John.'s 150-50-50 afrikaanse gezelschapsbak


Poropanchax stigmatopygus CIR 202
P2080081 (2) (2) (2).jpg


groetjes John.
 
P3170029 (2).jpg

Hylopanchax stictopleuron, jong mannetje die gaat verhuizen naar een grotere bak, het visjes vangen boven een turfbodem is niet makkelijk...

P3170039.jpg
P3170059 (2).jpg


Poropanchax stigmatopygus

Groetjes John.
 
FB_IMG_1650733936736.jpg

Plataplochilus GEM 2018-10, een van de drie vissen in de hobby. Dit jonge mannetje wordt uiteindelijk maar 4 cm groot. 4cm is uitzonderlijk klein voor Plataplochilus, een reuze interresant visje dus.
FB_IMG_1650733918726.jpg

Lacustricola johnstoni, een mooi koppeltje

FB_IMG_1650733901223.jpg


Hylopanchax stictopleuron fry, mooi in het zonlicht.

Groetjes John.
 
En ja, het zijn speldenknopjes en soms nog kleiner dan dat. Heel fraai John en leuk om bij je in de keuken te mogen kijken vandaag šŸ‘.

Gr. Ed
 
Hij oogt zeker heel natuurlijk John šŸ˜‰,

Gr Ed
 
Wat een pracht exemplaren!!! De bak ziet er ook super mooi uit. Dit van een medebewoner uit Purmerend:ROFLMAO:!
 
P6130086 (2).jpg


Op zich vind ik de bak er mooi uitzien maar de extreme waterwaardes eisen zo langzamerhand toch hun tol. Her en der is wat blauwalg aan het ontstaan.
De waterwaardes waren vandaag:
ph 6
KH/Gh 0
PO4 0
No3 0
Fe 0
geleidbaarheid 68 ppm en 23,6 C.

Vooral de bladeren beginnen voor te veel organisch afval te zorgen. Ik ga het bladafval verwijderen en water verversen met 50% regenwater en 50% leidingwater.
De geleidbaarheid zal dus gaan oplopen (beter voor de planten) en het organisch afval zal minder worden. Kijken of het kleine beetje blauwalg gaat verdwijnen.
Verder ga ik wat extra stekken vallisneria erbij zetten.


Groetjes John.
 
Ik denk dat je al een heel eind op de goede weg bent door het afvoeren van het bladafval John, de organische belasting wordt zo lager waardoor doorgaans de blauwalg weer weg zal blijven. Water verversen helpt daar zeker ook bij. Mooie bak verder šŸ‘.

Gr. Ed
 
Plataplochilus GEM 2018-10, zo ver ik weet zijn er maar drie exemplaren in de hobby. Een Duitse kennis heeft ze gegeven. Deze exemplaren zijn de nakweek van wildvangdieren die buiten in een betonbak gehouden werden. Alle vissen zijn uiteindelijk overleden van ouderdom. Bij het leeghalen van de bak vonden ze vier eitjes, die uiteindelijk mijn 3 vissen zijn geworden. Vanaf 2018 werd er geprobeerd dit soort te kweken echter met niet al te veel succes. Verder vonden ze de vissen vrij kleurloos en erg klein voor Plataplochilus. Populair zullen ze dus nooit worden. Wat ik geleerd heb over mini lichtogen is dat die voorkomen in moerassen en langzaam stromende meertjes. De water temperatuur is daar wat hoger dan gebruikelijk en de ph wat lager doordat er veel bladafval e.d. in het water valt.
Dus ik heb de drie visjes in een klein bakje gedaan met veel mos en turfpluis. De ph is 5.0 en de temperatuur is 25C
Ik heb in ieder geval een paartje.
Het mannetje is prachtig op kleur en het zal mij niets verbazen als er binnenkort eitjes afgezet gaan worden. Als voer krijgen ze enchytreeƫn, azijnaaltjes, levende zwarte muggenlarven, artemia en micro granulaat

Screenshot_20220617-231458_Gallery.jpg

Waarschijnlijk zal dit genus een andere naam krijgen misschien wel microplataplochilus maar dat gaan de wetenschappers wel bepalen.
Ik vind ze prachtig en een fantastische uitdaging.

Groetjes John.
 
Strakke foto's weer, John! En wat een geluk met dat paartje. Hoop dat de kweek wat gaat worden, maar dat komt meestal wel goed met dat water in Purmerend.
 
Ik heb 2 lege bakjes staan. Eentje staat paraat voor een batch Congopanchax myersi jongen en de andere gewoon leeg.
Aangezien mijn ouders in Amersfoort wonen ga ik geregeld langs bij Utaka.
Zat al een paar keer te kijken naar Nannocharax parvus, gisteren er toch maar 5 meegenomen. Volgens mij 2-3 mannen en 2 dames. Beetje mager, maar de enchytreeƫn en artemia smaken goed zodat ze lekker kunnen groeien en in conditie komen. Ik hoop er een mooie school van te kweken voor in de huiskamer showbak. Mijn vrouw was wel zeer verbaasd, geen lichtoog.....
Ik vind ze een beetje lijken op het geslacht Neolebias, een van mijn andere grote favorieten.
received_5637706562947525.jpeg

Niet de mooiste foto, maar dat gaat wel goedkomen.

Groetjes John.
 

Terug
Bovenaan