Goldscape van Fish_huub


Fish_huub

Well-known member
Lid geworden
22 juni 2009
Berichten
280
Leeftijd
30
Locatie
Overrijssel
Goedemorgen, middag en avond!

Na een aantal jaar visloos en hobby-loos te zijn, begon het al gauw weer te kriebelen. (zie onderaan link naar m'n oude topic) Ik heb het ongeveer 2 jaar vol gehouden zonder m'n aquarium en besloot al snel weer een aquarium te kopen toen ik een appartementje had gevonden 2 jaar geleden. Mijn 1e twee vissen heb ik gehaald in Voorschoten, winkel is hier vast bij jullie bekend. Nu weer bijna 2 jaar later heb ik een 1,20 meter aquarium met 7 vissen. Het is vol, maar een gezellige boel. Ik ververs 2x in de week ongeveer 50% van het water waardoor de vissen het goed doen, te goed tegenwoordig. 3 dagen van de week wordt het volop gepaaid en worden de eitjes door de lucht geslingerd, dit maakt het extra leuk. Hierdoor heb ik nu ook een 54 liter bak staan met een maand oude babies.

Visbestand
Ik begon mijn nieuwe aquarium met mannetje Mutai en vrouwtje Suki, deze had ik opgehaald in Voorschoten. Verder had ik toen Zuso en Dian opgehaald in een dierenwinkel, hier waren ze nog erg klein en vooral Zuso is erg gegroeid. Ik zie wel dat Dian wat stunted is, maar hij doet het verder erg goed en heeft natuurlijk hele mooie kleuren. Daarna kwamen Ginger en Gazo, allebei brons gekocht. Ginger werd donker en Gazo zit nu in haar overgang van zwart naar goud, heel leuk!
Verder heb ik er laatst nog een nieuwe bijgehaald, wat een knapperd. Zij heet Zebb. Ze is een beetje een kleine versie van Mutai of Suki, zie veel potentie in haar.
De babies zijn nu ongeveer 1 maand uit waarvan van ongeveer 10 de moeder Gazo is met als vaders Mutai en Dian. Drie dagen later heb ik eitjes gevonden van Zuso en waarschijnlijk Mutai. (Heel blij met deze koppel). Met deze jongies gaat het ook erg goed. Dit is hopelijk mijn eerste geslaagde kweek. (afkloppen)

Verder hield ik natuurlijk het forum altijd in de gaten, maar nu ik al 2 jaar lang twijfel of ik een fotoalbum aan ga maken, vind ik het eigenlijk hardstikke leuk om dit weer op te pakken en weer met meer jullie, goudvis-liefhebbers, in contact te komen!

Oude topic van mij (beetje genant want ik was hier nog 16 en deed in het begin veel dingen verkeerd): https://aquaforum.nl/threads/1-20-meter-goudwater-aquarium-van-fish_huub.17427/
 

Bijlagen

  • aquarium met hout.jpg
    aquarium met hout.jpg
    529.4 KB · Weergaven: 216
  • Mutai.jpg
    Mutai.jpg
    117.3 KB · Weergaven: 203
  • Suki.jpg
    Suki.jpg
    111.8 KB · Weergaven: 206
  • Ginger.jpg
    Ginger.jpg
    146.6 KB · Weergaven: 204
  • Gazo.jpg
    Gazo.jpg
    135.9 KB · Weergaven: 215
  • Zuso.jpg
    Zuso.jpg
    166.1 KB · Weergaven: 200
  • Dian.jpg
    Dian.jpg
    133.8 KB · Weergaven: 203
  • Mutai en Zebb.png
    Mutai en Zebb.png
    940 KB · Weergaven: 223
Laatst bewerkt door een moderator:
Super cool! :D Mooi voor elkaar!

