Fotoalbum van blackmoor (Daan)


Links komt door de braziliaanse klimop en het eendekroos wel best weinig ligt door, alhoewel de visjes dat prettig vinden en de planten (anubias, waterpest, javavaren, pogostemon) dat ook niet zo'n probleem vinden, maar ik moet hem toch een keertje gaan snoeien denk ik. Ik ga me denk ik binnenkort ook wel ontdoen van dat eendenkroos, want met de EI groeit het als een malle. Binnen een week is een kroostje x5......
 
Aii, ik heb door een post over Staghorn mijn algenproblemen in een ander licht gezet............
Ik weet vrijwel zeker dat er veel Staghorn in mijn bak zit, en dat dit geen baardalg is.
Wat nu? Misschien heeft mijn bio co2 hier wat mee te maken? Of met het feit dat iemand mij eerder al vroeg of een e701 wel genoeg was voor mij drie sluiers......... Ik doe dus iets fout!

Misschien wat vaker mijn filter verschonen, omdat ik nu steeds op de 20e van elke maand verschoon, en dat dus iets meer is dan 4 weken....
 
isschien wat vaker mijn filter verschonen, omdat ik nu steeds op de 20e van elke maand verschoon, en dat dus iets meer is dan 4 weken....
Welk filter heb je dan, en hoe verschoon je hem?;)
 
Ik doe nu iedere maand F1(zoals op het plaatje) goed uitspoelen en iedre twee maanden vervangen, de rest moet volgens JBl:

(F1) JBL voor Fltermateriaal
Mechanisch voor ltermateriaal van grove schuimstof dat in de vorm van een T-pro el is gesneden, zodat het zo veel mogelijk grof vuil kan opvangen. Wij adviseren om dit materiaal om de 2 maanden te vervangen. Het is mogelijk om het 1 à 2 keer uit te wassen.

(F2) Hoge capaciteit biologische Fiterballetjes (JBL MicroMec)
JBL MicroMec is een zeer poreus biologisch ltermateriaal van gesinterd glas dat door de
bijzondere oppervlakte- en poriestructuur de kolonisatie van nuttige micro-organismen op
ideale wijze begunstigt. Deze zorgen voor een effectieve biologische afbraak van schadelijke
stoffen. Het ltermateriaal is daarom bij uitstek geschikt voor een intensieve biologische
langdurig werkzame ltratie in zoet- en zeewateraquaria. Door de vorm van de balletjes en
de verschillend grote diameters heeft dit ltermateriaal een zelfreinigende werking. Afhan-
kelijk van de aanwezige hoeveelheid vuil hoeft het materiaal daarom slechts om de 6 à 12
maanden even te worden afgespoeld. Wanneer de balletjes beginnen te brokkelen, moeten HU ze worden vervangen.
Voor informatie over speciale Fitermaterialen voor het oplossen van specifieke problemen
zie hoofdstuk 12 en 13.

(F3) Filterschuim (JBL UniBloc):
Schuimstofpads met middelgrote poriën voor een effectieve biologische Fltratie, omdat ze reinigingsbacteriën ideale kolonisatiemogelijkheden bieden. De pads zijn van een gedeelte
voorzien dat verwijderd kan worden, zodat er een ruimte ontstaat voor het aanbrengen van
een Fltermassa voor het bestrijden van bijzondere Fltratieproblemen. De pads moeten onge-
veer eens in de 6 maanden voorzichtig worden schoongemaakt. Na 3 à 4 reinigingsbeurten zijn de pads aan vervanging toe. Reinig en vervang altijd afwisselend slechts één van de twee pads.
(F4+F5) Filterschuim
Twee schuimstof pads, één met middelgrote poriën en één met fijne poriën, bestemd voor
de middelste kamer van de combi- Fltermand. De pad met de middelgrote poriën Fltreert biologisch, omdat deze met nuttige bacteriën is bezet. De pad met fijne poriën vangt fijne vuildeeltjes op die de pomp kunnen beschadigen en heeft daarnaast een biologische werking. De gleuven aan de bovenzijde van de pads met fijne poriën bieden plaats aan de speciale JBL Stixx voor het op lange termijn bemesten van waterplanten. Maak de pad met middelgrote poriën ongeveer eens in de 6 maanden schoon. De pad met fijne poriën ongeveer eens in de 4 maanden of naar behoefte (bijvoorbeeld als de pompcapaciteit afneemt). Na 3 à 4 schoonmaakbeurten vervangen.

(F1 + F4 + F5 = JBL CombiBloc)


IMG_3304.PNG
 
Wauw, dat is prachtig aan het groeien! Zeer mooi zo.

Ik ga nu zowat de hele braziliaanse klimop insnoeien hoor... Ik hoop dat dat de stroming bevorderd, en dat samen met mijn nieuwe spraybar eens die algen verdwijnen.
 
Ik had de Braziliaanse klimop ook, vond hem erg mooi, maar is niet willen aanslagen bij mij.
Als ik dat zo bij jou zie heb ik terug heel veel zin naar de LFS te rijden en nieuwe te gaan halen!;)
 
Ik had de Braziliaanse klimop ook, vond hem erg mooi, maar is niet willen aanslagen bij mij.
Als ik dat zo bij jou zie heb ik terug heel veel zin naar de LFS te rijden en nieuwe te gaan halen!;)
Jammer dat je zo ver weg woont Cedric, anders had je een vuilnisbak vol mee kunnen nemen....:D


De klimop is eruit: Even gestofzuigd


IMG_3317.JPG




Operatie klimopsnoei kan beginnen::juggle:


IMG_3318.JPG



De mooiste stukjes weer terug in de bak:

IMG_3320.JPG
 
Sjeeeee, Daan jij hebt veel gesnoeid.

