Navy's nano bakjes (Navyblueboss)

  • Onderwerp starter navyblueboss
  • Startdatum

N

navyblueboss

Guest
Omdat ik het zo leuk vind al jullie fotoalbums door te spitten leek het me wel een goed idee om er zelf ook eentje te beginnen.

Op dit moment heb ik twee nano bakjes staan. Ik ben wel bezig met een 80/100cm bak, maar die komt er uiteindelijk van de zomer pas.

In mijn 20 liter bak zitten mirco-rasbora's (rasbora brigittae), karbinaal garnaaltjes (caridina dennerli) en tylomelania (geen idee welke..?). Verder nog een paar verdwaalde BP en vuurgarnaaltjes die ik al weken lang eruit probeer te krijgen :)

In de andere bak zitten vuurtjes en ringbandsnoekjes. Heb twee zwangere snoekjes ondertussen. Uiteindelijk gaan ze er denk ik wel uit en wil ik er een andere niet-zo-standaard garnaal in hebben.

Goed, foto's dus!

Mike_03_zps0653748c.jpg

Zo was de bak na de eerste opstart


Mike_12_zpsae990b36.jpg

Al snel helemaal aangepast omdat het hout vervelend deed en de lichte bodem mij niet beviel.


Mike_20_zps22c1908a.jpg

HC toegevoegd.


Mike_22_zps93b74953.jpg

Het geheel groeide erg snel tot een mooie bos


IMG_2017_zpseb6c5175.jpg

Drie van de tien kardinaaltjes


Mike_30_zpsabc634ff.jpg

Helaas, zo snel als het gras groeide zo snel ging de crypto achteruit. Hij viel volledig uit elkaar


Mike_31_zps8e311c2c.jpg

Zo staat het bakje er nu bij. Gelukkig is het (voor zover ik dat nu kan bepalen) gelukt om de crypte te redden door hem kleiner te maken en de wortels in te korten. Hij lijkt nu weer aan te slaan


IMG_2069_zpsf125ffb5.jpg

Een van de twee tylo's


IMG_2077_zpsc3b9da37.jpg

En daar is de andere!


IMG_2075_zps9757653f.jpg

Verstoppertje spelen

Erik_2_zps1c59e344.jpg

En dit is de andere bak

Ik hoop nog wat betere foto's te maken van de rasbora's. Maar ze zijn te snel voor mijn iphone haha.
 
Ziet er allemaal erg leuk en fris uit. :)
 
wat een leuk ingerichte bakjes zijn dat, vooral die laatste vind ik echt heel mooi.
 
Dank jullie wel :)


An Vrolijk zei:
wat een leuk ingerichte bakjes zijn dat, vooral die laatste vind ik echt heel mooi.

Ik zal daar ook nog wat betere foto's van maken. Ben nog niet helemaal happy met de beplanting, al is de hardscape wel naar mn zin.
 
Weet iemand trouwens hoe die tylo's verder heten? Google levert mij enkel een overvloed van tylomelania sp orange. (Zou die trouwens kunnen kruisen met mijn tylo's??)
 
Klinkt wel vrij vol voor een 20 liter bakje: vuurgarnalen, kardinaalgarnalen, rasbora's en tylo's?
Kleine kardinaalgarnaaltjes zullen er wel niet komen met die rasbora's..

Lijkt me wel spannend om die waterwaarden goed te houden, mijn 40 liter zou al een risico zijn. Hoe combineer je dat trouwens met co2? Want over het algemeen gaat daar je ph ook van omlaag - en tylo + kardinaal wensen een ph van 7.5 tot 8.5.

Het ziet er wel erg netjes uit, mag ook gezegd worden. Je tylo's kan je hier misschien wel tussen vinden? Geen idee of ze kruisen - heb zelf 2x orange en 1x geel.
 
Black Kiwi zei:
Klinkt wel vrij vol voor een 20 liter bakje: vuurgarnalen, kardinaalgarnalen, rasbora's en tylo's?
Kleine kardinaalgarnaaltjes zullen er wel niet komen met die rasbora's..

