massief eiken dressoir.


J

JDS

Guest
Hallo beste lezers ik heb een vraag over een massief blankeiken dressoir. Het dressoir is 190cmx50cmx90cm (lxbxh). En heeft 2 verstevigingspoten extra aan de onderkant.

Mijn vraag is... kan ik daar een 150cm bak op zetten zonder problemen.
De bak zal dan niet met het gewicht op de planken(poten) aan de kopse kanten komen te rusten maar op de 2 middelste rechtopstaande planken die in de kast zitten en de lades van de kastdeurtjes scheiden.
Deze zijn ook massief en 2.5cm dik (net als de plank waar het aquarium op moet komen te staan) en die staan 80cm uit elkaar, dus ruim de helft van de bak vanuit het middelpunt.
De kast is massief eiken erg zwaar en hand gemaakt. Ook is de kast behandeld en water afstotend(toeval) Graag hoor ik van jullie of dit kan.

zo ja...dan ga ik overwegen om een grote bak te nemen. Bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit kan best.
Maar we weten nu wel hoe groot je kast is, maar niet je aquarium ;)
ik vraag dit omdat het belangrijk kan zijn nav het aantal liters water deze kan bevatten.

Ik zou onderaan de kast tussen de bodem van de kast en de vloer zowel achteraan als vooraan extra pootjes maken die langs links en rechts gelijk staan met de kopse kanten van je aquarium bijkomend in het midden ook een pootje, dus vooraan drie extra en achteraan drie extra poten.
 
Hoi @luc ,

Bedankt voor de reactie.

Het aquarium zal niet dieper dan de kast moeten worden. Ik denk zelf aan 43 cm zo diep is de kast ook. De hoogte misschien 60 of zelfs 70. De totale hoogte inclusief de kast zal minimaal 150cm moeten worden.

De kast is aan de onderkant ,in het midden, verstevigt met 2 poten(10x7cm ook eiken) Aan de voorkant en achterkant. Het is een zeer degelijke en handgemaakt dressoir . Met lades weegt de kast rond de 110 kilo. Ook heb ik ruim voldoende ruimte voor techniek in de kast .
Deze kast is speciaal voor mij gemaakt en behoorlijk aan de prijs. Dus het zal eeuwig zonde zijn als er iets mee gebeurd, vandaar mijn vraag.

De enige plaats in mijn huis waar ik het aquarium kwijt kan is op die kast. En die ga ik echt niet wegdoen voor een lelijke aquarium kast. Hihihihi.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heb je een foto van het dressoir en weet je heel zeker dat het allemaal massief is uit gevoerd
en de achterwand hoe stevig is die
daarnaast als de kast 190 cm lang is waarom dan een bak van 150 cm en 43 breed hhm kast is 50 cm dus weer waarom geen 50 cm breed
komt het net wat allemaal wat beter te staan en wordt het gewicht mooi verdeeld over je kast en poten

groet
jaap
 
Dit is de kast . 100% massief . De achterplaat is dik een have cm. De kast is 50 diep incl. De lade. De breedte van de kast zelf is 48cm. Dus dat zal maximaal de breedte van de bak kunnen worden. Er zit totaal geen spaanplaat of gepersthout in de kast.

tmp_29941-20170106_121436483719636.jpg


tmp_29941-20170106_1214031717013941.jpg


tmp_29941-20170106_121352-249459893.jpg


tmp_29941-20170106_121414-1426594297.jpg
 
mooie kast duidelijk wat breedte betreft zie alleen gaan poten onder de twee midden planken staan zou dat wel doen ivb doorbuigen
voor de rest prima kast om een mooie bak op te zetten
daar je maat voering kom je uit als je tenminste 48 cm breedte wilt aan houden op een volglas bak
daar dan wel iets onderliggen om condens en vocht richting kast te voorkomen
dacht niet dat deze als standaard bak te verkrijgen zijn in deze breedte

groet

jaap
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt. De poten staan in het midden van de kastdus die zie je niet op de foto.maar het kan nooit kwaad om er nog 2 bij te maken natuurlijk.
Wat ik eronder ga leggen is denk ik een houten plank gebeitst in de kleur van de kast.

10 jaar geleden heb ik een Malawi bak gehad met een rif van witte stenen. Die bak was een meter. Ik wil zo'n soortgelijke bak maken. Nu heb ik een Rio125 gezeldschasbak maar die vind ik te klein
 
goed plan zolang de boel maar ondersteund wordt
extra dikte van de bovenplaat is nooit weg natuurlijk
en een Malawi bak is zeker een mooi project succes
en je weet het we zijn gek op:foto: als je begint met de opbouw en voltooiing

groet
jaap
 
Zal nog wel even duren hoor jaap.. maar zo rond mei gaat het gebeuren denk ik.
 

Terug
Bovenaan