Ik ben wel naar een paar dingen benieuwd als het gaat om het kweken:
- op welke temperatuur hou jij ze?
- ververs je met koud water? Zo ja, heb je het idee dat dat ze aanzet tot voortplanten?
- kweken ze het hele jaar door, of in bepaalde periodes?
- de vissen die zich voortplanten: hoe oud of hoe groot waren de vissen ongeveer toen je ze kocht, en wanneer begonnen ze voor het eerst met eieren te strooien? :)

Heel veel vragen, maar ik probeer zoveel mogelijk te leren voor ik zelf (hopelijk dit jaar nog) een kweekpoging ga doen.

Als ik het tot nu toe goed begrepen heb, hebben goudvissen over het algemeen het liefst eerst een winter / koude periode voor ze in de stemming komen. Ik las zelfs dat de eierstokken van de vrouwtjes niet goed ontwikkelen als er niet zo'n periode geweest is.

Maar dit strookt niet met wat er gebeurt in goudviskwekerijen in tropische gebieden, zoals op Hawaii of in Zuidoost-Azië. Die kweken veelal spontaan. Dus dat snap ik even niet. (Ik neem maar even aan dat die niet allemaal aan de hormonen zitten.) En elders lees je weer dat de eerste keer dat goudvissen op de vruchtbare leeftijd zijn, er wel voortgeplant wordt en dat het de keren erna alleen na een winterdip gebeurt.

Dit is overigens geen poging om je topic te kapen. :LOL:
 
@Giebeltje Bedankt! Leuk om weer terug te zijn :)
@jessicapilon Bedankt! Erg blij met de planten!
@Gino88 Ook bedankt! Ik meet eigenlijk de temperatuur niet, heb ook geen verwarmininstrument in de grote aquarium. Ik ververs dan ook met lauw-koud water. Op gevoel eigenlijk, haha.
Mijn vissen hebben nooit eerder gekweekt, maar sinds een maand, anderhalve maand zijn ze ineens wekelijks, bijna dagelijks aan de gang. M'n aquarium is nonstop troebel, dat is het enige nadeel :')
Wat ik wel merkte is dat ik mijn voeding erg af wissel. Ik deed er algtabletten bij en de vissen begonnen een paar weken later met paaien. Dit kan natuurlijk toeval zijn, maar ik zorg wel dat ze nu ook genoeg groenvoer krijgen. Ik heb jarenlang gehoopt dat ze gingen kweken en zelfs wel eens hand spawning geprobeerd, maar dit werkte allemaal niet helemaal. Ik gok dat de meeste vissen rond de 2,5 jaar oud zijn. Dit is wel een beetje gokwerk natuurlijk. Hoe langer ze in de dierenwinkel zitten in kleine bakjes, hoe slomer ze groeien en sneller stunted zijn.
 
Hier nog wat foto's van de bak na het paaien en foto's van de babies! Ze zijn nu ongeveer een maand oud. Ik had ze hier net zwarte muggenlarven gegeven en hier waren ze mee bezig al een beetje volle buikjes.
Wat is het trouwens een drama om mijn vissen op beeld te krijgen! Gebruiken jullie een camera? Zoja, wat voor camera? :)
 

Bijlagen

  • Troebel bakje naar paaien.jpg
    Troebel bakje naar paaien.jpg
    77.3 KB · Weergaven: 234
  • Grote baby is calico.jpg
    Grote baby is calico.jpg
    74.6 KB · Weergaven: 218
  • Baby2 - Ruggetje beetje krom?.jpg
    Baby2 - Ruggetje beetje krom?.jpg
    101.7 KB · Weergaven: 208
  • Baby1.jpg
    Baby1.jpg
    98.6 KB · Weergaven: 215
Mooi die babies😍! Je kunt goed zien wat die Sluiers aan homvocht in het water loslaten. Ik ben zelf nog heel erg aan het oefenen met foto’s, daarom zet ik meestal filmpjes neer. Met de telefoon lukt het bij mij eindelijk om af en toe een min of meer heldere foto te maken😊.
 
