Giebeltje's Goudvis Avonturen


en zet ik de stofzuiger er bij (niet op de vis)
:ROFLMAO: Hier moest ik wel even om lachen.

Ik ben dankbaar dat de poepproductie bij mij* niet dusdanig is dat ik er iets aan hoef te doen.

*d.w.z. mijn vissen. als ik zélf "aan de slag" zou gaan boven die bak...................... pak die industriële stofzuiger er maar bij.......
 
:ROFLMAO: Hier moest ik wel even om lachen.

Ik ben dankbaar dat de poepproductie bij mij* niet dusdanig is dat ik er iets aan hoef te doen.

*d.w.z. mijn vissen. als ik zélf "aan de slag" zou gaan boven die bak...................... pak die industriële stofzuiger er maar bij.......

Jouwe zullen toch ook wel eens poepen? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit bij de enkel vin eruit ziet.

Die van jou ben ik minder benieuwd naar als je het niet erg vind. Ben net aan het ontbijten :sick::poop:
 
Oh, okee.... gek. Achja. :ROFLMAO:

Als ik goed kijk zie ik op de bodem her en der wel stukjes drol liggen. Of dat dan van de goudvissen is weet ik niet, er zwemt natuurlijk meer in die bak. Maar het stapelt niet op of zo.

Ik heb in het verleden platy's gehad en die leken haast meer te kakken, en grotere drollen, dan deze goudjes....
 
Oh, okee.... gek. Achja. :ROFLMAO:

Als ik goed kijk zie ik op de bodem her en der wel stukjes drol liggen. Of dat dan van de goudvissen is weet ik niet, er zwemt natuurlijk meer in die bak. Maar het stapelt niet op of zo.

Ik heb in het verleden platy's gehad en die leken haast meer te kakken, en grotere drollen, dan deze goudjes....
Ik herinner me ook niet dat Giebeltje ooit zulke drollen produceerde. Teuntje, de Pterygoplychthys pardalis die hier zeker 7 jaar heeft gewoond, had natuurlijk wel grote drollen, maar dat beest was dan ook enorm😀
 
Hartstikke lief is dit om te zien :love:

---
 
Wat zijn ze toch mooi! 🥰 En welgemanierd!
 
Roodkapje woont hier nu 1 jaar!

Foto van 4 september 2020:

https://aquaforum.nl/attachments/image-jpg.306839/
1630742994231.png


Foto van vandaag (let niet op de rommel want ik heb net gevoerd😀):



8F298748-72BC-4E23-B89B-1030C86723C4.jpeg
 
Heel mooi filmpje!!

Heb jij enig idee hoe oud jouw vissen zijn ?

---
 
Bessie is van 2017, Nicolientje van voorjaar 2019, Pepper en Roodkapje beiden van 2020.
 
Van harte en wens jullie nog vele jaren samen toe (y)

roodkapje heeft ook net dat stukje meer flair op de foto
 
roodkapje heeft ook net dat stukje meer flair op de foto
Klopt, ze is gespierder geworden. Ik merkte dat ze na het eten van drijvende pellets problemen met de stabiliteit kreeg, dus ook drijven en tuimelen. De volgende morgen was de ontlasting dan voorzien van luchtbellen, die als een dobbertje omhoogdreef. Als ze die drijfdrol kwijt was, was het probleem ook over. Het hele probleem verdween toen ik stelselmatig Eendenkroos ging toevoegen. Dit is laxerend en heel gezond voor ze. Sindsdien voer ik een paar maal per week drijvende pellets ( Color Plus en High Growth van Kingyo) in een drijvende ring, gemaakt van een stukje slang. Daarnaast dus Eendenkroos, afgewisseld met doperwten en ( Romeinse) sla. Alledrie laxerend, en voor zowel de drijvende pellets als de Eendenkroos en de sla moeten de vissen naar het wateroppervlak zwemmen. Ik merk dat dit bij de Ryukin leidt tot een mooiere ontwikkeling van de buikpartij, en ook de andere twee Sluiers krijgen beter ontwikkelde buik- en staartspieren. Roodkapje heeft het echt te pakken gekregen, ze trekt af en toe sprintjes, en heeft ook een mooie gespierde staartbasis. Fitness voor Sluierstaarten, zullen we maar zeggen:).
 
