Hulp gevraagd valse bodem paludarium


Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Berichten
99
Leeftijd
22
Heyy,

Het is eindelijk zover. Zondag gaan we ons eerste terrarium ophalen. We lezen al een tijdje over de verhalen van Fozzy en zijn paludariums. echt super gaaf. We hebben hier al heel wat bruikbare informatie en tips uit kunnen halen.
Omdat het ons eerste paludarium gaat worden, willen we het eigenlijk wel meteen goed doen. Niet dat na een tijdje de hele zooi er weer uit zou moeten.

We hebben het idee om een valse bodem te maken, via de internet kwamen we uit bij Matalamat zwart. Dit leek ons de beste oplossing totdat wij de prijs zagen. Schrokken hier toch wel van en zeker ook omdat het in veelste grote stukken word verkocht. Heeft iemand misschien een goed alternatief voor dit materiaal?

Ook gaan we er een waterfall in maken. Zoiets kan gewoon niet ontbreken. We zijn al even naar het zoeken naar een geschikte pomp maar dat is lastiger dan gedacht. Weet iemand een goede (niet al te dure) pomp die het water ook omhoog kan pompen? Wij kunnen er zelf wel een slangetje aan maken dat is niet zo'n probleem. Er bestaan ook filterpompen met een heater erin gebouwd, zou dit voor een paludarium geschikt zijn?

Wij zien graag jullie reacties tegemoet,

Xxx Roomsnoes
 
Hè wat een leuk project! Alvast veel voorpret gewenst! Je kan op veel verschillende manieren een valse bodem maken maar ik kan uit jouw bericht niet opmaken hoe je precies je bak wilt gaan vormgeven. Hoe diep, wel of niet met een waterpoel, wat ga je houden, dat werk. Waterval lukt al met een simpele powerhead (goedkoop filtertje zonder de cassette) maar ook daar; wat voor waterval? Hoe wil je die vormgeven, hoe sterk moet die stromen, wil je ook dat hij twee kanten opsplitst of maar 1 waterval, enz. Misschien wat schetsen delen ofzo?
 
In mijn meterbak zit een klein pompje van Eheim.

je zou, voor extra power, voor deze kunnen gaan.
 
Hè wat een leuk project! Alvast veel voorpret gewenst! Je kan op veel verschillende manieren een valse bodem maken maar ik kan uit jouw bericht niet opmaken hoe je precies je bak wilt gaan vormgeven. Hoe diep, wel of niet met een waterpoel, wat ga je houden, dat werk. Waterval lukt al met een simpele powerhead (goedkoop filtertje zonder de cassette) maar ook daar; wat voor waterval? Hoe wil je die vormgeven, hoe sterk moet die stromen, wil je ook dat hij twee kanten opsplitst of maar 1 waterval, enz. Misschien wat schetsen delen ofzo?
Hihi dankje wel LennoX:, Is zeker een leuk projectje. het terrarium is 40x40x40cm. Het is de bedoeling om een waterpoel te maken met een waterhoogte van max 10cm. De waterfall gaat via een pompje uit het water en moet ook weer in hetzelfde water terecht komen. Het zou fijn zijn als het water ondertussen gefilterd word en dus als ware weer "schoon" terug stroomt in het water. Het water zal dan via stenen of hout naar beneden stromen.

Weet iemand misschien een goed alternatief voor maltamatten? Degene die wij zagen waren erg prijzig en dan waren de stukken behoorlijk groot... te groot.

Watergedeelte word dus in ieder geval max 10cm diep, 40cm lang en met een bobbelige land/waterzijde.
Het idee was om maltamatten als ondergrond te doen, het pompje in een hoekje, de heater komt onder de maltamatten te liggen. tegen de maltamatten worden in de waterzijde lavastenen gelegd waardoor de waterkant niet in een keer steil afloopt. Bovenop de maltamatten komt waarschijnlijk turf te liggen.

Ik weet niet of dit een goed passend idee is, maar waarschijnlijk komen er geen beestjes in, en anders heeeeele kleine gifkikkertjes. (degene van max 2,5cm groot)

komen wel bromelias in, dat is zeker : )


In mijn meterbak zit een klein pompje van Eheim.

je zou, voor extra power, voor deze kunnen gaan.
Dankje Wel Fozzy, super bedankt voor je reactie. Ik ga dit merk eens opzoeken. fijn dat deze ook geschikt is voor lagere hoeveelheden water
 
die dure mat ( weet zo ff de naam niet meer ) , daarboven witte vlies
 
die dure mat ( weet zo ff de naam niet meer ) , daarboven witte vlies
Meende ik al.

misschien is een alternatief voor de Matala, een ‘Japanse mat‘ die worden in grote vijverfilters vaak ook gebruikt.

voordeel van de Matala mat is dat die wat stugger zijn volgens mij, dus minder snel zullen inzakken door het gewicht van wat er bovenop komt.
 
het is dat ik die stukken nog over had ( en nog steeds wat heb ) . Voor jouw formaat kun je denk ik ook wel gewone filtermatten gebruiken.
20230407_200928.jpg
 
Ik heb in een paludarium ook filtermatten voor een vijver gebruikt. Was nog aardig stevig ook want ik had er allemaal stenen bovenop gelegd. T mooie is dat die filtermatten tevens gelijk kunnen dienen als mega filter, als je de powerhead erin integreert. Dat had ik ook gedaan, waarna het uitliep naar een watervalletje wat over hout liep met mos. De bak draaide geweldig en had er geen onderhoudt aan, behalve dan af en toe water verversen.

