Extra inrichting schuilplekken


TomAmsAqua

Active member
Lid geworden
31 augustus 2022
Berichten
39
Leeftijd
32
Hallo!

Ik heb nu ongeveer 2 maanden m'n allereerste aquarium ooit en wil het iets meer aankleden.
Mijn tetra's zijn namelijk absurd schuw, als ik al in de buurt kom dan zie je ze gelijk achter mn stenen opstelling schieten.

De filterpomp staat richting de muur gericht (achter het aquarium) dus daar wil ik eigenlijk geen planten plaatsen voor de stroming.

Ik heb een L144 ancistrus (naam: Bob) die ik ook wat meer schuilplekken wil geven evenals mijn sewellia (Barry). In de grot zit ook mijn waaierhandgarnaal Gerrit, die zit vaak met Bob samen in de het grotje, dus die wil ik ook niet perse erg drastisch veranderen.

Mijn idee was om een stuk Mopani hout te kopen voor de tetra's en eventueel iets meer beplanting (de rest ook beetje kortwieken linksachter).

Lijkt jullie dit een goed idee? En/of wat zouden jullie anders doen/nog meer toevoegen?

Superfish Home 65
Afmetingen 58,5 x 32 x 42,5 cm
Inhoud 60 liter
Verlichting LED-verlichting

Zie foto
WhatsApp Image 2022-09-07 at 3.17.19 PM.jpeg
 
Veel vissen zijn vooral gebaat bij wat beschutting van boven. In de natuur komt er vooral gevaar van boven. Wat drijfplantjes (bijv Limnobium laevigatum, maar er zijn nog veel andere) of hout dat je langs het oppervlaktewater 'monteert' kan al veel verschil maken voor je tetra's.
Je anubia's zullen de schaduw ook waarderen, die houden niet zo van 'volle zon'.
Verder hoef je niet zo bang te zijn dat je door wat waterplanten voor je filter te zetten, de waterflow erg verminderd. Daar zijn die filters op gemaakt.
Je zou kunnen denken aan een vallisneria of Limnobia sessiflora aan de rechterkant er voor.
 
achter mn stenen

L144 ancistrus

Een Ancistrus heeft ook hout nodig, maar als ik me goed herinner is Mopani daar niet geschikt voor omdat het te hard is. Even onze kenner @Nicolientje-W taggen.
Als ik het goed zie staat je Anubias in de bodem? Heb je de rizoom wel boven de bodembedekking? Het best bind je ze op op een stukje steen of hout, ze rotten doorgaans weg als ze met de rizoom in de bodembedekking staan.
 
Zowel de Anubia als de Javavaren moet je eigenlijk opbinden.
 
Kienhout is beter inderdaad, een leghol voor bob zal gewaardeerd worden uitleg: een ancistrus (andere L-nummers ook) graven een holletje in de zijwanden van een rivier en verblijven daarin gedurende de dag een leghol bootst dat na
 

Terug
Bovenaan