Jelle86's 160*60*65 in de muur en de rest


Jelle86

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2012
Berichten
253
Leeftijd
38
Locatie
Denekamp
Ik vond het weer eens tijd worden voor een fotoboek. Er zijn wat veranderingen doorgevoerd en gaan de komende tijd ook plaatsvinden.

Eerst even het begin.
Heb al een hele tijd aquaria en tijdens onze verhuizing/verbouwing een paar jaar geleden deze hobby wat meer geïntegreerd in ons huis.
In de berging staat een aquarium van ca 160*60*65 die vanaf de berging toegankelijk is middels schuifdeuren.
Hier staat ook een bioloog op van 80*40*40 en een JBL e901. Alle rommel, techniek, wateraansluiting en afvoer naar riool is daar verstopt. Vanaf de woonkamer zit er een gat in de muur zodat ik alleen tegen het voorglas aankijk.
Dit alles goedgekeurd door de vrouw mits er geen losse aquaria meer bij zouden komen. Owkeeeej..... Nu staan er in de vensterbank ook 2 aruariumjes maar daarover later meer haha.

In dit aquarium zitten nu nog Malawi cichliden en enkele tanganyika bijvissen (synodontis lucipinnis en Mastacembelus albomaculatus) maar deze gaan op termijn plaatsmaken voor wat anders. (over een half jaar tot een jaar).
Na meer dan 8 jaar met Malawi in de woonkamer blijf ik het erg lastig vinden een stabiele groep te houden. punt 1: planten hebben geen toekomst. het andere punt wat ik merk is dat aanvullen van vissen erg moeizaam gaat. de hele dynamiek in de groep veranderd weer en het duurt dan erg lang voordat er weer rust komt. Vervolgens groeit er weer een uit tot een etterbakje, uitvangen en nou daar ga je weer....
IMG_8835.jpeg


IMG_8841.jpeg



Afgelopen zomer kwam mijn dochter met de vraag of ze kikkers mocht houden. Van mij natuurlijk wel! ik dacht: Dit is mijn kans. Ze is 6 maar heeft aardig in de smiezen wat het houden en verzorgen van dieren betekend.
In de vensterbank een extra bakje geplaatst genaamd "Kikkerbak". Hierin zitten een paar dwergklauwkikkers, een koppeltje Kaap Lopez en wat mini Japonica.
IMG_8831.jpeg

IMG_8851.jpeg



Na Lang (heel lang) tobben over wat te doen met ons grote aquarium zijn hebben we een paar overwegingen gehad:
- Graag ook landgedeelte
- Dieren die lang bij ons blijven maar wel te spelen valt met de inrichting
- Zeker ook een aquatisch gedeelte
zijn wij uitgekomen op schildpadden. Binnenkort verwelkomen wij 3 druppelschildpadden (Clemmys Guttata) bij ons thuis.
Hiervoor hebben wij (ja nog een) een bakje in de vensterbank gezet waarin ze de komende tijd kunnen uitgroeien en waarbij we ze goed in de gaten kunnen houden. De inrichting moet nog iets aangepast worden aangezien er nog wat beknellingsgevaar (en dus verdrinkingsgevaar) is.
De bedoeling is dat als alles goed gaat ze over ca een half jaar over gaan naar het grote aquarium. Deze zal daarvoor leeg moeten en enige aanpassingen zijn noodzakelijk. (daarvoor loop ik nog tegen technische zaken aan maar dat komt tzt wel).
IMG_8833.jpeg
 
Mooie plannen Jelle!! en leuk ook van je dochter met haar kikkertjes, dat betekent dat er voorlopig in ieder geval altijd 2 stemmen voor een aquarium zullen zijn:DD
 
Mooie foto s en gaan de DKK goed met de Kaap Lopez?
 
Thanks!
Ja dkk en kaap lopez gaan goed samen. Kaap lopez zitten er nog niet heel lang in. In het begin wel even onderzoekend naar elkaar geweest maar dat heeft niet tot problemen geleid. Laten elkaar nu volledig links liggen zonder elkaar uit de buurt te blijven. Hopelijk blijft dat zo!
 
De kikkertjes zijn echt supercool. Gaan als ik savonds op de bank zit echt de hele bak door.

