Marmer botia’s met vuurgarnalen


Gavv

Member
Lid geworden
19 juli 2023
Berichten
10
Leeftijd
33
Hey allemaal,

Ik heb enkele weken geleden een tweede bakje opgestart (50l).

Al snel bleek dat ik plantjes gekocht had met slakken(eitjes) waardoor ik stilaan meer en meer baby slakjes zag tevoorschijn komen. De bedoeling was om er een echte garnalen bak van te maken, in mijn ander bak heb ik ook al 3 marmerbotia’s. En volgens enkele websites zouden marmer botia’s kunnen in bakjes vanaf 50l, maar nu is mijn vraag: zou deze botia soort ook een serieuze bedreiging worden voor mijn vuurgarnalen zoals andere botia’s ? De bedoeling was om een 15 tal garnalen te kopen in de wetenschap dat ze snel kweken en ik op termijn een bakje vol garnalen zou hebben.. Maar het zou zonde zijn als ze het niet overleven natuurlijk..

En ik weet dat slakjes goede opruimers zijn, maar voor het oog heb ik ze persoonlijk liever niet :) + dat het aquarium niet helemaal gesloten is boven aan de randen waardoor ze er misschien beginnen uit te kruipen..


Alvast bedankt !
 
Er zitten dus nog geen bewoners in en je wil van de slakken af. Dan zou je een behandeling met flubenol kunnen doen want slakken kunnen daar slecht tegen. Dan een flinke verversing. Opzich kunnen garnalen prima tegen dat middel. Maar goed slakken zijn nuttig hoor maar ja teveel wil je ook niet.
Of je lokt ze met een stukje komkommer op een vorkje en haalt ze er dan uit.
 
Ik vind een bakje van 50 l voor botia's (of het nou om net, marmer of muisbotia's gaat) wel erg weinig. Het zijn bij momenten behoorlijk actieve vissen en dan zou ik me eerder richten op de grootste bakmaat die genoemd wordt, dan de kleinste.
Wat je wel zou kunnen overwegen om je slakken onder controle te houden, zijn helenaslakken. (Uiteraard naast je eigen inspanningen!) Ik weet alleen niet in hoeverre dat samen met garnalen gaat.
 
Ik vind een bakje van 50 l voor botia's (of het nou om net, marmer of muisbotia's gaat) wel erg weinig. Het zijn bij momenten behoorlijk actieve vissen en dan zou ik me eerder richten op de grootste bakmaat die genoemd wordt, dan de kleinste.
Wat je wel zou kunnen overwegen om je slakken onder controle te houden, zijn helenaslakken. (Uiteraard naast je eigen inspanningen!) Ik weet alleen niet in hoeverre dat samen met garnalen gaat.
Helenas gaan samen met garnalen zolang de voorraad van prooislakken strekt. Zonder prooislakken gaan ze vaak over op garnalen.
 
Nog mooier zou wezen dat je veel minder of nauwelijks voert dan krijg je vanzelf meer garnalen als slakken.
 
Ik vind een bakje van 50 l voor botia's (of het nou om net, marmer of muisbotia's gaat) wel erg weinig. Het zijn bij momenten behoorlijk actieve vissen en dan zou ik me eerder richten op de grootste bakmaat die genoemd wordt, dan de kleinste.
Wat je wel zou kunnen overwegen om je slakken onder controle te houden, zijn helenaslakken. (Uiteraard naast je eigen inspanningen!) Ik weet alleen niet in hoeverre dat samen met garnalen gaat.
Merci voor de tip met de Helena slakken !
 
Nog mooier zou wezen dat je veel minder of nauwelijks voert dan krijg je vanzelf meer garnalen als slakken.
Voer geef ik ook nog niet aangezien er nog niets in het bakje zit.. Maar ik zie toch al redelijk wat slakjes die wellicht via eitjes op de planten meegekomen zijn..
 
Om welke slakjes gaat het?
 

Terug
Bovenaan