Maanvissen beschadigde vinnen


Derdevanlinks

New member
Lid geworden
5 mei 2024
Berichten
4
Leeftijd
31
Onze bak staat nu enkele maanden te draaien. De laatste vissen zijn enkele weken geleden toegevoegd. Nu zijn sinds deze week de vinnen van alle maanvissen aangevreten.
Ons vissenbestand is :
5 maanvissen
10 rode rio
10 hyphessobrycon columbianus
5 Wandai
5 Congo zalm
4 antenne Baarsjes
Koppeltje pauwooggrondel
Paar dwergkreeftjes
10 neretina zebra slakken
5 zuid Amerikaanse kogelvisjes

De maanvissen zwemmen gewoon rustig door de bak en lijken voor niemand bang/ achterna gezeten te worden.

Iemand een idee?
 

Bijlagen

  • e3107d77-04b5-4be6-a36e-64b226c1d822.jpeg
    e3107d77-04b5-4be6-a36e-64b226c1d822.jpeg
    203.5 KB · Weergaven: 25
Hoe groot is je bak? Want je hebt wel een behoorlijk visbestand als ik dit zo lees.

Kan het zijn dat je kogelvisjes niet genoeg te eten hebben, slakjes oid, waardoor ze aan de vinnen van de maanvissen gaan knabbelen?
 
Als ik kreeften lees dan zoek ik het al snel daarin want ik heb de CPO gehad en die hingen ook maar wat graag aan de vinnen.
 
Hoe groot is je bak? Want je hebt wel een behoorlijk visbestand als ik dit zo lees.

Kan het zijn dat je kogelvisjes niet genoeg te eten hebben, slakjes oid, waardoor ze aan de vinnen van de maanvissen gaan knabbelen?
Zover ik weet een Rio350 en ja dat bestand is veel te groot.
 
Alle vissen zijn bij dezelfde winkel gekocht en die zeiden dat dit prima kon. Jammer, hier was ik niet van op de hoogte.
Ik kan de kreeften in een 30l overdoen die ik heb staan. De kogelvissen heb ik zo snel geen andere plek voor.
Iemand advies?
 
Ik denk dat er 3 (zo niet meer) verdachten zijn:
1) de maanvissen zelf. Een groep van 5 kan de agressie moeilijk onderling verdelen. Een groep van een stuk of 8 wordt normaal aangeraden.
2) de kogelvissen. Dit zijn voor zover ik weet normaal gesproken geen vissen om in een gezelschapsbak te houden en al helemaal niet met relatief kwetsbare vissen als maanvissen.
3) de kreeftjes.
4) Wat is een Wandai?
 
Alle vissen zijn bij dezelfde winkel gekocht en die zeiden dat dit prima kon. Jammer, hier was ik niet van op de hoogte.
Ik kan de kreeften in een 30l overdoen die ik heb staan. De kogelvissen heb ik zo snel geen andere plek voor.
Iemand advies?
Breng de kreeften en de kogelvissen of de maanvissen terug naar de winkel en luister NOOIT meer naar advies van de LFS (=local Fish Store). Die medewerkers worden niet of nauwelijks gehinderd door enige kennis over vissen, aquariumhouden, wat individuele soorten nodig hebben etc. Als je toch hun advies beluistert, check dan eerst hier op het forum of wat zij zeggen klopt.
En trek je het verder niet te hard aan, het hele forum zit vol met mensen die geluisterd hebben naar de raad van LFS-medewerkers en dat vervolgens mogen oplossen, dus je bent absoluut de enige niet.
 
) de maanvissen zelf. Een groep van 5 kan de agressie moeilijk onderling verdelen. Een groep van een stuk of 8 wordt normaal aangeraden.
Ik ben met 5 begonnen in de 120cm en na 1,5 jaar waren er 4 en dat gaat al bijna 5 jaar goed zonder enige agressie maar goed je bent ook afangkelijk van het karakter.
Zelf zie ik de kreeften of kogelvisjes eerder als de daders.
 
Dan is het gezien de "kwaliteit" van het advies van de LFS nog maar zeer de vraag of het zoetwater of brak/zoutwaterkogelvissen zijn....
 
Ligt het.aan mij.....vind de ogen erg groot.
En het buikje in gevallen.
Of zie ik het verkeerd?

Mvg Ronald
 
Het ligt iig niet volledig aan jou, ik vind de buik ook dun, maar een vis met dergelijke vinnen voelt zich niet fijn en kan dan stoppen met eten. Wat betreft de ogen: dat vind ik altijd lastig in te schatten, ik zeg daar beter niets over denk ik.
 
Ogen zijn aan de grote kant inderdaad.
 

Terug
Bovenaan