Ontzettend veel ontlasting


TomAmsAqua

Active member
Lid geworden
31 augustus 2022
Berichten
39
Leeftijd
32
Ik heb 10 tetra’s totaal en een ancisterus + beta.

Mijn aquarium zit echt onder de poep wat ik echt om de enkele dagen schoon moet maken.

Ik heb niet de behoefte om zo vaak m’n aquarium te moeten schoonmaken en vraag mij af of het door de tetra’s, beta of ancisterus komt.

Ik wil m’n ancisterus ook verkopen denk ik ivm het alles omwoelen in m’n aquarium.

Kan iemand mij uit leggen wie zoveel poept?
 

Bijlagen

  • 30F92127-1706-4AA8-A784-F23A3396B86E.jpeg
    30F92127-1706-4AA8-A784-F23A3396B86E.jpeg
    3.5 MB · Weergaven: 85
  • 79A219B0-2567-4400-B8D3-37C0959EB30E.jpeg
    79A219B0-2567-4400-B8D3-37C0959EB30E.jpeg
    3.8 MB · Weergaven: 86
  • AC6FE4F2-E603-484F-B417-6C817B91AEC6.jpeg
    AC6FE4F2-E603-484F-B417-6C817B91AEC6.jpeg
    3.5 MB · Weergaven: 83
  • D26BDA8B-7331-414B-B3F2-2C082BFB0940.jpeg
    D26BDA8B-7331-414B-B3F2-2C082BFB0940.jpeg
    4.1 MB · Weergaven: 85
Dat is van de Ancistrus.

Die schraapt hout.

Geef je deze ook nog speciaal voer?

Als je het nitraat verhoogd, veranderd de C:N verhouding. Dan composteerd die poep beter.

Je kunt ook beter voer kopen. Niet de grote voordeelpot vlokken.

Dat geeft ook betere C:N verhouding.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Een Ancistrus inderdaad een grote vervuiler.

Wat ik me dan afvraag @biljoenblik . Wat is beter voer voor een Ancistrus of vissen in het algemeen. Zit je aan een merk te denken of aan bepaalde eigenschappen?

Wel hier ooit iets gelezen in dit verband over dierlijk voer maar voor de Ancistrus natuurlijk uitgesloten.
 
Een Ancistrus inderdaad een grote vervuiler.

Wat ik me dan afvraag @biljoenblik . Wat is beter voer voor een Ancistrus of vissen in het algemeen. Zit je aan een merk te denken of aan bepaalde eigenschappen?

Wel hier ooit iets gelezen in dit verband over dierlijk voer maar voor de Ancistrus natuurlijk uitgesloten.
Voer waar minder of geen vismeel in zit.

En dan heb je ook nog diepvriesvoer. En ieder beestje heeft andere C:N verhouding.

Hier al een begin.

 
Dat komt omdat jij allemaal van die lekkere komkommer of courgette aan je ancistrus geeft. Ik zie de vork nog uitsteken. Lekker laten liggen die drollen en anders een keer met een schepnetje vlak boven de drollen langs. Dan schep je ze op en de rest dwarrelt het filter in. Dat vergaat vanzelf wel je hoeft er in principe niets te doen maar volgens mij krijgen ze een boel lekkere dingen van je. Dan krijg je veel poep. Dat zie je als je veel voert. 😄
 
zou die vork ff weghalen anders kun je straks ancistrus eten, voor komkommer/courgette kun je ook een theelepel gebruiken, duw je smalle kant er zo doorheen, wat visvriendelijker :DD
 
Is dit een Superfish Home bakje oid?
 
Is dit een Superfish Home bakje oid?
Klopt.

 
Lekker laten liggen die drollen en anders een keer met een schepnetje vlak boven de drollen langs. Dan schep je ze op en de rest dwarrelt het filter in. Dat vergaat vanzelf wel je hoeft er in principe niets te doen
Ik vrees met vrezen dat dat in dit bakje met dit filter niet op gaat. Niet voor niets halen mensen de filterbehuizing eruit en plaatsen een los (extern) filter.
Met dit filter in het filterhuis krijg je nooit de distributie van water (en dus ook voedingsstoffen) goed en dat blijf problemen geven in je bak op den duur.