Nadeel van de matten was dat de planten erin gingen wortelen (en t super deden) waarna ze dus niet meer te verplaatsen waren.
 

Bijlagen

  • ACBDE485-A6AC-49E3-B10D-E9A188AAF260.jpeg
    ACBDE485-A6AC-49E3-B10D-E9A188AAF260.jpeg
    58.4 KB · Weergaven: 66
het is dat ik die stukken nog over had ( en nog steeds wat heb ) . Voor jouw formaat kun je denk ik ook wel gewone filtermatten gebruiken.
Bekijk bijlage 361442
wow wat een mooie bak. :love: Welke beestjes heb je erin zitten?

Even een kleine update, gisteren het nieuwe bakje opgehaald en heel toevallig waren de wanden nog bekleed met varenwortel, echt super fijn dat wilde we er zelf ook al in plaatsen. Het heeft wel een tijdje droog gestaan maar met wat liefde en veel water komt het er vast wel weer bovenop. Op de achterkant zie je de wortels lopen en dat ziet er verder nog allemaal goed uit.

Nu even een aantal vragen. de afgelopen dagen erg druk geweest met zoeken op internet. We zagen een site waar er word aangeraden om hydrokorrels als eerste laag voor het paludarium te gebruiken. omdat een andere site aangeeft dat hydrokorrels giftig kunnen zijn en niet geschikt zijn om in het water te liggen vraag ik mij af of ze er wel onder moeten liggen en wat eventueel een goede vervanging is.

Ook nog even verder gezocht naar een goed alternatief voor maltamat, dit word me helaas toch echt te duur. komt dendroplate van dutch rana een beetje in de buurt van de zwarte maltamat?

zou er nog een absorberende laag in de vorm van korrels onder de mat moeten liggen of zou alleen een mat voldoende zijn? Het waterniveau komt ongeveer 10cm hoog te staan. Zou zonde zijn als de planten verzuipen
 
Ik heb in een paludarium ook filtermatten voor een vijver gebruikt. Was nog aardig stevig ook want ik had er allemaal stenen bovenop gelegd. T mooie is dat die filtermatten tevens gelijk kunnen dienen als mega filter, als je de powerhead erin integreert. Dat had ik ook gedaan, waarna het uitliep naar een watervalletje wat over hout liep met mos. De bak draaide geweldig en had er geen onderhoudt aan, behalve dan af en toe water verversen.

Nadeel van de matten was dat de planten erin gingen wortelen (en t super deden) waarna ze dus niet meer te verplaatsen waren.
Oh dat is inderdaad wel lastig. Is dit tegen te gaan door een laag erbovenop te leggen? Ben bang dat straks de mat verstopt zit door de wortels. Of valt dit wel mee?
heb jij de powerhead zelf gemaakt?
 
ik heb geen ervaring met een anti wortel doek ertussen. En de wortels verstopte niet de mat hoor. Alleen waren ze niet meer te verplaatsen zonder de wortels kapot te trekken. De powerhead was gewoon het bovenste gedeelte van de goedkoopste pomp van superfish met een slang bevestigd aan de uitgang die het water naar boven pompte. Waarna het water langs het hout naar beneden sijpelde.
 
ik heb geen ervaring met een anti wortel doek ertussen. En de wortels verstopte niet de mat hoor. Alleen waren ze niet meer te verplaatsen zonder de wortels kapot te trekken. De powerhead was gewoon het bovenste gedeelte van de goedkoopste pomp van superfish met een slang bevestigd aan de uitgang die het water naar boven pompte. Waarna het water langs het hout naar beneden sijpelde.
Dankje LennoX. Als het alleen vast wortelen is is wortel doek ook niet nodig. Dan is het gewoon zeker dat de planten stevig staan :)

Deze week helaas niet veel tijd gehad om spulletjes te bestellen maar voor nu gaan we een ondergrond van dendroplate maken. De lagen komen er zo uit te zien dat de dendroplate onderop ligt, daarboven turf blokken, en dan gewone turf en bladeren. Eventueel word de turf gemengd met aarde.

We zijn er alleen nog niet over uit of we onder de filtermat ook nog een laag moeten doen van bijvoorbeeld aquasoil omdat dit waarschijnlijk de bodem van het watergedeelte gaat worden.

Moet er nog iets tussen de turfblokken en de gewone turf? Of zou de mat niet zo snel verstopt raken?
Waarschijnlijk gaan we de bodem "bioactief" maken door een aantal springstaartjes toe te voegen.

Nu nog even een hele andere vraag maar varenwortel. Toen we de bak kochten zat dit al op de zijkanten geplakt. Helemaal verdroogd omdat het een langere tijd geen water heeft gehad. Deze varenwortel is tot net bovenaan het waterniveau gemaakt. Het hangt dus net niet in het water. We kunnen het wel nat maken door te sproeien en/of vernevelen maar omdat het zo droog is heeft het echt veel water nodig.
Is dit de goede manier om varenwortel te gebruiken? Of zouden we de varenwortel moeten doortrekken tot op de bodem waardoor het dus wel altijd water kan opnemen? Of is dit schadelijk voor de varenwortel en kan het hierdoor gaan rotten?
 

Terug
Bovenaan