@Giebeltje Bedankt! Ben bijzonder trots op de babies. Ik zit er bovenop als het gaat over de groei. Hopelijk overleven ze het allemaal! :love: Maar het is inderdaad bizar hoeveel homvocht er vrij komt, word wat vaker verversen totdat ze weer rustiger zijn :) Ja slim, video's zijn ook leuk. Al kan ik heel erg genieten van het kijken van de foto's. Misschien toch een camera ergens vandaan toveren. De vissen zwemmen veels te snel en te lomp voor de camera op mijn mobiel, haha!
 
Leuk dat je weer de kriebels kreeg en sluier fan ben geworden.

Erg leuk die baby sluiertjes:smitten:
 
Kleine update over mijn babies!
Ze doen het over het algemeen heel goed. Ik ben nu bezig om van voer te wisselen. Ik gaf ze nog hikari fry first food (Artemia kweek ging fout). Nu ga ik over naar diepvriesvoer en levend voedsel. (Probeer nu ook watervlooien te kweken).
Ik had ze ook diepvries zwarte muggenlarven gegeven, helaas merkte ik dat dit vaak te groot was voor hun. Ik heb twee visjes 'bevrijd' door het met een pincet van hun mond te halen. Een derde zag ik dood liggen met iets vast in de bek.
Wel heb ik aardig wat groei verschil gezien. De grote eten graag levend voer en diepvries voer, maar de kleintjes nog hikari. Ik geef ze nu dus allebei totdat ze hikari-af zijn.
Verder komen hun kleuren mooi door. Ik zie de eerste calico vlekjes. Ook zie ik wat bronzen glimmende visjes. Benieuwd of deze brons blijven of toch ook wit beginnen te kleuren.

Wel zie ik twee visjes waarbij ik in overweging neem om ze misschien te cullen. Eentje heeft een wat vervormde staart, soort dubbel-enkelstaart. De andere heeft een wat meer butterfly effect, maar zwemt moeilijker en is wat dunner. Ik ga dit deze weken even goed in de gaten houden.

Foto van 10 januari [3 weken en 3 dagen] - 3 kleintjes zijn een aantal dagen later geboren
Hier gingen ze van mijn 15 liter aquarium naar 54liter.
20210110_162224.jpg


15 januari [4 weken en 1 dag oud]
Een dag later is er eentje van de grotere overleden.
20210115_150825.jpg


20 januari [5 weken en 3 dagen oud]
Ze worden steeds meer 'vis' en je ziet ze grotere stukken voer pakken en afbijten als haaien, heel tof. Ze zijn nu ongeveer 1 tot 2/3 centimeter.
20210120_204630.jpg


@michelle1
De kleintjes kunnen voorlopig nog niet bij de ouders in. Zij zullen de jongies direct opeten. Alles wat in hun mond past wordt geproefd, haha.
 
Ooh je heb een apart kweekje :smitten:Er leuk hoor.

Maar ik dacht dat de baby visjes op de eerste foto die al wat groter zijn gewoon in je aquarium zaten en was benieuwd of ze die op vraten.

Ik heb hier ladingen baby long fins maar als ze even wat groter zijn vreten ze die niet meer op. Ze belanden wel eens in de grondel route maar die spugen ze dan weer uit. De hele kleintjes gaan wel hap slik weg.
 
Daar ( bij de ouders) doen ze, dacht ik, de visjes bij die " geculd" moeten worden. Ik las ergens ook dat sommige kwekers een roofvis " in dienst" hebben voor dat doel :ooMijn LFS-visjes hebben blijkbaar niet zoveel selectie-rondes doorgemaakt. Mijn eerste Sluiers, Quick, Flupke en Tigger, waren ook niet optimaal: Quick had een kromming in een van zijn vinnen, Flupke was heel eivormig met een te hoge wen, en Tigger had een aarsvin die helemaal verschrompeld was. Nicolientje's staart is ook niet 100% zoals die moet zijn, iets te groot en met een kromming, maar over het algemeen is het een mooie vis. Pepper ( die nog heel jong was toen hij hier kwam, een bruine Calico) en Roodkapje zijn al wat mooier gevormd, en echt " mazzeltjes" voor een paar euro.
 
