Nieuwe revolutie in aquariumleds!


JurgenD

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2015
Berichten
1,580
Kom ik vandaag een nieuwe ledunit tegen die vanaf deze maand verkrijgbaar is.

Leds die 125 lumen per watt geven. Dat is 35% beter dan TL!!

Een unit van 54 watt geeft 6750 lumen!!
Het addertje? Helaas enkel in een 7200 kelvin uitvoering op dit moment.

Wie meer wil weten moet eens googelen naar Juwel Helialux led.

Op de Juwel site staan ze nog niet. De meeste info moet je vinden op online shops.

In ieder geval het absoluut hoogste rendement op papier qua verlichting voor aquaria op dit moment. :)
Al geeft dit geen garantie voor plantengroei.
 
Voor wat ik zie dezelfde prijsklasse als de easylights van aquatlantis.
Tja, voor een middelgrote bak kom je zoals vaak met goeie leds op 800-1000� per aquarium...

Maar deze zijn dan wel effectief terug te verdienen

Concreet:
Ik heb nu 4x T5 54 watt aan 12 uuur per dag waar ik zo'n 16000 lumen van heb.
Daarvoor zou ik 3 zo'n leds moeten hebben aan 54 watt per stuk.

Die leds zouden me samen 783� kosten excl. controller als je wil dimmen.
Daarmee bespaar ik jaarlijks 59� stroom, 30� lampen en 20� reflectoren.(lampen zijn uitgemiddeld over 4 jaar)
Dus een jaarlijkse besparing van 110�
Terugverdientijd is zo'n 7 jaar. Zowat de helft van andere goeie leds.

Mocht je nog geen licht hebben in de bak is het nog veel beter. Dan win je geld van het eerste jaar!

Echter passen ze enkel op juwel bakken en kan je niet zomaar van 2tl naar 3 led balken gaan zonder dat je de kap moet aanpassen.

Hopelijk komt er ook een universele led unit er van en liefst ook in wat warmer wit.
 
opzich is er niks mis met 7200K als het gaat om planten te laten groeien.
is enkel wat je zelf prettig vind om naar te kijken ;)
ik vind persoonlijk een wat koudere lamp fijner om naar te kijken omdat dan alles wat frisser en feller lijkt.
 
Ik weet dat HVA vroeger ook daglicht gebruikte boven zn bakken en die hadden een erg goede plantengroei. Zelf hou ik meer van de 840 kleur.
 
tuinkabouter zei:
opzich is er niks mis met 7200K als het gaat om planten te laten groeien.
is enkel wat je zelf prettig vind om naar te kijken ;)
ik vind persoonlijk een wat koudere lamp fijner om naar te kijken omdat dan alles wat frisser en feller lijkt.
gezien er geen rood licht aanwezig is zal je wel in de problemen komen met rode planten.
Er zijn enkel witte(blauw met een gele filter over) en blauwe leds in de unit.
 
JurgenD zei:
Voor wat ik zie dezelfde prijsklasse als de easylights van aquatlantis.
Tja, voor een middelgrote bak kom je zoals vaak met goeie leds op 800-1000� per aquarium...

Maar deze zijn dan wel effectief terug te verdienen

Concreet:
Ik heb nu 4x T5 54 watt aan 12 uuur per dag waar ik zo'n 16000 lumen van heb.
Daarvoor zou ik 3 zo'n leds moeten hebben aan 54 watt per stuk.

Die leds zouden me samen 783� kosten excl. controller als je wil dimmen.
Daarmee bespaar ik jaarlijks 59� stroom, 30� lampen en 20� reflectoren.(lampen zijn uitgemiddeld over 4 jaar)
Dus een jaarlijkse besparing van 110�
Terugverdientijd is zo'n 7 jaar. Zowat de helft van andere goeie leds.

Mocht je nog geen licht hebben in de bak is het nog veel beter. Dan win je geld van het eerste jaar!

Echter passen ze enkel op juwel bakken en kan je niet zomaar van 2tl naar 3 led balken gaan zonder dat je de kap moet aanpassen.

