Maanvis eet niet


Faab

Member
Lid geworden
17 april 2024
Berichten
5
Leeftijd
25
Ik heb sinds 3 dagen 4 nieuwe jonge maanvissen in mijn aquarium. 3 van hun eten gewoon vlokvoer mee met de rest, maar eentje (een platinum witte) eet niet mee. Hij blijft tijdens het voeren lager in de bak, en kijkt wel naar het eten wat naar beneden komt, en soms probeert hij het ook maar spuugt het weer uit. Verder gedraagt hij zich wel normaal, en zit hij gewoon in de groep. Is dit normaal? Moet hij misschien langer wennen, of moet ik ander voer proberen?
 
Ik kocht er destijds 5 en die wilden de eerste maanden geen vlovoer eten. Ik gaf ze daarom veelal diepvries en levend voer. Na een flinke tijd zijn ze toch gewend aan het vlokvoer maar ik herken dit gedrag dus wel.
 
Gewoon doorzetten. Wat ik doe is afwisselen met voeren. Ik geef op een dag 3x artemia of diepvriesblokjes en 1x granulaat. De eerste weken werd de granulaat maaltijd liefst overgeslagen: uitspugen en dat soort geintjes. Ze aten het maar mondjesmaat. Maar toch ben ik stug blijven doorzetten, nu eten ze er prima van.
 
Tja dan heb ik ze dus teveel verwend bij het opgroeien:cool:
 
Hier eten ze ook redelijk lastig.

Vlokvoer vinden ze niks. Granulaat pakken af en toe.
Tabletten voor de corys eten ze wel.

Waar ze hier gek op zijn is gedroogde artemia en rode mug.

Ik denk dat hoe dichter bij natuurlijk voer, des te eerder eten ze het.

Deze manen zijn overigens wel makkelijker met eten, dan mijn vorige manen.
 
Voer je geen levendvoer Marcel?
 
Voer je geen levendvoer Marcel?
Nee, heb geen levend voer in huis.
En heb ook geen vriezer op het moment. Dus ze krijgen alleen droogvoer.
En het vriesdroog vinden ze het lekkerst.
 
Ik kocht er destijds 5 en die wilden de eerste maanden geen vlovoer eten. Ik gaf ze daarom veelal diepvries en levend voer. Na een flinke tijd zijn ze toch gewend aan het vlokvoer maar ik herken dit gedrag dus wel.
Ik heb het juist andersom. Heb hier een koppeltje manen die alleen maar vlokken eten. Granulaat of diepvries voer spugen ze gewoon weer uit.
 
Bijzonder Jasper want ik lees regelmatig dat ze lastig vlokken eten in het begin.
 
Bijzonder Jasper want ik lees regelmatig dat ze lastig vlokken eten in het begin.
Ik had ze wel echt al sinds ze piepkleine baby's waren. En toen hebben ze in het begin van mij eigenlijk alleen maar vlokken gehad. Nu ze iets ouder zijn willen ze niet gauw iets anders eten. Gister zelf voer gemaakt met vegatine, de chicliden lusten er wel pap van. De maanvissen moesten er niets van hebben, wellicht te veel groente in voor ze?
 
Kan zijn dat ze moeten wennen aan ander voer.
 

Terug
Bovenaan