Kan iemand deze soort identificeren?


Bas Maessen

Member
Lid geworden
13 maart 2024
Berichten
5
Leeftijd
44
Is er toevallig een L-nummer expert beschikbaar die obv deze foto's zou kunnen herkennen welke soort dit is? Hij is ongeveer 4a5 cm en word volgens mij niet veel groter.

Dit is tevens weer de eerste x in een half jaar dat ik hem zie.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
 

Bijlagen

  • 20240315_155223.jpg
    20240315_155223.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 47
  • 20240315_155229.jpg
    20240315_155229.jpg
    980.6 KB · Weergaven: 41
  • 20240315_155231.jpg
    20240315_155231.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 43
Dit is een l129.

Lijkt het daar op? Ze kunnen wit tot gelige strepen hebben.
 

Bijlagen

  • IMG_1092.jpeg
    IMG_1092.jpeg
    995.6 KB · Weergaven: 13
  • IMG_1091.jpeg
    IMG_1091.jpeg
    865.9 KB · Weergaven: 13
Ik zou zeggen L104 idd, heb er hier ook 4 zitten en zijn niet heel veel te zien nee

Dit is een l129.

Lijkt het daar op? Ze kunnen wit tot gelige strepen hebben.
Heb ik hier ook zittenen is niet de soort van TS, maar snap je vergelijking
 
Top reacties allen, de L104. Heb inderdaad de goede vergelijking gevonden via jullie, ontzettend bedankt!

Weten jullie toevallig ook of de L104 behoefte heeft aan verschillende soorten hout? Of vind hij elk soort prima?
 
Op zich hoeven ze geen hout te hebben hoor. Het zijn "detritivoren" en omnivoren. Hout zullen ze afschrapen op zoek naar biofilm/bacteriën en afbraakproducten en daarbij verdwijnt een hoop hout in de darmen, maar het hout zelf (de cellulose) wordt niet verteerd.

Dus veel dingen hebben groeien in je bak om te begrazen is wel goed voor ze, maar hout an sich is niet essentieel. Ze kunnen ook gewoon vissenvoer eten, mits de andere bewoners ze niet te snel af zijn.
 
Op zich hoeven ze geen hout te hebben hoor. Het zijn "detritivoren" en omnivoren. Hout zullen ze afschrapen op zoek naar biofilm/bacteriën en afbraakproducten en daarbij verdwijnt een hoop hout in de darmen, maar het hout zelf (de cellulose) wordt niet verteerd.

Dus veel dingen hebben groeien in je bak om te begrazen is wel goed voor ze, maar hout an sich is niet essentieel. Ze kunnen ook gewoon vissenvoer eten, mits de andere bewoners ze niet te snel af zijn.
Toch lees je vaak dat L nummers hout nodig hebben ivm de spijsvertering.
 
Toch lees je vaak dat L nummers hout nodig hebben ivm de spijsvertering.
Dat wordt inderdaad veelvuldig gezegd, maar het zijn aannames. Studies die gedaan zijn naar deze dieren laten zien dat ze qua vertering eigenlijk niets met het hout doen. Het hout is meer te zien als "substraat" voor hun voedsel. In gevangenschap is dat substraat optioneel.
 
Duidelijk Gino en ik nam op basis van wat ik had gelezen ook aan dat de cellulose nodig is voor de L nummers. Zo zie je maar weer;)
 

Terug
Bovenaan