Gevriesdroogd voer laten zinken


Menno Bosman

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2023
Berichten
104
Leeftijd
65
Ik gebruik (onder andere) gevriesdroogd voer. Ik vermaal de blokjes zodat er kleine stukjes overblijven. Probleem is dat het spul oneindig lang blijft drijven in de voederring en niet alle vissoorten hebben er nu eenmaal zin in om het van de oppervlakte te halen. Is er een manier om het te laten zinken? Een uur voorweken blijkt niet voldoende.
 
Heel lang voorweken. 🙈

Ik lees dat heet water aangeraden wordt om het proces te versnellen. Maar het blijft wel een gedoe denk ik om het elke keer te moeten doen.
 
Heel lang voorweken. 🙈

Ik lees dat heet water aangeraden wordt om het proces te versnellen. Maar het blijft wel een gedoe denk ik om het elke keer te moeten doen.
Ga ik proberen, dank!
 
Heel lang voorweken. 🙈

Ik lees dat heet water aangeraden wordt om het proces te versnellen. Maar het blijft wel een gedoe denk ik om het elke keer te moeten doen.
Dat was dus de gouden tip, Gino!
Scheutje kokend water er op en de kleinere delen zakken onmiddellijk naar de bodem (van het glas, niet het aquarium, uiteraard ;)); de wat grotere stukken zijn binnen 3 minuten gezonken. Dank, daar zat ik op te wachten!
Om het minder bewerkelijk te maken, zou ik een wat grotere hoeveelheid op deze manier kunnen voorweken en het overschot in de koelkast bewaren. Blijft vast wel 1 tot 2 dagen goed.
 
Ja voorweken helpt maar dat duurde mij ook steeds te lang dus ik geef het niet meer.
 
Ja voorweken helpt maar dat duurde mij ook steeds te lang dus ik geef het niet meer.
Probeer het met heet water, het werkt echt!
Ik denk dat het voer door de hoge temperatuur wat uitzet en daardoor gemakkelijker water opneemt ... en zinkt! 😃
 
Nu kan k m’n potje eindelijk op gaan maken :D heb hier ook lang naar gezocht
 
Dat was dus de gouden tip, Gino!
Scheutje kokend water er op en de kleinere delen zakken onmiddellijk naar de bodem (van het glas, niet het aquarium, uiteraard ;)); de wat grotere stukken zijn binnen 3 minuten gezonken. Dank, daar zat ik op te wachten!
Om het minder bewerkelijk te maken, zou ik een wat grotere hoeveelheid op deze manier kunnen voorweken en het overschot in de koelkast bewaren. Blijft vast wel 1 tot 2 dagen goed.
Fijn dat het zo goed werkt! :D Ik ga dat dan zelf ook maar eens proberen denk ik, hehe. Had hetzelfde probleem als jij.
 
Nou dat was dus een goede tip en ik had dat nog nooit gehoord. Nu heb ik ook gevriesdroogde tubifex gehad en dat zonk vrij snel als het even onder water werd gehouden dus ik denk dat er tussen de verschillende soorten ook best weer verschil zit.
 
Vermoedelijk, ja. In dit geval gaat het om artemia, met andere soorten heb ik nog geen ervaring.
 

Terug
Bovenaan