Hopelijk komt er ook een universele led unit er van en liefst ook in wat warmer wit.
Ik heb op mijn 10 bakken Aquatlantis hangen. 1 LED balk per bak (bakken zijn van 70 cm-200 cm)geeft meeeeeeeer dan voldoende voor mijn plantengroei. En ik doseer geen meststoffen. Enkel een voedingsbodem. Bij mij hebben deze lampen samen 850 euro gekost. Als je niets speciaal wilt qua planten, geraak je al heel ver met 1 balk per aquarium.
 
Als het om LED verlichting gaat, heeft het geen zin om met lumen te gaan rekenen ..
 
Daar gaat het niet echt over he.
Dan kan je ook gewoon 1 T5 lamp met reflector er boven hangen.
Een T5 lamp met reflector geeft meer licht dan een easyled gezien easyled slechts 84 lumen per watt geeft. Dat is 10% minder dan TL!

Het verhaaltje dat een easyled 2 tl lampen vervangt gaat enkel op tegenover T5 zonder reflector.
Dan geven ze evenveel licht als 2 T5 lampen. Maar ik kan me neit inbeelden dat als je bezig bent met efficientie je nog geen reflectoren boven uw lampen hebt...

Full spectrum zoals zij ze zelf verkopen zijn ze zeker niet.
Volgens de specificaties zijn ze CRI80. Zeker niet slecht qua kleurenweergave. Maar absoluut geen full spectrum.

Ik moet de eerste bak met easyled en voorbeeldige plantengroei nog langs zien komen.
 
@Tom zei:
Als het om LED verlichting gaat, heeft het geen zin om met lumen te gaan rekenen ..
Ooo jawel :) Alleen is het niet de enige factor waar je naar mag kijken. :)
 
JurgenD zei:
Daar gaat het niet echt over he.
Dan kan je ook gewoon 1 T5 lamp met reflector er boven hangen.
Een T5 lamp met reflector geeft meer licht dan een easyled gezien easyled slechts 84 lumen per watt geeft. Dat is 10% minder dan TL!

Het verhaaltje dat een easyled 2 tl lampen vervangt gaat enkel op tegenover T5 zonder reflector.
Dan geven ze evenveel licht als 2 T5 lampen. Maar ik kan me neit inbeelden dat als je bezig bent met efficientie je nog geen reflectoren boven uw lampen hebt...

Full spectrum zoals zij ze zelf verkopen zijn ze zeker niet.
Volgens de specificaties zijn ze CRI80. Zeker niet slecht qua kleurenweergave. Maar absoluut geen full spectrum.

Ik moet de eerste bak met easyled en voorbeeldige plantengroei nog langs zien komen.
Dat lijken me vrij straffe uitspraken als je het mijn vraagt :). In ieder geval: ik gebruik ze met veel plezier. Zuinig, prachtig licht en geen problemen met de planten. Wat moet een mens meer hebben :)
 
Dit zijn de feiten hoor. Maar als je tevreden bent met het resultaat moet je er zeker van genieten. :)
 
JurgenD zei:
Dit zijn de feiten hoor. Maar als je tevreden bent met het resultaat moet je er zeker van genieten. :)
Dat klopt :). En nu graag de onderbouwing :-D
 
JurgenD zei:
Welke onderbouwing wil je? De gegevens staan gewoon op de site van aquatlantis en tl febrikanten zoals philips, osram, sylvania... Google en je vindt. :)


http://www.osram.de/appsinfo/pdc/pdf.do ... Cat&lid=DE
http://www.lighting.philips.com/main/pr ... EU/product
http://www.aquatlantis.com/downloads/file96_gb.pdf
Ik wil vooral jouw onderbouwing tussen de feiten �n de minder goede plantengroei. Of nog extremer: waarom zou je geen goeie plantegroei kunnen hebben met 1 LED lamp van Aquatlantis. Speelt de diepte en vorm van je bak daar trouwens ook geen rol in?
 
Daar kan ik geen echte onderbouwing voor geven.

Ik kan enkel zeggen dat ik al vele mooie plantenbakken gezien heb.
Zowel met T5, T8 als met led.
Maar nog nooit eentje met easyleds. Dus is er geen bewijs dat het wel kan. :)

Licht is een belangrijke factor voor plantengroei.
Ook de verhoudingen van de golflengtes moet goed zitten.
De hoeveelheid licht zelf is van minder belang. Dit bepaald vooral de groeisnelheid.
 