Lijkt me wel spannend om die waterwaarden goed te houden, mijn 40 liter zou al een risico zijn. Hoe combineer je dat trouwens met co2? Want over het algemeen gaat daar je ph ook van omlaag - en tylo + kardinaal wensen een ph van 7.5 tot 8.5.

Het ziet er wel erg netjes uit, mag ook gezegd worden. Je tylo's kan je hier misschien wel tussen vinden? Geen idee of ze kruisen - heb zelf 2x orange en 1x geel.

nee nee, die vuurtjes zijn naar de andere bak verhuist. In de 20 liter zitten er nog wel een paar, hele kleintjes, maar die probeer ik dan ook telkens eruit te vissen ;)

En opzich gaat het prima hoor. Heb 10 rasbora's, 10 kardinaaltjes en 2 tylo's. Heb eerlijk gezegd nog geen een maal een rasbora een baby vuurtje zien eten, ze lijken er totaal niet in geintreseerd. dus hoop dat het met de kardinaaltjes ook zo gaat.

PH zit bij mij snachts op 7.5 en overdag op 7. Normaliter heb ik een PH van 8,5, maar door de toevoeging van CO2... Al ben ik opzich wel tevreden over de waardes hoor. Zolang ik niet onder de 7 kom vind ik het goed. En dat lijken de kardinaaltjes ook te vinden :)
 
Nakweek kardinaaltjes zijn inderdaad iets minder gevoelig voor ph waarden. Als je de verhalen uit 2010 mag geloven, dan was alles onder de ph 8 al direct een probleem.

Mijn kardinalen zitten ook op 7.5, gaat ze goed af volgens mij. Geen uitval tot nu toe en wel regelmatig vervellingen te zien. Was alleen bang dat jij met CO2 meteen op ph 6.2 zou gaan zitten..d�t zou lastig kunnen worden. ;)

Ik heb ook wat baby-kardinalen mogen zien - en die zijn zo belachelijk veel kleiner dan kleine vuurgarnaaltjes - zelfs rasbora's kunnen ze makkelijk op. Kon ze eerst niet eens met het blote oog zien, zo klein beginnen ze.

Heb je je Tylo kunnen vinden op de site?
 
Zo inderdaad, ik had wat verslagen gelezen en was bang dat ze echt heel erg veel eisend zouden zijn, maar dat valt goed mee. Maar wat je zegt, dat zijn vooral verhalen en verslagen van de wildvang. Ik heb ook nog geen uitval gehad, wel veel vervellingen. Zeker na een verversing met iets cooler water, dan ligt het de volgende dag vol. Op welke temperatuur heb jij ze zitten? Ik lees hier en daar over mensen die ze op 28 graden houden. Ik zit zelf op 23.

Tylo niet gezien. Al lijkt zo'n white-spotted er wel op. Die zijn alleen echt zwart met witte stipjes, die van mij zijn grijs. Bij een van de twee kun je de stipjes wat beter zien, kijk maar bij de foto's.

Over de babies, we gaan het zien. Laten we dan maar hopen dat ze tussen het groen genoeg verstop plaatsen hebben. Ik zou ook graag zien dat de crypto's weer mooi vol worden, daar zaten de volwassenen ook veel onder en tussen. Maar ja, dat heeft tijd nodig :)
 
Ik heb ze op 26 graden zitten - en ververs ook met exact die temperatuur (emmer vullen @ 35c, thermometer er in, na een half uurtje zit hij wel rond de 26c). Hoeveelheid verversen is ongeveer 8 liter, dus zo'n 20%.

Zelf ben ik wel heel voorzichtig na al die verhalen over kwetsbaarheid. Heb het licht van 27watt naar 15watt terug gebracht, het licht minder lang aan, enkel eens per 2 dagen wat voeren, gestopt met plantenvoeding en co2 toevoeging, etc.
 
Ja het gekke is dat de een beweerd dat je ze niet te veel mag voeren, de ander voert ze twee maal per dag. Lastig allemaal, ik denk dat we het gewoon geen van alle weten haha.

