Levendbarenden en andere vissen buiten: 2023


Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
423
Aangezien ik zag dat het een soort van traditie is om (bijna?) elk jaar een nieuw topic hierover aan te maken, plaats ik mijn vraag dan ook maar even in een nieuw topic voor dit jaar 😊.

Het is nog rijkelijk vroeg, de sneeuwbuien zijn net achter de rug, maar ik ben in mijn hoofd alweer met de lente bezig 🌱. Welke info ik niet heb kunnen vinden (niet goed genoeg gezocht?): wat is zo ongeveer de richtlijn wanneer vissen weer naar buiten kunnen? Chinese danio's kunnen tot 5 graden hebben las ik, maar het lijkt me best heftig voor ze om in een dag tijd van 18 naar 5 graden te gaan. Wat is realistisch?
 
Ik deed maximaal 5 graden in een dag. Maar dat is alleen ervaring en verder niet onderbouwd.
 
Ik heb net even een thermometer in mijn vijvertje gehangen en die is bovenin 10 en wat dieper 9 graden. Dat valt me eigenlijk alles mee na alle koude dagen die we hebben gehad. Er komt geen enkele zon bij dus het is niet dat hij kan opwarmen in de zon en het is maar een cementteil dus had verwacht dat hij meer aan temperatuurschommelingen zou doen. Of hij moet sinds gisteren omhooggeschommeld zijn naar deze temperatuur haha, maar dat zou ik dan wel weer wat snel vinden...
 
Nog een vraagje, van sommige vissen wordt gezegd dat het hele goede springers zijn en er dus een deksel op het aquarium moet, maar hoe zit dat bij een vijvertje? Het wordt ook over rijstvisjes gezegd, maar die worden heel veel in vijvertjes en potten buiten gehouden.
 
Overigens staat in de vensterbank een grote pot met babyrijstvisjes voor in mijn minivijvertje. Er zijn aardig wat eitjes uitgekomen en so far groeien ze goed. Hopelijk lukt het om ze groot te brengen.
Een tweede vijvertje (op basis van een grote curverbox) staat klaar, hier mogen de danio's in straks. Etheostoma caeruleum lijkt me ook erg leuk om toe te voegen, maar is bijna niet te krijgen geloof ik.
 
Mn buiten vijvertje staat! 90 liter en de lepelplant moet nog wennen aan in t water staan maar de danios laten zich al leuk zien. Nog tips hoe ik ze aan het vermeerderen krijg?
Andere hydroplanten zijn een varen en klimop.
 

Bijlagen

  • IMG_8456.jpeg
    IMG_8456.jpeg
    289.8 KB · Weergaven: 82
Oeh leuk!! Heb je Chinese danio's? Die gingen bij mij gewoon vanzelf vermeerderen toen ze zich happy voelden. Ik had wel de indruk dat ze hun jongen opeten, dus ik zou voor voldoende dekking aan het wateroppervlak zorgen. En voor de eitjes, die eten ze ook.
 
Cool, doe ik! Zal vandaag opzoek gaan naar drijfplanten. Ze vinden het heerlijk zich te verschuilen tussen alle stenen. Hopelijk gaan ze snel vermeerderen ❤️
 
Bedankt John! Zag vandaag een hommel op de rand zitten en er dansten wat muggen rond waar de danios naar hapten. De lepelplant groeit als een malle ook. Echt heel grappig.
 
Na wederom veel jaren overwegen heb ik dit jaar ook twee bakken buiten staan. In de linker bak heb ik een paar weken geleden wat killi eitjes gedaan als vorm van experiment. In de rechter bak heb ik jonge japan blue guppen gedaan. Binnen in het aquarium zitten ze al snel met teveel (zoals dat vaak gaat met guppen) nu hebben ze lekker de ruimte.

Ik ben benieuwd of ze mooi uitgroeien.

