Gino's vizzle (Gino88)


Flinke windes! :-0

Komt wel goed?! Die potentie van 25 cm + hoeft van mij niet hoor! Voor zover mijn doorgeefvisje die potentie blijkt te hebben, gun ik je er alle plezier mee. ;-p Als ik in de toekomst weer nestjes maak, probeer ik juist vissen te nemen zoals de vader van dit nestje, met een --denk ik-- grote kans om op aquariumformaat te blijven. Uiteraard met gezondheid en goed functioneren op één, i.p.v. dat je vissen gaat selecteren die door een mankement klein blijven... Ik weet wel dat jij hier goudvisfilosofisch gezien net wat anders in staat. Achjaaa...
 

Ik geloof er zelf heilig in dat elke goudvis met een bepaalde verzorging heel groot kan worden. Met een ander soort verzorging blijven ze kleiner inderdaad. Met beide 'methoden' kunnen ze oud en gezond blijven. (Ik heb bijvoorbeeld grote goudvissen van nu een jaar of 10 die in m'n grote vijver zijn opgegroeid met veel voer, en kleine goudvissen die ook echt niet meer groeien van een jaar of 10-15 die altijd in m'n kleine vijver hebben gezwommen met weinig voer).
Dus zo erg verschillen we niet! Ik vind het alleen mooi om van iets kleins iets heel groots te maken hahah
 
Dus zo erg verschillen we niet!
Oh fieuwww! Gelukkig maar! :DD ;)

Ik wil toch wel eens goed uitzoeken (ooit) wat nu EXACT de werkingsmechanismen zijn die goudvissen hun aanpassingvermogen geven. Zowel als het gaat om zwemomgeving (zwemruimte/volume/waterkwaliteit) als voedselaanbod. En zowel bij tijdelijke variatie in groei (individueel en onderling) als permanente....

Over de jonkies: ik zal ze voor nu nog even hier houden, zodat ik beter kan zien hoe e.e.a. zich ontwikkelt. Even kiezen met welke vissen ik dan verder zou willen. :) Het is lastig... Ik wil bijvoorbeeld liever geen vissen met zwarte ogen, maar dan zul je net zien dat de vis met de lelijkste ogen de mooiste tekening heeft. ;) Zulke dingen.

Ik heb gisteren de oranje-witte sluier/wakin/dikzak trouwens maar bij de grote goudvissen gezet. Hebben de baby's meer rust (vooral met eten) en net wat frisser water.

De dikke kleine valt in het niet bij de grote vrouwtjesgoudvis, haha. Hij was eerst een beetje bang voor haar. Ze kwam telkens enthousiast op hem afstormen en probeerde hem dan te behappen/aflebberen. Met die grote vuilnisemmer van een mond. :p

Nu na een dag lijkt dikkie dik al aardig gewend. Wel is hij wat schubben kwijt.... en ik denk dat ik wel weet welke vis dat gedaan heeft... Er zit een vrij grote synodontis in die bak en dat is me toch een vals kreng. Hitler de Tweede zou ik hem misschien net niet willen noemen, maar hij is ook zeker niet op deze aarde gekomen om vrienden te maken.... Als hij door de bak zwemt, lijkt het wel alsof hij expres harder gaat zwemmen op momenten dat er iets voor hem zwemt. Dan kan hij er nog even goed doorheen rammen/happen. Die vis is niet goed wijs.

Het gaat al die tijd wel soort-van goed met de andere vissen. "Ken nog net," qua agressieniveau. Maar ik hoop dat hij die kleine niet blijft targetten, zeg maar. Op termijn zet ik de syno misschien bij de cichlide, wat ook geen lieverdje meer is. Dan vechten die twee het maar uit. ;) (Nee hoor, ik let wel op.) Is wel een puzzel; bij die cichlide zit weer een andere, kleinere syno, die door de grotere wss wordt afgemaakt. ;_; En een schildpadje dat ik graag met alle ogen en ledematen compleet zie. Die kleinere syno op zijn beurt kan weer niet in de grote bak, want hij haat de Megalechis thoracata daar... Dan heb ik nog twee potentiële bakken + bewoners om rekening mee te houden, etc etc... zo vermoeiend allemaal... dat ik nu maar ga slapen.
 
Laatst bewerkt:
Arme Gino, je hebt het wel zwaar met al die vinnige terroristjes :DD !

