Moet een terrarium voor gifkikkers vaak schoongemaakt worden.


Marjon

New member
Lid geworden
12 januari 2024
Berichten
2
Leeftijd
56
Goededag, ik kan nergens iets terugvinden over het onderhoud van een gifkikker terrarium. Hoe gaat dat met de bodem en hoe vaak. En hoe doe je het met de beplante achterwanden en of zijwanden. grt Marjon
 
Daar kan @Fozzy vast antwoord op geven:deal:
Krijg bijna geen kans om een verhaal te beginnen.

ik doe er qua bodem weinig aan, gewoon af en toe wat oud blad weghalen en vervangen door nieuwe. De meeste bodems hebben onder de bodembedekking een ‘valse bodem’ met daaronder een reservoir voor overtollig water. of ze bouwen de bodem op met kleikorrels als waterreservoir, of filtermatten. Met daarover de echte bodembedekking. Je moet gewoon zorgen dat je niet teveel water sproeit in de bak zodat het een moeras wordt.

de achterwand kan van verschillende materialen worden gemaakt. Varenwortelplaten hebben als voordeel dat ze vanzelf begroeien met varens en andere plantjes, mits vochtig houden. Daar heb je dus weinig omkijken naar.

op gifkikkerportaal.nl kan je heel veel info vinden. Op Youtube staan ook genoeg voorbeelden hoe je een bak kunt inrichten en onderhouden.
 
Aanvulling: als je een bio-actieve bodem aanbrengt heb je er nog minder omkijken naar. Dan bouw je de bodem op met diverse materialen en doe je er tropische pissebedden of andere soorten in die door de bodem woelen en zorgen voor afvoeren van allerlei zaken.
 
Dank je wel voor de snelle reactie en uitleg.
 
Ik heb ze niet meer maar heb ze jaren gehouden. Op zich heb je niet zoveel onderhoud als het om schoonmaken gaat. Fozzy heeft het één en ander verteld. Ik ben nog steeds lyrisch over gifkikkers maar ben wel blij dat ik ze niet meer heb. Allemaal plaatsgemaakt voor meerdere aquaria.
 
Regelmatig planten snoeien en de bak enten met bonenkevers, springstaartjes en pissebedden.
Die ruimen je bak op en het is eten voor de kikkers.
Fruitvliegen zijn ze ook verzot op, wel die niet vliegende kopen anders heb je in huis een probleem.
 

Terug
Bovenaan