20230625_090212.jpg
 
Ik wist niet eens dat dit kon met tropische vissen 😮 nou wil ik ook! Haha. Ik graaf wel gewoon een gat. Een sluis voor mn huis met piranhas heeft ook wel zn charmes. Benieuwd wat de woningbouw hiervan vind.
 
Veel soorten kan dat prima. Wel oppassen dat het water niet te warm wordt met het huidige weer.]
Zelf heb ik een bak met wat gupjes buiten staan. Heb er ook een paar garnalen in gedaan maar die heb ik niet meer terug gevonden.
Haal het vaak halverwege oktober weer naar binnen.
 
Wordt het met het weer van de afgelopen dagen niet veel te warm in dat soort bakken/kuipen?
 
Wordt het met het weer van de afgelopen dagen niet veel te warm in dat soort bakken/kuipen?
Ik denk vooral de fluctuaties ook die erg groot kunnen zijn met avond en in de dag. Zou zn bak 30 graden halen als hij in de schaduw staat? In de zon zou ik ze niet zetten nee dan heb je vissoep
 
Een plekje met in de ochtend wat zon en tegen de middag schaduw voldoet prima. Heb het 2 jaar gedaan met wisselende resultaten. Enige nare ervaring waren waterkevers die blijkbaar wel van een visje houden.
De huidige temperaturen zijn ideaal voor buiten kweken 20-30 graden.
 
Nou, ze zaten gister wel bovenin bij mijn buiten bak ja! Maar heb er waterpest in groeien dus hopelijk genoeg zuurstof voor ze. En nu gelukkig een paar dagen regen en koelte ❤️
 
Ik wist niet eens dat dit kon met tropische vissen 😮
Zekers kan dat. Ik doe dit al sinds halverwege de jaren '80 tijdens de betere maanden. De laatste paar jaar is het wereldwijd ineens een hype geworden.
Let wel op wat chinese danio's betreffen: Chinese danio's zijn geen tropische vissen,he. Dat zijn subtropische vissen die een hoge marge in temperatuurstolerantie kennen. Ze komen van origine uit koudwater in het hooggebergte.
En de opzet vcan zo'n buitenbak kan heel erg basic opgezet worden.
Wordt het met het weer van de afgelopen dagen niet veel te warm in dat soort bakken/kuipen?
Dat hangt ervan af waar de bak zich bevindt.
Zou zn bak 30 graden halen als hij in de schaduw staat?
Doorgaans niet.
Als je een speciekuip ingraaft blijft de temperatuur stabieler
Klopt. Specifiek voor vissen zoals zwaarddragers, platy's en het merendeel aan goodeïdesoorten, is zo'n ingraving preferabel. Want als het overdag te warm wordt dan kunnen zij naar benden duiken. En het ingegraven stuk is wat koeler te noemen.
 
Mijn vijvertjes staan volledig in de (lichte) schaduw, dat gaat prima. Vorig jaar had ik tijdens een hittegolf wel het idee dat het aan de warme kant was voor de chinese danio's in de zin van dat ze wat opgefokt werden. Maar dat is ook niet gek aangezien ze liever iets koeler zitten. Een pompje met een soort fonteintje bracht toen wel wat afleiding voor ze.
 
Dat zal verschillen per vissoort en de grootte/ligging van de vijver? Mijn rijstvisjes en chinese danio's kunnen bij een beetje zachte winter gewoon buiten blijven. Alleen mijn blokvisjes ga ik binnenkort naar binnen halen. Die gaan het over een paar weken wel echt koud hebben. De rest kan altijd nog als er strenge vorst komt. Dan heb ik even flinke volle boel in mijn grote aquarium (maar bij lagere temperatuur zijn ze toch allemaal wat rustiger) of ik zet tijdelijk het losstaande minivijvertje even ergens binnen. Is gewoon een grote curverbox namelijk.
 
Hoe is het eigenlijk met jullie vijvertjes en de inwoners? Hebben ze het goed gedaan en zich voort geplant?
@tomansky , is je killi-eitjes experiment gelukt?
 
