LED- controller gezocht


Jonas Damien

Active member
Lid geworden
5 december 2023
Berichten
33
Leeftijd
42
Hallo, even de volgende vraag.
Ik heb 2 Ledbalken van Ledaquaristic, namelijk de Aqualumix freshwater 89 cm.
Elke Ledbalk heeft een aparte waterkoelingspomp (12V - 5W - 0,42A).
Tech specs. 12VDC - 101W - 8,42A - 4 kanalen
Kanaal 1: 37W - 3,08A
Kanaal 2: 36W - 3A
Kanaal 3: 13W - 1,08A
Kanaal 4: 28W - 2,33A
Zoals je kan zien is het totaal van de kanalen 114W - 9,5A. De fabrikant geeft aan dat bij een gezamelijk gebruik van de 4 kanalen het energieverbruik lager ligt (???)

Momenteel heb ik elke lamp aangesloten op zijn eigen TC421 (Wifi) Controller met bijhorende adapter (12V - 150W - 12,5A schakelende voeding)
Elke controller stuurt dus 4 LED kanalen aan en het 5de kanaal wordt gebruikt om de koelpomp aan te sturen.
Verbinding maken met de controllers om te programmeren is echter niet gebruiksvriendelijk, aangezien het 2 controllers zijn moet ik telkens de andere volledig uitschakelen om met de juiste controller verbinding te kunnen maken.
Ook ben ik niet zeker hoeveel elk kanaal van de TC421 maximaal mag belast worden (wattage? - amperage?), dus of deze wel 1 lamp kan aansturen zonder (na verloop van tijd) door te branden.
Bijkomend nemen 2 controllers met 2 voedingen en bijhorende bekabeling veel plaats in.
Idealiter zou ik een LED controller willen die
- of genoeg vermogen heeft per kanaal om 2 led kanalen (kanaal 1 van lamp 1 + kanaal 1 van lamp 2) samen te voegen op 1 kanaal van de controller (1 TC421 kan dit niet aan vermoed ik)
- of een controller te vinden met minimaal 10 kanalen (8x LED + 2x Pomp)

De koelpomp heb ik bij voorkeur op een apart kanaal (niet samen met een ledkanaal) zodoende ik de vrijheid heb te programmeren hoe ik wil (8-kanaals controllers ben ik dus weinig mee)
Welliswaar heb ik dan natuurlijk een zwaardere voeding nodig.

Iemand enig idee?
 
Hallo, even de volgende vraag.
Ik heb 2 Ledbalken van Ledaquaristic, namelijk de Aqualumix freshwater 89 cm.
Elke Ledbalk heeft een aparte waterkoelingspomp (12V - 5W - 0,42A).
Tech specs. 12VDC - 101W - 8,42A - 4 kanalen
Kanaal 1: 37W - 3,08A
Kanaal 2: 36W - 3A
Kanaal 3: 13W - 1,08A
Kanaal 4: 28W - 2,33A
Zoals je kan zien is het totaal van de kanalen 114W - 9,5A. De fabrikant geeft aan dat bij een gezamelijk gebruik van de 4 kanalen het energieverbruik lager ligt (???)

Momenteel heb ik elke lamp aangesloten op zijn eigen TC421 (Wifi) Controller met bijhorende adapter (12V - 150W - 12,5A schakelende voeding)
Elke controller stuurt dus 4 LED kanalen aan en het 5de kanaal wordt gebruikt om de koelpomp aan te sturen.
Verbinding maken met de controllers om te programmeren is echter niet gebruiksvriendelijk, aangezien het 2 controllers zijn moet ik telkens de andere volledig uitschakelen om met de juiste controller verbinding te kunnen maken.
Ook ben ik niet zeker hoeveel elk kanaal van de TC421 maximaal mag belast worden (wattage? - amperage?), dus of deze wel 1 lamp kan aansturen zonder (na verloop van tijd) door te branden.
Bijkomend nemen 2 controllers met 2 voedingen en bijhorende bekabeling veel plaats in.
Idealiter zou ik een LED controller willen die
- of genoeg vermogen heeft per kanaal om 2 led kanalen (kanaal 1 van lamp 1 + kanaal 1 van lamp 2) samen te voegen op 1 kanaal van de controller (1 TC421 kan dit niet aan vermoed ik)
- of een controller te vinden met minimaal 10 kanalen (8x LED + 2x Pomp)

