een slak te houden, maar eentje vindt ik nog wel lachen.
Wel heb ik hier een paar vragen over:
  1. Mijn aquarium is nog niet ingedraaid, is dat gevaarlijk voor dit slakje op vlak van waterwaarde?
  2. Moet ik speciaal eten gaan kopen, of kan deze zich voeden met wat algen en plantjes in mijn aquarium?
  3. Heeft dit slakje invloed op het visbestand dat ik eerst in gedachten had? Kan je hier lezen: https://aquaforum.nl/threads/1-betta-garnaaltjes-en-tetras-in-60l-bak.171229/
  4. Weet iemand wat voor slak dit is?
  5. Hoe snel groeien deze slakjes?

Bedankt!

- Foto's in bijlagen
 

Bijlagen

  • IMG_7232.jpeg
    IMG_7232.jpeg
    289.6 KB · Weergaven: 137
  • IMG_7238.jpeg
    IMG_7238.jpeg
    381.6 KB · Weergaven: 165
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit een kleine appelslak is. Veel alg enzo gaat er niet zijn dus een mini beetje voeren elke week ofzo is misschien niet slecht, anders gaat hij waarschijnlijk wel aan de planten zitten. Slakken vormen normaal geen probleem met je gepland bestand, enkel helena's (die het zeker niet zijn) durven garnalen pakken. Slakken zijn volgens mij een stuk minder gevoelig voor slechte waterkwaliteit, maar ik heb zelf enkel ervaring met poelslakken en posthoornslakjes in de opstart (die deden het juist te goed tijdens de opstart).
 
Ok bedankt, ik zal is een klein potje slakkenvoer halen dan. :)
 
Een korreltje garnalenvoer ofzo is ook goed hoor. Ik weet zelfs niet of er eigenlijk speciaal voer voor slakken bestaat, meestal eten ze mee wat de pot schaft.
 
Lastig te zien maar ik denk dat het ook een Posthoornslakje kan zijn. Misschien kan een foto van de zijkant dat verduidelijken.
 
Hoef je idd geen bijzonder voer voor te halen. Gewoon klein beetje erin mikken van wat je al hebt.
 
Ik denk dat dit een kleine appelslak is. Veel alg enzo gaat er niet zijn dus een mini beetje voeren elke week ofzo is misschien niet slecht, anders gaat hij waarschijnlijk wel aan de planten zitten. Slakken vormen normaal geen probleem met je gepland bestand, enkel helena's (die het zeker niet zijn) durven garnalen pakken. Slakken zijn volgens mij een stuk minder gevoelig voor slechte waterkwaliteit, maar ik heb zelf enkel ervaring met poelslakken en posthoornslakjes in de opstart (die deden het juist te goed tijdens de opstart).
Helena's pakken geen garnalen. Dat kunnen ze niet eens. Een Helena vangt z,n (slakken-)prooi bijvoorbeeld door zich vast te zuigen op het huisje. Dan duurt het een poosje voordat hij met een soort voel buis de opening in het huisje gevonden heeft en dit vervolgens met een lange "tong" leeg schraapt. Ze zullen zich wel tegoed doen aan aas of dusdanig zieke wezens, en dat kunnen dus wel ook garnalen zijn, die niet meer weg kunnen komen.
 
Welke slak het precies is durf ik ook niet te zeggen. Een appelslak zou ik gek vinden want die mogen commercieel niet meer verhandeld worden en zij zetten hun eitjes af bovenwater. Nog nooit gezien dat die meekomen met planten maar alles kan natuurlijk.

Verder kan het geen kwaad en je hoeft mijn inziens helemaal niet te voeren of iets speciaals te doen. Lekker laten zitten en geniet alvast van het leven in de bak!
 
Helena's pakken geen garnalen. Dat kunnen ze niet eens. Een Helena vangt z,n (slakken-)prooi bijvoorbeeld door zich vast te zuigen op het huisje. Dan duurt het een poosje voordat hij met een soort voel buis de opening in het huisje gevonden heeft en dit vervolgens met een lange "tong" leeg schraapt. Ze zullen zich wel tegoed doen aan aas of dusdanig zieke wezens, en dat kunnen dus wel ook garnalen zijn, die niet meer weg kunnen komen.
Naar mijn weten gebruiken Helena's gif om hun prooi te verlammen alvorens ze die opeten. Ikzelf heb nooit predatie opgemerkt van helena's, maar toch al van mensen gehoord dat zij dat wel deden. Het kan natuurlijk wel dat dit vooral de zwakkere garnalen zijn, daar ga ik geen uitspraken over doen.
 
Naar mijn weten gebruiken Helena's gif om hun prooi te verlammen alvorens ze die opeten. Ikzelf heb nooit predatie opgemerkt van helena's, maar toch al van mensen gehoord dat zij dat wel deden. Het kan natuurlijk wel dat dit vooral de zwakkere garnalen zijn, daar ga ik geen uitspraken over doen.
Fabeltje. Bij de anentome helena slakken is nooit enig soort van gif aangetroffen. Ze eten de prooi gewoon levend op met hun 'slurf'.