Die mechanismen bij Goudvissen vind ik ook intrigerend, zoals je weet. Net als wat nu precies het kuitschieten triggert zoals ik in mijn bak vol dames zie. Komende vrijdag zal ik een bezoekje aan Dino gaan brengen en hopelijk kan hij daar ook wat over kunnen zeggen. Ik ga met mijn dochter, die vloeiend Chinees spreekt ( en vertaler van beroep is), ik verwacht daar ook veel Chinese artikelen aan te treffen en wellicht info uit de traditionele Chinese Sluierstaartenhouderij😀.
 


Na 4,5 maand apart grootbrengen heb ik de babyvissen maar bij pa en ma gezet. :) Ze zijn toch wel aardig gegroeid in die tijd. Passen mooi in de groep zo.

Er zijn uiteindelijk maar 3 visjes overgebleven van het hele nest. Het grootste deel ontwikkelde zulke duidelijke afwijkingen dat ik ze in de loop der tijd afgemaakt heb. Bij gebrek aan selectie door de natuur heb ik dat dus maar zelf opgepakt. Het komt misschien harteloos over, en is ook niet bepaald de leukste kant van de hobby (het haalt de lol van zo'n nestje wel een beetje af) maar ik wil er niet verantwoordelijk voor zijn dat vissen van slechte kwaliteit verder circuleren.

Voorlopig maar even geen nestjes meer. ;) Sowieso wil ik nu even pas op de plaats maken met de hobby, zodat er meer ruimte is (letterlijk en figuurlijk) voor andere bezigheden. De geplande vierde bak gaat daarom toch maar weer de verkoop in. ^^' Ik geniet nog steeds van de hobby hoor, daar niet van. En ik heb nog wel ideeën voor projectjes. Maar alles even binnen de bestaande voetafdruk, zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
Mooi bestand zo! Ik vind de 'kleintjes' (want zo klein zijn ze inmiddels ook niet meer), schitterend. Tof om dat allemaal zo samen te zien zwemmen.
 
Hi Gino, dat is weer een tijdje geleden. Dacht al dat je waterbeesten ivm het zuinig eten beleid zaken in eigen bek hadden genomen en de krab erop uit hadden gestuurd om zijn scharen even te gebruiken op je luchtpijp ofzo ;)

Leuk filmpje en wat zijn ze ondertussen mooi gegroeid. Vind de wit en oranje wel mooi hoor is wat afwisseling om te zien. Helemaal oranje is ook maar oranje.

Kan me voorstellen dat het wel een rot klusje is om zo af en toe een baby die je dan toch al een tijdje heb te moeten euthaniseren.

Vind je aquarium ook altijd er erg fris en fruitig uitzien zeker gezien de bezetting. Geen groot probleem met algen en is toch een teken dat het allemaal goed draait en goed in balans is.
 
Thanks mensen. :)

Dacht al dat je waterbeesten ivm het zuinig eten beleid zaken in eigen bek hadden genomen en de krab erop uit hadden gestuurd om zijn scharen even te gebruiken op je luchtpijp ofzo ;)
Wat een rijke fantasie heb jij. 😋 Die kreeften heb ik overigens al een tijdje niet meer, die zijn dood, ze worden maar een jaar of 2 oud blijkbaar. En ze bleven maar ontsnappen uit de bakken. Dan blíjf je aan de gang. :'-)

Vind je aquarium ook altijd er erg fris en fruitig uitzien zeker gezien de bezetting. Geen groot probleem met algen en is toch een teken dat het allemaal goed draait en goed in balans is.
Dank je. En dat terwijl ik er eigenlijk maar weinig aan doe. 🙈 De verlichting is te zwak ingesteld voor algen, dat scheelt al. Verder doe ik maar weinig waterwissels en zo, het is vooral een kwestie van de filters hun werk laten doen. De laatste keer dat ik die opengemaakt heb, ik zou het niet meer weten. En het helpt om alleen maar stofzuigers als bewoners te hebben..? :juggle:
 


:engel:

De bak draait lekker door. De vissen blijven trouw hun zwemslagen doen. Wel wil ik weer eens gaan kijken naar de inrichting, of het niet een keer anders kan, wat mooier. Desnoods met nepplanten; de paar plukjes groen die er nog staan, zijn op sterven na dood. De jonge blaadjes worden weggevreten, en zonder jonge blaadjes heb je op een gegeven moment ook geen oude meer... 🍃 --> 🍂
 
Eee, een nieuwe video. Hoezee!
Mooi om te zien hoe kleine visjes groot worden! Leuk hoor! Ook dat je het hier deelt! Het zijn en blijven leuke vissen, die enkelstaarten.