Ik hou me zo veel mogelijk aan de waardes waar ik ze vandaan heb. Verder zien we het wel.

Feit blijft dat ze echt super leuk zijn om naar te kijken!
 
navyblueboss zei:
Ja het gekke is dat de een beweerd dat je ze niet te veel mag voeren, de ander voert ze twee maal per dag. Lastig allemaal, ik denk dat we het gewoon geen van alle weten haha.
Dat is inderdaad het lastige.
Moet ik er wel bij zeggen dat 'niet te veel' best kan met twee keer per dag voeren, namelijk een portie 'niet te veel' en dat verdelen over twee keer... lekker duidelijk, HOE veel dan? :stars:

navyblueboss zei:
Ik hou me zo veel mogelijk aan de waardes waar ik ze vandaan heb.
Mag ik zo brutaal zijn te vragen waar je ze vandaan hebt? En wat de waarden waren?

~ Ivo
 
Dat mag! Ik heb ze bij Natasja vandaan. Ze zit hier ook op het forum al weet ik niet precies hoe ze hier heet. Ze heeft een website, de garnalenschuur. Ik ben nu twee keer bij haar geweest en het is een aanrader :)

Ze heeft ze zitten op 23 graden en een PH van 7,5. Verdere waardes meet ze niet, dus dat word lastig.

Over de temperatuur lees je toch ook wel veel dat een hoge temperatuur de leefduur verkort. En ze jongen bij haar heel goed, dus dat deed mij wel overtuigen om de temperatuur iets lager te houden.
 
Erg leuke bakjes, vooral de eerste.
Misschien voor het filter een kleine soort valisneria planten, zodat het filter wordt weggewerkt en de rechterkant wat spannender en voller word...
 
MsFelix zei:
Erg leuke bakjes, vooral de eerste.
Misschien voor het filter een kleine soort valisneria planten, zodat het filter wordt weggewerkt en de rechterkant wat spannender en voller word...

Ja ik had gehoopt dat mijn crypto die wat zou bedekken. Dus ik wacht het nog even af :)
 
Ik ben ook bezig met het bouwen van een simpel meubel. De kleinste bak staat nu op mijn bureau, maar dat is niet zo praktisch. Neemt ruimte in, maar schud ook heen en weer als ik tegen mijn bureau stoot.

IMG_2050_zps9eaefa65.jpg

Geen zorgen, hij zit niet scheef ;) Dat is alleen even om de deur overeind te houden.

IMG_2051_zpsfddc5913.jpg



IMG_2053_zpsd0a3d230.jpg

Daar moet hij komen te staan. Er komen plankjes in en er komt een deurtje voor. Is al gemaakt, moet alleen nog worden geverfd. Zal foto's maken als hij af is.
 
Strak werk geleverd :thumbs: :D
 
navyblueboss zei:
Dat mag! Ik heb ze bij Natasja vandaan. Ze zit hier ook op het forum al weet ik niet precies hoe ze hier heet. Ze heeft een website, de garnalenschuur. Ik ben nu twee keer bij haar geweest en het is een aanrader :)

Ze heeft ze zitten op 23 graden en een PH van 7,5. Verdere waardes meet ze niet, dus dat word lastig.

Over de temperatuur lees je toch ook wel veel dat een hoge temperatuur de leefduur verkort. En ze jongen bij haar heel goed, dus dat deed mij wel overtuigen om de temperatuur iets lager te houden.
Daar heb ik ze ook vandaan - was gezellig. Hier is haar account ;)

Wel vreemd, ze vertelde dat de kardinaaltjes absoluut niet bij vissen mochten. Wel vissen = geen kardinalen kopen.

De officiele temperatuur wordt op 28-29c gehouden..maar daar ben ik dus ook maar van afgeweken.
 