 
Fabeltje. Bij de anentome helena slakken is nooit enig soort van gif aangetroffen. Ze eten de prooi gewoon levend op met hun 'slurf'.

Ook weer iets bijgeleerd dan, een hardnekkige en wijdverspreide fabel.
 
Naar mijn weten gebruiken Helena's gif om hun prooi te verlammen alvorens ze die opeten. Ikzelf heb nooit predatie opgemerkt van helena's, maar toch al van mensen gehoord dat zij dat wel deden. Het kan natuurlijk wel dat dit vooral de zwakkere garnalen zijn, daar ga ik geen uitspraken over doen.
Nee, Helena's gebruiken ook geen gif. Dat is een wijdverbreid misverstand. Helena's zijn niet giftig. Op sommige sites staat dit nog wel foutief vermeld. Ze "plakken", zuigen eigenlijk, zich vast op een prooi.
Kijk maar eens naar dit filmpje.

 
Ook weer iets bijgeleerd dan, een hardnekkige en wijdverspreide fabel.

Als iets vaak genoeg wordt herhaald is het heel moeilijk om eea er weer uit te halen. Zo is de naam Anentome (of Clea) maar hebben mensen vaker Anatome in gedachten. Gevolg daarvan is dat websites met de juiste naam niet worden gevonden en alleen de pagina's met onjuiste naam worden getoond. Om maar gevonden te worden houden die sites de verkeerde naam aan. Ik denk dat ik ook maar een pagina maak met de verkeerde naam....Anentome wordt 10 keer gezocht, Anatome 9900 keer (per maand).....
 
Als iets vaak genoeg wordt herhaald is het heel moeilijk om eea er weer uit te halen. Zo is de naam Anentome (of Clea) maar hebben mensen vaker Anatome in gedachten. Gevolg daarvan is dat websites met de juiste naam niet worden gevonden en alleen de pagina's met onjuiste naam worden getoond. Om maar gevonden te worden houden die sites de verkeerde naam aan. Ik denk dat ik ook maar een pagina maak met de verkeerde naam....Anentome wordt 10 keer gezocht, Anatome 9900 keer (per maand).....
Je hebt helemaal gelik wat die naam betreft. Er doen heel veel, dus ook op aquarium forums, afwijkende verhalen over dit diertje de ronde. Zo las ik al ergens dat wanneer vissen "slapen", stilhangen dus dat deze aangevallen en gegeten zouden worden door Helena's. NIET WAAR DUS!! Ik heb even geprobeerd of ik die site nog terug kon vinden maar dat is me nog niet gelukt.
 
Als iets vaak genoeg wordt herhaald is het heel moeilijk om eea er weer uit te halen. Zo is de naam Anentome (of Clea) maar hebben mensen vaker Anatome in gedachten. Gevolg daarvan is dat websites met de juiste naam niet worden gevonden en alleen de pagina's met onjuiste naam worden getoond. Om maar gevonden te worden houden die sites de verkeerde naam aan. Ik denk dat ik ook maar een pagina maak met de verkeerde naam....Anentome wordt 10 keer gezocht, Anatome 9900 keer (per maand).....
Das waar. Zelfde gevalletje als met platwormen waar plots alles met een driehoekige kop Planaria en schadelijk is en alles met een andere kop geen Planaria en onschadelijk is.
 
Je hebt helemaal gelik wat die naam betreft. Er doen heel veel, dus ook op aquarium forums, afwijkende verhalen over dit diertje de ronde. Zo las ik al ergens dat wanneer vissen "slapen", stilhangen dus dat deze aangevallen en gegeten zouden worden door Helena's. NIET WAAR DUS!! Ik heb even geprobeerd of ik die site nog terug kon vinden maar dat is me nog niet gelukt.
Hah dat wordt hier op het forum ook door een aantal mensen beweerd waar ik daarna altijd flinke discussies mee heb ;)

Zo is de naam Anentome (of Clea) maar hebben mensen vaker Anatome in gedachten.
Ik maakte vroeger ook die fout. Net voor de zekerheid nog even terug gescrold maar tegenwoordig schrijf ik het gelukkig goed ;)
 
Nee, Helena's gebruiken ook geen gif. Dat is een wijdverbreid misverstand. Helena's zijn niet giftig. Op sommige sites staat dit nog wel foutief vermeld. Ze "plakken", zuigen eigenlijk, zich vast op een prooi.
Kijk maar eens naar dit filmpje.


Gaaf, bijna luguber filmpje!
 
Hah dat wordt hier op het forum ook door een aantal mensen beweerd waar ik daarna altijd flinke discussies mee heb ;)


Ik maakte vroeger ook die fout. Net voor de zekerheid nog even terug gescrold maar tegenwoordig schrijf ik het gelukkig goed ;)
En ik maar denken dat Anetatome de juiste spelling is en Daniel voor gek verklaren :p
 
Ben zelf nog Clea gewoon, zijn ze er nu al volledig uit welke van de 2 ze de correcte vinden? Beide zouden door dezelfde autheur in hetzelfde jaar zijn gepubliceerd volgens WORMS dan toch.
 