Planten. Hmm. Gaat je reuzenvallisneria er ook aan?
Ik loste dat probleem van het aanvreten vroeger altijd op door een hele berg waterpest in de bak te gooien, ter afleiding, dan kon de rest wat groeien. Dat werkte aardig goed met één enkele enkelstaart, maar jij hebt er acht. Hmm.

Je kunt ook op een non-plant tour gaan eventueel, dan zet je er een aantal mooi bealgde stenen in?
 
Mooi hoor! Leuk om te zien hoe ze zijn gegroeid en hoe de kleuren zijn vererfd. Mooi ook om de combinatie met de andere vissen te zien, vooral die meervallen vind ik geweldig!

Ik geef mijn vissen nog steeds fijngesneden sla om de planten te sparen. Ze zijn wel kieskeurig: Little Gem bindsla is favoriet, Romaanse sla komt op de tweede plaats. Ijsbergsla lusten ze niet. Maar Waterpest wordt hier ook gegeten, en gebruikt voor de doe-het-zelf-eierenlozing van de dames😀
 
Leuke video Gino maar ik ben bang dat kunstplanten snel onder de algen komen te zitten.
Je bedoelt lekkere algen voor mijn vissen om van te snoepen? :deal: Dat vinden ze vast niet erg! En lelijker dan mijn bak nu is, kan toch niet. (Maar ik vermoed dat die algen het niet geweldig zouden doen, aangezien het licht maar zwak brandt.)

Mooi hoor! Leuk om te zien hoe ze zijn gegroeid en hoe de kleuren zijn vererfd. Mooi ook om de combinatie met de andere vissen te zien, vooral die meervallen vind ik geweldig!

Ik geef mijn vissen nog steeds fijngesneden sla om de planten te sparen. Ze zijn wel kieskeurig: Little Gem bindsla is favoriet, Romaanse sla komt op de tweede plaats. Ijsbergsla lusten ze niet. Maar Waterpest wordt hier ook gegeten, en gebruikt voor de doe-het-zelf-eierenlozing van de dames😀
Ik vond het ook wel interessant om te zien hoe die kleurgenen zich zijn gaan uiten. De ene vis metallic met weinig pigment, de andere mat-metallic-mix van pa met kleuren van beide ouders, en weer een andere metallic-wildkleur met nog onbekend eindresultaat. Die meervallen, daar gaat de combi goed mee idd. Die doen geen vlieg kwaad en kunnen tegen een stootje, dus ideale medebewoners. De meervallen (en de siamezen) hebben van de goudvissen geleerd om aan de oppervlakte te eten, dat is wel een grappig gezicht als ik iets drijvends geef. Racende stofzuigers aan het oppervlak...

Jij en @Barwaz bedankt voor de tip van het groenvoer. :) Of zoiets echt zal voorkomen dat de (toch al langzaam groeiende) planten als javavaren en anubias weg worden gevreten... is denk ik wel de vraag. Je moet ze er steeds mee bezighouden. En ik zou dan van filosofie moeten veranderen door weer meer te gaan belichten, anders groeien die planten te langzaam. Terwijl ik de belichting juist laag heb staan --en ook matig voer-- om weinig onderhoud te hebben. :juggle:

Eee, een nieuwe video. Hoezee!
Mooi om te zien hoe kleine visjes groot worden! Leuk hoor! Ook dat je het hier deelt! Het zijn en blijven leuke vissen, die enkelstaarten.

Planten. Hmm. Gaat je reuzenvallisneria er ook aan?
Ik loste dat probleem van het aanvreten vroeger altijd op door een hele berg waterpest in de bak te gooien, ter afleiding, dan kon de rest wat groeien. Dat werkte aardig goed met één enkele enkelstaart, maar jij hebt er acht. Hmm.

Je kunt ook op een non-plant tour gaan eventueel, dan zet je er een aantal mooi bealgde stenen in?
Vallisneria heb ik al heel lang niet meer in deze bak groeien. 😄 Die trokken het niet meer toen ik de verlichting terugbracht. En volgens mij werden ook die aangevreten.