De koelpomp heb ik bij voorkeur op een apart kanaal (niet samen met een ledkanaal) zodoende ik de vrijheid heb te programmeren hoe ik wil (8-kanaals controllers ben ik dus weinig mee)
Welliswaar heb ik dan natuurlijk een zwaardere voeding nodig.

Iemand enig idee?
Er bestaan verschillende app's om een TC421 aan te sturen in Android maar ook in iOS. Wat als je nu eens elke TC421 met een verschillende app aanstuurt? Elke TC421 zal toch een eigen aanmeld adres in een app kennen vermoed ik? Het lijkt me raar dat alle TC421 controllers op een zelfde adres aanmelden?
 
De enige app die ik gevonden heb is Smart Time Controller. In Windows werkt deze met de wifi versie van PLed. Andere heb ik tot nog toe niet gevonden. App gevonden als apk, niet in de Android store. Die dingen hebben volgens wat ik zie allemaal hetzelfde adres. Die Controller heb je oa bij hvp, ledaquaristik, jmb, ... gewoon met een eigen skin maar o derhuids uiteindelijk dezelfde chinese br**
Software crasht ook regelmatig
Er bestaan verschillende app's om een TC421 aan te sturen in Android maar ook in iOS. Wat als je nu eens elke TC421 met een verschillende app aanstuurt? Elke TC421 zal toch een eigen aanmeld adres in een app kennen vermoed ik? Het lijkt me raar dat alle TC421 controllers op een zelfde adres aanmelden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De enige app die ik gevonden heb is Smart Time Controller. In Windows werkt deze met de wifi versie van PLed. Andere heb ik tot nog toe niet gevonden. App gevonden als apk, niet in de Android store. Die dingen hebben volgens wat ik zie allemaal hetzelfde adres. Die Controller heb je oa bij hvp, ledaquaristik, jmb, ... gewoon met een eigen skin maar o derhuids uiteindelijk dezelfde chinese br**
Software crasht ook regelmatig

De enige app die ik gevonden heb is Smart Time Controller. In Windows werkt deze met de wifi versie van PLed. Andere heb ik tot nog toe niet gevonden. App gevonden als apk, niet in de Android store. Die dingen hebben volgens wat ik zie allemaal hetzelfde adres. Die Controller heb je oa bij hvp, ledaquaristik, jmb, ... gewoon met een eigen skin maar o derhuids uiteindelijk dezelfde chinese br**
Software crasht ook regelmatig
Al gekeken op Google play? Maar goed, 't was maar een idee.
 
Ja hoor, niets gevonden. Jij enig idee?
Mijn ideeën zijn gebaseerd op het feit dat ik mijn automatisering zelf maak met behulp van Arduino bordjes. Mijn aquariumcomputer maar ook mijn voeding automatisering en koeling systeem. En die dingen kon ik op allerlei manieren starten. Dat kan dus ook met WiFi maar dan zorg je er altijd voor dat alles een eigen manier van aanmelden heeft. Daarom lijkt het mij raar dat alle verkochte TC421 allemaal op de zelfde manier gekoppeld worden. Stel dat je buurman ook zo'n ding heeft...

IMG_20200212_134425.jpg
IMG_20190929_122540.jpg
 
De TC421 specificeert max 4A per kanaal. Max 20A totaal. Dus eigenlijk zou ik denken dat je genoeg zou moeten hebben aan 1 controller.
 
