Extern filter valse lucht


Jasper96

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2024
Berichten
81
Leeftijd
28
Ik heb sinds een aantal dagen een tweede filter in mijn bak.
Een biomaster van Oase.

Nu is het zo, dat hij bij de inlaat valse lucht trekt.
Het gedeelte waar lucht in het systeem komt zit net een milimeter onder water. Door golven/beweging van het water oppervlakte komt dit gedeelte dus telkens boven water.
Hoe zou ik dit het beste kunnen dichtmaken? Is er bepaalde kit/tape dat geschikt is voor onderwater en niet schadelijk voor vissen?
 
Kun je eens een foto maken van wat je bedoelt? Heb je de inlaat wel goed gemonteerd/geplaatst? Die hoort geen valse lucht aan te kunnen trekken namelijk.
Oase's staan wel bekend in het begin last te hebben van lucht in het filter, maar dat is meer van de nieuwe media/sponsen, dan dat ze valse lucht aantrekken.
 
Nou ik durf niet te zeggen waardoor het komt en of het tijdelijk is maar over de Oase hoor je dit vaker inderdaad.
 
Kun je eens een foto maken van wat je bedoelt? Heb je de inlaat wel goed gemonteerd/geplaatst? Die hoort geen valse lucht aan te kunnen trekken namelijk.
Oase's staan wel bekend in het begin last te hebben van lucht in het filter, maar dat is meer van de nieuwe media/sponsen, dan dat ze valse lucht aantrekken.
Ik lees hetzelfde in de openingstekst. De aanzuigbuis hoort met de korf in de bak dichtbij de bodem. Dus ben ook benieuwd @Jasper96 .
 
Nou ik durf niet te zeggen waardoor het komt en of het tijdelijk is maar over de Oase hoor je dit vaker inderdaad.

Klopt, het is een beetje op en af ermee, vooral de 850, de 600 en kleiner hoor je het minder over. Ik had het met de eerste 850 ook, een paar weken lang wel,
maar met onze tweede 850 helemaal niet meer, geen idee of ze ergens iets in de constructie hebben aangepast, dat vermoed ik wel gezien er in het begin
zoveel over geklaagd werd, maar inmiddels een stuk minder naar mijn idee.
 
De aanzuigbuis hoort met de korf in de bak dichtbij de bodem.
Dat doen veel mensen ja, maar het hoeft niet per se hoor. :) Ik hang ze zelf juist zo hoog mogelijk in de bak. Enkel met grote verversingen heb je dan even dat de boel droog komt te staan.

Maar goed, lucht aanzuigen is nooit de bedoeling.
 
Ik heb sinds een aantal dagen een tweede filter in mijn bak.
Een biomaster van Oase.

Nu is het zo, dat hij bij de inlaat valse lucht trekt.
Het gedeelte waar lucht in het systeem komt zit net een milimeter onder water. Door golven/beweging van het water oppervlakte komt dit gedeelte dus telkens boven water.
Hoe zou ik dit het beste kunnen dichtmaken? Is er bepaalde kit/tape dat geschikt is voor onderwater en niet schadelijk voor vissen?
Ts. heeft het hier over de inlaat pijp en niet over het externe filter zelf, denk ik. Zo'n inlaat pijp kan en moet je zelfs dichtmaken want zo'n pijp hoort alleen onder water bij het uiteinde aan te zuigen.
 
Ik heb er een ander buisje opgezet waarmee hij geen valse lucht lijkt te trekken.
Ik krijg het filter aan de gang maar na een aantal uur stopt die er gewoon mee. Er komt dan geen water meer uit de uitlaat. Als ik 1/2 x pomp dan komt er weer water en een tijdje later stopt die er weer mee.
Nu is het wel zo dat de slang voor de uitlaat ietsjes te lang is en daardoor een kleine bocht ontstaat onderaan de slang bij het filter. Zou dit de reden kunnen zijn waarom hij er steeds mee stopt?
20240405_122103.jpg
 
Ik denk dat je eens een foto moet plaatsen van inlaat en uitlaat in het aquarium.

De filter staat onder het aquarium. En daar is niets geks te zien.
 
Ik denk dat je eens een foto moet plaatsen van inlaat en uitlaat in het aquarium.

De filter staat onder het aquarium. En daar is niets geks te zien.
20240405_124349.jpg
Mijn andere filter zit op dezelfde manier in de andere kant van de bak en die werkt sinds de start van de bak perfect.
 
Kun je een foto plaatsen van het vooraanzicht waar het probleem zit, dus niet van boven? En dan ook duidelijk aangegeven op welk punt het probleem speelt?
 