Wat leuk om te zien allemaal Huub! Fijn dat je ons erin meeneemt. :) Ben benieuwd hoe ze uit gaan groeien.

Hoe doe jij het "cullen" eigenlijk? Wanneer ik zelf een nestje heb, denk ik dat ik de culls in eerste instantie aan de roofvis voer. Ze zelf afmaken probeer ik te voorkomen. Al zal dat --vrees ik-- misschien niet altijd lukken.

Ben momenteel trouwens het boekje "Goldfish Breeding" aan het lezen van Grant Lord. Geeft een mooie basis. :)
 
Met de vissen gaat het allemaal goed! Ik heb ze afgelopen weekend levende witte muggenlarven gegeven, dit was een feest! Vooral Zebb ging los op de beestjes en binnen enkele minuten waren de muggenlarven weg. Ik werd vanochtend al rijkelijk bedankt met eitjes in de bak. Deze laat ik zoals het is, want heb al veel werk aan de babies die ik apart heb. Ik kan dit de volgende keer wel even filmen!

Met de babies gaat het ook heel goed! Ik zal binnenkort weer foto's maken. Ik mis alleen een goede camera die de vissen wat beter op beeld krijgen dan m'n mobiel. De meeste babies groeien erg goed alleen er zijn er 2 die achterblijven. Ik zag vanochtend dat een grotere achter een kleintje aan zat, die dacht dat het voer was. Het kleintje was snel genoeg. Ik geef ze nu vooral diepvries artemia en daphnia. Vooral de artemia gaat binnen minuten op. Bizar om te zien dat ze grote stukken in 1x op kunnen eten. Dat hebben ze van de ouders, haha. Ik geef ze ook nog Hikari first feeding zodat de 2 kleintjes ook nog genoeg voedsel binnen krijgen (diepvries voer is iets te groot voor hen).

@michelle1 Haha ja, ik heb de jongies apart. Mijn vissen slokken werkelijk alles op, geen jongie ontkomt er aan. Ze moeten echt nog wel een stukje groeien voordat ze daarbij in kunnen. Ik ga zometeen even in jouw album duiken, haha. Heel benieuwd!

@Giebeltje Ik snap inderdaad wel dat ze een soort roofvis hiervoor hebben. Ik heb nu een baby met een staartafwijking bij de ouders gedaan. Deze heb ik niet meer weer gezien, dus ik neem aan dat deze opgeslokt is. Ik vind dat wel heel lastig vooral omdat ik een kleine hobby kweek heb. Soms heb je echt een kwalitatief mooie visjes bij de dierenwinkel, met wat mazzel natuurlijk. Soms groeien ze alsnog erg 'stunted'. Zo is Dian ook wel wat stunted, dit vind ik wel jammer want hij heeft prachtige kleuren.

@Gino88 Bedankt voor het kijken en reageren! Wat voor roofvis gebruik jij hiervoor? Bij mij waren de visjes nog zo klein dat ik er eentje met een afwijking bij de ouders heb gedaan. Deze is daar 'verdwenen'. Mijn vissen eten alles wat 3cm of kleiner is gok ik.
 
Soms heb je echt een kwalitatief mooie visjes bij de dierenwinkel, met wat mazzel natuurlijk. Soms groeien ze alsnog erg 'stunted'. Zo is Dian ook wel wat stunted, dit vind ik wel jammer want hij heeft prachtige kleuren.
Dit is heel wisselend hè. Hier is ook de ene goudvis wat mij betreft een lot uit de loterij (mooie vinnen, super fit, goede groei) terwijl de andere wel stil lijkt te staan in de tijd... Ehhh ik bedoel daarmee: hij beweegt prima maar groeit gewoon niet.

