Hoelang duurt het voordat een Heater 100w een bak van 60L op temperatuur heeft?


St3fanNL

Member
Lid geworden
6 april 2024
Berichten
13
Leeftijd
26
Hoi,

Ik heb de Superfish Quadro 70, met daarin een superfish Pro Heater 100watt. Ingesteld op 24 graden. Na 1.5 dag is de temperatuur echter nog steeds maar 20-21 graden (kamer temp).

Vanmorgen om 9u thermostaat op 27 graden gezet en na 4 uur nog steeds 20-21 graden.

Rondom de heater is het wel ietjes warmer dan de rest van de bak.

Heater zit in het filter compartiment in de hoek dus verwarmt het water voordat het door de pomp door het filter gaat.
 
Ik denk dat je niet voldoende circulatie hebt want dat moet sneller kunnen. Soms wijken ze ook af maar ja dit gaat om enkele graden. Je kan hem proberen wat hoger te zetten en dan kijken wat er gebeurt of het testen in een halve emmer water bijvoorbeeld.
 
Ts had al de thermostaat hoger gezet, dus hoger instellen is al getest.
Ik vermoed dat het warme water te lang rond de heater blijft hangen, waardoor hij denkt dat het water op temperatuur is. Je kunt proberen of je je heater bij de tuitstroom kunt plaatsen, zodat het warme water afgevoerd wordt.
Bovendien denk ik dat je dan ook naar de doeltreffendheid van je filter moet kijken, want als het de bedoeling is dat de pomp het water langs de heater trekt en dat niet doet, zou er ook iets mis kunnen zijn met je filter. Een dead spot bijvoorbeeld.
 
Ts had al de thermostaat hoger gezet, dus hoger instellen is al getest.
Ik vermoed dat het warme water te lang rond de heater blijft hangen, waardoor hij denkt dat het water op temperatuur is. Je kunt proberen of je je heater bij de tuitstroom kunt plaatsen, zodat het warme water afgevoerd wordt.
Bovendien denk ik dat je dan ook naar de doeltreffendheid van je filter moet kijken, want als het de bedoeling is dat de pomp het water langs de heater trekt en dat niet doet, zou er ook iets mis kunnen zijn met je filter. Een dead spot bijvoorbeeld.
Het is heel raar want het Aquarium is zo ontworpen dat de heater juist achter de filter geplaatst kan worden uit het zicht.

1000066073.jpg

1000066075.jpg


Dit is zegmaar de bovenkant van het hoekfilter. Waaraan in de punt aan de achterkant een circel is speciaal voor de Superfish Heater 100W (eco of pro) en aan de voorkant zit het filter compartiment. En daaronder de pomp.

Hoe zou ik een dead spot moeten kunnen vinden?
 
Stefan, ik zou zoals @Lysia aangeeft de verwarming zo plaatsen dat de uitstroom goed om het verwarmingselement stroomt en dan kijken wat er gebeurt.
 
Een ontwerpfout is zomaar gemaakt....
 
Vaak zie je dat met dit soort inbouwconstructies het niet ideaal is. Dat vond ik met het filter in de Home ook al niet ideaal maar ja men doet het puur omdat het oog ook wat wil denk ik.
 
Ik heb de thermostaat nu op 28 gezet en nu is de bak met 2uur opeens wel 24graden.... šŸ¤”
 
Het zou mij niet verbazen dat het gewoon de afwijking is. Ik kijk zelf altijd maar een thermometer en nooit naar de instelling op de heater. Ik ook al eens eea over geschreven.

https://aquaforum.nl/threads/meten-is-weten.181245/
Jaa precies, we hebben nu een simpele tropische thermometer van Superfish erin hangen. Misschien dan toch gewoon afwijking van de heater.
 
Het zou mij niet verbazen dat het gewoon de afwijking is. Ik kijk zelf altijd maar een thermometer en nooit naar de instelling op de heater. Ik ook al eens eea over geschreven.

Er zijn al heel wat posten gewijd aan afwijkingen van heaters en thermometers. Soms zie je in de thermometers wel een afwijking van 3 graden dus ja ik zou me niet teveel vastklampen aan 1 thermometer.
 

Terug
Bovenaan