Juwel rio 350 upgraden


Derdevanlinks

New member
Lid geworden
5 mei 2024
Berichten
4
Leeftijd
31
Hallo.
Een jaar geleden heb ik mijn aquarium hobby ontdekt en een half jaar geleden een serieus formaat bak aangeschaft: de juwel rio 350 liter.
Achteraf een beetje spijt en liever voor een ander merk gegaan.
Inmiddels zijn bijna alle onderdelen geupgrade, alleen het originele filter zit er nog in.
Die wil ik graag vervangen voor een extern filter maar ik kom er niet helemaal uit.
Wat zijn de voordelen van een (beter) extern filter en welke kan ik het best nemen?

Groet Erik
 
Een buitenfilter heeft doorgaans veel meer inhoudt voor de filtermedia. Zo kun je veel meer goede bacterien in je buitenfilter huisvesten en zo n binnenfilter oogt ook vaak niet echt fraai.
Op je bak van 350 liter kun je denken aan een JBL 1502 of een 1902. Zelf heb ik de 1502.
 
dankjewel. Ik lees veel over een oase biamaster 350. Daar zit ook een ingebouwde thermostaat in. Is die minder dan de JBL?
 
Een extern filter vind ik makkelijker schoonmaken, je kan kiezen voor meer capaciteit. Ik heb filters van Eheim en Sera en een klein Oase filter voor mijn kleinste bak. Bij die laatste vind ik de aansluitingen van de buizen niet zo strak zitten, of dat bij grotere filters wel zo is weet ik niet. Ik heb een lichte voorkeur voor het Eheim filter qua gebruiksgemak.
 
Ik heb daar geen ervaring mee en daar zijn wel topics over denk ik.
Volgens mij heeft @Noadekat een 250 en lid @biljoenblik heeft ook Oase gehad als het goed is.
Ik heb een 250 idd en ben er heel tevreden over. Er zit een voorfilter in die je er makkelijk uithaalt om uit te spoelen en een verwarming in het filter zodat deze niet in de bak hangt.
 
@roberto1983 heeft biomasters staan geloof ik. De wat grotere maten zeg maar :D

Maar vwb externe filters zijn de voordelen al genoemd:
- stroming beter te sturen
- makkelijk schoonmaken
- minder onderhoud nodig
- meer capaciteit
- minder in het zicht in de bak
 
dankjewel. Ik lees veel over een oase biamaster 350. Daar zit ook een ingebouwde thermostaat in. Is die minder dan de JBL?
Oase is beslist niet minder dan een JBL. Oase heeft zoals ik het gelezen heb verbeteringen aangebracht. De filters zijn geupgraded.


Het voordeel is dat je het voorfilter separaat eruit kunt nemen voor onderhoud en de rest van het filter blijft gesloten.

Qua filter zou ik op een 350 liter een stap hoger nemen de Oase biomaster 650.
Dan heb je meer doorstroming en filter volume.

En in een Oase biomaster 350 zit geen verwarming. In een Oase biomaster thermo 350 wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb beide in huis, JBL en Oase. Beide doen het prima, maar de Oase's zijn (of voelen iig) wel beter wat betreft gebruikte materialen. JBL is allemaal wat dunner en fragieler voelt het. Voor 350 liter zou ik ook zeker de 600 doen, het zijn niet de meest krachtige filters, dat is dan wel weer zo. Persoonlijk als je de ruimte hebt, zou ik er zelfs 2 onder zetten, maar dat ben ik šŸ˜Š
 
Misschien een nadeel van Oase dat ze niet overal te kop zijn dus als er iets is dan kun je soms niet om de hoek terecht.
 
Dat is ook wel makkelijk inderdaad.
Ja je moet het overdenken maar als je zoals ik geen auto hebt en maar 1 echte lfs in de buurt dan koop ik liever een filter dat de lfs hier te koop heeft zodat je er in geval van nood snel onderdelen bij kan kopen. Ook kan het geen kwaad om bv rubbers of een rotor in voorraad te kopen.
 
Ik weet niet of je via internet onderdelen kan bestellen en wat de levertijd is, advies ga je van het internet niet krijgen. Daarom ga ik liever spullen halen bij een winkel en niet bij een webshop. Maar een winkel is niet 7 dagen per week open.
 

Terug
Bovenaan