Ik vond de achtergrond en rondom het filter wat kaal. Ook was het voorgrond plantje aan het overleden. Dus tijd voor wat nieuwe plantjes. Het mocht sowieso wel iets dichter, iets meer verstop plekken voor de garnalen.
 

Bijlagen

  • IMG_8943.jpeg
    IMG_8943.jpeg
    3 MB · Weergaven: 83
  • IMG_8951.jpeg
    IMG_8951.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 78
Vissen zijn dit weekeind opgehaald en bak is leeg. Blijft er toch maar een zielig hoopje aquarium over:rolleyes:

Nu maar eens rustig nadenken over het vervolg…
IMG_9085.jpeg
 
Je hebt daar niet veel onderhoud aan maar ik neem aan dat dit wel gaat veranderen toch?
 
Je hebt daar niet veel onderhoud aan maar ik neem aan dat dit wel gaat veranderen toch?
Ja dat gaat zeker veranderen maar gaat nog wel even duren denk ik. In de winter altijd wat meer tijd voor dit soort “klusjes”

Inrichting wordt voor de schildpadden met wat visjes. Noord Amerika geïnspireerd maar neig ook wel een beetje naar paludarium achtig. Op vivarium ook maar eens rondkijken voor wat inspiratie.
 
Ik heb geen verstand van schildpadden maar eten die je vissen niet op dan?
 
Vandaag onze 3 nieuwe vriendinnetjes opgehaald. Ze gaan al lekker de hele bak door😃
 

Bijlagen

  • IMG_9183.jpeg
    IMG_9183.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 83
  • IMG_9181.jpeg
    IMG_9181.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 88
  • IMG_9177.jpeg
    IMG_9177.jpeg
    1 MB · Weergaven: 81
Wat een mooie schildpadjes. Welke soort is dit? En hoe groot worden ze?
 
Ja vind ze ook heeel mooi Haha.
Clemmys Guttata ofwel druppel schildpadden.

Worden Max 14cm lang maar meestal halen ze dat niet.
 
Heel veel plezier ermee. Ik lees dat het rustige schildpadjes zijn die goed in een groep met vrouwen kunnen worden gehouden. Daar ga je veel plezier van hebben. Ik volg graag de ontwikkeling van de padjes.
 
Leuk zeg! Ik volg. En met zo'n formaat heb je genoeg ruimte om iets moois te maken! Die diepte en hoogte is ook fijn

Ga je het verwarmen? Ik werd met mijn aquarium paludarium meerdere keren gewaarschuwd voor beslagen glas. Kan je nog geen ervaring vertellen want dus nog maar net klaar met de hardscape. Het is een bak van een prikkie dus ik durf het experiment wel aan
 
De keuze is ook wel mede op ze gevallen omdat ze goed in een groep gehouden kunnen worden. Ik twijfel nog of ik de groep op den duur zal uitbreiden met nog een vrouw of evt een man.
Met nog een man bestaat de kans dat deze niet permanent samen gehuisvest kunnen worden maar ook daar verschillen de meningen over.

Ze zitten nu nog verwarmt maar op den duur hoeft dat niet meer. Kamer temperatuur is prima en een winterrust ook. Winterslaap is eigenlijk optioneel.
Waar ze nu in zitten beslaat eigenlijk nauwelijks. Komt mede doordat de bak zelf ook warm wordt door de UV/warmte lamp en ook de deksel heb ik iets verhoogd voor ventilatie.

Gisteren gingen ze al lekker de bak door en vanavond hebben ze alle 3 al goed gegeten dus ik ben helemaal blij:)
 

Bijlagen

  • IMG_9193.jpeg
    IMG_9193.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 55
  • IMG_9189.jpeg
    IMG_9189.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 56
Wat een leuke nieuwe huisdieren! Ben wel benieuwd naar een overzichtsfoto van de bak :DD
 
Wat een leuke schatjes!
Wel fijn dat ze zo klein blijven, betekend toch dat je er lang van kunt genieten. :giggle:
 
Puzzelen is begonnen haha😅
 

Bijlagen

  • IMG_9387.jpeg
    IMG_9387.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 44
In de grote bak ook weer lekker doorgeknutseld. Het water kan der bijna weer in. Lekker hoor zo’n vakantie.
Ben er nog niet over uit wat ik ga doen met de verlichting. Aansluitingen potfilter en bioloog zijn klaar.