Bekijk bijlage 374190
Mijn andere filter zit op dezelfde manier in de andere kant van de bak en die werkt sinds de start van de bak perfect.
Die Oase aanzuig is gewoon k*. (onzijdig kul)

Er zit een blauwe stelschroef in. Deze lekt heel vaak.
Je kunt deze er eens uit wippen en de O-ring invetten met vaseline.
Maar het blijft een stom systeem.
Maar daar zit je probleem. Die lekt lucht, en op den duur stopt je filter ermee.
 
Die Oase aanzuig is gewoon k*. (onzijdig kul)

Er zit een blauwe stelschroef in. Deze lekt heel vaak.
Je kunt deze er eens uit wippen en de O-ring invetten met vaseline.
Maar het blijft een stom systeem.
Maar daar zit je probleem. Die lekt lucht, en op den duur stopt je filter ermee.
Dure filtertjes voor uiteindelijk valse lucht te trekken
 
Die Oase aanzuig is gewoon k*. (onzijdig kul)

Er zit een blauwe stelschroef in. Deze lekt heel vaak.
Je kunt deze er eens uit wippen en de O-ring invetten met vaseline.
Maar het blijft een stom systeem.
Maar daar zit je probleem. Die lekt lucht, en op den duur stopt je filter ermee.
Wow, dat het zo simpel is! Dan zou ik zeggen, adviseren..... andere aanzuig set. Probleem opgelost.
 
Ik moet wel zeggen, ik heb nu een nieuwe oase biomaster thermo 600 draaien sinds 2 weken en nog geen problemen gehad, deze kwam niet uit de winkel want moest besteld worden dus gok dat ik ook de nieuwste aanpassingen erop heb, de voorfilter sponzen b.v. zijn wel blauw maar zeer grof, volgens mij doet oase wel regelmatig aanpassingen. Alleen met koud opstarten had ik 20-40 seconden lucht en daarna helemaal weg.
 
Laatst bewerkt:
Ts. heeft het hier over de inlaat pijp en niet over het externe filter zelf, denk ik. Zo'n inlaat pijp kan en moet je zelfs dichtmaken want zo'n pijp hoort alleen onder water bij het uiteinde aan te zuigen.

niet perse hoor een klein gaatje onder de waterlijn is een goede beveiliging tegen leeglopen bij een lekkend filter
 
Die Oase aanzuig is gewoon k*. (onzijdig kul)

Er zit een blauwe stelschroef in. Deze lekt heel vaak.
Je kunt deze er eens uit wippen en de O-ring invetten met vaseline.
Maar het blijft een stom systeem.
Maar daar zit je probleem. Die lekt lucht, en op den duur stopt je filter ermee.
Ik heb dat gedaan, het is nu iets beter. De pomp blijft nu lopen, echter wel met een nogal zwak straaltje.
Als ik dan de blauwe knop 1/2 keer indruk komt er aanzienlijk meer stroming uit, echter na een aantal uurtjes zakt het weer terug naar een zwak straaltje. Raar pompje wel dit hoor haha
Zou hij dan toch nog ergens lucht lekken misschien?
 
Ts. melde dat het gaatje met een regelmaat boven de waterlijn kwam.
Inderdaad, dit komt door beweging van het wateroppervlakte door bijv mijn golvenmaker.
Dit heb ik inmiddels verholpen door een ander buisje erop te zetten.
 
Ik heb dat gedaan, het is nu iets beter. De pomp blijft nu lopen, echter wel met een nogal zwak straaltje.
Als ik dan de blauwe knop 1/2 keer indruk komt er aanzienlijk meer stroming uit, echter na een aantal uurtjes zakt het weer terug naar een zwak straaltje. Raar pompje wel dit hoor haha
Zou hij dan toch nog ergens lucht lekken misschien?
Ik denk dat het blauwe regelknopje er niet goed in zit.
Je kunt hiermee de kracht van de filter regelen.
Je kunt zo helemaal open zetten.
Dat het watervolume veranderd als je er op drukt, hoort niet. Dus ik denk dat het niet goed in elkaar zit.
 
