nieuw project voor kikkers


sailjo

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2020
Berichten
761
Locatie
Gauw
20211211_181402.jpg
20211211_181354.jpg


vandaag begonnen met iets nieuws. Al een tijd rond gekeken en via diverse sites en marktplaats een beetje ideeën opgedaan en indicatie van een kostenplaatje. Ik mocht mezelf "trakteren" op een iets vervroegd kerstcadeautje. Een bakje van 40x40x60. Al diverse materialen erbij gekocht, warmte lamp uv-b lamp en wat plantjes en ander materiaal. Het is de bedoeling dit de komende weken draaiende te maken met een klein watergedeelte ( denk met een klein filtertje en een waterval via 2 stukjes boomschorsachtig iets. Voorlopig nog geen bewoners, maar ik wil er volgend jaar als het allemaal wat goed draait zeer waarschijnlijk pijlgifkikkers in doen.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal leuk, dit ga ik volgen. Succes ermee, en veel succes met de plannen.
ik beleef veel plezier aan mijn kikkerkbak in elk geval.

je moet wel opletten met die lampen in je bakje, dat daar later geen kikkers tegenaan kunnen komen. en met sproeien dat ze droog blijven anders krijg je kortsluiting vrees ik.
 
ik heb heeeeel veel plannen/ideeën, alleen de uitvoer zal langzaam gaan. Ik wil gewoon rustig de tijd nemen, heb geen haast dus dat scheelt. Sproeien gaat voorlopig toch met de hand en via de waterval krijgen er ook al een aantal planten water. Maar bedankt voor de tip, ik zal er zeker rekening mee houden
 
T is ook een geduldkwestie, planten groeien niet zo rap. En de achterwand die ik heb van Barenwortelplaten begroeien nu pas een beetje met mos.
 
20211211_183827.jpg

lastig een beetje in te schatten, maar de 2 stukken links onder komen voor de lampen zodat je niet direct tegen de lampen aankijkt

het bovenste stuk is een stukje rond uitgeholde boom( schors ) en dat valt dan op een stuk halve boom (schors) waar in het onderste stukje nog mooi een gaatje zit voor de uitstroom, dus dat moet ik zien te leiden naar het water ( het kleinste stukje was even ter ondersteuning )

ps, ik weet van het nietje
 
Laatst bewerkt:
20211218_204124.jpg


hier de setup die het gaat worden, ben nog een beetje aan het knutselen hoe ik de plantjes wilde bevestigen aan de kokos wanden, geloof dat ik wel een leuke manier heb gevonden zo ....
 

Bijlagen

  • 20211218_202426.jpg
    20211218_202426.jpg
    470.8 KB · Weergaven: 135
  • 20211218_203653.jpg
    20211218_203653.jpg
    290.9 KB · Weergaven: 146
Laatst bewerkt:
Als die plantjes groeien en genoeg vocht krijgen zetten ze zich wel vast in die wanden.
je gebruikt die schors als waterval? Niet bang dat het gaat rotten op den duur?

wil zelf ook noet een waterval inbouwen, en krijg het advies van een kweker/bouwer om hiervoor Corboroot of ander hardhout voor te gebruiken,
 
door de kurk zit het water nog in de slang, het was in eerste instantie de bedoeling om daar kleine gaatjes in te maken maar ik denk dat ik het zo laat. Op het onderste stukje kurk zou ik nog een dun laagje kit of epoxy ( ?) kunnen doen zodat het minder snel rot
 
 
ja, er zullen nog wat puntjes op de i moeten komen ( lees, snoeren/meters moeten nog wat meer weggewerkt worden, er moet nog een stukje ander gaas boven en voor langs komen, er moet nog dun laagje zand/grind in komen. Zijkanten moet nog zwarte folie tegenaan. Maar hier wil ik eerst mee verder gaan qua inrichting denk ik...
 
Mooi, veel plezier ervan. Ze gaan gelijk omhoog. Zoeken naar de uitgang…..
 

Terug
Bovenaan