Mijn ideeën zijn gebaseerd op het feit dat ik mijn automatisering zelf maak met behulp van Arduino bordjes. Mijn aquariumcomputer maar ook mijn voeding automatisering en koeling systeem. En die dingen kon ik op allerlei manieren starten. Dat kan dus ook met WiFi maar dan zorg je er altijd voor dat alles een eigen manier van aanmelden heeft. Daarom lijkt het mij raar dat alle verkochte TC421 allemaal op de zelfde manier gekoppeld worden. Stel dat je buurman ook zo'n ding heeft...

Bekijk bijlage 369313Bekijk bijlage 369314
Had ik daar maar verstand van, dan was mijn probleem waarschijnlijk opgelost
 
De TC421 specificeert max 4A per kanaal. Max 20A totaal. Dus eigenlijk zou ik denken dat je genoeg zou moeten hebben aan 1 controller.
Mja, maar dat wil dus zeggen dat ik inderdaad geen 2 lampen op 1 controller kan connecteren. Zwaarste kanaal van 1 lamp is immers al 3 ampere...
 
Ah, 2 lampen. Dat had ik even gemist. Dat kan alleen als je voor elk van de 4 kanalen toegang hebt tot zowel - als +. Dan kun je ze in serie zetten.
 
Als het deze https://www.ledaquaristik.de/aquaLUMix-LED-Aquarienleuchte-FRESHWATER/050-0234 lamp is zou je ze in serie moeten kunnen zetten. Ik zie in de beschrijving dat er voor elk kanaal 2 draden zijn. Je gebruikt dan en 24v voeding. Voorwaarde is we dat je twee gelijke lampen hebt. Dat is heel belangrijk.
Even denken stroomsterkteblijft gelijk in serie dus 4A. Voltage verdubbeld dus 24v. Bij 24v kan hij 480watt aan wat 96watt is. Zijn 2 gelijke lampen, ik zie het niet staan op de site maar serie zou in theorie mogelijk moeten zijn.
 
Of met deze https://nl.aliexpress.com/item/4000225833047.html?gatewayAdapt=glo2nld kan het ook op 12v.

Dat is trouwens een beste bak licht. Ben je van plan om met planten te gaan werken die veel licht nodig hebben?
Wel mijn bak is al een buitenformaat. 90x100 en 65 hoog. Ik wou de optie open laten om te kunnen doen wat ik wil moest ik in de toekomst een meer veeleisende plantenbak willen. Voorlopig komen er hoofdzakelijk (veel) epifyts in
20221109_180929.jpg

Als het deze https://www.ledaquaristik.de/aquaLUMix-LED-Aquarienleuchte-FRESHWATER/050-0234 lamp is zou je ze in serie moeten kunnen zetten. Ik zie in de beschrijving dat er voor elk kanaal 2 draden zijn. Je gebruikt dan en 24v voeding. Voorwaarde is we dat je twee gelijke lampen hebt. Dat is heel belangrijk.
Ik heb deze opstelling even nagevraagd bij de fabrikant, zij claimen dat het niet mogelijk is omdat je de lampen gaat opblazen op 24 Volt. Ik was in de veronderstelling dat, bij 2 gelijke lampen in serie, de spanning van 24v gelijk verdeeld wordt over de 2 lampen, dus 12volt per lamp...
 

Bijlagen

  • 20201126_190218.jpg
    20201126_190218.jpg
    664 KB · Weergaven: 28
  • 20210520_171638.jpg
    20210520_171638.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 25
Ik heb deze opstelling even nagevraagd bij de fabrikant, zij claimen dat het niet mogelijk is omdat je de lampen gaat opblazen op 24 Volt.
Dan hebben ze waarschijnlijk de vraag niet begrepen en/of niet echt verstand van de materie. Het is vaak niet eenvoudig om een echte techneut aan de lijn te krijgen.