Zal t.z.t. nog wel een sproeier op komen maar daar moet ik mij eerst nog eens in verdiepen. Ik vraag mij af of het zinvol/verstandig is met aquarium water te sproeien en wat de voor en na’s hiervan zijn.
 

Bijlagen

  • IMG_9594.jpeg
    IMG_9594.jpeg
    3.2 MB · Weergaven: 59
Nou, ik wou graag even meedelen dat er echt superhandige stukken gereedschap bestaan om moeren aan te draaien op zeer slecht bereikbare plekken.
Dus, stel he (zou mij natuurlijk nooit gebeuren dat snap je wel) je hebt wat gerommeld aan je aqua, overlopen los gehad, hardscape weer op de plek vastgekit en wel.
en dan doe je er water in en je komt erachter dat je een fuck-up hebt gemaakt met de doorvoeren in je overloop. Nou daar kom je dus met geen mogelijkheid meer bij.
Maar wel met een sanitairsleutel dus he!

Je zou natuurlijk ook wat eerder een watertest kunnen doen maar ja, wat is daar nu leuk aan:S

Lang verhaal kort, ben blij dattie weer dicht is:DD
 

Bijlagen

  • milwaukee-sanitair-sleutel-32-65.jpeg
    milwaukee-sanitair-sleutel-32-65.jpeg
    27.9 KB · Weergaven: 32
Goed gereedschap.
Yup iets met half werk.
Echter denk ik dat dit een stuk minder dan de helft was in vergelijking met alles weer slopen en opnieuw maken:rolleyes:
 
Geen verstand van fuckups met materialen maar dubbelcheck je dingen maar want lekken wil jij vast niet.
 
Technisch bijna alles op orde.
Verlichting werkt, Sproeier bijna af. Komend weekeind substraat (land en aqua) erin.
Remote IO voor domotica is onderweg dus binnenkort kan elektrisch ook afgemaakt worden.

Vraag voor wat aquatische planten staat uit op het forum.
Voor het landgedeelte in contact gekomen met iemand via MP die bij beter weer e.e.a. opstuurt.

Dan blijft nog over.... Jaa nadenken over visbestand haha.
Heb al wel een voorselectie gemaakt maar ben er nog niet helemaal over uit.
De wens is in ieder geval Noord Amerika geïnspireerd. Biotoop correct is geen eis.
Het moet in ieder geval bij elkaar passen en niet direct opgegeten gaan worden door de schilpadden. (al zie ik ze soms zo dromerig naar de garnaaltjes kijken dat ik daar niet zo bang voor ben)
Maar goed. kleine vissen die stilliggen op de boven bijvoorbeeld vallen af.

Onderstaande is wel een beetje mijn short list:
Notropis chrosomus – Rainbowshiner
Enneacanthus chaetodon – Schijfbaars
Lucania goodei – Blauwvin Killi
Jordanella floridae – Blokvisje

Wat ik ook nog heb overwogen:
Zebradanio
Zwaarddrager
Neon tetra's
Elassoma evergladei – Everglades Dwerg Zonnebaars
Apistogramma Borellii

Als er mensen zijn die hier ideeën over hebben is dat natuurlijk van harte welkom. Positieve, negatieve ervaringen alles is welkom.
Zal nog wel even duren voor het over gaat tot daadwerkelijk op zoek gaan naar de vissen.
 
Apistogramma borelli is leuk!

Blokvisjes vond ik ook leuk, maar waren niet gelukkig bij mij en ik kon niet achterhalen waarom. Heb vanalles geprobeerd. Volgens mij vinden ze het sowieso erg fijn om in een groepje te zitten.

Andere visjes geen ervaring mee maar zijn vast ook leuk :). Nou ja, ik heb chinese danio's, ik weet niet of zebra danio's hetzelfde gedrag hebben maar zo ja dan zijn dat ook leuke vissen, heel nieuwsgierig en niet bang. Mijn chinese danio mannetjes waren wel wat territoriaal bij vlagen en konden een deel van de andere vissen wel op de huid zitten dan. Maar de apisto's en de oto's negeerden ze dan weer.