Mascha&Ivo zei:
navyblueboss zei:
Ja het gekke is dat de een beweerd dat je ze niet te veel mag voeren, de ander voert ze twee maal per dag. Lastig allemaal, ik denk dat we het gewoon geen van alle weten haha.
Dat is inderdaad het lastige.
Moet ik er wel bij zeggen dat 'niet te veel' best kan met twee keer per dag voeren, namelijk een portie 'niet te veel' en dat verdelen over twee keer... lekker duidelijk, HOE veel dan? :stars:

~ Ivo
Ik voer enkel dit:
Dennerle_CrustaGranBaby.jpg

Half schepje om de dag. Voor 10 dennerli's en 3 tylo's.
 
Hey Mike , leuk dat je een album heb gemaakt en te zien dat ze het goed doen .

Black Kiwi zei:
navyblueboss zei:
Dat mag! Ik heb ze bij Natasja vandaan. Ze zit hier ook op het forum al weet ik niet precies hoe ze hier heet. Ze heeft een website, de garnalenschuur. Ik ben nu twee keer bij haar geweest en het is een aanrader :)

Ze heeft ze zitten op 23 graden en een PH van 7,5. Verdere waardes meet ze niet, dus dat word lastig.

Over de temperatuur lees je toch ook wel veel dat een hoge temperatuur de leefduur verkort. En ze jongen bij haar heel goed, dus dat deed mij wel overtuigen om de temperatuur iets lager te houden.
Daar heb ik ze ook vandaan - was gezellig. Hier is haar account ;)

Wel vreemd, ze vertelde dat de kardinaaltjes absoluut niet bij vissen mochten. Wel vissen = geen kardinalen kopen.

De officiele temperatuur wordt op 28-29c gehouden..maar daar ben ik dus ook maar van afgeweken.

Over vissen en de kardinaaltjes bedoel ik een gezelschapsbak , met een micro visje zoals de Brigittea heb ik geen probleem , hoewel ik het zelf niet zou doen . Deze zullen niet de Kardinaaltjes lastig vallen , ze zullen wel van de baby's snoepen als ze de kans krijgen . Maar die keus is natuurlijk heel persoonlijk .
 
Black Kiwi zei:
Ik voer enkel dit:

Half schepje om de dag. Voor 10 dennerli's en 3 tylo's.

Ik voer ze helemaal niks. Ik voer mijn rasbora's, en die laten dan de helft weer vallen. Bovendien vervuilen de rasbora's ook, en dan is er nog het groen-afval in mn bak. Al met al voldoende te eten :)

Natas, ze eten dat vlokvoer ook gewoon nu! Heb er net nog een fototje van gemaakt, zal het uploaden als ik tijd heb.

Rasbora's nog steeds niet op de foto gekregen, ze hangen geen moment stil haha.
 
navyblueboss zei:
Black Kiwi zei:
Ik voer enkel dit:

Half schepje om de dag. Voor 10 dennerli's en 3 tylo's.

Ik voer ze helemaal niks. Ik voer mijn rasbora's, en die laten dan de helft weer vallen. Bovendien vervuilen de rasbora's ook, en dan is er nog het groen-afval in mn bak. Al met al voldoende te eten :)

Natas, ze eten dat vlokvoer ook gewoon nu! Heb er net nog een fototje van gemaakt, zal het uploaden als ik tijd heb.

Rasbora's nog steeds niet op de foto gekregen, ze hangen geen moment stil haha.

Ja :thumbs: mooi werk , in een bak waar visjes in zitten hoef je de garnaaltjes niet bewust te voeren .
Rustig aan vat in het vat zit , verzuurd niet ;)
 
Ik heb ook dennerli's en voer ze 2-wekelijks chitine (voor betere vervelling) en dan nog 1 � 2 keer per week korrel babygarnalenvoer en dan nog 1 � 2 keer per week een soort van banaan achtig lekkernij pellet, ze zitten hier bij een PH van 7,5-8 en een temperatuur van 27 graden en tot hiertoe doen ze het zeer goed ! Heb weer een zwangere gespot :thumbs:
 
Ik moet dit even delen, er is een zwangere kardinaal bij!!