Wat doe je met het snoeiafval?
 
Euhhhhhh, in de groenafvalbak....
 
Euhhhhhh, in de groenafvalbak....
Als je zoveel hebt, kun je ze ook wel bij aangeboden zetten, hier op het forum. Mischien zijn er wel mensen die het willen hebben. Sommigen verkopen het ook op marktplaats. Verdien je nog wat;)
 
Tja, nu is het al te laat, en ik heb ook geen zin om een week met een bak snoeiafval te zitten. Misschien later nog eens, maar ik had toch al de mooie stukjes genomen.
 
Als je zoveel hebt, kun je ze ook wel bij aangeboden zetten, hier op het forum. Mischien zijn er wel mensen die het willen hebben. Sommigen verkopen het ook op marktplaats. Verdien je nog wat;)
Inderdaad, zo doe ik dat ook. Had er vanmorgen nog 2 geopend, heb zo al wel redelijk veel mensen een plezier kunnen doen.
Geeft het altijd gratis mee, niet de moeite om daar nog geld voor te vragen;)
 
Hum, zoals jullie misschien op de vorige foto's hebben gezien staat mijn Limnophila sessifloria er belabberd bij, en ik denk zo dat dat komt door mijn co2, waar ze niet van schijnen te houden. In het begin deed ie het supergoed, maar nu is hij echt
'veralgd' en lelijk. Suggestief voor vergelijkbare vervangers? Of doe ik nu echt iets verkeerd en ligt het niet aan de co2?
 
Hmm, gek. In het begin deed hij het super, maar sinds ik bemest met de EI en zelfgemaakte bio co2 toevoeg, is er een stagnering van de groei.......... Misschien net zoals eerst profito toevoegen? Kan nooit kwaad, en wie weet!
 
Op hoeveel bellen per minuut zit je? En is het een beetje consistent? Werk je met meerdere flessen of 1 fles?
 
Op hoeveel bellen per minuut zit je? En is het een beetje consistent? Werk je met meerdere flessen of 1 fles?

Ik werk met twee flessen, waarvan ik er een op zaterdag en een op woensdag ververs. Ook heb ik een omgekeerd bakje, en als ik nu het aantal bellen per minuut tel zijn dat er zo'n 17 per minuut.
 
Dat is wel erg weinig hoor. Dat zou een reden kunnen zijn dat je alg hebt. Misschien dat het beter wordt nu de klimop eruit is.
 
Ik doe nu zo'n 1,5 gram gist per fles, misschien wat opschroeven naar 3 gram?
 
Dus je wisselt elke zaterdag 1 en elke woensdag?
 
Even een slakkenupdate:

Dit is mijn grootste punstslak, misschien is het niet helemaal duidelijk te zien, maar hij is nu iets meer dan 3cm! Het is echt een wonderslak, lees het verhaal maar:


Vroeger haalde ik altijd elke drie weken mijn hele bak leeg (ik weet het, ik zat fout, met mijn drie sluoers en twee goudjes in een 60 Liter en misschien heb je het al eens gelezen in 'ik stel drie vragen aan', maar hé, kijk me nu eens:D) ik waste het grind altijd uit op zo'n 50 °C en deze slak werd onbedoeld altijd meegewassen. Ik heb altijd gedacht dat hij dood was, maar op een keer vond ik de slak levend en wel tussen het grind! Conclusie: Onverwoestbaar, aangezien ik het grind altijd maalde tussen mijn handen, en de slak wel moest 'breken' maar nee, hij leeft nog! Hij heeft nu al veel kindjes, en ik hoop dat familie puntslak nog snel uitbreid, zodat ik binnenkort de Slaketende slak kan aanschaffen:6.


IMG_3330.JPG
 
Hmm ik het ooit de recepten die op google stonden gedaan. Toen ook wat geëxperimenteerd. Je zou JEssicapilon even kunnen vragen die heeft volgens mij enkele bakjes al heel lang draaien op bioco2. Wat je ook kan overwegen is er een flipper tussen te zetten. Zo blijft de co2 veel langer in contact met het water.
 
Ik heb momenteel geen bio co2 hoor maar enkel gewone op de grote bakken. Lang geleden heb ik wel bio co2 gebruikt op de 60cm bakjes.
 
maar enkel gewone

Dit is voor mij best duur...... :'( Nou ja, je hobby moet ook niet al teveel geld kosten hè, helemaal niet op je 14e. Dus met bio co2 ben ik een stuk goedkoper uit. Het enige lastige is hoe dat moet met vakantie...... Wij gaan altijd drie weken...
 
De flipper of hoe het ook heet, is nu geplaatst! Ik had er gelukkig nog eentje van JBL, dus kijken of dit werkt.

IMG_3331.JPG
 
Voor iemand van 14 is dat inderdaad te duur. Je kunt eens gaan experimenteren met verschillende brouwsels. En dan kijken waar je het meeste bellen per minuut van krijgt na 2 dagen even tellen. Als je wekelijks de brouwsels vernieuwd dan denk ik wel dat het redelijk stabiel te houden is. Overal matige stroming is beter voor de verspreiding. Dus hang je flipper niet in een dode hoek.
 

Terug
Bovenaan