De spraybar is te kort en licht lukraak ergens midden in de bak en hoe je hem ook laat blazen, er blijven deadspots. Zonder spraybar loop je tegen hetzelfde probleem aan (plus veel gespetter). En de spraybar verleggen is maar lastig te zien, met veel bochtenwerk en daar is het filter best zwakjes voor.

Omdat het filterhuis stukje van de bodem af ligt zal het ook nooit die "zware" ancistruspoep omhoog gezogen krijgen door de gaatjes. Vuil gaat zich verzmalen op meerdere plekken.

Ik heb uiteindelijk het filterhuis verwijderd (Home 80) en onder andere met een extern en later een intern filter gewerkt.


Nog een opmerking over makkelijke plantjes.
Alle plantjes zijn makkelijk als je ze de juist omstandigheden kunt bieden.

Dit bakje heeft een zwakker verlichting dus blijf als je nog meer planten aanschaft, weg bij planten voor medium tot fel licht.


Nog een groot nadeel van dit filterhuis. Vissen kunnen erin springen. Ik ben zo een paar keer een honinggourami kwijt geweest, steeds dezelfde. Die heb ik heel wat keren met moeite weer uit dat filterhuis gekregen.
 
vrees met vrezen dat dat in dit bakje met dit filter niet op gaat. Niet voor niets halen mensen de filterbehuizing eruit en plaatsen een los (extern) filter.
Ik vind het dan wel erg frappant dat er bij mij niet zo van die flinke drollen in liggen terwijl ik toch echt meer vissen in mn 60l heb inclusief zn zelfde ancistus met wat babys er naast. Maar misschien is het lage nitraat zoals biljoenblik al zei dat wilt ik zelf nog niet wat hij vertelde. Dat is dan het nadeel van je waterkolom schoonhouden.
Maar ik verwacht dat die poep er niet lang ligt. Als ik elke dag een plakje komkommer aan mn vissen geef dan denk ik dat er bij mij ook van die vezelrijke drolhopen ophopen 😄
 
Ik vind het dan wel erg frappant dat er bij mij niet zo van die flinke drollen in liggen terwijl ik toch echt meer vissen in mn 60l heb
Welk 60 liter bakje, welk filter en met name welke filterbehuizing? Wat met name dat laatste is hier het probleem.
 
De filter zit in de home ingesloten en de uitstroom is niet je van het dus dat is denk ik mede de oorzaak.
 
Welk 60 liter bakje, welk filter en met name welke filterbehuizing? Wat met name dat laatste is hier het probleem.
Ook zo iets zoals ik op de foto kan zien, al heb ik er muggengaas omheen om de gleufjes meer af te dichten. Maar ik heb ook 2 pompjes en bij mij eindigt alles tussen de planten in het midden van mn aquaruim door mn centrifuge effect. Misschien dat daar ook een berg poep ligt maar ik betwijfel het. Nooit gezien 😀
 
wel erg frappant dat er bij mij niet zo van die flinke drollen in liggen


Misschien dat daar ook een berg poep ligt maar ik betwijfel het. Nooit gezien 😀
Misschien inderdaad nooit gezien ;-)
Maar jij voort ook spaarzaam, wil niet zeggen niet genoeg, maar ik denk beduidend minder dan de gemiddelde houder? En spaarzaamvoeren betekent automatisch minder poep.
 
Misschien inderdaad nooit gezien ;-)
Maar jij voort ook spaarzaam, wil niet zeggen niet genoeg, maar ik denk beduidend minder dan de gemiddelde houder? En spaarzaamvoeren betekent automatisch minder poep.
Ik voer steeds meer maar nu vaker zinkend voer zodat het niet gelijk in mn filter beland. En ik voer nu ook elke dag/ 2x per dag omdat me vissen zo zielig kijken 😂 het wisseld. Maar ik geef ze geen groente elke dag en misschien zijn het de vezels die de poep zo lang laat vergaat. Het is gewoon samengeperste organische substantie. Het is gewoon komkommer waar de kommer van uit gehaald is😂

Naar dit verschijnsel van opgehoopte poep heb ik 1 keer persoonlijk mee gemaakt en dat was bij iemand die zn vissen overvoerde (of gewoon een keer iets meer gaf) m

Ook was het een zwak filter die verstopt was die dit veroorzaakte. Kan me voorstellen dat ondanks het vermogen van het pompje, het niet zo hoeft ze zijn dat hij zo hard draait. Misschien is het pompje verstopt en draait hij zwak.

