garnalenbakje - tips/opmerkingen? (met foto's)


R

Romee Moehring

Guest
Hallo,
Mijn idee om te wachten met het her-inrichten van mijn 17Liter aquarium is mislukt :br:

Ik werd iets te enthousiast over garnalen en heb meteen mos en spullen besteld:D

Ook heb ik de tips opgevolgd met name het filter (de aquatic nature flow 60) daarvoor heb ik een aquael filterspons gekocht, die er perfect op past! en dus ook veilig is voor later eventuele baby garnaaltjes!:smitten:

Wat er nu in mijn bak zit:
- lamp van aquael, de aquael leddy smart plant
- Filter (met baby proof spons)
- verwarmingselement (op 23 graden -> is dit goed??) en aan de andere kant van de bak een thermometer
- 2 stukken hout met mos (monosolenium pelia), zo neergezet dat er een soort hoogteverschil ontstaan is voor meer ruimte in de bak
- 2 marimo mosballen
- 1 javamos bal (hij zou moeten drijven, maar dat doet ie niet :oops:)

ook heb ik meteen catappa bladeren gekocht (die veeeel groter waren als dat ik had gedacht haha :D:D) en GlasGarten 4-in-1 sticks als bijvoeding.


Mijn vraag aan jullie: is dit een beetje oke? vergeet ik iets?
De bak is nu aan het indraaien, dus over een paar weken ga ik op zoekn naar mooie vuurgarnaaltjes, of red sakura garnalen (daar ben ik nog niet helemaal over uit:sorry:)


hierbij dan ook de foto's:

upload_2016-12-14_15-13-21.jpeg


upload_2016-12-14_15-13-45.jpeg
 
Ziet er leuk uit maar die mosballen drijven niet zover ik weet. Dat mosje ken ik niet nog. Heb je wel een afdekruit voor op de bak en weet je al welke garnalen je wil gaan aanschaffen?
 
Ziet er leuk uit maar die mosballen drijven niet zover ik weet. Dat mosje ken ik niet nog. Heb je wel een afdekruit voor op de bak en weet je al welke garnalen je wil gaan aanschaffen?

De marimo mosballen drijven inderdaad niet, maar de java mosbal is verkocht als 'drijvend, dus dacht misschien is het gek dat hij niet drijft hahaha

Afdekruit ga ik aankomende week naar zoeken bij een bouwmarkt!

En de garnalen ben ik nog niet uit, of gewone vuurgarnaaltjes of de red sakura:D
 
Garnalen zitten ook wel graag in drijvers dus misschien dat je dat nogeens kunt toevoegen aan je bakje.
 
Als je het water eruit knijpt en ze er dan weer in doet drijven ze wel totdat ze weer volzuigen en dan zinken ze weer. Ik heb wel eens gezien dat je met een luchtpompje ze de halve bak door kan laten stuiteren.

Oooh en hier was dat!
 
Als je het water eruit knijpt en ze er dan weer in doet drijven ze wel totdat ze weer volzuigen en dan zinken ze weer. Ik heb wel eens gezien dat je met een luchtpompje ze de halve bak door kan laten stuiteren.

Oooh en hier was dat!



Haha dat is ook wel grappig!
Doe ik dat wel bij een van de marimo's!!
 
Lijkt me toch wel een risico, moeten de garnalen de hele dag uitkijken om niet geplet te worden door zo´n stuiterbal :D

als jij een idee hebt moet het meteen gebeuren zeker :) ( heb ik ook hoor :D )

ziet er prima uit, prima verblijf voor garnalen.

komen de planten uit de vorige opstart?
 
Lijkt me toch wel een risico, moeten de garnalen de hele dag uitkijken om niet geplet te worden door zo´n stuiterbal :D

als jij een idee hebt moet het meteen gebeuren zeker :) ( heb ik ook hoor :D )

ziet er prima uit, prima verblijf voor garnalen.

komen de planten uit de vorige opstart?

Hahaha als ie dan zinkt worden er een paar geplet :oops: is ook niet de bedoeling:D:D:D

Ja lichtelijk over enthousiast :br: maar wel met geduld in de zin dat ik wacht tot de bak goed is ingedraaid:br:

Alleen de marimo's, ze hebben een tijdje bij de goudvissen gezeten ivm met het leeghalen van dit aquarium. Vandaar dat ze nu terug zijn hier;) het mos is nieuw!
 
Das een hartsikke leuk ingericht bakje voor de garnalen!

Idd een paar drijfplantjes vinden ze fijn.
 
als je ooit nieuwe plantjes toevoegt altijd het gif verhaal in je achterhoofd houden.

verder vind ik limnobium laevigatum ook een erg mooie drijfplant :)
 
als je ooit nieuwe plantjes toevoegt altijd het gif verhaal in je achterhoofd houden.

verder vind ik limnobium laevigatum ook een erg mooie drijfplant :)

Ik heb ze goed afgespoeld voor ik ze in het water heb gedaan! Of moet je nog iets anders doen? :oops:

De limnobium laevigatum heeft het bij mij al 2x niet overleeft, dus dat gaat hem niet worden haha:D
 
met afspoelen bedoel je een paar dagen in een emmer of even onder de kraan?

dat is jammer, komt wss door licht tekort, bij mij doet die het in de ene ook beter dan in de ander.
 
met afspoelen bedoel je een paar dagen in een emmer of even onder de kraan?

dat is jammer, komt wss door licht tekort, bij mij doet die het in de ene ook beter dan in de ander.

