Maanviseitjes op kraanwater


DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
Goedemiddag,

Inmiddels mijn 2e nestje maanviseieren vandaag. Deze weer appart gezet in een 5 liter bakje met thermostaat (25w) en luchtpompje. Daarbij 1,5.ml waterstofperoxide 3% gedaan.

De bak is nu gevuld met aquarium water, ik vroeg me af gezien ik toch iedere dag water moet gaan verversen (10%+/- dacht ik ?) Of ik dit langzaam aan kan gaan wisselen voor kraanwater (bijvoorbeeld die 10% per dag, of 5% uit de bak waar ze uit kwamen en 5% kraanwater).

Qua ph zitten zowel mijn kraanwater als aquarium op 7,5.

Ook gh en kh zijn bijna gelijk die schelen vaak maar 1°d met het kraanwater (gh/kh beide 9°d).

Dus qua waterwaardes zou het niet veel uitmoeten maken. Ik hoor graag jullie advies over hoeveel % ik dagelijks moet gaan verversen en of dat met kraanwater kan of met het water uit het aquarium waar ze uitkomen .
 
Oke, en wanneer dan over naar kraanwater? Na een maand oid ?
Zolang mogelijk op het moederaquariumwater houden, het zijn namelijk niet de waterwaardes waar ze problemen mee hebben maar de bacteriecultuur en jonge visjes hebben net als mensenbaby's een hele lage weerstand en moeten dat langzaam opbouwen
 
Weet niet hoe @Jos Hut het doet maar volgens mij ververst die ‘gewoon’ met kraanwater in zn kweekruimtes.
 

Terug
Bovenaan