luchtbellen continu of niet


M

march12

Guest
even een kort vraagje:

in mijn ciclyden bak heb ik een luchtpompje.
Moet deze continu aan of kan ik deze ook aansluiten op een tijdschakelaar. op tijd bijv: van 10:00u tot 18:00u luchtbelletjes en daana uit..
 
Wat is de reden dat je een luchtpompje in de bak wilt hebben??
Daarmee verjaag je co2 uit het water en het voegt erg weinig zuurstof toe.
Ik neem aan dat je een luchtpompje met zuurstofsteentje bedoeld?
 
Ja klopt john. een zuurstofsteentje natuurlijk.
ik denk dat de co2 niet zo belangrijk is in me bak, want er staan geen planten in. alleen maar stenen.
de reden dat ik hem een tijd wil uitschakelen is: dat het wat rustiger is in huis. het pompje maakt nogal wat lawaai. (ook dit is op te lossen hoor)
maar toch....
of zou het helemaal zonder kunnen..als je maar genoeg water ververst.
 
Hoe heb je de uitstroom van je filter staan? Als je deze net op de waterlijn hebt zitten, zou je met de beweging in je wateroppervlak genoeg zuurstof aan je water moeten toevoegen om helemaal geen luchtpompje nodig te hebben. Die dingen maken inderdaad veel geluid en daarnaast zit je hele water vol met kleine belletjes, wat ikzelf niet mooi vind staan. Ikzelf heb er in ieder geval geen op mijn bak.
 
een luchtsteen draagt niet bij aan het schoonhouden van het water, puur de beweging.
 
me uitstroom heb ik net onder het water nivo. dus zal niet echt veel zuurstof worden opgenomen. dus is het niet echt nodig als je maar 1 x per week water ververst?
 
Ik heb diverse bakken staan en in geeneen zit een zuurstofsteentje hoor. Ik ververs ook wekelijks.
Kun je niet dmv de uitstroom eventueel wat oppervlaktebeweging creeren??
Ik denk dat je niet zo snel bang moet zijn voor zuurstoftekort. Je hebt wel geen planten maar ververst wel wekelijks. Een steentje zorgt eigenlijk voor geen zuurstof in het water, dat is bijna te verwaarlozen.
Oppervlakte beweging is dan de beste keus. Dit kan met het steentje maar dmv de uitstroom is veel gemakkelijker en dan ben je ook van de herrie verlost in de kamer.
Probeer dus de uitstroom zo te richten dat je wat oppervlakte beweging krijgt.
 
nilo1804 zei:
een luchtsteen draagt niet bij aan het schoonhouden van het water, puur de beweging.


Dat is iets te kort, het helpt wel bij gasuitwisseling. Is toch iets van schoonhouden.
 
Dank je wel voor het antwoordt. Ik dacht inderdaad dat ze toch nog tekort aan zuurstof zouden hebben. (ondanks dat daar geen aanleiding voor was/is hoor) Ik heb de uitstroom-buis iets naar boven getrokken zodat het water oppervlakt een beetjes golft. geloof dat dit afdoende is.







jessicapilon zei:
Ik heb diverse bakken staan en in geeneen zit een zuurstofsteentje hoor. Ik ververs ook wekelijks.
Kun je niet dmv de uitstroom eventueel wat oppervlaktebeweging creeren??
Ik denk dat je niet zo snel bang moet zijn voor zuurstoftekort. Je hebt wel geen planten maar ververst wel wekelijks. Een steentje zorgt eigenlijk voor geen zuurstof in het water, dat is bijna te verwaarlozen.
Oppervlakte beweging is dan de beste keus. Dit kan met het steentje maar dmv de uitstroom is veel gemakkelijker en dan ben je ook van de herrie verlost in de kamer.
Probeer dus de uitstroom zo te richten dat je wat oppervlakte beweging krijgt.
 
Ik heb in t 6 mtr riparium van 17:00 tot 08:00 een grote luchtpomp (superfish koiflow 20 die 25ltr per minuut levert) met 6 grote luchtstenen aan staan (3 in t ZA deel en 3 in t Malawi stenen deel). Idd vanwege het geluid niet de hele dag (kantoor)de waterval zorgt al voor voldoende geluid en zuurstof inbreng.

Zuurstof (en energie als licht of temperatuur) zijn belangrijke bouwstenen en zorgen voor gezonde en actieve vissen, goede bacteriegroei en gasuitwisseling, en lossen vervuiling door teveel voer of overbezetting snel op.

Alle grote en industriele waterzuiverings systemen gebruiken lucht, veel lucht voor het zuiveren. Daarnaast zorgt het in de bak (afhankelijk) van de plaats voor een andere stromings richting dan normaal, en ook dat is goed.

Zeker de afrikaanse cichlides hebben daarnaast graag zuurstofrijk water en ik zie persoonlijk liever de vissen niet ademen of heel lichtjes ademen om de benodigde zuurstof op te nemen.
Maar dat is een kwestie van smaak, voor de vis maakt t niet veel uit die past zijn ademhalings efficiency aan.

Ook een kwestie van smaak, vindt de belletjes niet zo mooi om te zien overigens.

Verder uiteraard wekelijks verversen, en ik doe niet aan plantenvoeding enzo, en toch groeit t prima.
 
bedankt voor je antwoordt niels. Het is dus niet zo'n raar of slecht idee of de zuurstof belletjes tijdgeschakeld te hebben.
en idd als je de vissen ziet happen naar adem vindt ik niet leuk om te zien.

ps mooie riparium trouwens




N.Oldenzeel zei:
Ik heb in t 6 mtr riparium van 17:00 tot 08:00 een grote luchtpomp (superfish koiflow 20 die 25ltr per minuut levert) met 6 grote luchtstenen aan staan (3 in t ZA deel en 3 in t Malawi stenen deel). Idd vanwege het geluid niet de hele dag (kantoor)de waterval zorgt al voor voldoende geluid en zuurstof inbreng.

Zuurstof (en energie als licht of temperatuur) zijn belangrijke bouwstenen en zorgen voor gezonde en actieve vissen, goede bacteriegroei en gasuitwisseling, en lossen vervuiling door teveel voer of overbezetting snel op.

Alle grote en industriele waterzuiverings systemen gebruiken lucht, veel lucht voor het zuiveren. Daarnaast zorgt het in de bak (afhankelijk) van de plaats voor een andere stromings richting dan normaal, en ook dat is goed.

Zeker de afrikaanse cichlides hebben daarnaast graag zuurstofrijk water en ik zie persoonlijk liever de vissen niet ademen of heel lichtjes ademen om de benodigde zuurstof op te nemen.
Maar dat is een kwestie van smaak, voor de vis maakt t niet veel uit die past zijn ademhalings efficiency aan.

Ook een kwestie van smaak, vindt de belletjes niet zo mooi om te zien overigens.

Verder uiteraard wekelijks verversen, en ik doe niet aan plantenvoeding enzo, en toch groeit t prima.
 
Zoals Niels al aangehaald heeft is stromend water ontzettend goed, het zuivert (want jouw aquarium is eigenlijk al een soort filter) En wateroppervlakte dat beweegt neemt veeeeel meer zuurstof op dan spiegelgladde water oppervlakte, want de oppervlakte is dan een aantal factoren groter en de processen gaan sneller.
Stilstaand water kan vies worden, stromend water niet zo snel.

In waterzuiveringsinstallatie bv heb je een beluchtingstank zitten, dit is een grote betonnen bak, kan wel 40 meter lang zijn en 10 meter breed. Met gangen erin waar het water snel doorheen stroomt.


succes!
Frits
 

Terug
Bovenaan