KH poeder


zeebakkie

Well-known member
Lid geworden
18 december 2022
Berichten
72
Leeftijd
58
Locatie
Leiderdorp
Ik kwam in de kast nog een pot kh+ van salifert tegen met ordenen, op het moment gebruik ik de khplus van Colombo. Nou is mijn vraag hierover: is elk kh poeder hetzelfde in sterkte?
Heb wel geprobeerd om het allemaal een beetje om te rekenen maar ik raak van de berekening die op de potten staan.

Hebben jullie een idee?
 
Ik heb een klein potje gehad van AquaMedic met KH buffer en nu gewoon de goedkope calcium(bi)carbonaat in een bus van 1 kilo maar beide zijn hetzelfde zover ik weet en bemerk.
Ik gebruik die carbonaat uit de emmer nu al jaren om de kh op te hogen.
 
Dus elk kh plus poeder is hetzelfde, ik neem nu 5 maatschepjes uit de Colombo pot op 1 liter osmose water en krijg dat een stamoplossing die bij 10ml per 30 liter 1 dh verhoogd.
En als ik uit de salifert pot diezelfde 5 maatschepjes oplos in 1 liter water heb ik dezelfde stamoplossing in sterkte.
 
Ja zover ik weet dus wel en vaak staat er wel op de pot wat het is maar ik denk dat natriumcarbonaat gewoon natriumcarbonaat is.

De mijne was iets van 99% zuiver .
 
Niet altijd...
Kh+ kan zowel natriumbicarbonaat als natriumcarbonaat zijn, en in sommige gevallen zelfs hydroxide... Hoewel de laatste eigenlijk nooit als los zout verkocht wordt voor dit doeleinde (wel als gootsteen ontstopper korrels . En 5/10% oplossing als aiptasia X)

Natriumbicarbonaat is allemaal hetzelfde.. natriumcarbonaat is vele malen sterker en boost de pH vrij hard..

Er zijn ook mixxen (dsr ph+) is een mix van carbonaat en bicarbonaat..en daarom dien je die ook in 1x te mixxen met water..
 
Ok dus je moet van de bicarbonaat dus minder toevoegen dan van de carbonaat?
Ik heb hier in de emmer de natriumbicarbonaat zitten.
Dus het verschil tussen de gewone carbonaat en de bicarbonaat is niet zozeer een verschil in verhoging van de kh maar meer in het effect op de ph begrijp ik?

Ik hou het dan maar mooi bij de bicarbonaat want dat zat ook in het potje van Aqua medic.
 
Heb net even op de potten gekeken en de salifert pot zegt dat er carbonate en bicarbonate inzit, de Colombo staat niets op.
Een simpele test zou zijn van allebei een klein schepje oplossen in een liter water en dan de kh meten
 
Op dat potje van Aqua Medic staat hetvolgende en zo bereken je makkelijk wat je moet doseren als je bicarbonaat hebt dus:

toepassing/Dosering
Een schepje (1,5 g) REEF LIVE SYSTEM CORAL KH BUFFER verhoogt de
carbonaathardheid van 100 liter water met 1° dKH. Reef Life KH Buffer
is geschikt voor automatische invoer van een doseerpomp, zoals Aqua
Medic Reefdoser.
Ingrediënten
Natriumbicarbonaat (chemische elem
 
Heb net even op de potten gekeken en de salifert pot zegt dat er carbonate en bicarbonate inzit, de Colombo staat niets op.
Een simpele test zou zijn van allebei een klein schepje oplossen in een liter water en dan de kh meten
Ja lastig weer als er echt zoveel verschil inzit. Ik let er dus voortaan goed op dat het bicarbonaat is want anders kan het dus anders uitpakken begrijp ik.
 
