Mijn betta heeft een rare plek op zijn zij


Gary

Member
Lid geworden
19 maart 2023
Berichten
13
Leeftijd
43
Wie kan mij helpen??Mijn betta crowntail heeft sinds ik hem heb al n rare blauwe vlek op zn zij wat nu zich verspreid en open lijkt te gaan
Zie foto's ik heb catapa bladeren toegevoegd en sera baktopur toegevoegd.
De wond lijkt wat rustiger alleen weet niet of die Baktopur het juiste middel is .
Weet iemand wat dit kan zijn en welk middel ervoor nodig is om t te genezen?
Mijn dank is groot.
 

Bijlagen

  • IMG20240306153441.jpg
    IMG20240306153441.jpg
    2 MB · Weergaven: 38
  • IMG20240114175104.jpg
    IMG20240114175104.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 33
Hoe lang heb je deze betta al / hoe lang speelt dit? En vallen er verder nog dingen op aan het gedrag of de eetlust?
 
Heb n maand of 8 hij eet en zwemt goed geen afwijkend gedrag
 
Die tweede foto leek eerst gewoon n blauw vlekje te zijn .
Hij heeft ook blauwe accenten maar t plekje werd steeds dikker en ruiger ende eerste foto is hoe t nu is.
Ziet er minder rood uit nu maar lijkt zich te verspreiden.
 
Thanks voor de informatie. :) Als het al zo lang bezig is en zich maar heel geleidelijk ontwikkelt, denk ik dat je betta vis-tb heeft. Mycobacteriose heet het ook wel. Is een bacteriële infectie die vrij veel voorkomt bij vissen als chronische ziekte.

Het is niet direct te behandelen helaas, dus wat dat betreft kan ik je geen oplossing geven. De kans dat die bacterie grip krijgt op een vis is wel kleiner te maken door goed te filteren en een bak niet te zwaar te belasten.
 
Thanks voor de informatie. :) Als het al zo lang bezig is en zich maar heel geleidelijk ontwikkelt, denk ik dat je betta vis-tb heeft. Mycobacteriose heet het ook wel. Is een bacteriële infectie die vrij veel voorkomt bij vissen als chronische ziekte.

Het is niet direct te behandelen helaas, dus wat dat betreft kan ik je geen oplossing geven. De kans dat die bacterie grip krijgt op een vis is wel kleiner te maken door goed te filteren en een bak niet te zwaar te belasten.
Dat is in principe toch besmettelijk voor andere vissen?

Hier ook wat info voor de TS:
 
Dat is in principe toch besmettelijk voor andere vissen?

Hier ook wat info voor de TS:
Mooie link. Voor zover ik weet is er niet per se een groot besmettingsgevaar als er een vis met tbc rondzwemt in een bak. Die bacterie komen ze toch wel tegen in hun leefmilieu, zeker als ze warm zitten en in een zwaarder belaste / minder goed gefilterde bak.

Ik vraag me wel af wat wijsheid is bij een vis zoals in dit topic, met een grote infectiewond. Daar lijkt het risico op verspreiding me groter. Ik heb het zelf een keer gehad met een goudvis, waarvan de huid op een gegeven moment open ging en er stukjes los kwamen (iewlll). Die vis heb ik wel uit de bak gehaald voor de zekerheid.

Dus de ziekste vissen isoleren zou ik wel doen. Maar bij vis-tb zie je niet echt een ziekte-explosie ontstaan van vis op vis. Het is eerder iets wat zich herhaalt onder je visbestand als de waterkwaliteit wat tekortschiet. Kun je beter daarop focussen.
 
Dus deze vis is eigenlijk niet te genezen als ik dit zo lees moet ik hem uit zn lijden verlossen hij eet en zwemt normaal ?
 

Terug
Bovenaan