Hmmmm. De bak is al vrijwel plantloos, verder. Wat je op het filmpje ziet is alles wat er nog is. Eens kijken wat er te bedenken valt..... misschien verkopen ze op Vivarium wel leuke spullen voor de inrichting. Gaan jullie daar ook heen? @Barwaz @jessicapilon @Giebeltje
 
Laatst bewerkt:
Heb je al wel eens een Cladophora Aegagropila (mosbal) in je bak geworpen? Misschien is dat wat? Ze zijn niet zo duur, misschien is dat de moeite waard om te proberen. Sowieso vermoed ik dat het wel entertaining zal zijn om te zien hoe ze die mosbal proberen te slopen, hehe.

misschien verkopen ze op Vivarium wel leuke spullen voor de inrichting. Gaan jullie daar ook heen? @Barwaz @jessicapilon @Giebeltje
Moet ik even kijken hoe ik tegen die tijd zit, maar ik acht de kans klein dat dat in een inrichting is ;). Gelukkig maar, want dan kan ik naar Vivarium.
 
Terminators groeien goed :love:

Ik heb wel eens van die zijde Ali express hedera ranken erin gedaan. Na een maandje zijn ze harstikke mooi natuurlijk met hun algenlaagje. Soms is alg ook gewoon best mooi.
 
Het is exact twee jaar geleden dat ik mijn eerste goudvis(sen) kocht. Tijd voor een paar rete-onscherpe foto's. 🤓


Dit was de eerste die ik kocht. Ze is nu incl staart rond de 18 cm. In haar eentje eet ze bijna net zoveel als de 7 andere goudvissen bij elkaar.... zo groot is haar "food drive". Niet normaal wat ze allemaal naar binnen stouwt. o_O'

1.jpg


Afgelopen februari kreeg ze een nestje. Hier is ze op de foto met de drie kids.

Apart hoe verschillend ze zich hebben ontwikkeld; de bovenste twee waren de eerste maanden hetzelfde qua grootte en qua kleur. De ene verkleurde en begon harder te groeien, terwijl de ander tot op de dag van vandaag achter blijft, en nog wildkleur is. "Kind 3" had eerst de kleuren van pa (de meest rechtse vis op de volgende foto). Die trokken weg, en nu is ze een beetje zalmkleurig. Als je goed kijkt zie je een soort mozaïek van schubben. De lichtere schubben weerkaatsen licht op de normale/metallic manier. Op de meer donkere plaatsen zijn de schubben doorzichtig. Die heeft dus van pa een stukje mat meegekregen. Anders zou ze er waarschijnlijk meer uitgezien hebben zoals "kind 1".

2_85.jpg



Hier zie je ongeveer de verhoudingen tussen de vissen. De twee grotere "vissenkinderen" (onder de plant) zijn inmiddels bijna net zo groot als hun vader (rechts) en de oranje vis bovenin. Die laatste heb ik al 2 jaar nu en groeit vrijwel niet. De witte vis ernaast was hun babysitter en ook die is ingehaald. Links de moeder. Ze zal komende lente wel weer vol eieren zitten....

3_85.jpg



Beetje voer erin gooien en ze willen alweer wat beter op hun plek blijven voor een foto. Al blijft de fotokwaliteit bedroevend. :p

4_85.jpg



In other news... er is een nieuwe bewoner in aantocht: een Cichlasoma dimerus. Die zit nu in de wachtruimte die Rio 240 heet. Hij zou vredelievend moeten zijn en goed tegen de wintertemperatuur moeten kunnen van deze --vooralsnog-- onverwarmde bak.

De temperatuur in de bak is momenteel *kuch* nog maar 18 graden. Ik beschouw dat ongeveer als het minimum voor de soorten die ik in de bak heb zitten naast de goudvissen, dus ik hou dat wel in de gaten. De panda garra's, siamezen en cory's lijken er totaal geen last van te hebben. Een soort waar ik het wel aan merk is de Megalechis thoracata; deze zijn een stuk minder actief de laatste weken en eten nog maar weinig. Toch zie ik dat wel goedkomen hoor; ze moeten het in theorie kunnen hebben. En het gaat al 4 jaar prima zo, met even wat gas terug in de koudste maanden.