Wat voor roofvis gebruik jij hiervoor? Bij mij waren de visjes nog zo klein dat ik er eentje met een afwijking bij de ouders heb gedaan. Deze is daar 'verdwenen'. Mijn vissen eten alles wat 3cm of kleiner is gok i
20210123_153620.jpg

Deze privacyminnende meneer die niet makkelijk te fotograferen is. Ctenopoma acutirostre. Kan tot een cm of 4 op denk ik, al heb ik er net als jij wel moeite mee. Vooral bij visjes die al wat groter zijn doe ik het liever niet. Hij is een "artistieke" jager die alle tijd neemt voor het besluipen. Gaat het niet perfect zoals hij het wil dan zwemt ie er nog een rondje over en benadert ie een visje opnieuw. Z'n slachtoffers kunnen daardoor nog lang nadenken over wat ze te wachten staat. ;_;

Denk dat een pauwoogcichlide o.i.d. voor een serieuze kweker nog wat beter werkt.
 
Dit is heel wisselend hè. Hier is ook de ene goudvis wat mij betreft een lot uit de loterij (mooie vinnen, super fit, goede groei) terwijl de andere wel stil lijkt te staan in de tijd... Ehhh ik bedoel daarmee: hij beweegt prima maar groeit gewoon niet.
@Gino88 Ja, absoluut! Je kunt het vaak wel een beetje in schatten door de verhouding van oog en lichaam. En vaak als ze een puntig hoofd hebben (meer snoek-like) worden ze ook vaak wel groot.

Deze privacyminnende meneer die niet makkelijk te fotograferen is. Ctenopoma acutirostre. Kan tot een cm of 4 op denk ik, al heb ik er net als jij wel moeite mee. Vooral bij visjes die al wat groter zijn doe ik het liever niet. Hij is een "artistieke" jager die alle tijd neemt voor het besluipen. Gaat het niet perfect zoals hij het wil dan zwemt ie er nog een rondje over en benadert ie een visje opnieuw. Z'n slachtoffers kunnen daardoor nog lang nadenken over wat ze te wachten staat. ;_;

Denk dat een pauwoogcichlide o.i.d. voor een serieuze kweker nog wat beter werkt.
@Gino88 Wat een toffe vis! Deze heb je in een aparte bak neem ik aan? Wat een mooierd! :love:
 
Dank je. ^^ Hij zwemt gewoon in de gezelschapsbak zoals je hieronder ziet. (Geen beste beeldscherpte, haha.)

Het zijn eigenlijk hele tolerante vissen. De medebewoners kunnen alleen geen mini's zijn. :)

20210125_170133.jpg
 
Hier weer een update van alle vissen. Ik heb ze in de avond gefotografeerd dus ze waren iets rustiger gelukkig. Foto's zijn eindelijk gelukt!

Laat ik maar beginnen met een totaaltje
Totaaltje.jpg


Suki, de lompste van het groepje. (Moet wel altijd erg om haar lachen)
Suki (2).jpg


Haar maatje Mutai met nieuwkomertje Zebb. Hij zwemt vaak heel dominant en zelfverzekerd door de bak heen. Moet ik echt een keertje filmen!
Zebb en Mutai (2).jpg


Hier Mutai trots met z'n kroost (deze heb ik laten hangen)
Mutai met zijn kroost (2).jpg


Hier Zebb! Met enorme mazzel zien zwemmen in de dierenwinkel en direct meegenomen. Ze groeit heel goed en ze beukt iedereen opzij voor voer.
Zebb (2).jpg


De drie musketiers!
3 Muskeryukins.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zuso (en Zebb). Zij is me telkens te snel af. Maar ze legt de laatste weken elke dinsdag of woensdag eitjes. (Gazo is vaak maandag aan de beurt, en Zebb was sinds vorige week dinsdag ook aan de beurt dus Zuso moest even met haar dagen schuiven en was woensdag aan de beurt. Mutai en Dian zijn er maar druk mee. (Zebb zwemt trouwens vaak mee met de mannen, die houdt wel van een spelletje)
Ik vind de donkere kleuren van Zuso heel tof, zo zie je ze niet vaak.
Zuso (2).jpg