Ik was in de veronderstelling dat, bij 2 gelijke lampen in serie, de spanning van 24v gelijk verdeeld wordt over de 2 lampen, dus 12volt per lamp...
En zo is het ook.
Het enige is dat beide lampen dan wel evenveel stroom moeten nemen. Anders wordt de spanning niet een op een verdeeld.
Maar misschien is zo'n pwm versterker met een extra voeding ook wel handig. Er kan dan eens iets uitvallen zonder dat je meteen alles kwijt bent.
 
Dan hebben ze waarschijnlijk de vraag niet begrepen en/of niet echt verstand van de materie. Het is vaak niet eenvoudig om een echte techneut aan de lijn te krijgen.


En zo is het ook.
Het enige is dat beide lampen dan wel evenveel stroom moeten nemen. Anders wordt de spanning niet een op een verdeeld.
Maar misschien is zo'n pwm versterker met een extra voeding ook wel handig. Er kan dan eens iets uitvallen zonder dat je meteen alles kwijt bent.
Mja, ik heb ooit een basis elektriciteit/elektronica gehad, maar dat is inmiddels al 25j geleden. Zover gaat mijn kennis niet meer 😬
 
Dan hebben ze waarschijnlijk de vraag niet begrepen en/of niet echt verstand van de materie. Het is vaak niet eenvoudig om een echte techneut aan de lijn te krijgen.


En zo is het ook.
Het enige is dat beide lampen dan wel evenveel stroom moeten nemen. Anders wordt de spanning niet een op een verdeeld.
Maar misschien is zo'n pwm versterker met een extra voeding ook wel handig. Er kan dan eens iets uitvallen zonder dat je meteen alles kwijt bent.
Wanneer er in serie geschakeld wordt is er sprake van een spanningsdeling (Voltage) over beide lampen er van uitgaande dat de weerstand van beide gelijk is. Bij een parallel schakeling wordt de stroomsterkte (Ampëre) gedeeld. Hoe die deling is hangt weer af van de weerstand van de lampen. Wanneer beide lampen een even grote weerstand kennen zal elke lamp eenzelfde uiteindelijke stroomsterkte kennen.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer er in serie geschakeld wordt is er sprake van een spanningsdeling (Voltage) over beide lampen er van uitgaande dat de weerstand van beide gelijk is. Bij een parallel schakeling wordt de stroomsterkte (Ampëre) gedeeld. Hoe die deling is hangt weer af van de weerstand van de lampen. Wanneer beide lampen een even grote weerstand kennen zal elke lamp eenzelfde uiteindelijke stroomsterkte kennen.
Als je ervan uitgaat dat het een ohmse belasting is dan klopt dat.
Bij zo'n lamp heb je geen zuiver ohmse belasting. De LEDs vragen een min of meer vaste spanning. Daarbij komt dan iets om de stroom te regelen. Meestal zijn dat in dit soort lampen wel weerstanden, dus het ligt in de rede dat de spanning zich netjes gelijk gaat verdelen.
Wel is het essentieel dat de lampen die je in serie zet van het gelijke type zijn. En je mag absoluut niet kleur 1 van lamp 1 in serie zetten met kleur 2 van lamp 2. Dat kan desastreuze gevolgen hebben.

Verder heeft TS een waterpomp voor de koeling van de lampen. Die zou ik absoluut niet in serie zetten.

Ik zou dus bij nader in zien toch gaan voor die PWM versterkers.
 
Als je ervan uitgaat dat het een ohmse belasting is dan klopt dat.
Bij zo'n lamp heb je geen zuiver ohmse belasting. De LEDs vragen een min of meer vaste spanning. Daarbij komt dan iets om de stroom te regelen. Meestal zijn dat in dit soort lampen wel weerstanden, dus het ligt in de rede dat de spanning zich netjes gelijk gaat verdelen.
Wel is het essentieel dat de lampen die je in serie zet van het gelijke type zijn. En je mag absoluut niet kleur 1 van lamp 1 in serie zetten met kleur 2 van lamp 2. Dat kan desastreuze gevolgen hebben.