Laat ik het standaard noemen...
Standaard plantjes met hier en daar wat schoonheidsfoutjes.
Nette bak, daar niet van. :)

Maar niet de TOPreferentie waarvan je gaat zeggen, WAUW, dat wil ik ook...

Met voorbeeldige plantengroei bedoel ik iets als dit:

OWdBEtjckIzDsyOy3g2MX_oKM5RjFM5w.jpeg


OWdBEtjckIzDsyOy3g2MX_oKM5RjFM5w.jpeg


OWdBEtjckIzDsyOy3g2MX_oKM5RjFM5w.jpeg


OWdBEtjckIzDsyOy3g2MX_oKM5RjFM5w.jpeg


OWdBEtjckIzDsyOy3g2MX_oKM5RjFM5w.jpeg



OWdBEtjckIzDsyOy3g2MX_oKM5RjFM5w.jpeg



Kan zo nog ff door gaan..

Kortom, bakken zonder een spatje alg en met perfecte planten...
 
Met een fluisterstem: Twinstar gaat ook een lamp op de markt brengen. Ja, die Twinstar.
 
Hopelijk volgens er meer.
tot nu toe hebben alle klassieke merken(op juwel na) rommel op de markt gebracht.
Het is dan ook heel gek dat Juwel de enige is met leds die echt een besparing zijn tegenover TL.

Natuurlijk heb je ook merken als JMB en zo. Maar die reken ik niet bij de klassieke merken.
Zuinige leds bestaan genoeg. Tot 150 lumen per watt zelfs!!!
Helaas zijn ze niet te vinden in onze hobbywereld...
 
Peter Hartman zei:
En Dennerle?
Ben ik op zich altijd wel een fan van.
gr Peter

Ik heb al een tijdje een 24W Dennerle Scaper's LED boven mijn bak en ben met de lichtopbrengst erg blij. Planten groeien de bak uit. En dat voor nog geen �100,- :thumbs:
 
Dennerle heeft iets eigenaardigs.
Bovenaan claimen ze 120 lumen per watt.
Maar als je in de specs gaat kijken geven ze allemaal 93 lumen per watt volgens hun eigen gegevens.

Wat op zich ook niet slecht is. Maar niet echt een besparing tegenover TL.
Mogelijks zit in die 120lm/watt geen verbruik van de omvormer gerekend? Maar dit is gissen.
 
Is ook wel behoorlijk prijzig.: voor Trigon 350 kom ik op 570 euro.

Ik hou het bij deze bak ook maar bij T5 van Dennerle.

Misschien in de toekomst voor een andere bak.

Overigens heb ik bij de lfs JMB in werking gezien: mooi licht en de planten groeiden heel goed (zonder CO2).
Laatst zag ik wel wat achteruitgang. Maar de reden is misschien het tekort aan CO2 of te weinig voeding voor de planten.

gr Peter
 
JurgenD zei:
Maar niet echt een besparing tegenover TL.

Dat zal best kloppen maar dat was mijn doel ook niet.Dat was het hebben van een open bak. Over het aantal werkelijke lumen per watt kan ik niks zeggen. Dat gaat mij boven de :petjeaf:
 
even een opmerking tussen door zie dat er regelmatig gesproken wordt over een reflector bij t5 lampen
zelf heb ik dat niet en groeit nu al de bak uit dus of het nodig is ????
alleen zit ik me af te vragen en de vissen dan vinden die dit allemaal wel fijn
als ik zo naar mijn bak kijk en wat er gebeurd als het licht aan gaat hmm
ik vraag het me af

groet

jaap
 
Voor een open bak moet je idd niet twijfelen. Het is pakken mooier.
Bovendien zal je met leds die wat hoger hangen dan net boven het wateroppervlak wel degelijk besparen tegenover tl. Dit omdat leds(met lens) onder een kleinere hoek schijnen waardoor er geen licht verloren gaat.
Met tl gaat dit niet zo goed. :)
 
jurgen ff terug komend op je plantenbakken post

heb je gelijk in hoor, maar je zei het op zo'n manier dat een plantenbak helemaal niet mogelijk leek.

maar ik moet je ook gelijk geven dat met de gruwel LED lampen je wss geen show klasse bak gaat krijgen door het gebrek aan rode leds.
heb stiekem nog even gekeken bij finnex, hun gebruiken ook 7.000K en blauwe leds.. en ook rode..
 