Zo is de naam Anentome (of Clea) maar hebben mensen vaker Anatome in gedachten.
Ondanks dat ik al een paar jaartje in de hobby mee draai heb ik niet eerder van de naam Anentome gehoord :oopss:dus een aandacht punt voor mij :thumbs:
 
Ben zelf nog Clea gewoon, zijn ze er nu al volledig uit welke van de 2 ze de correcte vinden? Beide zouden door dezelfde autheur in hetzelfde jaar zijn gepubliceerd volgens WORMS dan toch.

Zie het artikel op aquainfo....volgens mij is er nog niet echt overeenstemming hoe ze het willen doen en hebben ze alleen een voorzet gegeven..... Afrikaanse en Aziatische soorten worden dan mogelijk gesplitst in twee ondergeslachten......of niet. Wie zal het zeggen.
 
Zie het artikel op aquainfo....volgens mij is er nog niet echt overeenstemming hoe ze het willen doen en hebben ze alleen een voorzet gegeven..... Afrikaanse en Aziatische soorten worden dan mogelijk gesplitst in twee ondergeslachten......of niet. Wie zal het zeggen.
Zelfde als op WORMS dus, daar worden beide opties aangeven als bruikbaar tot nader order.
 
Hah dat wordt hier op het forum ook door een aantal mensen beweerd waar ik daarna altijd flinke discussies mee heb ;)


Ik maakte vroeger ook die fout. Net voor de zekerheid nog even terug gescrold maar tegenwoordig schrijf ik het gelukkig goed ;)
Ah ok, dat zou inderdaad wel kunnen dat ik het hier opgepikt heb...:)
 
Zoals beloofd een artikel met de foute naam :DD uiteraard wel met toelichting waarom ik deze heb gebruikt.....

 
Zoals beloofd een artikel met de foute naam :DD uiteraard wel met toelichting waarom ik deze heb gebruikt.....

Alleen jammer dat je dat dan helemaal onderaan pas toelicht, zo is het opvoedende effect laag. Is dat SEO technisch handiger of een andere reden? Persoonlijk zou ik dat namelijk kort als eerste noemen.
 
Ik schreef ook altijd Anatome helena, ik zag wel Anentome voorbij komen, maar dacht dat dat de foute spelling was. Weer wat geleerd, dank je wel! Ik zou in je artikel gewoon na je uitleg verder gaan met Anentome helena trouwens. ;)
 
Ik schreef ook altijd Anatome helena, ik zag wel Anentome voorbij komen, maar dacht dat dat de foute spelling was. Weer wat geleerd, dank je wel! Ik zou in je artikel gewoon na je uitleg verder gaan met Anentome helena trouwens. ;)
Dat is dus het lastige met Google....dan wordt het artikel niet gevonden op Anatome...en dat was nou net het doel.
 
Ik schreef ook altijd Anatome helena, ik zag wel Anentome voorbij komen, maar dacht dat dat de foute spelling was. Weer wat geleerd, dank je wel! Ik zou in je artikel gewoon na je uitleg verder gaan met Anentome helena trouwens. ;)
Haha, deze week nog een post bewerkt omdat ik de naam fout had geschreven, en verbeterd naar "Anatome". Goed, Anentome helena of Clea dus. Ik heb de mijne, genaamd Heleentje, inmiddels alweer een jaar in de bak. Goed gecamoufleerd met wat penseel/baardalgen zag ik Heleentje afgelopen week weer rondkruipen. Alle Poelslakken zijn sinds lang geconsumeerd, maar hij/zij blijkt ook te overleven op restjes pellets en wat verdwaalde Artemia.
 
Dat is dus het lastige met Google....dan wordt het artikel niet gevonden op Anatome...en dat was nou net het doel.
Wat als je anatome toevoegt als tag, maar verder in het artikel de juiste spelling aanhoudt?
 
Wat als je anatome toevoegt als tag, maar verder in het artikel de juiste spelling aanhoudt?
Google ziet Anentome en Anatome als twee aparte woorden. Zoek maar eens op beide termen dan krijg je andere resultaten. De pagina met Anentome heeft ook de opmerking dat de naam soms verkeerd gespeld voorkomt... Maar dan nog wordt de pagina daarop niet gevonden doordat andere websites over de hele pagina heen deze naam gebruiken.
 
Dat snap ik, maar kun je, evt in onzichtbare kleur, de foutieve spelling ergens op die pagina kwijt zodat het artikel gevonden wordt door google. Verder in het artikel de juiste spelling
 
Google is tegenwoordig best slim. Tekst verstoppen op de pagina heeft niet zoveel nut meer en kan zelfs schadelijk werken voor je hele website.

Overigens als ik zoek op "Anatome helana" is het juiste / correct gespelde artikel van Aquainfo het 6e resultaat dus zo slecht staat het er nog niet voor.
 

Terug
Bovenaan