hulp gevraagd (beginneling)


D

DaisyK

Guest
Hoi!

Ik wik een garnalenbakje gaan starten... Daarin wil ik dus wel wat planten...
Nu dacht ij te hebben gelezen dat garnalen erg gevoelig zijn voor metalen en lees ik dat in kleibolletjes die worden gebruikt vaak metalen (ijzer) zitten... Is dit schadelijk voor de garnalen?

Verder vraag ik mij af hoe ik het beste kan beginnen...
Ik wil verschillende plantjes (mos, plantjes, drijfplantjes) in een aquarium van rond de 30 liter... Een voedingsbodem verlaagd ook de ph waarde wat ik ervan begrijp en dat hoeft eigenlijk niet... Ook ben ik met een voedingsbodem bang voor rotten....

Dus wat kan ik het beste doen? Hoe start ik zoiets op wat ideaal is voor zowel de plantjes al. De garnalen (blue fairys)
 
Je kunt het zo doen: Als je echte waterplanten neem en die herken je daar door, dat deze zich buiten het water niet rechtop kunnen houden en slap gaan hangen, dan heb je geen voedingsbodem of bolletjes nodig, de worteltjes dienen alleen om zich vast te houden.
IN het water doe je dan, de helft van de door de fabrikant voorgeschreven hoeveelheid vloeibare of vaste waterplantenmest en klaar ben je!

Je mag gerust kraanwater gebruiken, als je twijfelt aan de kwaliteit voeg dan een waterbereider toe 9bv sera Aquatan), zowel bij 1ste keer vullen alsook bij waterwissel (1 x per 3-4 weken 50%).

Nadat je het bakje heb gevuld met plantjes en water moet je wel nog 4- 6 weken wachten met het plaatsen van de garnaaltjes, er komt eerst in de opstartfase, vrijwel altijd, een zgn. nitriet piek en dat is niet goed voor je levende have! Na de opstartperiode is dat weg en kun je gerust aan de gang!

Voer je garnaaltjes NIET te veel, beter elke dag een heel klein beetje!

Greetzz Bigsmoke
 
Dank je wel alvast voor de info! Wist idd van de opstartperiode... Geld voor mossoorten (zoals javamos) hetzelfde als voor echte waterplantjes?
 
Ja, deze mos en varens zijn primitieve planten, die je ook niet IN de bodem mag poten. De mos blijfr op hout of stenen groeien en dat doen de meeste varens (behalve bolbitus soorten) ook.
je kunt ze in het begin er het beste even opbinden met wat vislijn, die zie je bijna niet.

Greetzz Bigsmoke
 
Ok! Dank je wel voor je hulp!
 

Terug
Bovenaan