Hoe snel vissen laten wennen van pH7,8 naar pH5


Ahtje

Member
Lid geworden
17 november 2018
Berichten
7
Leeftijd
54
Ik heb een hele lage pH van 5,1 in mijn aquarium door mijn Aqua Soil bodem en gebruik van CO2

Ik heb Roodkopzalmpjes (Hemigrammus Bleheri) gekocht die bij de LFS op kraanwater zitten met een pH van 7,8.

Ik heb nu een 50 liter aquarium naar mijn aquarium (200 liter) gezet met kraanwater en 20% water uit mijn aquarium met pH5. Ik laat ongeveer 12 druppels per 10 seconde, dit is ongeveer 5 liter per dag (12/20x6x60x24), vanuit mijn aquarium in het 50l aquarium druppelen en daar laat ik dezelfde hoeveelheid ook weer uit druppelen.

In ongeveer 12 uur is de pH nu gedaald van 7,85 naar 7,25. Ik heb de snelheid aangepast naar 8 druppels per 10 seconde (3,4l/d) omdat ik de pH daling te snel vind gaan.

Ik wil ook niet te langzaam gaan omdat anders het water in het 50 liter aquarium niet snel genoeg wordt ververst en de NH3 concentratie op gaat lopen (er zit geen ingedraaid filter in)

Wat is een goede snelheid om de vissen aan de lage pH te laten wennen?
 
Dank voor het vertrouwen, hehe. Al kan ik in dit soort gevallen alleen theorie uitspugen. Heb zelf nooit met zulke lage pH's gewerkt. :)

@Ahtje Je pakt het nu heel voorzichtig aan, dat is op zich slim gedaan. Ik denk dat het wel wat sneller mag, bijvoorbeeld dat je de vissen in de loop van deze middag al volledig overzet naar die lage pH. Daarbij is de oplopende NH4 niet zo erg, want die wordt bij een lage pH nauwelijks nog omgezet naar het schadelijke NH3. Het mag best wat oplopen.

Ik moet zeggen dat je met een pH van 5,1 wel in de "schemerzone" komt, je gaat richting de ondergrens van wat de meeste vissen leuk vinden en van wat goed te managen is. Een sprong naar een pH 6 kun je in één keer doen (plop en drop zeg maar), maar bij +- 5 zou ik het voor de zekerheid iets geleidelijker laten gaan.

Komt vast goed zo. :)
 
Hier zie je nog hoe de verhoudingen zijn tussen ammonium (NH4) en ammoniak (NH3). Je zou kunnen zeggen dat onder een pH van 6,5 NH3 niet echt meer een rol speelt.

Screenshot_20240505-113425_Opera.jpg
 

Boven de 7 levert de gevaarlijke stof op.
 
Bedankt voor de reacties,

Ik weet dat de NH4+ die er is bij een pH lager dan 7 niet giftig is maar zit daar nog steeds boven dus moet oppassen.

De lage pH is echt een probleem en zou ook liever naar een pH van 6-6,5 gaan maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen tenzij ik mijn Amazonia bodem er uit haal of leiding water toevoeg. Ik wil geen leidingwater toevoegen want dan gaat de pH wel omhoog maar dan sloop je de eigenschappen van de bodem, dan had ik net zo goed grind kunnen nemen. Heeft iemand daar nog een andere oplossing voor? Of toch maar leidingwater er in?

Ik wil er Caridina garnalen in houden samen nog wat kleine visjes die in zuur en zacht water leven

Met leidingwater gaat de kH omhoog en dat vinden de garnalen weer niet leuk.

Ik heb ook voor deze bodem met RO water gekozen om de plantjes zo goed mogelijk te laten groeien

Ik heb nog geen ervaring met deze bodem dus alle adviezen zijn welkom
 
Ik heb ook voor deze bodem met RO water gekozen om de plantjes zo goed mogelijk te laten groeien
De hardheid van je water heeft nauwelijks invloed op de kwaliteit van de planten. Dus werken met 100% osmose heeft niet zoveel toegevoegde waarde wat betreft plantengroei.
wil geen leidingwater toevoegen want dan gaat de pH wel omhoog maar dan sloop je de eigenschappen van de bodem
Daar gaat wel een paar jaar overheen voordat de pH verlagende eigenschappen zijn verdwenen en als je gaat verversen met 50/50 osmose/tap gaat het wel langer mee
Ik heb nog geen ervaring met deze bodem dus alle adviezen zijn welkom
bij deze
 

Terug
Bovenaan