👋

5_85.jpg
 
Laatst bewerkt:
In het kader van "full disclosure": jammer de bammer, maar het is helaas niet gezellig gebleven met de nieuwe cichlide. Ik heb hem daarom net maar weer overgezet naar de Rio 240. :juggle:

Het ging 95% van de tijd goed: dan zwom hij rustig mee met de goudjes of was hij ergens anders in de bak zijn eigen ding aan het doen. Ook rondom het voeren geen problemen met agressie of zo. Maar op min of meer willekeurige momenten wel, dan richtte hij z'n blik op goudvis X als die langszwom (de twee grootste in het bijzonder) en haalde hij ernaar uit. Vooral als die vis op dat moment niet in de groep zwom, maar alleen. Alsof hij "ruikt" dat er in die goudvissen totaal geen kwaad zit en er dan een kans is om dominant te doen. Nasty. En als de goudvissen er nou geen last van hadden, prima, maar ik zie gewoon aan ze dat ze op hun hoede zijn als hij in de buurt is --> de vinnen wijd uit elkaar en half "bevroren" van hem weg draaien. Dat was niet helemaal het idee zeg maar...

Ik had zo gehoopt dat het met deze rustige soort (voor cichlidenbegrippen) wel zou werken. Nouja, dan maar weer even puzzelen voor de toekomstige bestanden van de bakken. Hij kan in elk geval niet in de Rio 300 bij de brasiliensis, want die is nog 5x erger en maakt hem af, dat weet ik nu al. Dus ofwel in de Rio 240 blijven, of ik pak de lege grote bak er maar bij en ga daar iets van maken... zucht, puf. ;) @Tirroj hoe gaat het met jouw paartje? Beter? Hehe.
 
In het kader van "full disclosure": jammer de bammer, maar het is helaas niet gezellig gebleven met de nieuwe cichlide. Ik heb hem daarom net maar weer overgezet naar de Rio 240. :juggle:

Het ging 95% van de tijd goed: dan zwom hij rustig mee met de goudjes of was hij ergens anders in de bak zijn eigen ding aan het doen. Ook rondom het voeren geen problemen met agressie of zo. Maar op min of meer willekeurige momenten wel, dan richtte hij z'n blik op goudvis X als die langszwom (de twee grootste in het bijzonder) en haalde hij ernaar uit. Vooral als die vis op dat moment niet in de groep zwom, maar alleen. Alsof hij "ruikt" dat er in die goudvissen totaal geen kwaad zit en er dan een kans is om dominant te doen. Nasty. En als de goudvissen er nou geen last van hadden, prima, maar ik zie gewoon aan ze dat ze op hun hoede zijn als hij in de buurt is --> de vinnen wijd uit elkaar en half "bevroren" van hem weg draaien. Dat was niet helemaal het idee zeg maar...

Ik had zo gehoopt dat het met deze rustige soort (voor cichlidenbegrippen) wel zou werken. Nouja, dan maar weer even puzzelen voor de toekomstige bestanden van de bakken. Hij kan in elk geval niet in de Rio 300 bij de brasiliensis, want die is nog 5x erger en maakt hem af, dat weet ik nu al. Dus ofwel in de Rio 240 blijven, of ik pak de lege grote bak er maar bij en ga daar iets van maken... zucht, puf. ;) @Tirroj hoe gaat het met jouw paartje? Beter? Hehe.
Ai goed dat je hem dan ff ruimte geeft in de 240.

Koppel bij mij gaat lekker. Ze zijn nog wel wat stressy vind ik. Zwemmen soms wat onrustig nog…. Maar lijken hun plekje langzaam te vinden. Eten langzaam aan met de pot mee.

Ik vind ze prachtig.
 
Fijn dat ze goed gaan! :) Die van mij moest ook even ontdooien ja. Wel naar het glas komen om te schooien, maar als de hand met voer eenmaal komt is dat blijkbaar toch eng. 😅
 
Fijn dat ze goed gaan! :) Die van mij moest ook even ontdooien ja. Wel naar het glas komen om te schooien, maar als de hand met voer eenmaal komt is dat blijkbaar toch eng. 😅
Trouwens echt wel schrikachtig de diertjes…

Als ik de kamer binnenstap schieten ze snoeihard omhoog tegen de deksel. 2 x gebeurd nu 😅….

Hopelijk beschadigd ie niet ..
 