Ik denk dat het blauwe regelknopje er niet goed in zit.
Je kunt hiermee de kracht van de filter regelen.
Je kunt zo helemaal open zetten.
Dat het watervolume veranderd als je er op drukt, hoort niet. Dus ik denk dat het niet goed in elkaar zit.
Ik bedoelde die grote blauwe knop op de pomp zelf. Als ik daar 1 x op druk start de boel weer op.
Ik denk dan toch dat ik bij de blauwe regelknoppen moet zijn inderdaad. Ik heb daar gisteren tape overheen geplakt om te proberen of dat werkte.
Helaas kwam er vanmorgen weer een super zwak straaltje uit. En dan druk je 1 x die grote blauwe knop is en dan komt er weer een krachtige straal uit. Dan moet het haast wel lekken ergens. Dan zal mijn tape eromheen het niet hebben afgedicht.
Dan maar nieuwe stukken voor de slangen halen?
 
Ik bedoelde die grote blauwe knop op de pomp zelf. Als ik daar 1 x op druk start de boel weer op.
Ik denk dan toch dat ik bij de blauwe regelknoppen moet zijn inderdaad. Ik heb daar gisteren tape overheen geplakt om te proberen of dat werkte.
Helaas kwam er vanmorgen weer een super zwak straaltje uit. En dan druk je 1 x die grote blauwe knop is en dan komt er weer een krachtige straal uit. Dan moet het haast wel lekken ergens. Dan zal mijn tape eromheen het niet hebben afgedicht.
Dan maar nieuwe stukken voor de slangen halen?

Heb je de blauwe regelknoppen iig wel op open staan?
Verder klopt het wel dat als je de grote knop indrukt, er extra water uitkomt, dat doen die van mij ook, dat komt omdat je dan de pomp helpt door extra water aan te zuigen,
hoeft niet meteen een indicatie te zijn van iets. Welk model heb je precies?
 
Bedankt allemaal voor het meehelpen en denken.
Het probleem is gevonden en de pomp loopt nu als een tierelier.

Op het filter zelf zit die grote blauwe knop waarmee je de stroming op gang kunt krijgen.
Het viel me op dat deze erg stroef ging tegenover andere filters van bijv eheim.
Nu heb ik vanmorgen het filter uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet.
Daarna een aantal keer goed doorgepompt en na een aantal keer ging het pompen ook niet meer stroef en komt er een goede stroming uit.
Net bij thuiskomst na het werk geen verlies van kracht in de stroming. Gelukkig maar!
 
Bedankt allemaal voor het meehelpen en denken.
Het probleem is gevonden en de pomp loopt nu als een tierelier.

Op het filter zelf zit die grote blauwe knop waarmee je de stroming op gang kunt krijgen.
Het viel me op dat deze erg stroef ging tegenover andere filters van bijv eheim.
Nu heb ik vanmorgen het filter uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet.
Daarna een aantal keer goed doorgepompt en na een aantal keer ging het pompen ook niet meer stroef en komt er een goede stroming uit.
Net bij thuiskomst na het werk geen verlies van kracht in de stroming. Gelukkig maar!
Ik wil je toch nog voor de zekerheid een tip geven. Met bijvoorbeeld JBL silicone spray zorg je er voor dat de startknop en kraantjes goed blijven werken.

Edit.
@Jasper96 welk type Oase buitenfilter heb je zoals eerder is gevraagd.
 
Heb mijn filter zojuist even opgemaakt, zoals je op de foto's kunt zien heeft Oase echt wel dingen verbeterd dus.
De blauwe sponzen zijn veel grover en de pijp van de voorfilter heeft veel meer gaten.
 

Bijlagen

  • 20240412_170538.jpg
    20240412_170538.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 11
  • 20240412_170601.jpg
    20240412_170601.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 11
Heb mijn filter zojuist even opgemaakt, zoals je op de foto's kunt zien heeft Oase echt wel dingen verbeterd dus.
De blauwe sponzen zijn veel grover en de pijp van de voorfilter heeft veel meer gaten.
Dat ziet er zeker een stuk beter uit!

Die van mij had destijds een veredelde spraybar met aan 2 kanten kleine gaatjes.
 
Ja vandaar, Oase denkt mee en lost problemen op zodra het kan dus (nee ik heb geen aandelen) maar het viel me dus op omdat deze pas nieuw besteld was voor mij, het kan dus best dat er in winkels nog oude modellen worden verkocht natuurlijk. De sponzen uit het voorfilter zijn tegenwoordig 10 ppi, maar niet alle winkels verkopen deze of hebben misschien nog teveel oude op voorraad.
Kortom, van lucht had ik geen last, en geluid heb ik gemeten op 42 decibel op een afstand van 30 cm. Het stroomverbruik is zelfs lager dan in de specificaties vermeld.
Nu kan ik er voor de rest nog niet veel over zeggen want dit filter is pas net 4 weken aan het werk bij mij ;)
 

Terug
Bovenaan