Koper dood alg


Oké! Ik heb zeg maar een filter die lucht spuit is dat ook goed of is een bruinsteen beter

Dit is nu hoe ik het heb gedaan (foto’s) ik had geen zwart papier dus heb het met groen gedaan en een handdoek, ik denk dat het zo wel donker genoeg is toch?Bekijk bijlage 367518Bekijk bijlage 367519
Het gaat vooral om oppervlaktebeweging. Het luchtpompje doet niet anders. Het is niet dat je door de bellen meer zuurstof in het water krijgt, maar door de oppervlaktebeweging die het veroorzaakt wel. Herdoor krijg je meer uitwisseling van gassen, oa van zuurstof.
Je kunt het filter evt. ook wat boven het water uit laten spuiten, krijg je ook exta oppervlaktebeweging. En als jij bedoelt dat je filter een venturi effect heeft als je zegt dat hij lucht spuit... zolang je maar extra oppervlaktebeweging hebt.
 
Het gaat vooral om oppervlaktebeweging. Het luchtpompje doet niet anders. Het is niet dat je door de bellen meer zuurstof in het water krijgt, maar door de oppervlaktebeweging die het veroorzaakt wel. Herdoor krijg je meer uitwisseling van gassen, oa van zuurstof.
Je kunt het filter evt. ook wat boven het water uit laten spuiten, krijg je ook exta oppervlaktebeweging. En als jij bedoelt dat je filter een venturi effect heeft als je zegt dat hij lucht spuit... zolang je maar extra oppervlaktebeweging hebt.
Ik heb een kogelvis en die houden niet heel erg van heel veel waterbeweging of wel? Is er ook een andere manier of moet ik het filter harder zetten en moet hij het er maar even mee doen
 
Maar eerlijk gezegd zou je, zoals eerder al voorgesteld door Fozzy , gewoon helemaal opnieuw moeten beginnen. Alles eruit, planten in de kliko, stenen en grind uitkoken, bak schoonmaken en een ander filter.
Ik volg Fozzy (Albert) en Cornelius hierin. Met verduisteren los je niet alles op en zul je nog een heel strak regieme aan moeten houden om er van verlost te geraken. Daarom dat Cornelius je ook vraagt of je al een plan hebt voor na het verduisteren.

Ik ken je budget niet, maar als het mijn bak was, alles eruit en opnieuw beginnen,
Zand en grind heb je wellicht nog liggen. Filter was je al van plan nieuw aan te schaffen. In plaats van decoraties van polyrin misschien echt hout of stenen. Ben je wellicht ook nog goedkoper uit.

Bak zelf goed schoonmaken en weer gaan met die banaan.
 
Ik heb een kogelvis en die houden niet heel erg van heel veel waterbeweging of wel? Is er ook een andere manier of moet ik het filter harder zetten en moet hij het er maar even mee doen
Oppervlakte beweging hoeft niet samen te gaan met extra waterbeweging. Ik heb geen verstand van kogelvissen hoor, maar als je de oppervlakte beweging vergroot hoef je niet perse de stroming/waterbeweging in de rest van de bak te vergroten.
 
Dit is nu hoe ik het heb gedaan (foto’s) ik had geen zwart papier dus heb het met groen gedaan en een handdoek, ik denk dat het zo wel donker genoeg is toch?Bekijk bijlage 367518Bekijk bijlage 367519
Over verduisteren. Wat ik al eerder schreef, dan moet je echt denken aan pikdonker. Je kunt ipv papier ook vuilniszakken gebruiken. 2 lagen van dat plastic houdt licht er goed tegen, rondom afplakken. Denk eraan dat je de voor-, achterkant en zijkanten van de bak verduistert. Helemaal. Evt. licht at door kieren dan toch nog naar binnenvalt kunt je voorkomen door er nog een handdoek over te gooien.
Zoals ik op bovenstaande foto zie is volgens mij niet afdoende.
 
Dit is nu hoe ik het heb gedaan (foto’s) ik had geen zwart papier dus heb het met groen gedaan en een handdoek, ik denk dat het zo wel donker genoeg is toch?Bekijk bijlage 367518Bekijk bijlage 367519
Donker genoeg is beslist niet genoeg voor een verduistering als blauwalg bestrijding. Als voorbeeld een enkele vuilniszak laag gebruiken laat nog altijd licht door. Er mag dus echt geen licht in je bak komen wil het effectief zijn.

Edit: ik lees hierboven al dezelfde tips.
 
Koper doodt alles.
Ook je vis(sen)

In de VOC tijd werden schepen beslagen met koper om ze vrij van aangroei te houden.
In hedendaagse aangroeiwerende verf zit ook nog steeds koper.
(Voor zeeschepen dan)
 
Ik volg Fozzy (Albert) en Cornelius hierin. Met verduisteren los je niet alles op en zul je nog een heel strak regieme aan moeten houden om er van verlost te geraken. Daarom dat Cornelius je ook vraagt of je al een plan hebt voor na het verduisteren.

Ik ken je budget niet, maar als het mijn bak was, alles eruit en opnieuw beginnen,
Zand en grind heb je wellicht nog liggen. Filter was je al van plan nieuw aan te schaffen. In plaats van decoraties van polyrin misschien echt hout of stenen. Ben je wellicht ook nog goedkoper uit.

Bak zelf goed schoonmaken en weer gaan met die banaan.
Opnieuw beginnen heeft geen nut heb ik een half jaar geleden al gedaan precies hetzelfde gebuurde weer
Ik wil mijn vis niet in nog meer stress plaatsen dan heb ik liever dat er wat alg in groeit
Het alg ik redelijk ondercontrole en hou het nu 3 dagen donker en daarna ga ik het gewoon schoonmaken elke week even en dan kijk ik wel Er zit maar 1 vis in en die is al best oud hierna gaat het aquarium toch weg dus teveel nieuwe dingen er voor kopen heeft niet echt zin
 
Dan wordt het dus zaak om de organische belasting in je bak zo laag mogelijk te maken: weinig voer (ik kwam ergens tegen dat je niet meer mag geven als de oogbol van je vis groot is), af en toe vastendag inlassen, filter optimaal laten draaien (niet te vaak verschonen (alleen als de uitstroom duidelijk vermindert en dan nog alleen het deel dat als laatste voor het motortje zit), dode planten/ bladeren verwijderen, aantal slakken erin om overtollig organisch materiaal op te ruimen (zal je kogeltje ook blij mee zijn, dus dan ook weer je voergift aanpassen).
 

Terug
Bovenaan