Ik heb nu ook na een jaar in mn 60l dat mn pompjes steeds zwakker worden. Ik heb ze al in azijn laten draaien en daarna bakingsoda er doorheen laten draaien. Daardoor raken ze helemaal vrij van spul enzo. Maar ze lijken steeds sneller en sneller te verstoppen.
Het zal wel een combinatie zijn van dingen
 
Laatst bewerkt:
Een Ancisterus is gewoon een geweldige algeter die beter floreerd in een wat breder begroeide bak met alg aanslag, is dit er niet dan zal deze vis immer toch doorgaan met het schrapen van het 'hout', deze vis zou even geleden niet houdbaar zijn zonder hout waar hij of zij wat afschraapt, ze schijnen er iets uit te halen.
 
Ze halen er dus cellulose uit voor de spijsvertering:

 
Ze halen er dus cellulose uit voor de spijsvertering:

Aha, klinkt logisch. Net zoals koeien en konijnen. Die zetten dmv cellulace, cellulose om in suiker. Wij mensen en bijvoorbeeld ratten weer niet ondanks we wel de vezels nodig hebben en alles eter zijn. Wij poepen de cellulose uit. Dan halen ancistrus simpel gezegd hun suikerbehoefde gedeeltelijk uit hout, dat vermoeden had ik al aangezien ze zoals koeien een lang darmstelsel hebben, wat hun gevoeligheid voor te veel eiwitten veroorzaakt waardoor ze obstipatie kunnen krijgen.
Maar ook algen en planten kunnen als voedselbron dienen als vervanging van hout.
@stanovic werkt dit ook zo met guppen en platys trouwens? Of zouden ancistus hier de enige in zijn...
 
@stanovic werkt dit ook zo met guppen en platys trouwens? Of zouden ancistus hier de enige in zijn...
Guppen zijn omnivoren en hebben een ietwat langer spijsverteringskanaal. Levendbarende herbivoren hebben het langste spijsverteringskanaal. Levendbarende carnivoren daarentegen hebben dan weer een korter spijsverteringskanaal.
 
Guppen zijn omnivoren en hebben een ietwat langer spijsverteringskanaal. Levendbarende herbivoren hebben het langste spijsverteringskanaal. Levendbarende carnivoren daarentegen hebben dan weer een korter spijsverteringskanaal.
Ja ik zie nu dat er eigenlijk heel veel vissen gebruik maken van cellulase en heel veel vissen dus planten kunnen verteren op die manier. Best interessant!
 
klinkt logisch. Net zoals koeien en konijnen. Die zetten dmv cellulace, cellulose om in suiker. Wij mensen en bijvoorbeeld ratten weer niet ondanks we wel de vezels nodig hebben en alles eter zijn. Wij poepen de cellulose uit.
Dat wij het uitpoepen klopt inderdaad. Toch wordt juist recent vaak gewezen op het nut van zowel verteerbare als niet verteerbare vezels ook voor ons. Die schijnen toch ook bij ons een belangrijke rol in de spijsvertering te hebben.
 
Maar ze moeten toch juist eten met een hoog plantaardig gehalte hebben?
Dat valt wel mee. Het is een generalisatie die er een beetje ingeslopen is door aan deze opmerking vast te houden. Het is meer van belang dat het plantaardig voedsel hoogwaardig zou moeten zijn. Da's beter weergegeven als dat er veel groenvoer aanwezig moet zijn. Maar hun spijsverteringskanaal is er op toegespitst om dit allemaal fatsoenlijk te kunnen verwerken.
 

Terug
Bovenaan