Dat heb ik zeker niet gezegd.
Planten zullen altijd wel groeien. Maar het is maar met wat je tevreden bent zeker?

Maar helaas scoren de meeste ledsfabrikanten op beide vlakken niet goed.
Niet op de besparingsfactor en niet op de plantengroei factor.

Fabrikanten doen ons geen gunsten he. :)
Ja, ze laten uitschijnen alsof ze daar allemaal biologen zijn enzo. Maar uiteindelijk zijn het zakenlui en brengen ze op de markt waar er vraag naar is.
Led is de nieuwe hype in de aquariumwereld. Iedereen wil er.

Dus brengen ze leds op de markt die minder stroom verbruiken dan TL.
Ze vertellen er natuurlijk zelden bij dat ze ook veel minder licht geven.

En als men spreekt over besparing tegenover tl is dat altijd tegenover tl ZONDER reflector!!!
Zo kan je natuurlijk altijd alles verkopen...

Vroeger was T5 het goudhaantje. Iedereen zou er mee besparen.
Zelfs al verbruikten de lampen 50% meer en was de lichtoutput per watt identiek met T8.
Natuurlijk is een evsa een besparing.
Een vsa verbruikt 10-11watt, een evsa 1 watt.
Maar T8 kan ook met evsa. Maar dat wordt doodgezwegen natuurlijk. :)
 
meeste "low-tech" lampen zijn idd minder fel dan TL en verbruiken ook minder.
meeste "high-tech" lampen geven meer licht en verbruiken ook meer, wel verbetert het rendament steeds meer waardoor ze goedkoper worden dan TL armaturen
 
Idd.
Als je sowieso alles nieuw moet kopen kan je nu al voor led gaan.

Als je al een bestaande tl installatie hebt kan dat natuurlijk ook. Al zal je ze waarschijnlijk nooit echt terugverdienen. En dat is iets waar de meeste mensen zich niet van bewust zijn.

Maar tussen 5-10 jaar is deze uitspraak volledig achterhaald. Ben ik h��l zeker van :)

Nu is ze reeds achterhaald in de 'gewone' wereld.
Maar de aquariumwereld en vooral de zoetwaterwereld komt een flink pak achter in tijd helaas.
Dit wereldje is gewoon te klein om snel te evolueren.
 
naja de gruwel lamp is wel de eerste die een zinnig rendament neer zet, 125Lm/W is onderhand al standaard in de echte wereld..

enige waar je nu tegen aan gaat lopen is dat mensen meer en meer licht in de bak willen omdat het toch voordeliger is dan TL
krijgen ze weer tekorten en algen en gaan ze daar weer over zeuren.
 
die kans is er idd.
Maar aan de andere kant zou je toch denken dat de meeste investeren in led omdat ze minder stroomkosten willen.

Sowieso moet je veel meer kennis hebben over licht als je met led om gaat dan met tl.

Met gloeilampen en tl wat alles simpel. Je kan watts gaan vergelijken.
Een gloeilamp van 75watt gaf 3x zoveel licht als eentje van 25watt.
Met TL hetzelfde verhaal.

Maar met led is dit absoluut niet zo. Je moet kijken naar de lichtstroom(lumen) en stralingshoek.
Bovendien moet de CRI goed zitten zodat het visueel ook te pruimen valt en moet de lichtkleur ook snor zitten. En om zeker te zijn heb je het beste een diagram van de lichtoutput om zo te zien of de verdeling tussen alle kleuren goed zit.
PAR en lux zijn leuk, maar is bij ieder aquarium verschillend en dus enkel NA de aanschaf meetbaar om zo te bepalen of er meer/minder licht is.

De beste ledunits zijn die met veel verschillende kleuren.
bv 35% koel wit, 35% warm wit, 20% rood en 10% blauw

Dit omdat leds niet zomaar meerder kleuren uitstralen zoals bij TL.
 
en gelukkig heb je daarvoor dingen als SPECTRA om een indicatie te krijgen wat je nodig hebt..
blijft gis werk en op de goede gok..
 

Terug
Bovenaan