Harnasmeerval eet geen droogvoer


Is helemaal niet aanvallend bedoeld, is maar net hoe je het opvat
Het kan aan mij liggen inderdaad, maar het komt op mij in ieder geval niet vriendelijk over. Namelijk op de man gespeeld en op een nare toon. Voor mij gaat dit ten koste van het prettige gevoel wat ik hier op het forum vind, van mensen die elkaar zo goed mogelijk proberen te helpen.
 
Het kan aan mij liggen inderdaad, maar het komt op mij in ieder geval niet vriendelijk over. Namelijk op de man gespeeld en op een nare toon. Voor mij gaat dit ten koste van het prettige gevoel wat ik hier op het forum vind, van mensen die elkaar zo goed mogelijk proberen te helpen.
Knap dat je een "toon" hoort terwijl er puur een leesfunctie is op het forum, je vult gewoon veel zelf in, jij vind het aanvallend maar ik vind van niet, dat is het nadeel van schrijvende taal ipv gesproken taal, je ziet niet hoe een ander het bedoeld
 
Knap dat je een "toon" hoort terwijl er puur een leesfunctie is op het forum, je vult gewoon veel zelf in, jij vind het aanvallend maar ik vind van niet, dat is het nadeel van schrijvende taal ipv gesproken taal, je ziet niet hoe een ander het bedoeld
Ook geschreven taal heeft een toon, maar goed ik wil hier geen ruzie over maken. Ik geef aan hoe het op mij over komt, en voor bovenstaand bericht geldt hetzelfde. Voor mij geen prettige manier van met elkaar omgaan. Hier wil ik het graag bij laten.
 
Helaas zit aquainfo met die informatie fout, is ook maar een gewone internetsite door particulieren gerund, en ik weet om watvoor vis het gaat heb zelf in het determinatietopic verteld welke vis het is ;)
Daarnaast zie ik jou regelmatig hele foute info geven die je van internet plukt, misschien wat minder van internet plukken en je puur richten op wat je zelf weet en verder niet reageren als je er geen verstand van hebt?
Kan zijn dat je gelijk hebt, maar mijn pleco is gek op mosselen, is een mooie 20 cm lang en sorry hoor, maar als ik op meerdere websites kan terugvinden dat je ze af en toe dierlijk voedsel mag geven, en het gaat goed met de mijne, mag je mij uitleggen hoe ik weet dat wat jij vertelt dat wat ik vertel fout is, ook inderdaad fout is.
Soms heb je gelijk, en dan geef ik dat ook eerlijk toe, maar in dit geval vraag ik me serieus af of er iets met je aan de han dis op persoonlijk vlak dat je zo reageert. (Ik koppel bewust geen waarde-oordeel aan dat 'zo').
 
Kan zijn dat je gelijk hebt, maar mijn pleco is gek op mosselen, is een mooie 20 cm lang en sorry hoor, maar als ik op meerdere websites kan terugvinden dat je ze af en toe dierlijk voedsel mag geven, en het gaat goed met de mijne, mag je mij uitleggen hoe ik weet dat wat jij vertelt dat wat ik vertel fout is, ook inderdaad fout is.
Soms heb je gelijk, en dan geef ik dat ook eerlijk toe, maar in dit geval vraag ik me serieus af of er iets met je aan de han dis op persoonlijk vlak dat je zo reageert. (Ik koppel bewust geen waarde-oordeel aan dat 'zo').
Afentoe dierlijk voer is heel wat anders dan wat ik eruit opmaakte, want afentoe dierlijk voer mogen ancistrussen ook hebben (heb ook andere L-nummers gekweekt en niet alleen ancistrussen hoor) maar afentoe dierlijk voer moet je denken aan max 1x p3-4 maanden en niet op regelmatige basis
 
als ik op meerdere websites kan terugvinden dat je ze af en toe dierlijk voedsel mag geven,

Afentoe dierlijk voer is heel wat anders dan wat ik eruit opmaakte, want afentoe dierlijk voer mogen ancistrussen ook hebben (heb ook andere L-nummers gekweekt en niet alleen ancistrussen hoor) maar afentoe dierlijk voer moet je denken aan max 1x p3-4 maanden en niet op regelmatige basis

De website www.licg.nl is volgens mij een betrouwbare website voor informatie over verschillende type vissen en over veel meer dieren.
 
Denk in logica en aan de natuurlijke situatie zou ik zeggen. Komt de vis daar af en toe een stukje dierlijk voedsel tegen, bijvoorbeeld een dode worm? Lijkt me wel aannemelijk. Als het dan ook nog het instinct heeft omdat op te eten, dan zal hij er wel enigzins tegen kunnen...anders was dat instinct er al lang uit geƫvalueerd...probeer in te schatten hoe vaak hij zoiets zou tegenkomen in zijn biotope en je hebt een idee van wat je zou kunnen geven.
 
