Hoelang duurt een schuimnest van een Gourami koppel?


De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Goedemiddag!

Sinds februari heb ik een koppeltje dwerggouramis gekocht voor in mijn 200L aquarium. Deze is redelijk dicht begroeid(ook met drijfplanten), hierin zitten nog 6 corydoras, 25 kardinaaltetras en 1 siamese algeneter.

Sinds een week of 3 geleden hoorde en zag ik het gourami mannetje blaadjes afbijten en begon hij met het bouwen van een schuimnest. Dit schuimnest is inmiddeld goed zichtbaar en heet een diameter van zo'n 10cm. Het mannetje zit het vrouwtje nog steeds achterna (wel minder dan eerst), en ook heeft het vrouwtje naar mijn ziens nog geen hele dikke buik.

Ik zit niet per se te wachten op meer gouramis, dus ik ben niet van plan de eitjes in een kweekbak te doen. Ik zou mijn planten graag weer snoeien en mijn ruiten goed schoonmaken, maar vind dat ook weer zo sneu voor de gouramis. Ik heb wel nog een oud 20L bakje staan, zou dit groot genoeg zijn om het nest eventueel alsnog naartoe te plaatsen?

Zou iemand mij kunnen helpen met hoelang dit ongeveer nog zal duren, en of de eitjes ook maar enige kans hebben als ik ze niet apart zet?

Alvast bedankt
 
Tja, lastig want ze bouwen ook vaak een schuimnest zonder dat er eitjes komen dus ik zou gewoon het onderhoud doen en desnoods maken ze wel een nieuw nest hoor.
 
Bedankt voor je reactie! Maar als ik nu het gehele schuimnest verwijder en de (drijf)planten snoei, zal de agressie naar het vrouwtje dan ook weggaan?
En wat is daarnaast de beste manier om het nest te verwijderen? Ik las verhalen van mensen die het met de hand deden, maar ook mensen die een grote soeplepel gebruikten.

Alvast bedankt en een fijne middag!
 
Hoe warm is de bak want als de temp hoog is dan wil de man paren en gaat jagen. Weghalen is tijdelijk want ze bouwen zo weer een nieuw nest, de man althans.
 
De bak staat ingesteld om +- 25°C, door de warme dagen van vorige week was de temperatuur wel voor een paar dagen gestegen naar 27.5°C.

Ik denk dat ik het nestje er dan maar uit ga scheppen en weg doe. Dan kan ik alle planten weer even snoeien en mijn ruiten van alg ontdoen. Het was nu namelijk de afweging of ik mijn aquarium zo liet voor de gouramis, of hem weer een grondige onderhoudsbeurt gaf voor de andere vissen.

Bedankt voor de hulp!
 
Beter om gouramies koeler te houden, 25 graden is het punt dat de mannetjes erg worden gestimuleerd tot paren, een 23 graden is beter en zal het mannetje rustiger worden.
 
Maar een schuimnest betekend niet automatisch dat er ook eieren in zitten hè, heel vaak niet zelfs.
 
Bedankt voor alle tips!
Ik zal de temperatuur terugschroeven naar 23°C en hopen dat het mannetje dan wat rustiger wordt. Het schuimnest ga ik dan binnenkort maar verwijderen, heeft iemand hier nog tips voor? En zorgt de verwijdering van het schuimnest dan ook voor verminderde agressie bij het mannetje?

Bedankt!
 
Niet te moeilijk doen, als je het nestje verwijderd zal het mannetje morgen weer een nieuwe aanmaken, maar dat zegt niets, dat is een standaard routine van ze, verder gewoon je aquarium onderhouden zoals je wilt.
Het mannetje word rustiger als de temperatuur lager word.
 
Helemaal top, bedankt voor de reacties allemaal dan moet het nu goed komen!
 
Oh, fijn dit te weten, dat ook mijn ' Honinkjes' vooral schuim maken maar dat er niet vaak eitjes in zitten. Ik zie een v.d. mannetjes wel jagen, maar de vrouwtjes moeten niks van hem hebben. Ik vind het wel sneu voor dat ventje: hij maar zitten te schuimen boven in de bak en die vrouwen er volledig lak aan hebben... bij de dwergouramies is vrouwenemancipatie volstrekt overbodig zou ik zo zeggen...
 
Bij gourami’s kun je met de temperatuur het mannetje tot rust brengen. Lijkt me voor de man ook niet heel fijn als hij het hele jaar in paarstemming zit. In de natuur fluctueert de watertemperatuur ook.
 
Bedankt voor alle tips!
Ik zal de temperatuur terugschroeven naar 23°C en hopen dat het mannetje dan wat rustiger wordt. Het schuimnest ga ik dan binnenkort maar verwijderen, heeft iemand hier nog tips voor? En zorgt de verwijdering van het schuimnest dan ook voor verminderde agressie bij het mannetje?

Bedankt!
Ik zou het schuimnest gewoon laten zitten want de man maakt anders zo weer een ander nest en ik heb dat hier ook wel gezien. Ik had een Betta die dit deed zonder een vrouw erbij.
 
Een schuimnest is niet alleen een plek om eitjes uit te broeden, maar ook zeker een plek om een vrouw te imponeren.
Zie het als een man met een groot huis. Ja, je kunt er kinderen in grootbrengen maar dan zul je eerst een welwillende dame moeten vinden, soms kan een mooi groot huis daar bij helpen. En er zijn genoeg mensen die zelfs met een enorme villa nog alleen zitten .

Het verplaatsen van een schuimnest met eitjes naar een los bakje zonder ze vissen is trouwens ook vrij kansloos. De man blijft bubbels blazen onder de eitjes zodat ze veilig en schoon blijven. Zonder die activiteit zullen ze beschimmelen of op een andere manier sterven.
 

Terug
Bovenaan