Hulp gevraagd terrarium / paludarium / salamander


Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Berichten
99
Leeftijd
22
Hoii,

Thuis hebben wij nog een lege bak staan van 60x30x40. Ongeveer 72L. Nu zijn wij erg geinteresseerd in salamandertjes en willen het liefste een leuk koppeltje in de bak plaatsen. Helaas is er op internet weinig over te vinden en weten wij ook niet zo goed hoe we de bak moeten indelen. We zijn op zoek naar een kleinblijvende salamander die in het water maar ook op het land kan zijn. Een land salamander zou ook goed zijn.

En moeten we dan juist zoeken naar een paludarium, terrarium of vivarium?



Zou iemand ons daarmee kunnen helpen met ideeen? Of weet iemand een leuk kleinblijvende salamander ras?



groetjes Roomsnoes
 
Alhoewel ik je erg graag zou willen helpen, wijs ik je erop dat de salamanders welke hier in Europa voorkomen allemaal op de rode lijst staan en niet mogen worden gehouden. de axelotl ( een mexikaanse variant) mag ( nog) wel maar is een soort waar een beginner zich beter niet kan wagen!
Dus eigenlijk is het advies hier: Niet doen, niet aan beginnen!
 
nou je hebt best wel veel soorten uit amerika en azie die je wel kunt houden nu heb ik lichte ervaring met chinese vuurbuik salamanderr, die ontsnapte helaas terwijl ik zijn bak een nieuwe inrichting gaf, maar die is wel goed voor beginners maar dus een stevige echt goed dicht zittende deksel maar dat geld voor alle salamander soorten. maar hier een lijstje voor salamanders die je opzich wel kan houden: Cynops Orientalis, chinese vuurbuiksalamander, Cynops Cyanurus eigenlijk een chinese vuurbuiksalamander maar de mannetjes krijgen een blauwe staart, Cynops Pyrrhogaster, Japanse Vuurbuik salamander, Triturus marmoratus, Marmer salamander en de Triturus pygmaeus, de dwergmarmersalamander al zijn de laatste europees en blijkbaar mag je ze dan niet houden in europa al worden ze wel gehouden hier en kunnen ze niet zo goed tegen wat hogere tempraturen wat de Cynops orientalis en de Cynops Cyanurus wel kunnen en dat is fijn want bijna alle andere salamander soorten zijn redelijk gevoelig voor hogere tempraturen.
 
Denk dat het handigste is om te kijken waar je aan kan komen. veel salamanders zijn laatste jaren hartstikke duur geworden (voor veel soorten betaal je rustig meer dan 70 euro pp) of niet meer te verkrijgen. Zelf zoek ik al jaren naar een cynops orientalis maar ik kan ze niet vinden (tenminste in de buurt). Afhankelijk van dat kan je dan gaan kijken naar hoe de bak eruit hoort te zien.
Axolotls zijn een uitzondering die je heel veel ziet in winkels. Het is inderdaad belangrijk om ook te kijken naar de temperatuur. Veel salamanders hebben toch een winterrust, wat ze lastig maakt om te houden in het huis.
 
Veel salamanders hebben toch een winterrust, wat ze lastig maakt om te houden in het huis.
Met de huidige energieprijzen zou dat zomaar een voordeel kunnen zijn...

Hobby-zoo Anura in Vlodrop heeft diverse salamanders te koop, zelfs eentje voor 24,95. Maar van de andere schieten de prijzen flink van omhoog...
Je kunt eens kijken op de website, en deze zaak heeft ook wel de expertise om je te kunnen helpen.

Als de reisafstand een bezwaar is, leveren ze zelfs met speciale koerier aan huis, maar daar heb ik geen ervaring mee.
 
hmm ja salamanders zijn inderdaad echt heel duur geworden maar volgens mij zijn er in duitsland veel salamanders te koop al weet ik dat niet zeker.
 

Terug
Bovenaan