De twee dames Gazo en Zuso (moeders van de babies)
De dames Gazo en Suzo (2).jpg


Hier Ginger. Zij heeft nog geen eitjes gelegd (gelukkig). Ik heb haar samen met Gazo gekocht toen ze nog brons was. Nu is ze veel donkerder gekleurd en heeft 1 telescoop oog en 1 normaal oog. Verder een mooie bouw.
Ginger (2).jpg


Hier mijn mannetje Dian. De vader van de babies (of Mutai) Hij is bezig met paaien, rusten en eten.
Dian (2).jpg


Hier Karel Appel(slak). Hij valt wel wat minder op door de algengroei. Een levende plant/steen lijkt het soms. Helaas is hij de enige appelslak. 3 maand geleden zijn twee appelslakken overleden.
Karel Appel(slak) (2).jpg
 
Wauw. Allemaal mooie vissen. Maar Dian vind ik al helemaal een topper! Mooi diep oranjerood, en dan afgewisseld met zwarte vlekken, stukken wit, en in de vinnen de combi van zwart en doorzichtig. :love:

Heeft deze kleurslag nou nog een specifieke naam?

Als ik zoiets tegenkwam in een komeetstaart, was ik direct verkocht. :)
 
Ook tijd voor een update van de babies.. of eigenlijk kids. Ze zijn al een stuk groter geworden! Ik heb 11 stuks rond zwemmen. 2 hebben echter een enorme groeiachterstand. Ik laat deze er gewoon bij zwemmen. Ik kan natuurlijk niet alle kids houden.. Dus bij interesse mag je me altijd een berichtje doen! Ik heb nog even terug moeten zoeken maar de eitjes zijn 17 december 2020 uitgekomen met 3 dagen later nog 3 andere jongies. Dus ze zijn nu 6,5 week oud. (Ik dacht al 7/8 weken). Dus dit valt me heel erg mee.
Hier nog even alle foto's ter vergelijking.

Week 2/3
20210110_162224 (1).jpg


Week 3/4
20210115_150825 (1).jpg


Week 5
20210120_204630 (1).jpg


Deze foto heb ik net gemaakt. Ze zijn nu 6.5 weken oud. Beginnen echt kleur te krijgen. Ik geef ze diepvries Artemia, eigeel en voor ook nog Hikari first food. Ik ga ook beginnen met korreltjes klein stampen om te geven.
Ze zijn extreem hard gegroeid in anderhalve week ik denk ook door de voeding. Helaas dus twee met een groeiachterstand. Eentje ziet er wel erg ongezond uit, maar weet nog niet zo goed wat ik hier mee moet doen.
Kids 6,5 weken oud.jpg


Ze zijn wel oprecht heel moeilijk op de foto te krijgen vanaf de zijkant. Dus hier een goede poging. (Hier net gevoerd)
.
Groepje babies.jpg
 
Mooie foto's, Huub! Prachtige vis trouwens, die Mutai.
@Giebeltje Dankjewel! Ja, ik hoop stiekem dat hij vader is van een aantal babies. Hij heeft een hele mooie, sterke bouw.

Mooi totaaltje hoor. Erg afwisselend al die bonte kleuren.
@michelle1 Bedankt! Ik heb inderdaad een grote voorliefde voor de calico kleuren. Nooit hetzelfde, haha.

Wauw. Allemaal mooie vissen. Maar Dian vind ik al helemaal een topper! Mooi diep oranjerood, en dan afgewisseld met zwarte vlekken, stukken wit, en in de vinnen de combi van zwart en doorzichtig. :love:

Heeft deze kleurslag nou nog een specifieke naam?

