(Her)aanleg vijver


LieselotB

New member
Lid geworden
16 april 2023
Berichten
2
Leeftijd
44
Wij zijn recent verhuisd, in de tuin ligt een prachtige vijver maar helaas wordt de tuin gesplitst om deze te verkavelen, de perceelgrens loopt dwars door de vijver. Oorspronkelijk was het ons idee om ons deel van de vijver te dempen maar ondertussen zijn we 'fan' geworden van de visjes en het waterelement. We zouden het stuk vijver dat op ons perceel ligt dus graag behouden, we hebben hier echter totaal geen ervaring mee. Voor we beslissen om van start te gaan hebben we toch enkele vragen:

  • Op welke manier maken we de 'splitsing'? Moet dit gemetst of gebetonneerd worden? Of kan dit door aarde op de voeren en hard aan te dammen?
  • Welke lagen moeten er gemaakt worden? We denken hierbij aan EPDM, grind, ... We hebben werkelijk geen idee waar te beginnen.
  • We willen zo weinig mogelijk onderhoud of extra werk. Is dit haalbaar? Of eerder een utopie?
  • Van de vorige eigenaar hebben we een UV-filter Vivioclean 75, is dit voldoende?
  • De nieuwe afmetingen zouden volgende zijn: 6,4 x 1,7 met niveauverschillen van 50 cm en op 3m² 1,5m diep.
  • Is er een overloop nodig of hoeft dat niet?
Hierbij een foto, in rood is aangeduid hoe de nieuwe vijver er zou uitzien.
IMG_20230416_114615.jpg

Dankjewel om met ons mee te denken!
 
Begrijp ik goed dat de vijver tegen de grens van het perceel aan komt te liggen?
Zo ja dan zul je naar de plaatselijke regelgeving moeten kijken, voor zover ik weet zijn er (meestal) voorschriften wat de minimale afstand tot de erfscheiding is.


Ik heb verder heel veel aan deze website gehad, bij het uitpuzzelen hoe ik mijn vijver wilde aanleggen: https://www.schonevijver.nl/contents/nl/d20_vijverbibliotheek-vijveradvies.html
en in het bijzonder: https://www.schonevijver.nl/contents/nl/d60_vijveraanleg.html
Kijk hier dus eens rustig rond wat je wilt en wat de basisprincipes zijn en of je prefab wilt, of een folievijver.
Dan zijn er nog ongetwijfeld vragen over, en daar help ik je dan graag verder mee.
 
Super, dankjewel! Dan beginnen we hier alvast.
We houden een meter afstand van de grens van het perceel, zo zijn we conform de regelgeving. Toch bedankt voor de tip :)
 
Hoe gaat het met de studie? Begin je al wat meer licht in de duisternis van het waterplantenwoud te krijgen?
 

Terug
Bovenaan