Ik kom net thuis van mijn werk, en dacht dat de co2 nog aan stond. (Was niet het geval). Dus ik deed even snel het licht aan, kijken of er co2 belletjes dreven, en zag alle kardinaaltjes prontificaal voor de ruit zitten. Even snel gespiekt, en er is er eentje zwanger. Omdat het licht al even uit was waren ze hun kleur al een beetje kwijt, dus je kon de eitjes gewoon tellen!

Wisten jullie trouwens dat sommige kardinaaljes snachts helemaal blauw kleuren? Heel mooi om te zien! Ik heb er een foto van gemaakt, maar omdat ik het snel wilde doen is die niet helemaal gelukt. Zal ze morgen uploaden.

Gr Mike
 
En dan de beloofde foto's. Sorry voor de DRAMATISCHE kwaliteit... Maar je kunt in ieder geval zien waar het om gaat.


image_zpsaa628a9c.jpg

Jeeeeeej zwanger! als je goed kijkt kun je de eitjes zien zitten!! (Schrik niet van de kleur/het ontbreken van kleur, de lamp was al een aantal uren uit).


image_zpsc8079ed8.jpg

En hier kun je zien dat ze snachts dus blauw worden?! Vind het best mooi om te zien eigenlijk.

Gr Mike
 
Ziet er goed uit,mooie garnalen!


navyblueboss zei:
Black Kiwi zei:
Ik voer enkel dit:

Half schepje om de dag. Voor 10 dennerli's en 3 tylo's.

Ik voer ze helemaal niks. Ik voer mijn rasbora's, en die laten dan de helft weer vallen. Bovendien vervuilen de rasbora's ook, en dan is er nog het groen-afval in mn bak. Al met al voldoende te eten :)

Ik wil op bovenstaande wel de opmerking maken dat het niet verstandig is om garnalen enkel vissenvoer te laten eten.
Ondanks dat ze het zonder problemen lusten zit er in vissenvoer over het algemeen zo goed als alleen maar dierlijke eiwitten en voor garnalen is het wel belangrijk dat ze plantaardig voer krijgen ivm vervellen.
Enkel vissenvoer hoeft dus niet gelijk een probleem te zijn want tot nu toe gaat het goed bij je maar de kans is groot dat het in de toekomst mogelijk toch een probleem gaat geven.
 
Nee maar in mijn bak staan een hoop plantjes ;-) Dus genoeg groen te snoepen, dooie blaadjes, algjes op de stenen, dat soort dingen. Valt me ook wel op hoor, als een blad afsterft is hij binnen een dag helemaal kaal gegeten!
 
image_zps278ebf2c.jpg


image_zps13afda8c.jpg


image_zps6a4b4a92.jpg


image_zps573eb4dc.jpg


image_zps84a03f2e.jpg


image_zps999dbb98.jpg
 
Ik ga ondertussen vrolijk verder met het uploaden van mn foto's haha. Vandaag is het meubel bijna af. Enkel nog goed uitharden en de scharnieren erin!

image_zps07264203.jpg

image_zps0c62d857.jpg

image_zps169e6eb0.jpg
 
Netjes gedaan!
Garnalen hebben zeker genoeg groen in je bakje trouwens!
 
Netjes gedaan dat kastje en je bakje ziet er prima uit. Heb je geen problemen met je filter en jonge garnalen?
 
Mooie foto's, leuke garnaaltjes!
 
Bedankt :) was een nare klus dat mdf verven, zelfs met grondverft zuigt het nog.

Killerfish zei:
Netjes gedaan dat kastje en je bakje ziet er prima uit. Heb je geen problemen met je filter en jonge garnalen?

Nu niet meer, maar aan het begin was het een ramp. Die superfish filters zijn zo lek als een mandje, echt overal openingen waardoor ze in het motorhuis kwamen te zitten. Ik heb hem toen helemaal uit elkaar gehaald en de openingen naar het motorhuis dichtgelijmd met een lijmpistool. De enige manier om nu nog in het filter te komen is via de filtermedia, en daar heb ik tot op heden niemand op weten te betrappen ;-)
 

Terug
Bovenaan