Nieuwe hobby


D

Deleted member 14272

Guest
hallo forumleden,

Ben zoals misschien wel of niet bekend gestopt met mijn aquarium, het waterverversen etc, ging een beetje tegenwerken.
Mijn aquarium is weg en op het bestaande onderstel komt een Dendrobaten bak, palludarium.

Ben inmiddels al even in contact met een leverancier die op mijn oude onderstel een passend palludarium gaat fabriceren volgens de door mij aangegeven maten.
Na diverse e-mail's en door de fabrikant van dit geheel terug gebeld te zijn ga ik binnenkort mijn wensen neerleggen.

Een dagboek, ach dat gaat het niet worden, maar zal wanneer de bak aanwezig met tussenpozen de opbouw laten zien.ook goed toch.
hge. bert
 
Leuk dat je toch nog "soort van" verder gaat met de hobby. 🙃 Heb je al een idee wat je wilt gaan houden?
 
Gino 88
Ja dat weet ik wel vooraf en dat is een inrichting voor gifkikker's.
 
Ga je wel plezier aan hebben, wel geduld hebben ook want de mossen groeien niet als een speer uit achterwand of bodem.
Belangrijk is het op peil houden van de luchtvochtigheid.
hoe groot wordt ‘de bak’?

Ik heb een standaard Exo-Terra van 60x45x60 met een onderkast.
 
Leuk dat je toch nog met de hobby bezig blijft Bert al is het dan niet met een aquarium maar het zal er niks minder leuk om zijn. Alvast veel plezier met alles straks.
 
Ben heel benieuwd hoe het gaat worden.
Succes Bert.
 
@Fozzy
De bak krijgt de zelfde afmetingen als van het vorige aquarium, het onderstel stond er al en de verlichting is ook in grote mate nog aanwezig.De nieuwe bak wordt net als de vorige bak,130 cm. x 60 cm. diep en 50 cm. hoog.Best wel groot maar met mogelijkheden.
 
Dank je wel Nicolientje, is een twist het zelfde als een verandering?.
Biljoenblik, ik hou julie ( het forum) op de hoogte, maar verwacht geen dagelijkse update, zo zit ik niet in elkaar, maar ik zal ter zijnertijd de vorderingen laten zien.
 
Dank je wel Nicolientje, is een twist het zelfde als een verandering?.
Biljoenblik, ik hou julie ( het forum) op de hoogte, maar verwacht geen dagelijkse update, zo zit ik niet in elkaar, maar ik zal ter zijnertijd de vorderingen laten zien.
Een twist is eigenlijk vrij vertaald een "andere wending"
 
Misschien toch leuk om ook een fotoalbum ervan bij te houden Bert en dan heb je later ook een mooi overzicht van je vorderingen.
 
Een foto album vindt ik net iets te veel, natuurlijk zal ik de eventuele vorderingen laten zien, maar het resultaat zal wel voornamelijk bestaan uit foto's die een bepaalde tijd overbruggen.
De bak is nog niet besteld, moet binnenkort even langs de fabrikant en na mijn wensen zullen ze wel beginnen met de uitvoering.
Zal wanneer geleverd en geplaatst een foto plaatsen, voor een indruk.
Gaat nog wel even duren.`komt goed.
 
Leuk, nog een toekomstige gifkikkerliefhebber erbij! Ik heb bijna een jaar geleden met mijn gifkikkerbak begonnen en kan de volgende tips geven:

- Verdiep je net als bij vissen in de verschillende soorten en hun behoeften.
- Mixen van soorten is eigenlijk not done, nu wordt dit een behoorlijke bak dus als je wil gaan mixen kies dan voor soorten die NIET met elkaar kunnen kruisen en elkaar niet te veel in de weg zitten, bijvoorbeeld een dendrobates ( meer bodembewoner, maar klimmen ook echt wel) en een ranitomeya (leeft voornamelijk in bromelia's die wat hoger zitten)soort. Maar nogmaals, dit wordt voor beginners niet aangeraden.
- Zorg dat je een stabiele fruitvlieg kweek heb voordat de kikkers erin gaan, en zorg voor de juiste vitaminepoeders om de vliegen mee te bepoederen.
- Waterpartijen zijn niet nodig voor gifkikkers. Gifkikkers zijn slechte zwemmers en kunnen dus verdrinken. Daarnaast wordt de bak vaak te vochtig wat kan zorgen voor voetrot. Een sproeisysteem zorgt in principe voor voldoende vocht.
 
Christine 86

Het mixen gaat echt niet gebeuren.
Een stabiele fruitvlieg kweek is inderdaad wel een must.

Voor wat betreft de waterpartij komt er wel een simpele waterval inde bak, en het water wordt aangevoerd vanuit mijn bioloog ( die ik nog heb) en wat kleiner ( in hoogte) heb gemaakt door enkele overloop schotten te verwijderen.
De functie van in mijn geval de oude bioloog is dat dit nu een watervoorraad bak is geworden, waar ik een verwarming in hangt en zo het palludarium verwarmd, de verlichting gaat door de geringe warmte afgifte daar niet voor zorgen.

Het lijkt zo te zijn ( mij verteld) dat door dit water naar de bak te pompen ik zo dus een gewenste temperatuur kan creeren om aan de gewenste omgeving's temperatuur te komen die zal varieren tussen 25-28 gr.
Verder komt er een simpele en externe luchtbevochtiger op te staan, en natuurlijk de benodigde ventilatie.

Mijn idee gaat voorlopig uit naar de Dendrobatus tinctorius regina of de citronella.Die vallen lekker op in plaats van de blauwe varianten, maar dat gaat nog even duren hoor, ik wil net als bij de opstart van een aquarium eerst de planten en mossen laten floreren.

Ik denk dat er maximaal 7 of 9 kikker's inkomen, misschien niet veel maar ik geef ze de ruimte.En ja een oneven aantal.

Gr. bert
 
Zie je wel het aqavirus is gewoon niet uit te roeien ;)
Veel plezier met deze tak van de hobby
 
Net als het corona virus,,🤧
 
De functie van in mijn geval de oude bioloog is dat dit nu een watervoorraad bak is geworden, waar ik een verwarming in hangt en zo het palludarium verwarmd, de verlichting gaat door de geringe warmte afgifte daar niet voor zorgen.

Het lijkt zo te zijn ( mij verteld) dat door dit water naar de bak te pompen ik zo dus een gewenste temperatuur kan creeren om aan de gewenste omgeving's temperatuur te komen die zal varieren tussen 25-28 gr.
Zo'n grote bak verwarmen zal wel even een dingetje zijn inderdaad, hopelijk lukt het op de manier die je bedacht hebt. Ik weet dat er ook mensen zijn die warmtekabels in de bodem verwerken, heb ik zelf niet dus geen idee hoeveel warmte dat geeft.

Mijn idee gaat voorlopig uit naar de Dendrobatus tinctorius regina of de citronella.Die vallen lekker op in plaats van de blauwe varianten, maar dat gaat nog even duren hoor, ik wil net als bij de opstart van een aquarium eerst de planten en mossen laten floreren.

Ik denk dat er maximaal 7 of 9 kikker's inkomen, misschien niet veel maar ik geef ze de ruimte.En ja een oneven aantal.

Mooie soortjes inderdaad. Inderdaad beter dat ze te veel ruimte hebben dan dat ze gaan worstelen om territoriums.
Veel plezier met de opbouw!
 

Terug
Bovenaan