Giebeltje's Goudvis Avonturen


Giebeltje bedoelt dat ik antwoordde in jouw topic met wat voor filter ik had :)
 
De maten van mijn vijver zijn qua oppervlakte in ieder geval hetzelfde @Giebeltje
Met wat kleine aanpassingen kan je er echt een vissen paradijs van maken, ook als het alleen voor de zomermaanden zou zijn.
Maar ik riep maar wat hoor. Je aquarium is natuurlijk volgens het boekje groot genoeg, ik verwacht alleen dat je twee fantails echt nog veel en veel groter gaan worden, rond de 25 cm.
Je oranda zal kleiner blijven.
 
Deze zomer is Nicolientje 2 jaar oud, en ze zit nu op 22/23 cm inclusief staart. Pepper is een jaar jonger, die zal nog een stuk groeien verwacht ik. Ik ben heel benieuwd hoever die nog de hoogte in zal gaan. Hangt natuurlijk af van de hoeveelheid Ryukinbloed die er in zit. En Roodkapje zit daar weer twee maanden achteraan, die is in juli/augustus 1 jaar oud. Ik ga eerst eens kijken of ik het fysiek voor elkaar krijg om die vijver op te knappen. Destijds wilde ik nooit "worteltjes" in de vijver zoals ik het noemde, maar nu heb ik ook een net liggen dat er overheen kan, dus wie weet... Ik laat me in ieder geval inspireren door jouw vijver :))
 
Misschien raakt @Olympus wel geinspireerd door jou fysieke onmogelijkheden ;) Van de zomer even wat lichaamsbeweging voor de eeuwige student is ook gezond voor lichaam en geest toch;)) Een mooie sluier vijver in Heiloo zou fantastisch wezen
 
Dan moet iedereen wel gevaccineerd zijn, of Corona overwonnen etc. en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren... Wij zijn hier extreem voorzichtig i.v.m. manlief die in de kwetsbare groep valt ;))

Maar die vissen van mij krijgen nu dagelijks muzikaal entertainment, dat lijken ze wel leuk te vinden. Ze reageren al als manlief zijn gitaar pakt. Bob Dylan, Jacques Brel, Johnny Halliday, Johnny Cash, Charles Aznavour, U2, Pink Floyd, CCR, en David Bowie, ze krijgen een veelzijdige muzikale opvoeding.

Enfin we gaan het zien met die vijver. Eerst moet het maar weer iets minder koud worden...:br:
 
Laatst bewerkt:
Maar die vissen van mij krijgen nu dagelijks muzikaal entertainment, dat lijken ze wel leuk te vinden. Ze reageren al als manlief zijn gitaar pakt. Bob Dylan, Jacques Brel, Johnny Halliday, Johnny Cash, Charles Aznavour, U2, Pink Floyd, CCR, en David Bowie, ze krijgen een veelzijdige muzikale opvoeding.
Geweldig!
 
Ben heel benieuwd hoe Pepper er over een jaartje er uit ziet! :love:
 
Ow, wat is het toch lastig om visjes goed op de foto te krijgen:stars:
832DBA9F-AD23-49F1-A410-735C0E7ED090.jpeg
79596B00-6427-45B0-9422-42A587526B09.jpeg
97940A3B-FA46-4FD2-8726-68CF4F467DA3.jpeg
 
Mooi! Veel geduld gehad jij hoor!
Ben er achter gekomen dat het makkelijker is ze te filmen en tijdens het afspelen een schermafbeelding te maken dan wordt het wat voorspelbaarder :ROFLMAO: .

Of ik druk ze tegen het glas:help:
 
Ik heb een poos op mijn knieen voor de bak gezeten. Ik vind het zo knap hoe sommige leden foto's maken...
 
Heb je daar een foto van?

Ik denk dat die anderen met kruidnagelolie zijn afgericht ;) worden ze mak van. lukt mij ook niet hoor!
 
Toch begin ik te twijfelen over het geslacht van Pepper. Ik dacht eerst paaipukkels te zien, maar de kieuwdeksels lijken toch glad. Ze zijn alleen boller dan die van Nicolientje en Roodkapje. Verder las ik gisteren een bericht van @Gino88 over uitstulpende dan wel ingetrokken cloaca, en ik meende vanmorgen onder Pepperā€™s staart toch een uitstulping te zien. Dat zou betekenen dat ik een bak met alleen maar dames hebšŸ¤Ø. Nicolientje heeft vorig jaar na het overlijden van Quick nog eitjes afgezet, maar... hoe nu? Moeten de dames handmatig geholpen worden of blijft bij afwezigheid van mannen kuitvorming uit? Iemand een idee?
 
Volgens mij krijgen ze wel gewoon kuit. Dus zou je zelf moeten helpen. Of natuurlijk gewoon 2 mooie mannen voor de dames scoren šŸ¤Ŗ
 
Past helaas niet, met mijn drietal Sluiers is de bak VOL :cool: In dat geval zal ik ze zelf de planten in moeten "beuken", want Bessie-Tha-Bitch zal die rol ook niet op zich kunnen nemen. Beuken kan ze wel trouwens:LOL:
 
Past helaas niet, met mijn drietal Sluiers is de bak VOL :cool: In dat geval zal ik ze zelf de planten in moeten "beuken", want Bessie-Tha-Bitch zal die rol ook niet op zich kunnen nemen. Beuken kan ze wel trouwens:LOL:
Tijd voor een upgrade :! vijvertje ofzo :DD
 
Geslachtsonderscheid is lastig, en ik denk bij fancy goldfish nog wel lastiger...? Met die dikke buikjes die dingen kunnen verhullen of juist "aandikken". En ik heb gelezen dat het soms voorkomt dat zelfs vrouwtjes paaipukkels krijgen. En om het nog moeilijker te maken: paaipukkels zijn niet per se permanent aanwezig.

Heb je ooit achtervolgend/duwerig gedrag gezien naar andere goudvissen toe? Bij twijfel is dat ook alvast een aanwijzing voor "manhood". ^^
 
Dat doen zowel Nicolientje als Pepper. Toen ik Pepper uitzocht werd daar door een paar hele dikke Oranda's van het formaat Roodkapje achteraan gezeten/geduwd. Nicolientje ging in mijn eigen bak ook achter wijlen Quick aan als ze kuit aan het schieten was. En na het overlijden van Quick werden er nog eitjes gelegd, dus Nicolientje is echt een vrouw. Maar Pepper? Dat is natuurlijk wel een Ryukin-achtig model, dat maakt het nog verwarrender. Op zich vind ik het prima als het alleen dames zouden zijn, maar ik wil legnood voorkomen.
 
leuke foto van Roodkapje!

Bij mijn bak hebben ik er ook behoorlijk op mis gekeken met geslacht terwijl Dino er zeker van was dat het vrouwtjes waren die ik wilde... Ook bij Lemon verdween de paaipukkels en Red Calico kreeg ze veel later pas. Je kan het eigenlijk bijna niet zien aan het uiterlijk heb ik gemerkt heb eigenlijk 3 mannetjes te veel die vrouwtjes moesten zijn...
Ik denk dat het paaigedrag naar buiten komt door ze minder te voeren. Als ze honger krijgen drukken ze de eitjes er vanzelf uit. Ik heb mijn voer verhoogd en het paaigedrag is eigenlijk al 3 weken weg en krijg er een rustigere bak voor terug. Dus als je ze minder voert zorgen ze zelf wel voor kaviaar op tafel. Bij mij dan... En Lemon zit soms bij RedCalico te draaien en ze zouden allebij mannetjes zijn nu. Denk dat RedCalico lesbies is met paaipukkels echt raar...

Ja goudvissen zijn best lastig om te snappen ze willen nog niet met me praten :ROFLMAO:
Geloof dat karpers toch ook hun eigen willetje hebben want geen een is hetzelfde.
 
Probleem toch makkelijk op te lossen. Eric wil vrouwtjes en Nina een beukende man dus ruilen :DD

Mijn ervaring is ook dat erg moeilijk te bepalen man of vrouw. Mannetjes beuken op elk dik buikje al is het een mannetje........... Vrouwtjes doen net zo hard mee want die willen ook een smakelijk eieren maaltijdje.

Je hoef ze niet te beuken hoor. Als vrouwtje klaar is om eieren af te zetten dan pak je hem in de hand en met duim van kop af naar achter beetje drukkend aaien en met 2 seconden ontploffing. Een mannetje is in dit kader wel handig om te zien of vrouwtje klaar is om eieren af te zetten.

Ik zie het aan de mannetjes die jagen achter het vrouwtje maar omdat die onstabiel is en met buik omhoog komt te liggen snappen de mannetjes het niet meer en gaan verder met op elkaar te jagen en vrouwtje hangt dan onderste boven in plantje dan help ik even 2 seconden dan is het gebeurd anders duurt het dagen met die sukkels van mannetjes.....................
 
Die Red Calico van Erik past niet eens in mijn bak ;)) Nou in het ergste geval wordt dat dus goudvis aaien :DD
 
Haha. Uitpuilende cloaca of ingevallen cloaca is leidend. Vrouwtjes kunnen ook paaipukkels hebben.
images (4).jpeg

Screenshot_2021-03-14-09-17-56-004_com.android.chrome.jpg
 
Laatst bewerkt:
Duidelijke plaatjes:)) Dan zal ik de eerstvolgende keer dat ik ze beetpak (als ze zich braaf laten beetpakken natuurlijk) nog eens heel goed kijken. Want als ze rondzwemmen zitten die vinnen er vaak voor...
 
Eerste poging tot het fotograferen van de kontjesšŸ˜€
36060097-4602-4831-8EE2-121A77792D43.jpeg
E4024600-FD97-4ECD-95AA-E9E166B8D4A6.jpeg
D68EDDAB-E894-4EE9-A01A-354EFC567274.jpeg
 
Fantail en redcap lijken me vrouw.
Gespikkelde kan ik niet goed zien.
 
Nee, die is nog een beetje vaag helaas. Beweegt ook redelijk snel. Misschien dat ik die toch een keer in de houdgreep moet nemen :cool:. Van de Fantail was ik zeker, want die had eitjes gelegd vorige zomer toen ze de enige volwassen Sluier in de bak was. Vandaar dat ik hoopte met de Calico een man in huis gehaald te hebben.
 
Grote kans op 3 keer vrouw dan haha.
Scheelt weer een hele hoop gepaar.
 
Toch maar een keer van heel dichtbij gefilmd, die visjes. Blijft lastig, maar volgens mij is dit duidelijker. Volgens mij is Pepper inderdaad een dame. Ze moet overigens nog wel een jaar worden, ik vermoed dat ze geboren is ergens in mei 2020.

 
Laatst bewerkt:
Toch maar een keer van heel dichtbij gefilmd, die visjes. Blijft lastig, maar volgens mij is dit duidelijker. Volgens mij is Pepper inderdaad een dame. Ze moet overigens nog wel een jaar worden, ik vermoed dat ze geboren is ergens in juli 2020.


Ik ben geen expert en heb de namen niet onthouden :sorry:

Maar ik denk dat alleen je redcap een dame is en de andere 2 heren zijn.
 
Nicolientje, de oranje Fantail, is absoluut een dame. Want vorig jaar overleed Quick, die in ieder geval paaipukkels had, en na het overlijden van deze vis rond 22 juni 2020 verschenen er wel weer nieuwe eitjes tussen de planten. Dat was op 25 juni 2020 Pepper was op dat moment nog maar 6 cm groot en bruinig, dus die kan het niet geweest zijn. De enige verklaring hiervoor is, dat Nicolientje die gelegd heeft. Roodkapje was er toen nog helemaal niet, die kwam pas in september.

1616091542632.png
( De eitjes van Nicolientje op 25 juni 2020)
 
Laatst bewerkt:
Nicolientje, de oranje Fantail, is absoluut een dame. Want vorig jaar overleed Quick, die in ieder geval paaipukkels had, en na het overlijden van deze vis verschenen er wel weer nieuwe eitjes tussen de planten. Pepper was op dat moment nog maar 6 cm groot en bruinig, dus die kan het niet geweest zijn. De enige verklaring hiervoor is, dat Nicolientje die gelegd heeft. Roodkapje was er toen nog helemaal niet, die kwam pas in september.
De cloaca steekt niet echt uit lijkt het. Zie je dat live wel? Ik heb zelf ook het idee dat bij dames de opening wat wijder/groter is.
 

Terug
Bovenaan