Anders deksel eraf toch? Kunnen ze het ook niet beschadigen..... Oh wait. :deal: Maar gelukkig (@ de chat) lijkt het nu de goede kant op te gaan met je vissen. :)

De temperatuur in de bak is momenteel *kuch* nog maar 18 graden. (...) Een soort waar ik het wel aan merk is de Megalechis thoracata; deze zijn een stuk minder actief de laatste weken en eten nog maar weinig.
Bij nader inzien viel dit met één van de twee M. thoracata wel mee, die is in principe mee blijven eten met de andere vissen. De andere, die heeft weken niet gegeten.... Hij lag ook de hele dag min of meer op dezelfde plek in hun schuilgrot. Ik dacht eerst dat hij misschien op een soort overleefstand stond, in winterrust of zo. Maar dat zou dan de eerste keer zijn in 4 meegemaakte winters... Deze week vond ik het een beetje verontrustend worden, want hij deed werkelijk niets meer en begon scheef te hangen. Ik keek elke dag met een lampje of hij nog leefde. Uiteindelijk gisteren maar besloten de stekker eruit te trekken, want dit ging hem niet meer worden. :confused: Ik denk dat hij gewoon op aan het raken was.

Ik heb hem van dichtbij bekeken toen ik hem liet inslapen, en pas toen viel me op hoe slecht hij eruit zag. Rondom de bek zaten rode zweren van een of ander soort en daar kwam wat bloed uit. :-/ En het leek wel of er links en rechts langs de kaken huid was weggevreten, terwijl het daar niet rood was. Heel gek. Ook aan de buik een rood gebied + een kleine rode uitstulping bij het "kontgat". Leken me geen wormen, dat zou ik gek vinden in deze bak. Maar wat was het dan. Misschien wel allemaal bacteriële infectie van binnen....

Deze vis had al een paar jaar wat problemen: een van zijn lange voelsprieten is gaan knakken en na een tijdje afgestorven. Aan de andere kant gebeurde later hetzelfde. En hij heeft steeds terugkerend een rode plek aan zijn buik gehad. ("Red blotch disease"?) Hij heeft ook al eens eerder gehad --toen in een zomer-- dat hij zich om onduidelijke redenen in zijn grot afzonderde en een tijd niet meer at. Als enige vis in de bak had hij dit soort dingen. Maar hij bleef altijd vrolijk doorgaan. Sowieso was er weinig wat ik eraan kon doen, denk ik. Het lijkt erop dat e.e.a. nooit helemaal weg is geweest en dat hij de strijd nu niet meer kon winnen. Wellicht door ouderdom, who knows. Al is hij met +- 4,5 jaar ook weer niet heel erg oud geworden.

Nouja. Nu is nog de albino M. thoracata over, die gaat goed. En ik heb er nog eentje van de kleinere soort Hoplosternum punctatum. Misschien dat ik die laatste nog wel een keer kan uitbreiden, als ik hem ergens tegenkom. Wordt maar weinig verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Anders deksel eraf toch? Kunnen ze het ook niet beschadigen..... Oh wait. :deal: Maar gelukkig (@ de chat) lijkt het nu de goede kant op te gaan met je vissen. :)


Bij nader inzien viel dit met één van de twee M. thoracata wel mee, die is in principe mee blijven eten met de andere vissen. De andere, die heeft weken niet gegeten.... Hij lag ook de hele dag min of meer op dezelfde plek in hun schuilgrot. Ik dacht eerst dat hij misschien op een soort overleefstand stond, in winterrust of zo. Maar dat zou dan de eerste keer zijn in 4 meegemaakte winters... Deze week vond ik het een beetje verontrustend worden, want hij deed werkelijk niets meer en begon scheef te hangen. Ik keek elke dag met een lampje of hij nog leefde. Uiteindelijk gisteren maar besloten de stekker eruit te trekken, want dit ging hem niet meer worden. :confused: Ik denk dat hij gewoon op aan het raken was.

Ik heb hem van dichtbij bekeken toen ik hem liet inslapen, en pas toen viel me op hoe slecht hij eruit zag. Rondom de bek zaten rode zweren van een of ander soort en daar kwam wat bloed uit. :-/ En het leek wel of er links en rechts langs de kaken huid was weggevreten, terwijl het daar niet rood was. Heel gek. Ook aan de buik een rood gebied + een kleine rode uitstulping bij het "kontgat". Leken me geen wormen, dat zou ik gek vinden in deze bak. Maar wat was het dan. Misschien wel allemaal bacteriële infectie van binnen....