De website www.licg.nl is volgens mij een betrouwbare website voor informatie over verschillende type vissen en over veel meer dieren.
Ja ik ben juist heel huiverige meet al die internetwebsites omdat ze vaak algemene informatie plaatsen die ze elders hebben gelezen op internet en er dan hun eigen draai aangeven, zelfs leraren op school waarschuwen hun leerlingen dat zelfs wikipedia geen betrouwbare bron is.
Anyway, de website www.planetcatfish.com word wel gezien als DE autoriteit op gebied van L-nummers vooral de hobbykwekers (ben ik ook jarenlang geweest) maken veel gebruik van die website
 
Denk in logica en aan de natuurlijke situatie zou ik zeggen. Komt de vis daar af en toe een stukje dierlijk voedsel tegen, bijvoorbeeld een dode worm? Lijkt me wel aannemelijk. Als het dan ook nog het instinct heeft omdat op te eten, dan zal hij er wel enigzins tegen kunnen...anders was dat instinct er al lang uit geƫvalueerd...probeer in te schatten hoe vaak hij zoiets zou tegenkomen in zijn biotope en je hebt een idee van wat je zou kunnen geven.
Meest zinnige antwoord tot nutoe
 
Ik heb dus even op die website van jou gekeken @Nicolientje-W :
Daar staat dus exact hetzelfde als wat ik adviseerde.... Wil je alsjeblieft even nadenken voordat je iemands advies de grond inboort?
 

Bijlagen

  • pleco voedsel.jpg
    pleco voedsel.jpg
    21.6 KB · Weergaven: 75
Ik heb dus even op die website van jou gekeken @Nicolientje-W :
Daar staat dus exact hetzelfde als wat ik adviseerde.... Wil je alsjeblieft even nadenken voordat je iemands advies de grond inboort?
Letterlijk staat er: the diet should be primary vegitarian. Letterlijk vertaald: het dieet moet hoofdzakelijk bestaan uit vegatarisch.
Dus met hoge uitzondering mogen ze dierlijk voer
 
Gewoon een plak courgette van een cm dik, dan even in heet water leggen, laten afkoelen en aan een vork geprikt naar de bodem laten zakken. Het is voor de goudvissen ook niet verkeerd als ze een hapje courgette nemen, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Wat kan helpen is je pleco z'n groente geven als het donker wordt. Dan zullen de goudvissen het met rust laten omdat ze slapen en je pleco is dan net wakker. (Hoewel de mijne overdag ook regelmatig in de weer is. Maar misschien helpt het de jouwe om het nieuwe voer rustig te verkennen.)
Je kunt 'm ook af en toe verwennen met een gekookte mossel of een klein stukje vis aan een vork. Niet elke dag, maar om 'm wat aan te laten sterken om de 2 Ć  3 dagen en dan kun je afbouwen naar 1 x per week. De hoofdmoot van zijn voeding moet plantaardig zijn, maar een beetje dierlijk voedsel erbij is wel goed voor 'm.
LEES voordat je iets post. Dit is het laatste wat ik hierover zeg.
 
LEES voordat je iets post. Dit is het laatste wat ik hierover zeg.
Jij moet zelf eens lezen, je adviseert zelf om de 2-3 dagen dierlijk voer te geven en dat dan af te bouwen naar 1x p/w dat is veel teveel, dus stop met slechte adviezen te geven en stop met dingen te quoten als je het zelf niet goed leest
 
Als eerste lees ik dat de TS de pleco samen houdt met sluierstaarten. Dan ben ik eigenlijk allereerst wel benieuwd wat het watertemperatuur is van de bak. Ondanks dat plecoā€™s echt wel sterk zijn, zijn en blijven het van oorsprong tropsiche vissen. Naar mijn weten zijn sluierstaarten dit niet (correct me if wrong). Bij heel wat vissoorten is het zo dat wanneer het watertemperatuur beneden een bepaalde grens komt, vissen minder gaan eten. Ik zeg dus niet dat het hier zo het geval is, maar als de soort op koud water zit (lees wel dat er een verwarming in zit, maar geen temperatuur waarde) terwijl het van oorsprong een tropische soort is, is het wel verstandig om na te denken of dit Ć¼berhaupt een goed idee is. Ook de bakmaat is zeker wel belangrijk om rekening mee te houden.

Verder zal de soort inderdaad voornamelijk voorkeur gaan hebben voor plantaardig voedsel, echter zal dierlijk voedsel niet gelijk problemen moeten geven. Er zijn zat mensen die ik ken, die dit soort plecoā€™s houden in grote bakken met andere grotere bewoners zoals Zuid Amerikaanse cichliden, waarvan hun hoofdvoedsel bron toch uit dierlijk voedsel bestaat. Als ik het hier lees, dan zou dit maar 1x per 3a4 maanden mogen zijn. Lijkt mij enigszins een beetje weinig en lastig te doen als je ze samen hebt zitten met andere vissoorten. Verder geven diverse ā€œbetrouwbare sitesā€ aan dat hun hoofdvoedsel bron plantaardig moet zijn, maar dat dierlijk voedsel zoals garnalen en kleine stukjes vis niet ongewoon zijn. Alles gaat om de juiste balans te vinden. Kijken naar de natuurlijk habitat en dieet in hun natuurlijke habitat geeft meer inzicht in hoe te houden en wat te voeren.