Met afgespoeld bedoel ik onder de kraan ja :br:

Lichttekort kan bijna niet naar mijn idee! Mijn lamp stond er recht boven! 3! Was toen zo'n 10 uur per dag aan :help:
 
nu maakt het niet uit, maar als de garnalen er zo inzitten en je stopt er wat nieuws bij moet het wel echt een paar dagen in een emmer :)

voor nu gewoon paar dagen voordat de garnalen eringaan 80% water verversen. dan weet je iig zeker dat er geen gif resten meer aanwezig zijn :)

Licht kan ook de intensiteit zijn, niet persee hoelang die aanstaat.
 
nu maakt het niet uit, maar als de garnalen er zo inzitten en je stopt er wat nieuws bij moet het wel echt een paar dagen in een emmer :)

voor nu gewoon paar dagen voordat de garnalen eringaan 80% water verversen. dan weet je iig zeker dat er geen gif resten meer aanwezig zijn :)

Licht kan ook de intensiteit zijn, niet persee hoelang die aanstaat.

Oh fijn dat je het zegt! Dan zal ik daar in de toekomst zeker op letten!!

Hmm oke, maar dat is wel gek, ik heb een lamp 'speciaal' voor planten, dan hoop je toch dat de lamp goed is hahaha
 
Leuke inrichting! Komt vast wel goed met de garnaaltjes. Ik zie dat je het hout heel ver naar voren heb staan en achter bijna geen beplanting. Mijn ervaring is dat de garnalen dan zich aan de donkere kant van het hout proberen te verstoppen. Succes!!
 
Leuke inrichting! Komt vast wel goed met de garnaaltjes. Ik zie dat je het hout heel ver naar voren heb staan en achter bijna geen beplanting. Mijn ervaring is dat de garnalen dan zich aan de donkere kant van het hout proberen te verstoppen. Succes!!

Dankje!

En ik hoop dat ze zich een beetje gaan voortplanten (baby's :smitten:) en dan hopelijk ook meer op het mos gaan zitten! Hoe meer er zijn, hoe meer ze zich ook wel gaan verspreiden toch?

Het aquarium staat op tafel, dus je kan gelukkig ook goed onder het hout kijken. Je zult alleen 's avonds niet zoveel meer zien :D
 
Dat klopt haha. Ik merk bij me zelf wel dat de garnalen toch wel hun favoriete plekjes hebben. Bij mn 54 liter is dat gelukkig aan de voorkant dus dan zie je ze lekker veel. Vuurgarnalen kweken snel dus ik verwacht dat je er binnen een paar maanden wat kan verkopen. Als je ze te weinig ziet, even je inrichting veranderen, misschien helpt het.
 
Dat klopt haha. Ik merk bij me zelf wel dat de garnalen toch wel hun favoriete plekjes hebben. Bij mn 54 liter is dat gelukkig aan de voorkant dus dan zie je ze lekker veel. Vuurgarnalen kweken snel dus ik verwacht dat je er binnen een paar maanden wat kan verkopen. Als je ze te weinig ziet, even je inrichting veranderen, misschien helpt het.

Ik ben heel benieuwd!!
Uhhm waar kan ik ze verkopen? Mocht het nodig zijn hahaha:D:D
 
Met planten is het soms een raadsel waarom ze het in de ene bak wel goed doen en in een andere bak niet.

Mijn vader en ik hebben beide een rio met t5 verlichting en dezelfde voeding en zelfs daar zie je verschillen tussen.

Mijn limnobium doet het ook in het ene bakje beter dan in het andere bakje.

Een leuk drijfplantje voor kleine bakjes is deze, maar ook bij die is het wel een gokje of hij het wel of niet gaat doen natuurlijk. Het leuke aan dat plantje is dat het kleine worteltjes heeft. En wat kleur in de blaadjes.

http://www.aquarium-planten.com/sho...ekleding/11/phyllanthus-fluitans-cup-50cc/909

Of deze, die je ook leuk als drijver kunt gebruiken...

http://www.aquarium-planten.com/shop/5/achtergrond-planten/111/hydrocotyle-leucocephala/1235
 
Zelf heb ik de Salvinia natans bij de garnalen in en zie dat ze onder led van de Expert30 als kool groeien maar in een bak met buizen is dat stukken minder tot niets. Maar over het algemeen vindt ik dit een makkelijke drijver.
 
Ik ga ze straks allemaal eens naast elkaar leggen, kijken wat er een beetjr goed in past ;);)
 

Terug
Bovenaan