Ik vermoed dat ze allebei hetzelfde zijn salifert praat over khplus met ph buffer en Colombo zegt stabilize ph value, andere woorden voor hetzelfde spul
 
Bedankt, weer wat geleerd.. voor mijn betekend dat ik voooooorlopig geen kh plus hoef te kopen hahaha
 
In de Salifert zitten carbonaten en bicarbonaten lees ik op hun site.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, staat ook op de pot. Colombo doet geheimzinniger en zegt niets over de inhoud, alleen hoe geweldig het product is :deal:

Straks nog even naar de supermarkt om dsr zout te kopen, of te wel gewoon keukenzout zonder jodium
 
Dat wist wel al, en foodgrade is altijd goed.. als wij er niet dood van gaan dan de vissen ook niet
 
Maar het blijft leuk om te zien zogauw er op staat special voor zeewater dat de prijs ineens veel hoger is terwijl alleen de verpakking is veranderd
 
Maar het blijft leuk om te zien zogauw er op staat special voor zeewater dat de prijs ineens veel hoger is terwijl alleen de verpakking is veranderd
Ja als ik zie wat ik voor dat potje van AM heb betaald dan schrik je behoorlijk als je dat vergelijkt met een kilo bicarbonaat of baking soda. Ze denken dat mensen met een zeewaterbak een vette bankrekening hebben volgens mij:DD
 
Dat wist wel al, en foodgrade is altijd goed.. als wij er niet dood van gaan dan de vissen ook niet
Pas wel op met deze... Food grade kan ook metalen e.d. bevatten, dan is het nogsteeds foodgrade maar kan zeker als je weinig waterwissels doet, ophopen...
Labgrade is altijd een veilige keuze

Dsr kh+ is gewoon bicarbonaat.. de pH+ is een mix van carbonaat en bicarbonaat
 
Ja als ik zie wat ik voor dat potje van AM heb betaald dan schrik je behoorlijk als je dat vergelijkt met een kilo bicarbonaat of baking soda. Ze denken dat mensen met een zeewaterbak een vette bankrekening hebben volgens mij:DD
Valt best mee.. een kilo labgrade 99.7%+ puur bicarbonaat betaal je daar los bij laboratorium discounter 11.25€ voor. Een kilo dsr kh+ is hetzelfde spul en kost 12.99€ (-5% korting bij oceanstore met de zwf code)

En dan scheelt het weer bijna niets..
 
Pas wel op met deze... Food grade kan ook metalen e.d. bevatten, dan is het nogsteeds foodgrade maar kan zeker als je weinig waterwissels doet, ophopen...
Labgrade is altijd een veilige keuze

Dsr kh+ is gewoon bicarbonaat.. de pH+ is een mix van carbonaat en bicarbonaat
Wil weer regelmatige waterwissels gaan doen omdat ik daar vroeger altijd goede resultaten mee heb bereikt, en vind het niet erg om te doen.
Maar bedankt voor de waarschuwing, dacht altijd foodgrade zuiver genoeg was
 
Wil weer regelmatige waterwissels gaan doen omdat ik daar vroeger altijd goede resultaten mee heb bereikt, en vind het niet erg om te doen.
Maar bedankt voor de waarschuwing, dacht altijd foodgrade zuiver genoeg was

Naja in principe wel.. de vraag s alleen wat s die laatste procent ? 99% puur s foodgrade.. dingen als tin / ijzer e.d. worden als voedingssupplement verkocht en vallen dus ook onder die noemer.. als je verbruik niet mega is en je wisselt zou het theoretisch goed moeten gaan.

Of je voor een tientje of 2 in de 2 maanden dat risico wilt lopen, dat moet ieder zichzelf weten
 
Wil weer regelmatige waterwissels gaan doen omdat ik daar vroeger altijd goede resultaten mee heb bereikt, en vind het niet erg om te doen.
Maar bedankt voor de waarschuwing, dacht altijd foodgrade zuiver genoeg was
Toeval wil dat ik daar even een topic over maak. Misschien is het ook interessant, niet alleen, voor jou.
 

Terug
Bovenaan