Deze vis had al een paar jaar wat problemen: een van zijn lange voelsprieten is gaan knakken en na een tijdje afgestorven. Aan de andere kant gebeurde later hetzelfde. En hij heeft steeds terugkerend een rode plek aan zijn buik gehad. ("Red blotch disease"?) Hij heeft ook al eens eerder gehad --toen in een zomer-- dat hij zich om onduidelijke redenen in zijn grot afzonderde en een tijd niet meer at. Als enige vis in de bak had hij dit soort dingen. Maar hij bleef altijd vrolijk doorgaan. Sowieso was er weinig wat ik eraan kon doen, denk ik. Het lijkt erop dat e.e.a. nooit helemaal weg is geweest en dat hij de strijd nu niet meer kon winnen. Wellicht door ouderdom, who knows. Al is hij met +- 4,5 jaar ook weer niet heel erg oud geworden.

Nouja. Nu is nog de albino M. thoracata over, die gaat goed. En ik heb er nog eentje van de kleinere soort Hoplosternum punctatum. Misschien dat ik die laatste nog wel een keer kan uitbreiden, als ik hem ergens tegenkom. Wordt maar weinig verkocht.
Gino, ook hier geldt dat je juist hebt gehandeld in het belang van de vis. Soms is geen andere keuze de beste keuze. Lijkt op het verhaal van onze laatste labrador. Ook met 5½ jaar in laten slapen.
 
Nieuwe telefoon --> nieuwe foto's. 5% scherper dan eerst!


goldy_gangsters.jpg



Helemaal links is het mannetje. Ik vind het altijd opvallend hoe hij zijn zwarte gedeeltes "uit" kan hebben (eerste foto) of "aan" (foto hieronder). Het is maar net hoe zijn pet staat. :cool:


father_fish.png



En dat was 'm alweer. Groeten van dikke Schil.


smaller_bye.jpg
 
Dat is duidelijk te zien Gino en Jes zit vanavond je filmpjes op YT te bekijken.
Mooie bak overigens heb je.
Oh God, haha. Ik moet sommige van die suffe filmpjes echt gaan verwijderen. :ROFLMAO: (Dat wordt dan een voornemen voor 2024 of zo.... er moet altijd iets te verbeteren blijven, zeg maar.)

Maar thanks voor het compliment! ^^
 
Oh God, haha. Ik moet sommige van die suffe filmpjes echt gaan verwijderen. :ROFLMAO: (Dat wordt dan een voornemen voor 2024 of zo.... er moet altijd iets te verbeteren blijven, zeg maar.)

Maar thanks voor het compliment! ^^
Ik vind je YouTube nice er zijn maar weinig mensen die filmpjes op youtube hebben van goudvissen of sluiers. ik ben super slecht daarin maar ga het ook proberen. Ga lekker zo door. Ik geniet dus dat is al 1 fan.😅😉
 
Tijd voor een update. :)


1.jpg


Totaaltje van de goudvissenbak (500 L). Scherpe foto's proberen te krijgen heb ik maar opgegeven. :p In het verleden vond ik de bak wat mooier ogen, met alle planten erin en zo. Maar die werden allemaal gesloopt uiteindelijk... De inrichting is nu vooral functioneel, met veel schuilplaatsen voor de beesten.

Huidig bestand:
- 9 Carassius auratus (ik ben gestopt met nieuwe kopen hoor :oopss:)
- 6 Corydoras leopardus
- 5 Crossocheilus langei
- 5 Misgurnus anguillicaudatus
- 4 Garra flavatra
- 2 Agamyxis pectinifrons
- 1 Megalechis thoracata
- 1 Hoplosternum punctatum



2.jpg


Ik probeerde de siamezen te fotograferen, en kreeg de goudvissengang er gratis bij. Zo werkt dat een beetje in deze bak. :D

De grootste goudvis is best fors geworden. Ze zit nu op 19 à 20 cm en lijkt daar in de buurt te stabiliseren. Op een gegeven moment vraag je je wel af wanneer een vijver beter is... ;) Al ben ik nog steeds van mening dat goudvissen niet per definitie vijvervissen zijn. De groeipotentie verschilt erg per individu.



3.jpg


De nieuwste aanwinst: 5 weather loaches (Misgurnus anguillicaudatus) in verschillende kleuren. Het zijn nu nog vliegende wormpjes, maar het worden als het goed is vliegende hotdogs. ;) Leuk, vrolijk rondzwemmend spul. Heel actief.