Mijn ervaring is dat als water langs veel plantaardige materialen loopt (boomvaren, kurk, bast, kokosvezel, ik weet niet welke de hoofdschuldige is...) het aardig zacht en zuur kan worden. Dat kan gunstig zijn voor qua kalkaanslag (heb ik nog weinig last van) maar wel iets om rekening mee te houden bij visbestand. Ook een voordeel is dat het extra filteroppervlak is en de landplanten meegenieten van nitriet/nitraat in het water

Bedankt voor de tip over handig gereedschap, klinkt als iets wat me ook zou kunnen overkomen... als ik ooit zo technisch word dat ik die dingen ga durven proberen...
 
Apistogramma borelli is leuk!

Blokvisjes vond ik ook leuk, maar waren niet gelukkig bij mij en ik kon niet achterhalen waarom. Heb vanalles geprobeerd. Volgens mij vinden ze het sowieso erg fijn om in een groepje te zitten.

Andere visjes geen ervaring mee maar zijn vast ook leuk :). Nou ja, ik heb chinese danio's, ik weet niet of zebra danio's hetzelfde gedrag hebben maar zo ja dan zijn dat ook leuke vissen, heel nieuwsgierig en niet bang. Mijn chinese danio mannetjes waren wel wat territoriaal bij vlagen en konden een deel van de andere vissen wel op de huid zitten dan. Maar de apisto's en de oto's negeerden ze dan weer.

Mijn ervaring is dat als water langs veel plantaardige materialen loopt (boomvaren, kurk, bast, kokosvezel, ik weet niet welke de hoofdschuldige is...) het aardig zacht en zuur kan worden. Dat kan gunstig zijn voor qua kalkaanslag (heb ik nog weinig last van) maar wel iets om rekening mee te houden bij visbestand. Ook een voordeel is dat het extra filteroppervlak is en de landplanten meegenieten van nitriet/nitraat in het water

Bedankt voor de tip over handig gereedschap, klinkt als iets wat me ook zou kunnen overkomen... als ik ooit zo technisch word dat ik die dingen ga durven proberen...
Thanks,
Vind ze ook allemaal leuk haha. Voordeel van de 1e 4 is dat ze allemaal uit dezelfde regio komen als de schildpadden.
Nadeel vind ik dat ze volgens mij allemaal groeps/scholenvisjes zijn.
Blokvisje kan ik niet echt veel over vinden of ze paar of groepsvissen zijn. Op youtube wordt ook wel vaak gesproken over aggressie, maar elders worden ze weer beschreven als vredelievend dus schiet mij maar lek haha.

Het 2e rijtje is ook zeker nog niet afgeschreven. Staat allemaal nog wel open.

Als het goed is passen ze in ieder geval allemaal qua waterwaarden. Onverwarmde bak, lage GH/KH en wat zuurder water.
 
Toen ik nog één blokvisje over had was hij duidelijk erg ongelukkig. Op het moment dat ik er guppen bij deed leefde hij helemaal op en werd opeens levendig. Meer nog dan met de danio's erbij. Vooral de vrouwtjes guppen, volledig mijn inlegkunde maar ik had echt het idee dat hij dacht 'hé die lijken op mij wat gezellig'.
Dus ik zou bij blokvisjes gaan voor een groepje met veel ruimte en 'broken ligns of sight' (zeg je 'onderbroken zichtslijnen' in het Nederlands? 🤔).
In mijn vijvertje in de zomer toen het warmer was kon het mannetje inderdaad wel fel uithalen. Ik had niet het idee dat het leven voor de danio's daardoor heel ondragelijk werd, ik heb overigens ook niet het idee dat danio's zich uberhaupt ergens druk om maken, dus slecht voorbeeld misschien 😄.

Qua garnalen gingen de blokvisjes even heel enthousiast op jacht, de garnalen verdwenen uit schrik een weekje uit beeld en daarna hadden ze door dat het wel mee viel met die jachttechnieken en verloren de blokvisjes hun interesse (of zelfvertrouwen?). Dus ging bij mij prima samen. Maar geen garantie dat het altijd zo is, misschien waren die van mij gewoon sulletjes. Ik vond zelf de jachttechniek van eerst een paar seconden met je neus bovenop je prooi stil gaan hangen om overduidelijk te maken dat je hem op wil eten wel een beetje sullig in ieder geval 😂
 

Terug
Bovenaan