Filter rio 125


Bj92

Member
Lid geworden
6 oktober 2020
Berichten
6
Leeftijd
31
Ik heb sinds 2 maanden een rio 125 met de volgende vissen:

8 Platy alleen vrouwen
6 Endler guppen alleen mannen
7 Corydoras panda
1 Ancistrus
1 Steenkruiper
1 Waaiergarnaal

Nu ben ik sterk aan het twijfelen om wel of niet het filter eruit te halen, nu staat aquarium meubel na genoeg strak tegen de wand waar de vrouw blij mee is. Met extern filter moet het aquarium dan veel van de muur afstaan?

Heb op dit moment intern filter opgebouwd dat onderin biologisch gedeelte zit (siporax) en boven in mechanisch gedeelte (sponzen en watten).

Wat raden jullie aan en hoeveel centimeter moet de bak van de muur afstaan als je extern filter zou gebruiken?
 
Je moet de slangen kwijt. Ofwel aan de achterkant ofwel aan de zijkant. Een aantal centimeter heeft dit wel nodig. Daarbij wil je de slangen niet straks tussen het aquarium en de muur hebben, want af en toe moeten ze schoongemaakt worden of je wilt eens wat vervangen.
 
Ik zie in de handleiding van de jbl e902 dat de slangen inderdaad bijna strak achter aquarium langs kunnen. Zie veel positieve reacties over de filters van jbl. Zou ik voor de jbl e702 of jbl e902 gaan? Zie dat beide een aquarium van 125 liter aankunnen
 

Bijlagen

  • IMG_4208.jpeg
    IMG_4208.jpeg
    47.8 KB · Weergaven: 36
Ik heb ook de JBL 1502 en ik denk dat je voor de slangen wel minimaal 5-10 cm ruimte achter de kast mag nemen. Vanuit het kastje moeten de slangen achter de bak omhoog en anders heb je amper werkruimte en dat lijkt me niet handig.
 
Volgens mij kan het wel wat dichter bij de muur...als je de slangen een beetje schuin naar onder steekt, zeker met de JBL 902 (waar ik er 2 van onder zou zetten) met die dunne slangetjes. Maar hoe dan ook, sowieso extern šŸ˜Š
 
Ja dat zou kunnen Roberto maar ik heb graag wat ruimte erachter want hier is er wel eens iets achter gevallen en dan kun je er net nog bij.
 
Ja dat zou kunnen Roberto maar ik heb graag wat ruimte erachter want hier is er wel eens iets achter gevallen en dan kun je er net nog bij.

Hoe kleiner de opening hoe minder er achter kan vallen šŸ˜
En anders zo'n afvalgrijper gebruiken šŸ‘
 
Jij bent een optimist en je kent mij niet goed genoeg want je wil niet weten hoevaak ik al zaken als zuignapjes enzo erachter heb laten vallen:DD;)

haha, ik ben wellicht een optimist maar jij misschien licht neurotisch..? šŸ˜‚ Laat zo'n zuignapje daar toch lekker liggen als ie daar wil liggen, heb een doos vol van die dingen šŸ¤£
 
Laat zo'n zuignapje daar toch lekker liggen als ie daar wil liggen, heb een doos vol van die dingen
Jij bent duidelijk niet getrouwd met Jessica:DD:DD. Achter de kast heb je snel stof en ja daar kijk ik ook nooit naar maar ja als moeder de vrouw dat ziet dan moet ik gelijk uitrukken met een stofzuiger:ROFLMAO:.
Voordeel van een kast tegen de muur is dan wel weer dat je geen stof ziet liggen:!
 
Jij bent duidelijk niet getrouwd met Jessica:DD:DD. Achter de kast heb je snel stof en ja daar kijk ik ook nooit naar maar ja als moeder de vrouw dat ziet dan moet ik gelijk uitrukken met een stofzuiger:ROFLMAO:.
Voordeel van een kast tegen de muur is dan wel weer dat je geen stof ziet liggen:!

Juist! :ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Het gaat de JBL e902 worden, vrouwlief wil deze voor mijn verjaardag binnenkort geven. Nu rest mij nog 1 vraag. Hoe kan ik het beste aanpakken met het opstarten van extern filter? Gelijk binnenfilter eruit halen en dan de panty vol met siporax van binnenfilter in het extern filter erbij in doen zodat de bacteriƫn niet verloren gaan. Of poosje naast elkaar draaien?
 
Ook kun je ze samen even een paar weken laten draaien.
 
Heb het filter gister gekocht bij de hornbach, nu wil ik deze graag volgend weekend er tussen zetten. Nu zit ik bij af te vragen nu ik het filter uit de doos heb gehaald en alle bakjes heb gezien. Wat de beste opbouw van filter is? Wat raden jullie aan want vindt dat er veel spons standaard in zit.
 
Ik heb alle spons nog in de 1502 zitten en onderin van die balletjes die erbij zaten. Opzich werkt spons prima hoor.
 
Heb het filter gister gekocht bij de hornbach, nu wil ik deze graag volgend weekend er tussen zetten. Nu zit ik bij af te vragen nu ik het filter uit de doos heb gehaald en alle bakjes heb gezien. Wat de beste opbouw van filter is? Wat raden jullie aan want vindt dat er veel spons standaard in zit.

De spons in het bovenste vakje is je pre-filter, die zou ik laten zitten. Je zou in het onderste bakje (het water gaat van onder naar boven) nog een spons kunnen laten zitten en dan de rest opvullen met bio/wat je zelf wil qua materiaal.
 
Kleine tip van mijn kant. In het mandje, onder het mandje met de groffe spons zou ik onder de fijne spons filterdoek leggen.

Van onderen zou ik ook nog spons/sponzen laten en dan biologisch filtermateriaal zoals bijvoorbeeld Siporax, Eheim substrat pro.
 
Ja wou 1 van de sponzen mandjes inderdaad eruit halen en hier de siporax in pantykous uit het binnen filter erin leggen zodat ik gelijk overkan op nieuwe filter
 
Dan zou ik gewoon de siporax in het mandje doen. De panty reken ik niet tot biologische filtering. ;)Wel goed controleren dat de mandjes op elkaar passen.
 

Terug
Bovenaan