4.jpg


Kwikwi en mini-kwikwi trekken vaak samen op. :)



5.jpg

Er zitten in de bak ook nog twee kamdoornmeervallen. Ze laten zich zo weinig zien dat foto's maken er niet echt bij is. Meestal zie je maandenlang niets van ze, hooguit hangt er een staart uit een holletje. Ze hebben een interessante overlevingsstrategie: ze blijven maanden achtereen heel stil op dezelfde plek zitten (of keren daar in ieder geval na elke nacht terug) en eten al die tijd niets. Een soort "suspended animation". Daar kan wel een half jaar of langer overheen gaan. Dan volgt een periode van volvreten, een aantal weken. Komen ze tevoorschijn bij het voederen. En daarna verdwijnen ze weer een tijd. Heel apart. Laatst deed ik een grote waterwissel waardoor hun holen droog kwamen te staan en ja hoor, daar waren ze weer. Ze leefden blijkbaar nog. 😏 Alleen keken ze niet zo blij...



6.jpg


Hier de Rio 300. Een soort strafkolonie waar de moeilijke vissen in komen. :'-) Plus wat zwaarddragers om de restjes op te ruimen van die andere bewoner, het schildpadje.
Ik heb laatst nog geprobeerd de boel wat op te leuken met wat planten, een beetje tegen beter weten in. Helaas bleken die niet zo schildpad-proof; de ene na de andere stam wordt omgezaagd. Het idee was leuk...

Bestand:
- 4 Xiphophorus hellerii
- 1 Cichlasoma dimerus
- 1 Synodontis robbianus
- 1 Garra sp.
- 1 Sternotherus odoratus

Tot een aantal maanden geleden zat ook die andere boef er nog in, de Geophagus brasiliensis. Maar hij was wel erg groot geworden en besloot na 2 jaar samenleven ineens dat de schildpad niet meer welkom was. 👎 Waarop meneer zelf de deur werd gewezen. Hij is bij een andere liefhebber in een veel ruimere bak terechtgekomen, dus dat is mooi opgelost. Al vond ik het wel een tof beest.



7.jpg


Dit is Gary de garra. Onder de vissen beter bekend als "scary Gary" omdat hij nogal opvliegend is. Zijn andere bijnaam is Gary Houdini; het is hem meerdere keren gelukt om een reis te maken door de afvoer van de bak, het bioloog in. :p Die heb ik beter moeten beveiligen.



8.jpg


Hier hebben we Brutus, de cichlide, en eronder een zeldzaam beeld van de Synodontis robbianus. Die is vrij schuw en komt normaal gesproken niet in het volle licht. Dit keer besloot hij eens mee te werken aan een snelle shoot. ;)

Beide zijn niet super agressieve dieren, maar wel te "assertief" voor in de andere bak. De combinatie met de schildpad gaat eigenlijk super. Iedereen weet z'n plek.





Ik heb 3 maanden geleden 6 zwaarddragers gekocht om te helpen met opruimen. De schildpad slingert met eten namelijk vrij veel vuil door de bak... Het was even de vraag of dat goed zou gaan, maar het lijkt er nu wel op dat de combinatie werkt. Ongeveer. Laten we even negeren dat de eerste dag 1 zwaarddrager te interessant werd gevonden en dat laatst een andere niet goed oplette toen Schillie wild naar het eten aan het zoeken was dat hij zocht, en daarbij alleen die suffende zwaarddrager aantrof.... 🙊

Desondanks lijken de visjes totaal niet bang te zijn voor de schildpad. Ze komen bij hem zitten in zijn hol en de garra maakt zelfs wel eens ritjes op zijn schild. ^^

Op het verlanglijstje staat om die Rio 300 een keer te upgraden. Eerst eens die geldboom zien te vinden.



9.jpg


Last and least, mijn (ahum) grote trots en meest oogstrelende plek in het huis...... de Rio 240. Ik probeer daar wat slakken in te kweken voor de schildpad. Zitten o.a. plantjes in die ik uit de vijver van de Efteling heb gehaald.... hehehe.
 
Laatst bewerkt:
Mooie foto s Gino en ik zie veel hout en steen bij de goudvissies. Nu raad men dat bij sluiers vaak af maar zijn deze dan niet zo lomp?
 

Terug
Bovenaan