16951963581151978263873.jpg
ik meet elke ochtend de temperatuur, zojuist 16.5 celsius onder 15 graden ga ik de bak legen.
Eerst tot 5cm en dan naar binnen plaatsen met elke dag wat water uit de aquas erbij en dan maar uitvinden of de gupjes flinker zijn geworden door het buitenleven.
 
Ik had ook de thermometer er even bijgepakt vandaag en zat rond de 17-18 graden. Leek me voor de blokvisjes wel koel genoeg dus ik heb ze binnen gehaald.
 
Ik heb ooit eens één nachtje te lang gewacht.
Werd het net even kouder dan de weersverwachting gezegd had, werdhet water 12° en zag ik mijn guppen amechtig op de bodem liggen.

Het www leerde me dat ze 'in apatie ' waren gegaan.
De enige remedie was ze in een bakje water mee naar binnen nemen en heeel langzaam op laten warmen.
Dat lukte slechts bij een deel van de guppen.

Ergo:
Wat de temperatuur is om ze binnen te halen ook moge zijn,12° is te koud.
 
Ik heb ooit eens één nachtje te lang gewacht.
Werd het net even kouder dan de weersverwachting gezegd had, werdhet water 12° en zag ik mijn guppen amechtig op de bodem liggen.

Het www leerde me dat ze 'in apatie ' waren gegaan.
De enige remedie was ze in een bakje water mee naar binnen nemen en heeel langzaam op laten warmen.
Dat lukte slechts bij een deel van de guppen.

Ergo:
Wat de temperatuur is om ze binnen te halen ook moge zijn,12° is te koud.
Ik moet wel lachen om je samenvatting, maar verdrietig van je guppen natuurlijk...
 
Los van de minimum temperatuur die vissen kunnen hebben, leek het mij handig om de temperatuurovergang niet te groot te maken. Ik wou zeggen 'iemand schreef max 5 graden op een dag' maar dat was jij hahaha. Ik vond het wel redelijk klinken. Mijn blokvisjes moesten nu van 17-18 buiten naar zo'n 22 binnen. Volgens mij kunnen ze voor een korte periode best nog wat kouder en nog even buiten blijven, maar dit leek me wel pragmatisch. Dat één of twee weken meer of minder maakt ook niet zoveel meer uit.
 
Dat klinkt logisch. Ik lees mee over de buitenvijvertjes. Ik heb nu geen grote vijver meer, maar volgend jaar een klein bakje buiten lijkt me leuk.
 
Mijn bakken zijn 17 graden en 15 graden, ik weet ook niet waar het verschil vandaan komt want ze staan naast elkaar, misschien heeft de ene toch ietsje meer zon Ook de inoud is groter dus daar kan het ook mee te maken hebben. Ik ga vandaag de bak leeg halen en zien hoeveel vis er in zit.

Het killi experiment is mislukt, ik heb daar eigenlijk nooit visjes in gezien. Ik heb tegenwoordig een school vietnamese danios, dat worden de kandidaten voor de bakken in 2024 ;)
 
Zojuist de bak met guppen leeg gehaald. Conclusie: niet slecht maar ook niet top. Ik ben vergeten hoeveel vissen ik erin heb gedaan maar het waren voornamelijk jongen en hier en daar een volwassen vis. Het totaal wat ik eruit heb gehaald is 11 vissen. Alleen volwassen vissen en geen jongen. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Er zaten een paar watertorren in het water, of misschien is de temperatuur voor de jongen toch al te koud, of misschien zijn de jongen uitgegroeit maar hebben ze niet opnieuw gekweekt in de bak.

Ik ga dit volgend jaar zeker weer doen want de kleuren van de vissen zijn prachtig geworden. Op de foto's niet goed te zien door het groene water, maar de mannetjes hebben echt een mooie kleur. Ik ga de vissen nu langzaam aan de warmere binnentemperatuur laten wennen en dan bij de rest van de guppen zetten.

20230922_170116.jpg


20230922_164332.jpg
 

Terug
Bovenaan