Als ik zoiets tegenkwam in een komeetstaart, was ik direct verkocht. :)
@Gino88 Bedankt! Ja, Dian heeft echt hele mooie kleuren! Hij is vast en zeker vader van een aantal babies, dus hopelijk worden deze kleuren doorgegeven. :)
ik weet eigenlijk niet of deze kleurslag echt een specifieke naam heeft. Dit ga ik uitzoeken!

@Olympus Bedankt!
 
@jessicapilon Bedankt! Ja, ik maakte me zelfs een beetje zorgen dat ze niet echt leken te groeien. Toen ik de foto's naast elkaar zetten waren m'n zorgen direct weg, haha! Omdat ik thuis werk zit ik vaak even te kijken naar de kids dus ik zie ze bijna teveel om zelf de groei waar te nemen.
 
Tijd voor een update!
Deel 1 - Wacht aub nog even met reageren totdat de hele update klaar is
. Komen 3 delen. Bedankt! :)

Met de vissen gaat het allemaal goed en de jonkies groeien goed en beginnen nu echt kleur te krijgen waardoor ik de meeste uit elkaar kan houden. Sommige bronzen jonkies lijken nog erg veel op elkaar, dus dit is wat lastig, haha. Ik heb er nog 9 over en begin langzaamaan nieuw onderdak te vinden voor hen. Ik zit ook te denken om 1m bak aan te schaffen waar ik er nog wat in kan houden, maar dit weet ik niet zeker. Ik wil namelijk wel wat jonkies houden.. Of ik moet een paar volwassenen weg doen. Hier ga ik even over nadenken.

We trappen af met Suki!
Haar buik is lekker aan het groeien. Ik ben wel van mening dat vissen niet 'te' dik moeten worden. Ik merk namelijk wel dat ze soms moeite heeft met rechtop zwemmen. Wel echt een goede bouw.
Het verbaast me dat ze niet eitjes afzet (wel ooit zien doen). Misschien toch een keer masseren om te kijken of dit wat helpt met het zwemmen.

Suki2 (2).jpg


Mutai. Echt het mannetje van de bak. Op de tweede foto zie je z'n paaipukkels goed. Ik hoop erg dat hij de vader is van de jonkies door z'n bouw.

Mutai.jpg
20210303_204635 (2).jpg


Hier vrouwtje Zebb.
Zij is de laatste tijd grote aantallen eitjes aan het leggen. Vooral Mutai zit veel achter haar aan. Lijkt me in de toekomst (voorlopig niet) een kweekje van deze twee te krijgen.

Zebb (2).jpg


Hier Gazo! Zij kleurt nu al een jaar van zwart naar oranje. Ik denk dat het niet lang meer duurt voor ze helemaal verkleurd is.
Zij is zeker moeder van een aantal jonkies. Ik kan de bouw terug vinden in sommige bronzen jonkies.

Gazo (2).jpg


Hierbij Ginger. Het verbaast me dat ze toen ik haar kocht brons was, maar inplaats van goud kleurt, heel stabiel donkergrijs blijft.
Wel heeft ze 1 telescoop oog. Ik denk het enige vrouwtje wat nog geen eitjes heeft afgezet.

Ginger (2).jpg
 
Deel 2

Zuso! Ze was echt wel schuw vandaag en schrok erg van mijn camera dus ging helaas niet goed op de foto. Maar wat wordt zij een beest van een vis. Ook vind ik haar kleuren heel tof en donker. Mysterieuze kleuren.
Hier met haar mond open, haha.

Zuso.jpg


Hier Dian. Zijn kleuren zijn ook heel mooi met stippen op z'n lichaam en strepen in z'n staart.
Samen met Mutai de mannetjes in de bak. Al 'verdenk' ik Ginger ook een beetje, haha.

Dian.jpg


Hier nog wat groepsfoto's!

Groepje vissen1 (2).jpg

Groepje2 (2).jpg
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan