Gezelligste Corydoras :)


Appa2022

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
28 november 2022
Berichten
156
Leeftijd
27
Hoi hoi,

Ik vroeg me af welke Corydoras soort jullie het leukste gedrag vinden hebben? In de zin van leuk om naar te kijken, niet zo schuw of misschien zelfs wel grappig? 😁

Ik heb op het moment 8 Corydoras Sterbai in mijn meterbak. Ik vind het ontzettend leuke visjes maar ze zijn ook heel schuw. Daarnaast vallen ze ook compleet weg op het zwarte zand. Dat vind ik erg jammer. Ik ben nu dus aan het kijken naar een andere soort om erbij te nemen, iets met een wat witter uiterlijk en hopelijk minder schuw zodat ik er meer van kan genieten. De volgende heb ik gevonden en vind ik erg leuk: Corydoras panda, metae, kanei, trilineatus, gold laser en vast nog veel meer.

Ik heb op het forum gelezen dat veel mensen de panda een erg leuk karakter vinden hebben. Ik ben echter bang dat ze de zomertemperatuur te warm vinden in de bak en daardoor korter leven (24-27 graden in de zomer, winter 23). Dat zou ik dan weer zonde vinden. Iemand die hier ervaring mee heeft?
 
Mijn ervaring is dat de Aeneus (albino) zich het meeste laat zien, en zeker niet wegschiet als je bij de bak staat of loopt. De goldlaser die je bijvoorbeeld noemt, is weer erg schuw.
 
Ik vind de pandas ontzettend leuk gedrag hebben. Zijn de hele dag met vanalles bezig en het lijkt ook echt of ze met elkaar spelen. Totaal niet schuw. Wel heb ik best wat uitval gehad en ik begreep dat dat vaker voor kwam
 
Mijn ervaring is dat de Aeneus (albino) zich het meeste laat zien, en zeker niet wegschiet als je bij de bak staat of loopt. De goldlaser die je bijvoorbeeld noemt, is weer erg schuw.
Dan neem ik de goldlaser dus sowieso niet. De albino kan ook zeker en optie zijn, ik vind alleen hun uiterlijk niet zo super. Denk je dat met de toevoeging van een minder schuwe Corydoras zoals de albino er kans is dat de Sterbai zich ook meer zal laten zien?

Ik vind de pandas ontzettend leuk gedrag hebben. Zijn de hele dag met vanalles bezig en het lijkt ook echt of ze met elkaar spelen. Totaal niet schuw. Wel heb ik best wat uitval gehad en ik begreep dat dat vaker voor kwam
Ik heb al zulke dingen gelezen over de panda's maar vind het wel heel sneu dat er zo veel uitval is. Op welke temperatuur houdt jij ze? Ze zouden van wat koeler water houden.
 
Ik heb al zulke dingen gelezen over de panda's maar vind het wel heel sneu dat er zo veel uitval is. Op welke temperatuur houdt jij ze? Ze zouden van wat koeler water houden.
ja ook over de temperatuur lees ik verschillende dingen. Ze zitten hier op 23/24 graden
 
Hoe oud zijn jouw Corydoras panda tot nu toe? Hoeveel uitval heb je gehad met dit visje?
 
Hoe oud zijn jouw Corydoras panda tot nu toe? Hoeveel uitval heb je gehad met dit visje?
Ik heb ze zon 3,5 maand, hoe oud ze zijn weet ik niet. Ik heb er nog 4 van de 10 over... moet wel zeggen dat ik er 5 bij de ene winkel heb gehaald en 5 bij de andere. Bij de ene winkel waren ze beduidend groter en dat zijn ook degenen die nog over zijn.
 
Okay, de maat zou dan zeker iets zijn om op te letten. Het is zeker wel een flinke uitval. Ik las dat de Corydoras Metae wat sterker is, heeft iemand ervaring met deze soort, gezondheid en zijn karakter?

Andere suggesties voor leuke gezellige Cory's zijn ook zeker welkom 😊
 
De albino zou wel mooi uitkomen op het zwarte zand
 
Als je panda’s echt mooi vindt, zou je kunnen zoeken bij een echte lfs ( geen dierenwinkel) naar panda’s die er gezond uitzien en niet al te klein zijn.

Als je robuuste cory’s zoekt, de albino’s zijn niet dood te krijgen. Ik heb mn vorige albino’s een keer bij een grote herinrichting per ongeluk met aquariumwater in de tuin geworpen.

Na een kwartier wilde ik ze terug doen, maar kon ze niet vinden. Toen realiseerde ik me dat ze in de emmer zaten die ik in de tuin had leeggegooid. Vervolgens heb ik ze uit de aarde gehaald.🫣😣

En toen dus na een kwartier in mn aquarium weer gezet en ik geloofde het bijna niet, maar na een poosje begonnen ze gewoon weer te zwemmen. Allemaal, geen een dood.
 
Laatst bewerkt:
Okay, de maat zou dan zeker iets zijn om op te letten. Het is zeker wel een flinke uitval. Ik las dat de Corydoras Metae wat sterker is, heeft iemand ervaring met deze soort, gezondheid en zijn karakter?

Andere suggesties voor leuke gezellige Cory's zijn ook zeker welkom 😊
Mijn metae vrouw is nu 19 jaar, de metae mannen zijn zo’n 8 jaar geworden. Van de 3 panda’s is er nog 1 over die nu bijna 8 jaar is.
Aquariumwater is recentelijk weer stabiel op 23,5 •C is een hele tijd (een jaar?)lager geweest omdat de verwarming kapot was en ik dat niet merkte (geen thermometer meer in de bak, raakte steeds los). Op zijn warmst is het weleens 29,5•C geweest voor enkele weken door een hittegolf.
Nooit gekoeld, alleen kap verder open gezet.
Type aquarium is Lido 120 dus wat hogere waterkolom dan gewoonlijk bij een dergelijke inhoud.
De panda’s crossen vaker door de bak en gaan hierbij verder naar boven dan de andere soorten deden die ik heb gehad zoals de aeneus en julii. Maar zijn inderdaad kwetsbaarder. Zo had één vd panda’s op laatst een oog dat enige maanden wat vergroot was en er dof uitzag maar verder vertoonde hij normaal gedrag.
 
En, vergeten te melden; de andere 2 panda’s zijn 3/4 jaar en bijna 1 jaar geworden.
 
Als je panda’s echt mooi vindt, zou je kunnen zoeken bij een echte lfs ( geen dierenwinkel) naar panda’s die er gezond uitzien en niet al te klein zijn.
Bedankt, mocht ik voor de panda's kiezen dan ga ik daar zeker op letten.

Als je robuuste cory’s zoekt, de albino’s zijn niet dood te krijgen. Ik heb mn vorige albino’s een keer bij een grote herinrichting per ongeluk met aquariumwater in de tuin geworpen.

Na een kwartier wilde ik ze terug doen, maar kon ze niet vinden. Toen realiseerde ik me dat ze in de emmer zaten die ik in de tuin had leeggegooid. Vervolgens heb ik ze uit de aarde gehaald.🫣😣

En toen dus na een kwartier in mn aquarium weer gezet en ik geloofde het bijna niet, maar na een poosje begonnen ze gewoon weer te zwemmen. Allemaal, geen een dood.
Ik moest ik eerlijk te zijn wel erg hard lachen om je verhaal 😂 Arme Cory's. Het laat inderdaad wel zien hoe sterk ze zijn.

Mijn metae vrouw is nu 19 jaar, de metae mannen zijn zo’n 8 jaar geworden. Van de 3 panda’s is er nog 1 over die nu bijna 8 jaar is.
Leuk zeg dat de Metae zo oud is geworden. Jammer van de panda's. Ik zou daarom toch wat meer naar de Metae toe neigen. Hoe vind je hun gedrag? Zijn ze schuw bij jou?
 
Wat mij de laatste tijd opvalt is dat de corydoras bij de lfs steeds kleiner zijn. Dit komt de overleving bij verhuizing niet ten goede. 2
Toen ik bij lfs werkte kregen we corydoras in verschillende maten binnen. Hoe groter hoe minder problemen. Ik zou ze zelf om die reden niet zomaar meer onder de 3 centimeter aanschaffen (habrossus, hastatus en pygmaeus uitgezonderd natuurlijk).
 
Hoi Jelle,
Dankjewel voor je bericht. Het is goed om een exactere maat te hebben waar ik op moet letten. Wel erg jammer dat ze steeds kleiner verkocht worden. Ik zou dan ook denken dat er in het proces voor de verkoop ook meer overlijden..
 
Panda's kleuren ook niet zo mooi bij donkere ondergrond, zou ook voor de albino's gaan.
 
Hoi Jelle,
Dankjewel voor je bericht. Het is goed om een exactere maat te hebben waar ik op moet letten. Wel erg jammer dat ze steeds kleiner verkocht worden. Ik zou dan ook denken dat er in het proces voor de verkoop ook meer overlijden..
Dat is waar, je hebt ook als winkelier meer uitval. Maar de inkoopprijs is ook veel lager.
Als voorbeeld, als ik uit Tsjechië Corydoras panda bestel zijn dit de prijzen:
2cm €1,81
2,5cm €2,92
3cm €3.28
4cm €3.83

Stel je hebt als winkelier altijd de 4cm ingekocht, die verkoop je dan voor €10 ongeveer. Zaken gaan wat minder goed, dus je besluit goedkoper in te kopen, je haalt 3 cm maar blijft dezelfde verkoopprijs aanhouden. Als je uiteindelijk bij 2 cm inkoop uitkomt en je verkoopprijs gelijk blijft, kan ongeveer de helft voor verkoop uitvallen en maak je als winkelier nog meer winst. Bijkomend voordeel, ook uitval bij de klant is groter, dus er worden er op een later moment nog wat bij gehaald.
 
Als je de ruimte hebt zou ik kiezen om je groep sterbai uit te breiden (naar b.v. 15), deze zijn normaal gesproken echt niet schuw. Zijn ze wel schuw dan voelen ze zich om de een of andere reden niet geheel prettig (te veel licht, beweging in de buurt etc of wildvang).
Let bij het toevoegen van andere soorten er wel op wat je bij elkaar kunt zetten (niet corydoras uit dezelfde lineage i.v.m. het kweken van 'ongewenste' hybriden https://www.corydorasworld.com/knowledgebase/Corydoradinae-Lineages ).

Corydoras panda zijn zeer leuke corydoras welke in een grotere groep van minimaal 10 (mooier vanaf 15) leuke actief gedrag vertonen en de tijdelijke verhogingen van temperaturen zijn geen enkel probleem. Enige wat ik wel kan aanraden is om ze particulier te halen, deze zijn beduidend sterker dan wat geimporteerd wordt uit oost europa.
 
Als je de ruimte hebt zou ik kiezen om je groep sterbai uit te breiden (naar b.v. 15), deze zijn normaal gesproken echt niet schuw. Zijn ze wel schuw dan voelen ze zich om de een of andere reden niet geheel prettig (te veel licht, beweging in de buurt etc of wildvang).
Let bij het toevoegen van andere soorten er wel op wat je bij elkaar kunt zetten (niet corydoras uit dezelfde lineage i.v.m. het kweken van 'ongewenste' hybriden https://www.corydorasworld.com/knowledgebase/Corydoradinae-Lineages ).

Corydoras panda zijn zeer leuke corydoras welke in een grotere groep van minimaal 10 (mooier vanaf 15) leuke actief gedrag vertonen en de tijdelijke verhogingen van temperaturen zijn geen enkel probleem. Enige wat ik wel kan aanraden is om ze particulier te halen, deze zijn beduidend sterker dan wat geimporteerd wordt uit oost europa.
Misschien dat ik dan toch de sterbai uitbreid. Ik zie dat ze bij Aquariumgek daar ook een albino variant van verkopen. Zullen die elkaar herkennen als dezelfde soort?
Of waar zou ik eventueel een hobbykweker/particulier kunnen vinden? Ik houd Marktplaats in de gaten maar daar posten voornamelijk bedrijven op.

De lineages heb ik wel eens eerder van gehoord. Ik zie in jouw linkje dat de panda en sterbai allebei tot lineage 9 behoren. Ik vraag me wel al wat precies het gevaar is van kruising? Krijgen deze dieren gezondheidsproblemen of gaat het om het puur houden van de soort?
 
Dat is waar, je hebt ook als winkelier meer uitval. Maar de inkoopprijs is ook veel lager.
Als voorbeeld, als ik uit Tsjechië Corydoras panda bestel zijn dit de prijzen:
2cm €1,81
2,5cm €2,92
3cm €3.28
4cm €3.83

Stel je hebt als winkelier altijd de 4cm ingekocht, die verkoop je dan voor €10 ongeveer. Zaken gaan wat minder goed, dus je besluit goedkoper in te kopen, je haalt 3 cm maar blijft dezelfde verkoopprijs aanhouden. Als je uiteindelijk bij 2 cm inkoop uitkomt en je verkoopprijs gelijk blijft, kan ongeveer de helft voor verkoop uitvallen en maak je als winkelier nog meer winst. Bijkomend voordeel, ook uitval bij de klant is groter, dus er worden er op een later moment nog wat bij gehaald.
Ik vind het erg sneu voor de dieren om eerlijk te zijn, maar puur vanuit een business perspectief snap ik het wel. Ik denk dat er voor de kleine lfs misschien vrij veel concurrentie is van de grote ketens. Al met al ga ik er zeker op letten als ik visjes koop. Bedankt voor het onder de andacht brengen van dit fenomeen. Het is erg interessant om jouw uiteenzetting zo te lezen.
 
Zo nu en dan worden ze wel aangeboden op marktplaats (bied ze zelf ook heel af en toe aan, momenteel geen jonge dieren).
Zie hier een leuke advertentie, vissen zijn wel aan de prijs, jonge dieren normaal particulier rond de 4,- volwassen ronden de 7-8. Gevraagde prijs is zelfs iets hoger dan de gemiddelde winkelprijs.
( https://www.marktplaats.nl/v/dieren...ssen/m2049871169-kweekgroep-corydoras-sterbai )

Bij albino wel goed opletten dat het daadwerkelijk sterbai zijn en geen paleatus, verwacht niet dat het een probleem is voor de andere dat ze wit zijn.
Enige ervaring die ik met albino's (elk diersoort) heb is dat ze altijd net iets zwakker zijn als de wildkleuren maar als ze gezond zijn zou ik dat zelf geen reden vinden om ze niet te nemen.

Hybriden zijn ongewenst en zal, mocht je ze ooit willen verkopen, moeilijker vanaf te komen zijn.
Daarnaast zijn panda's wat betreft voortplanting onder de juiste omstandigheden net muizen en of die ene corydoras stippels heeft of niet zal hem weinig uitmaken :DD
 
Hallo,

Even inhaken op dit topic; Voor mijn Discus bak zou ik 15-20 stuks Cory's willen nemen, waarschijnlijk Schwartsi (evt i.cm. Sterbai's). Zijn er ook leden met ervaringen met Schwartsi's ? Sterbai's heb ik eerder gehad en waren altijd lekker actief, maar met Schwartsi heb ik geen ervaring mee.

Greetz, Jeroen
 
Zo nu en dan worden ze wel aangeboden op marktplaats (bied ze zelf ook heel af en toe aan, momenteel geen jonge dieren).
Zie hier een leuke advertentie, vissen zijn wel aan de prijs, jonge dieren normaal particulier rond de 4,- volwassen ronden de 7-8. Gevraagde prijs is zelfs iets hoger dan de gemiddelde winkelprijs.
( https://www.marktplaats.nl/v/dieren...ssen/m2049871169-kweekgroep-corydoras-sterbai
Leuk, bedankt! Ik ben niet van plan om Corydoras te gaan kweken maar het zal natuurlijk wel heel erg leuk zijn om eens een spontaan kleintje te zien.

Hybriden zijn ongewenst en zal, mocht je ze ooit willen verkopen, moeilijker vanaf te komen zijn.
Daarnaast zijn panda's wat betreft voortplanting onder de juiste omstandigheden net muizen en of die ene corydoras stippels heeft of niet zal hem weinig uitmaken :DD
Haha bedankt ik zal er op letten. Het lijkt me geen ramp als de sterbai wildkleur met de sterbai albino kruist?


Bij albino wel goed opletten dat het daadwerkelijk sterbai zijn en geen paleatus, verwacht niet dat het een probleem is voor de andere dat ze wit zijn.
Enige ervaring die ik met albino's (elk diersoort) heb is dat ze altijd net iets zwakker zijn als de wildkleuren maar als ze gezond zijn zou ik dat zelf geen reden vinden om ze niet te nemen.
Hoe kan ik die twee soorten uit elkaar houden als ze allebei wit zijn? In mijn ogen zien ze er praktisch hetzelfde uit 🤔😅

Hierbij rijst bij mij ook wel de vraag hoe zulke visjes überhaupt verschillende soorten onderscheiden? Ik zou denken dat omdat een albino er anders uit ziet de wildkleur hen niet herkennen als dezelfde soort, maar dan zullen ze dat toch op een andere manier vaststellen dan puur het uiterlijk?

Bij Aquariumgek in Oosterhout verkopen ze 3 soorten albino Cory's. Ik denk wel dat ik kan aannemen dat zij als lfs weten wat ze verkopen?



 
Pectorale vin (zijvinnen) zijn geel (die dingen waar je je aan kan prikken zeg maar ;) )

Kruisen albino/wildkleur maakt niet uit.

Heb bij dieren nog niet meegemaakt dat een ander dier buiten de groep valt omdat het een andere kleur heeft (op mensen na dan). Misschien praten dezelfde soorten allemaal dezelfde taal :rolleyes::LOL:
 
Leuk zeg dat de Metae zo oud is geworden. Jammer van de panda's. Ik zou daarom toch wat meer naar de Metae toe neigen. Hoe vind je hun gedrag? Zijn ze schuw bij jou?
Bij voldoende grootbladerig of overhangend groen en schuilplaatsen zie je ze vaak vooraan en grondelen ze erop los. Lekker door het zand en bij paargedrag na een waterwissel gaan ze letterlijk door de hele bak ook van laag naar helemaal bovenaan.
Tijdens water wisselen komen ze ook regelmatig nieuwsgierig kijken en vlak langs mijn hand als ik aan het planten snoeien ben net boven de bodem.
 
Haha goed om te weten dat ze elkaar wel herkennen 🤭😁 Bedankt voor al jou/jullie informatie ik zal zeker voor de albino sterbai gaan dan. Dan hebben zij extra maatjes waardoor ze zich hopelijk prettiger voelen.
 
Bij voldoende grootbladerig of overhangend groen en schuilplaatsen zie je ze vaak vooraan en grondelen ze erop los. Lekker door het zand en bij paargedrag na een waterwissel gaan ze letterlijk door de hele bak ook van laag naar helemaal bovenaan.
Tijdens water wisselen komen ze ook regelmatig nieuwsgierig kijken en vlak langs mijn hand als ik aan het planten snoeien ben net boven de bodem.
Zij klinken ook als erg leuke diertjes 😊 ik denk dat ik die ga 'bewaren' voor als ik ooit een ander aquarium heb. Bedankt voor de info! 😁
 
Ik heb de corydoras panda gehad. Zijn hele leuke visjes. Had een groepje van 7 stuks.
Waren erg actief.
Ik had daarbij ook de schwartzi 4 stuks en 6 stuks sterbai.
De pandas waren het meest actief. De sterbai zag ik het minst.

Voor mijn nieuwe aquarium ben ik nog aan het twijfelen tussen de panda of de julii. Ze zouden beide niet schuw zijn.
Ik vind de tekening van julli wel wat mooier.
 
Ik vind de Julii en de en de Panda er allebei erg leuk uit zien. Ik ben benieuwd welke keuze je gaat maken.
 
Ik heb de corydoras panda gehad. Zijn hele leuke visjes. Had een groepje van 7 stuks.
Waren erg actief.
Ik had daarbij ook de schwartzi 4 stuks en 6 stuks sterbai.
De pandas waren het meest actief. De sterbai zag ik het minst.

Voor mijn nieuwe aquarium ben ik nog aan het twijfelen tussen de panda of de julii. Ze zouden beide niet schuw zijn.
Ik vind de tekening van julli wel wat mooier.
Hoi, Wat was het gedrag van de Schwartzi? Zie ook mijn eerdere vraag hier.

Greetz, Jeroen.
 
Ik heb de corydoras panda gehad. Zijn hele leuke visjes. Had een groepje van 7 stuks.
Waren erg actief.
Ik had daarbij ook de schwartzi 4 stuks en 6 stuks sterbai.
De pandas waren het meest actief. De sterbai zag ik het minst.

Voor mijn nieuwe aquarium ben ik nog aan het twijfelen tussen de panda of de julii. Ze zouden beide niet schuw zijn.
Ik vind de tekening van julli wel wat mooier.
Ik denk dat je bij de Julii op de Trilineatus gaat uitkomen. De Trilineatus vind ik niet schuw, de echte Julii vink ik wat schuwer.
 
Hallo,

Even inhaken op dit topic; Voor mijn Discus bak zou ik 15-20 stuks Cory's willen nemen, waarschijnlijk Schwartsi (evt i.cm. Sterbai's). Zijn er ook leden met ervaringen met Schwartsi's ? Sterbai's heb ik eerder gehad en waren altijd lekker actief, maar met Schwartsi heb ik geen ervaring mee.

Greetz, Jeroen
Schwartzi’s zijn wat rustiger dan de panda’s. Iets minder hyper. Ze scharrelen lekker. Zijn ook niet zo schuw.
En op een donkere bodem zie je ze ook goed.
Het zijn in mijn beleving ook erg sterke cory’s.
Ik denk als je in mijn foto topics kijkt. Je ze wel vaak zult zien.
 
Schwartzi’s zijn wat rustiger dan de panda’s. Iets minder hyper. Ze scharrelen lekker. Zijn ook niet zo schuw.
En op een donkere bodem zie je ze ook goed.
Het zijn in mijn beleving ook erg sterke cory’s.
Ik denk als je in mijn foto topics kijkt. Je ze wel vaak zult zien.
Thanks! Ik ga kijken. ;-)
 
Qua gedrag is de panda denk ik de leukste corydoras soort om te hebben. En op zwart zand vind ik de rugvin en de panda strepen juist erg mooi donker van kleur, kwestie van smaak denk ik.
 
De Corydoras paleatus is ontzettend leuk! Ze vertonen wat "speels" gedrag onderling. Zijn makkelijk, sterk en worden stok oud!
 

Terug
Bovenaan