Verder heeft TS een waterpomp voor de koeling van de lampen. Die zou ik absoluut niet in serie zetten.

Ik zou dus bij nader in zien toch gaan voor die PWM versterkers.
Nou, leds werken veelal, niet altijd dus maar wel het liefst, om een vaste stroomsterkte! Maar leds hebben in de kleuren wel een verschillende spanningsval. Ik weet ze niet allemaal precies maar ik meen dat rood bijvoorbeeld op zo'n 1,8 volt zit maar blauw kan we l rond de 3 volt zitten. Groen zit er dacht ik ergens tussen op ongeveer 2 volt. Die waarden leest men af op waardes van 20 mA. Dit bleek bij mijn eigenbouw dingetjes op basis van Arduino van belang omdat dit het gebruik van weerstanden vóór de leds bepaalde. Maar goed, ik ben overigens niet zo technisch door het gemis van een technische opleiding. Veel heb ik me gewoon na mij pensionering , gewoon omdat ik het leuk vond aangeleerd.
 
Nou, leds werken veelal, niet altijd dus maar wel het liefst, om een vaste stroomsterkte! Maar leds hebben in de kleuren wel een verschillende spanningsval. Ik weet ze niet allemaal precies maar ik meen dat rood bijvoorbeeld op zo'n 1,8 volt zit maar blauw kan we l rond de 3 volt zitten. Groen zit er dacht ik ergens tussen op ongeveer 2 volt. Die waarden leest men af op waardes van 20 mA. Dit bleek bij mijn eigenbouw dingetjes op basis van Arduino van belang omdat dit het gebruik van weerstanden vóór de leds bepaalde. Maar goed, ik ben overigens niet zo technisch door het gemis van een technische opleiding. Veel heb ik me gewoon na mij pensionering , gewoon omdat ik het leuk vond aangeleerd.
@Ronald_J
Allemaal goed maar ik ben hier niet zo sterk in. Hoe zit dat dan met die pwm versterker?
 
Als je een beetje doorklikt dan kom je onderstaand plaatje.
He4e0073aa1d34081bc7fe610ff414372E.jpg_640x640Q90.jpg_~2.jpg

Het gaat dan om onderdeel EV3.
Ze hebben het een beetje anders uitgetekend. Bij hun gaan de uitgangen door de lamp heen. Dat zou jij niet hoeven doen.

- van je TC421 gaan draden naar je eerste lamp en tegelijkertijd ook naar de ingangen van de EV3 (links getekend).
- op je EV2 sluit je een tweede 12V voeding aan en je tweede lamp.

Is het zo een beetje te volgen?
 
Als je een beetje doorklikt dan kom je onderstaand plaatje.Bekijk bijlage 369390
Het gaat dan om onderdeel EV3.
Ze hebben het een beetje anders uitgetekend. Bij hun gaan de uitgangen door de lamp heen. Dat zou jij niet hoeven doen.

- van je TC421 gaan draden naar je eerste lamp en tegelijkertijd ook naar de ingangen van de EV3 (links getekend).
- op je EV2 sluit je een tweede 12V voeding aan en je tweede lamp.

Is het zo een beetje te volgen?
Ik volg, alleen heb ik in deze opstelling evenveel "bakjes" hangen. 2 voedingen, 2 tc420 en 2 lampen VS 2 voedingen 1 controller, 1 versterker en 2 lampen. Dat probeer ik net te vermijden. Idealiter zou zijn; 1 voeding, 1 controller met minimum 10 kanalen en de 2 lampen.
 
Je hebt inderdaad wel veel bakje hangen, maar je hoeft er maar een in te stellen. Dat leek me een voordeel.
De voeding kun je eventueel ook combineren. Dan neem je een 12V 20A voeding voor beiden samen.

Het is alles bij elkaar gewoon best veel stroom. Ik zou bij dit soort lengtes ook nooit voor 12V ontwerpen. 24V is in deze context mooier.
 

Terug
Bovenaan