Verder vindt ik om gelijk tegen elkaar te zeggen dat de informatie slecht/fout/onjuist is dat die persoon moet stoppen met ā€œslechte informatieā€ te geven is eigenlijk een beetje kort door de bocht. Als eerst is het beste om eerst te kijken hoe gezamenlijk men de TS kan helpen en eerst alle informatie te verkrijgen van de situatie.

Ik ben dan benieuwd naar wetenschappelijke documentatie van wat de soort in hun natuurlijke habitat als dieet heeft.
 
De website www.licg.nl is volgens mij een betrouwbare website voor informatie over verschillende type vissen en over veel meer dieren.
ik vind zelf licg een afschuwelijke website. Tenminste voor veel hagedissen en andere reptielen is het vaak fout advies.

seriouslyfish vind ik meestal wel goed advies. Eigenlijk enige site die ik echt nog geloof samen met planetcatfish en kogelforum
 
Ik zal me inhouden en niet reageren op miss negativity. šŸ¤­

Het verhaal gaat inderdaad al langer in de hobby dat "pleco's" niet allemaal even goed tegen dierlijk voer zouden kunnen. Ik vraag me heel erg af of dit niet het zoveelste broodje-aap is. Het zoveelste product van hobbyisten die verklaringen proberen te vinden voor dingen die ze zien gebeuren, maar die eigenlijk niet de expertise of de middelen hebben voor een objectieve beoordeling. En zo zullen allerlei slechte adviezen nog heel lang rondgaan ben ik bang...

Voor wat betreft voer zijn deze links misschien leuk om door te lezen, voor wie ze niet kent:

- https://aquariumscience.org/index.php/3-2-fish-diet-specializations/
- https://aquariumscience.org/index.php/3-8-food-and-malawi-bloat/

Wie een hele andere kijk op dit onderwerp heeft dan die man, daag ik uit om met een mooi tegenverhaal te komen. Misschien barst er wel iemand van de voorbeelden in de eigen omgeving van algeneters die na het voeren van een paar muggenlarven uit elkaar klapten....
 
Ik heb er ook lang een gehad en die at met de pot mee dus een aantal keren dierlijk voer in de week. Zolang je andere bewoners hebt ontkom je er niet aan dat ze ook mee eten van wat je de andere vissen voert.
Dan zou je een Pleco dus alleen moeten houden.
 
Letterlijk staat er: the diet should be primary vegitarian. Letterlijk vertaald: het dieet moet hoofdzakelijk bestaan uit vegatarisch.
Dus met hoge uitzondering mogen ze dierlijk voer
Wat een onzin.. en dat voor een zelfbenoemd "kweker". In het wild zullen ze eten wat ze tegen komen: Plantaardig, dierlijk, levend, dood.

Jij geeft zelf een betekenis aan het woord hoofdzakelijk. Als een dier 95% plantaardig eet en 5% dierlijk, dan eet het nog steeds hoofdzakelijk plantaardig..

Dat is heel wat anders dan wat jij zegt met Hoge uitzondering, 1 keer in de 2 a 3 maanden blablabla... Misschien moet jij wat minder uit eigen ervaring spreken, en juist wat meer op het internet lezen.
 
Beste leden,

Graag enige respect naar elkaar toe. Je hoeft het niet altijd eens te zijn met elkaar, maar blijf respectvol!

Alvast bedankt,

Gr. Ed
 
Beste leden,
We hoeven het niet met elkaar eens te zijn maar toon wel respect voor een ander en zijn of haar posten. Om deze reden zijn een aantal posten verwijderd.
 
Wat een onzin.. en dat voor een zelfbenoemd "kweker". In het wild zullen ze eten wat ze tegen komen: Plantaardig, dierlijk, levend, dood.

Jij geeft zelf een betekenis aan het woord hoofdzakelijk. Als een dier 95% plantaardig eet en 5% dierlijk, dan eet het nog steeds hoofdzakelijk plantaardig..

Dat is heel wat anders dan wat jij zegt met Hoge uitzondering, 1 keer in de 2 a 3 maanden blablabla... Misschien moet jij wat minder uit eigen ervaring spreken, en juist wat meer op het internet lezen.
Ik eet voornamelijk plantaardig.
550g gekookte rijst en 450g biefstuk. :)
 
Voor een bak van 180L zou ik op den duur wel serieus overwegen om een andere onderkomen te vinden voor je pleco.
Ja als hij te groot wordt zal ik dat zeker overwegen
 
Hij eet inmiddels. Ik heb grote pleco tabs gekocht die de andere vissen niet kunnen opeten. Hij ging er gelijk op af. En hij eet nu ook gewoon voer. šŸ« 
 

Terug
Bovenaan