Ik geef sinds korte tijd ook eendenkroos aan de sluiers.

Eerst twee keer een klein beetje om te geprobeerd of ze het wel lekker vonden,

maar nu geef ik alles wat ik als overbodig uit mijn andere bak haal aan hun ;)

---
 
Gisteravond schrok ik toch wel een beetje: Roodkapje dreef op haar rug. Meteen wat Eendenkroos in de bak gegooid en Roodkapje gecheckt. Ze laat zich tegenwoordig gemakkelijk pakken, dus ik kon haar buikje bevoelen en eventueel masseren. Vinnen gespreid en ontspannen, oogjes helder, geen wondjes/bulten of andere afwijkingen, buikje symmetrisch. Af en toe zwom ze een rondje en ging dan weer op haar rug liggen. De andere vissen maakten zich niet druk. Ik vermoedde verstopping of luchthappen, dus heb het afgewacht. Gisteren hadden ze vrij veel drijvende pellets en doperwten gehad, en Roodkapje had wat op de bodem gerust. Toen ik vanmorgen vroeg de kamer inkeek, zag ik Roodkapje weer met de andere twee op de normale rustplek onderin de bak. Zojuist even poepjes geruimd, en ik vond een paar grote drijvende drollen met luchtbel in de kleur van de drijvende pellets. Roodkapje zwemt weer normaal rond en heeft inmiddels gewoon gegeten. Eind goed al goed…
 
Oei, dat is even schrikken inderdaad! Gelukkig dat het nu weer beter gaat!
 
Ze was trouwens aardig ontspannen terwijl ze daar ondersteboven tussen de planten lag, ik zag haar oogjes naar mij toe draaien. Misschien dat dit vaker is gebeurd, maar nog niet eerder dat ik haar zo zag hangen. Niks aan de hand dus, gewoon het model van de vis, waardoor er eerder lucht in de darmen blijft zitten…
 
Hopelijk was dit eenmalig. Ik had die morgen het laatste restje uit een zakje Kingyo Color Plus in het water geschud, en flink wat doperwten. Kan een beetje veel geweest zijn bij elkaar. Ik denk dat ik gewoon moet oppassen dat Roodkapje niet teveel " luchtig voer" binnenkrijgt. Met Eendenkroos en sla van het oppervlak happen heeft ze namelijk geen problemen. Dus inderdaad niet teveel in het doseerschepje. Onderstaand filmpje laat zien hoe goed alles hier weer gaat. Bessie doet zelfs alsof ze een " algeneter" is, normaal gesproken laat ze die links liggen, tenzij ik ze een beetje kort houd op voergebied. Ze laat zich trouwens steeds gemakkelijker aanhalen, ook buiten de waterwissels. Wat dat betreft heeft ze wel wat weg van een echte "kat" :DD.

Gisteravond was ik weg, en had de dames vooraf 's ochtends behalve voer flink wat Eendenkroos gegeven om zich mee bezig te houden. Ik kwam vrij laat thuis, en manlief was er niet. Het licht in de bak was uit. Je zou denken dat de visjes allemaal in rust zouden zijn... niets daarvan, ze zwommen zo druk voor de ruit, ze sprongen bijna de bak uit, en keken me strak aan. Een hond of kat is er niks bij. Ik heb ze dus nog maar een paar brokjes gegeven :)).

 
Wat heerlijk dat alles in je bak weer rustig en voorspoedig gaat! Daar heb je de muziek onder je filmpje trouwens ook leuk bij gekozen!
 
Ja, ik vond het sportcommentaar van het tv-programma op de achtergrond niet zo geschikt ( wel een historisch overzicht van een van de leukste en grootste sportevenementen ter wereld trouwens: de Ryder Cup. Wij zitten vanavond laat voor de tv als de editie van dit jaar begint). En You-Tube Editor heeft erg leuke gratis deuntjes voor onder de filmpjes.
 
