Glasdikte berekenen voor gelaagd gehard glas


Man-met-bril

Active member
Lid geworden
5 februari 2020
Berichten
34
Leeftijd
62
Ik kan hier vooralsnog niets zinnigs over vinden. Ben aquarium aan het verherbouwen. Wil glas i.p.v. acrylaat.
~241cm x 73cm

Nu kom ik met alle glasrekentools op 16mm.
Wil gelaagd gehard glas en dat is naar zeggen 4 to 5 x sterker dan normaal glas.

Ik zou dolgraag naar 66.2 gelaagd glas willen gebruiken. Dat is 12,76 mm dik, c.a. 20% dunner dan de aanbevolen 16mm.

Reden is *niet* financieel maar:
  • Helderder. Ik las dat na 12mm de groene kleur van glas duidelijk zichtbaar wordt en ik kan geen extra helder gelaagd glas vinden.
  • Veel makkelijker schoonmaken omdat een magneet schoonmaker bij ~13cm nog wel werkt (een zelfgemaakte met zware magneten)

Hieronder mijn concrete vragen:
  • Gehard gelaagd glas is 4-5 x sterker dan normaal glas, is het ook minder flexiebel?
  • Misschien is gelaagd gehard glas per definitie helderder dan gelaagd normaal glas. Weet iemand dat?
  • Heeft iemand een aquarium met gelaagd gehard glas met een hoogte van ~70 cm en zo ja, enig idee wat de glasdikte is?
PS

Dit is het aquarium een tijdje geleden: https://aquaforum.nl/threads/mijn-250-x-70-x-75cm-hout-acrylaat-aquarium.171881/page-2#post-2286750

En dit is de situatie nu:
2023-08-06 13.37.08.jpg
Met patrijspoort 😁
 
Laatst bewerkt:
Heb hier nu een bak van waterhoogte 78cm met 15mm extra helder glas staan, en dat gaat perfect.
Nadeel van gehard glas is dat het breekt ipv scheurd tov normaal glas.

Ook heb ik nog een bak staan met waterhoogte 90cm met 12mm extra helder glas, en ook dat gaat perfect.

Zeker met een houten bak zou ik niet zo bang zijn. Evt een stalen hoeklijntje boven de voorruit plaatsen en een maatje dunner glas pakken
 
Geen idee wat voor soort glas ik heb, gelaagd of ongelaagd.
Mijn voorruit is 250x80cm en 12mm dik.

Je ziet wel duidelijk een groene waas als je vanaf de zijkant door de bak heen kijkt, op zich bij Zuid Amerika is dat niet erg vind ik.
Vanaf de voorruit zie je geen groene waas.
 
Dank beiden voor jullie antwoorden. Het wordt 66.4 (das 12mm) gelaagd gehard glas. Met stalen hoeklijntje 😁 (50X50mm zie foto)

2023-08-07 18.00.16.jpg
)
 
Dat zijn een hoop balken.
Is dat echt nodig?

Komt er een bioloog of een pot onder?
Heb je dan genoeg opening om beetje fatsoenlijk onderhoud te doen?

Puur interesse .
 
Dat zijn een hoop balken.
Is dat echt nodig?

Komt er een bioloog of een pot onder?
Heb je dan genoeg opening om beetje fatsoenlijk onderhoud te doen?

Puur interesse .
Dit is 'm maar dan alle acrylaat weg en glas erin.
https://aquaforum.nl/threads/mijn-250-x-70-x-75cm-hout-acrylaat-aquarium.171881/page-2#post-2286750

Weet niet of die balken echt nodig zijn.

Zit zo'n pot onder. Dat werkte allemaal prima.
Dat gaat precies. Zit ook put in hal dus pot laten leeglopen was fluitje van een cent.

Wat heel goed werkte was een voorfilter waardoor die pot maar heel weinig onderhoud nodig had
 

Terug
Bovenaan