lancia marine verlichting


axl2007

Member
Lid geworden
8 januari 2023
Berichten
15
Leeftijd
24
Ik ben 15 en ik heb een zoetwater aquarium ingericht van 150"60"60 cm. Er zat ook een verlichting bij voor zoutwater aquaria (zetlight lancia marine). Ik heb het blauwe licht op nul procent gezet ik gebruik nu alleen wit licht en groen.
Mijn vissen zitten nu al ongeveer een week in mijn aquarium, zijn nog steeds bang en durven niet rond te zwemmen. Ik heb 20 danio kyathit 4 badis assamensis.
Zou deze lamp geschikt zijn voor mijn planten of zou ik een goedkope ledverlichting kopen en kan deze lamp ook de oorzaak zijn dat mijn vissen zo bang zijn?
 

Bijlagen

  • IMG-20230104-WA0002.jpg
    IMG-20230104-WA0002.jpg
    81.1 KB · Weergaven: 76
Misschien is het probleem eerder dat ze nog geen plekken hebben om te schuilen. Dit soort kleine visjes worden in de natuur routinematig opgegeten door vogels en allerlei soorten grotere vissen. Ze hebben daardoor instinctief behoefte aan plekken om te schuilen. Het liefst ook plekken om onder te zitten. Als je planten wat groter worden dan komt dit vanzelf.

Overigens, ik begrijp dat je nieuw bent in de aquariumhobby? Heb je wel de bak laten indraaien? Wat heb je gedaan aan plantenvoeding?
 
Als je zorgt voor voldoende drijfplanten dan voelen je vissen zich al een stuk prettiger
 
1 wat bedoeld u precies met laten indraaien
2 mijn planten staan gewoon in het zand met hier en daar een stukje klei
3 ik zal zorgen voor wat drijfplanten
 
Je vissen worden vanzelf gewend aan wat je meestal doet, worden heel snel minder schuw😀
 
ja dat begrijp ik maar er heb nu een 30 tal vissen in mijn aquarium en ik zie bijna nooit bewegin aleen als het donker is.
 
Je vissen zijn plekken nodig waar ze kunnen schuilen. Dit kan je doen door planten groepen te plaatsen. Bovendien houden vissen niet van felle lampen maar in jou bak is er ook daarvoor geen plek om te schuilen.
 
maar je kan je aquarium toch niet laten indraaien voor er vissen in zitten of wel?
ps ik heb een biofilter ik weet niet of die al ingedraaid is.
 
ik heb verschillende planten groepen in mn aquarium ze zijn wel noch niet groot. Ook heb ik verchillende schuilplekken waar ze de hele dag door zitten ze komen er soms uit om te eten.
 
maar je kan je aquarium toch niet laten indraaien voor er vissen in zitten of wel?
ps ik heb een biofilter ik weet niet of die al ingedraaid is.
Ja, dat kan wel. Je kunt filterbacteriën ook voeden met een beetje visvoer. Dat valt vanzelf uit elkaar.

Een filter komt uit de winkel zonder de juiste bacteriën. Die moeten eerst gekweekt worden. Het kan zomaar 4 weken duren voordat het filter goed bewoond is.

Indraaien zonder vissen is veiliger omdat je pas zeker weet dat er geen giftige stoffen zijn als het filter goed draait. Vissen kunnen ziek worden van deze gifstoffen. Als je filter niet goed ingedraaid is dan moet je regelmatig controleren op ammoniak (NH3) en nitriet (NO2). Als de nivo's te hoog worden zul je water moeten verversen.
 
Ook heb ik verchillende schuilplekken waar ze de hele dag door zitten ze komen er soms uit om te eten.
Het belangrijkste is dat ze dingen hebben waar ze onder kunnen zitten. Beschutting van boven geeft ze het meeste vertrouwen.
 
ze zitten onder een stuk hout is dat goede beschutting?
 
ik heb die biofilter zelf in elkaar gestoken. ik heb niet echt het gevoel dat het door mn filter komt maar eerder door mijn verlichting zou dat kunnen?
 
Op zich wel. Alleen zie je ze dan weinig. Hoe hoger de beschutting is hoe groter de kans dat je je visjes nog te zien krijgt.
 
ik heb die biofilter zelf in elkaar gestoken. ik heb niet echt het gevoel dat het door mn filter komt maar eerder door mijn verlichting zou dat kunnen?
Ja, het verstoppen heeft niets met het filter te maken. Maar als je vissen toevoegt aan een bak die niet ingedraaid is neem je wel een risico dat je vissen ziek worden.
 
ah oke
 
hogere beshutting zal wel helpen maar ik vraag me gewoon af hoe het komt dat ze zo raar gedrag vertonen en zo bang zijn.
 
hogere beshutting zal wel helpen maar ik vraag me gewoon af hoe het komt dat ze zo raar gedrag vertonen en zo bang zijn.
Omdat de boel van boven onbeschut is, in het wild zwemmen deze visjes ook niet open en bloot in het midden van de rivier maar voornamelijk onder overhangende struiken, in het wild komt het gevaar vooral van boven (vogels die visjes eten) dus daarom verstoppen ze zich, daarom ook het advies van drijfplanten
 
Ja dat weet ik maar ik he nog een andere aquarium ook met niet zo veel beschutting of drijfplanten waar mn visse geen raar gedrag vertonen
 
Met precies dezelfde vissen?
 
Zet een deel (vuil) filtermateriaal uit je ouder aquarium over op je nieuwe , dit helpt bij het indraaien.
Spaarzaam voeren en vissen bij tekenen van stress beginnen met waterwaardes meten NH en NO2 en waterwissels om deze waardes te verdunnen
 
Laatst bewerkt:
En licht kan wel een rol spelen. Als ze minder licht gewend zijn dan moeten ze misschien gewoon nog wennen. De vraag is ook hoeveel licht je nodig hebt. Dat hangt vooral van je plantenkeuze af.
 
ik heb geen problemen met mn filter aleen vertonen mn vissen een heel raar gedrag door zich de hele dag door te verstoppen
 
Ik weet niet echt goed hoeveel procent wit licht ik mag gebruiken en ik heb een zeeaquarium lamp, omdat ik de aquarium heb overkocht van iemand die zee aquariums heeft. En omdat het geen zoetwater lamp is is er geen rood licht, dus nu ben ik opzoek achter een lamp met heel weinig kelvin.
 
Ik kijk net even naar de specificaties van die lamp. Dat is inderdaad wel heel koud licht. Ik denk dat je sowieso al die blauw kanalen uit kan laten.
Hoeveel wit je dan nog nodig hebt hangt af van wat je planten nodig hebben . Dat lijken allemaal planten te zijn die weinig nodig hebben, dus misschien kun je best nog wat dimmen. Welke lengte heb je, en hoeveel buizen zijn dat dan?
 
de lengte van mijn lamp is 120 cm en inderdaat heel koud licht. Ik ben sowieso van plan om nog een lamp bij te kopen met weining kelvin zodat mn aqurium minder wit/koud er uit ziet.
 
ik heb geen problemen met mn filter aleen vertonen mn vissen een heel raar gedrag door zich de hele dag door te verstoppen
Je vissen kunnen zich meer gaan verstoppen als ze zich niet lekker voelen, je zal nu nog geen problemen ervaren met je filter maar je vissen kunnen daar wel last van hebben.

Je zou een keer langs kunnen gaan bij de vissen winkel om te vragen of ze je water willen testen op nitriet.

Als je dit aquarium nog maar net hebt draaien met schoon water zal je in het begin niet veel merken maar de eerste weken in draaien is erg crusiaal.

In het begin mis je alle bacteriën en die hebben de tijd nodig om te groeien. Tot die tijd kunnen ze de belasting van het aantal vissen niet aan. Dan zal je water langzamerhand een giftige dosering nitriet gaan verzamelen tot je vissen nog vervelender gedragingen gaan vertonen.

Na een tijdje zullen ze gaan luchthappen omdat ze langzaam stikken en dan zullen ze sterven, dus denken dat je geen probleem hebt met je filter is erg onverstanding. En denken dat het geen verband kan hebben met de vissen is in mijn ogen niet waar.

De vissen moeten wennen en het kan zijn dat dit een vissoort is die sneller schuw is, dan zou je wat drijfplanten of hoge planten kunnen planten. Ik ben erg fan van vallesneria omdat ze daar lekker tussen kunnen zitten en het een gevoel van veiligheid geeft terwijl je ze nog redelijk goed kan zien, en het gaat helemaal de hoogte in.

Een andere plant die ik als tip wil geven, vooral nu het een nieuw aquarium is: hoornblad.
Dit is 1 van de snelstgroeiende planten en houd je aquarium goed zuiver, het helpt ook mee het water te filteren.

Deze hobby vergt veel geduld, dat zelfde zal je ook naar je vissen moeten hebben, ze moeten nog wennen en er valt veel te leren met vallen en opstaan dus neem rustig de tijd 😄 goed dat je op het forum bent er zal veel informatie op je af kunnen gaan komen, welkom!
 
Ik heb even zitten rekenen aan de lichtsterkte. Die is eigenlijk helemaal niet zo hoog. Komt neer op ca 7lm per liter. Ik kan me niet voorstellen dat ze daardoor gaan verstoppen. Ik zou de lamp inderdaad wel vervangern, maar dat is meer voor de planten en omdat je het zelf mooier vind. Zo te zien kunnen in de houders ook andere LED TL geplaatst worden.
Misschien hebben de vissen gewoon wat meer tijd nodig om te wennen. Als je plant hoger komen wordt het waarschijnlijk sowieso beter.
 
Ik zal even afwachten en met de lamp die ik nu heb verder doen ik heb wel al een gele ledlamp besteld, voor bij mijn aquarium voor het kleur.
 
het zou aan de filter kunnen liggen maar bij mijn vorige aquarium had ik daar geen last van ik heb toch niks gemerkt. Ik zie ook dat als het donker is de vissen veel meer rond zwemmen dan als het licht is, daarom zou ik het raar vinden dat het aan mijn filter zou liggen.
 

Terug
Bovenaan