Ik bedacht net dat ook Bessie-Tha-Bitch al ruim twee jaar in mijn bak bivakkeert. Onderstaande foto maakte ik in augustus 2019, toen ze nog Mrs. Smith heette. https://aquaforum.nl/attachments/dsc01729-jpg.275600/

1633958701583.png


Ze was toen 1,5 - 2 jaar oud. Ik vind Harnasmeervallen geweldig leuke vissen, en Ancistrussen worden niet zo heel groot.
2F260238-8188-4009-9779-38EE32615D15.jpeg

Op bovenstaande foto is ze een centimeter of 11. Inmiddels zit ze op 14 cm, wat toch behoorlijk aan de maat is voor deze soort(Ancistrus cf. cirrhosus, zeg maar de huis- tuin- en keukenancistrus😀)
image.jpg
 
Van harte, met het tweejarig jubileum!
Vanwaar de naamswijziging?
Vind haar erg mooi ook!
 
Haha, ik had er eerst 2, die uit verschillende bakken kwamen en elkaar niet kenden. Mr. & Mrs. Smith, als je die film kent. Toen was er nog 1, dus werd het Bessie Smith, naar de zangeres.
 
63BD7612-49E8-483D-B834-6F0A9148444A.jpeg


Zo, deze ook maar even hier neergezet, in het GMT “verdwijnt” hij te snel. Ik vind dat koppie van Pepper zo leuk, zo nieuwsgierig kijkt ze naar wat het vrouwtje nu weer aan haar hand heeft zitten.

De dames doen het overigens onverminderd goed. Ik heb nu de perfecte strategie om problemen te voorkomen denk ik: als ze drijvende pellets krijgen, die ze vanuit de drijvende ring moeten pakken (“gymnastiek!”), krijgen ze eerst wat gekookte erwten op de bodem. En als ze zinkende pellets krijgen ( niet te veel!) mogen ze snacken van kleingeknipte Romaanse sla. In de zomermaanden goed gewassen Eendenkroos. Op zondag diepvries of levende Artemia, diepvries Rode Muggenlarven of mosselvlees, en een blokje Repashy zolang die er nog is. Iedere avond een beetje zinkende pellets. Na iedere waterwissel een half vers plakje courgette. En eenmaal per maand een 5-daagse kuur van zinkende pellets met vitaminedruppels en cacaopoeder.

Ik merk wel dat ze iets minder eten nu ze volwassen zijn. Het gebeurt ook wel eens dat we laat thuis zijn en dan hebben ze genoeg aan een keer voeren. Maar ze doen het allemaal goed en dat is fijn😀.
 
Zo, deze ook maar even hier neergezet, in het GMT “verdwijnt” hij te snel.
Eens!

Superleuk om weer een verslagje te mogen lezen! Vind dat je het (altijd) mooi en helder beschrijft.
Je wisselt het mooi af ook, met het voeren. Ik snap wel hoe daar een mooie balans in het dieet ontstaat. Fijn dat je dit zo deelt!
 
Het lijkt bijna wel een prachtig sieraad wat je daar draagt [ positief gezien !! ]

Die vissen hebben bij jou echt wel een heel erg uitgebreid en afwisselend voerschema ;)

Goed bezig 👍

---
 
Ik vind overigens Kuifje en kapitein Haddock ook mooi bij de foto's.
 
Ik vind overigens Kuifje en kapitein Haddock ook mooi bij de foto's.
Ja, we zijn Herge fans. Mijn eerste man had het boek “Leo en Lea (Popol et Virginie) bij de Lapino’s” en mijn huidige heeft alles in het Frans. Ik noemde mijn Zonnebaarzen destijds Leo en Lea en mijn eerste Sluiers in 2019 Quick en Flupke. Dus die beeldjes kon ik echt niet laten staan😍😍😍
 

Terug
Bovenaan