Enkele vragen over het kweken van (malawi)chicliden


Jasper96

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2024
Berichten
117
Leeftijd
28
Sinds een maandje of 2 ben ik bezig met het kweken van chicliden.
Hierover heb ik een aantal vraagjes.

Kan ik pasgeboren jongen bij wat grotere jongen (1-1.5cm) zetten? Of gaan de grotere dan de kleinere "pikken/nippen"?

Kan een klein vrouwtje met een groot mannetje paren? En andersom? Ik heb vrouwtjes tussen de 5 en 12/13cm, moet ik dan ook mannetjes van alle groottes hebben of zou bijvoorbeeld het grootste dominante mannetje ook prima zijn?
En andersom? Een klein mannetje met een groot vrouwtje?

In de kwekerij doen ze de vrouwtjes "strippen", hier halen ze dan de jongen na een week of 2 al uit de mond. Er wordt gezegd dat dit geen kwaad kan voor de vis. Maar het lijkt me niet zo prettig voor de vis als iets je mond open forceert om je baby's te jatten.
Wat denken jullie hierover? Het lijkt me namelijk een interessant alternatief voor wat ik nu doe; ieder vrouwtje apart zetten en de jongen laten uitspugen. Ik zou dan in principe minder ruimte nodig hebben.
 
Alles wat in de bek past zal als prooi kunnen eindigen dus dat is een puntje. Om welke soort gaat het en wellicht kan @Ed Tensen je iets vertellen.
 
Wat wordt er verstaan onder pasgeboren jongen? Per soort kan dat enorm verschillen, maar ook hoeveel jongen een vrouwtje draagt bepaald uiteindelijk het moment van loslaten en grootte.

Om wat voor soort(en) gaat het mbt tot vrouw en man grootte?

Zelf zou ik niet beginnen aan strippen. Je kan het vrouwtje uitvangen en apart zetten na 2 weken. Laat haar bepalen wanneer ze loslaat, de natuur heeft daar een reden voor. Strippen veroorzaakt verder veel stress voor het ouder dier, maar ook voor de jongen. Vooral voor de jongen kan dat grote gevolgen hebben, omdat ze te vroeg gelost zijn met veel uitval tot gevolg.
 
Dat zijn dan de baby's die uitgespuugd zijn na 3 of 4 weken. Ik gok nog geen halve cm in lengte.
Het gaat om mbuna en een aantal aulonocara, echter heb ik van die laatste geen vrouwtjes zover ik weet.

Kan een mbuna jongen krijgen met bijv een aulonocara?
 
Kan helaas mijn bericht niet meer bijwerken, sorry voor de dubbelpost maar ik heb nog een vraag.
Als ik nu een bak heb waar een vrouwtje in zit, en deze spuugt de jongen uit.
Ik haal haar dan eruit, kan ik dan een ander vrouwtje die jongen heeft bij die andere jongen zetten eigenlijk? Of gaat ze deze toch als voer o.i.d zien en opeten als ze haar eigen jongen uitspuugt?
 
Kan een mbuna jongen krijgen met bijv een aulonocara?
Nee dat zal niet gaan.


Als ik nu een bak heb waar een vrouwtje in zit, en deze spuugt de jongen uit.
Ik haal haar dan eruit, kan ik dan een ander vrouwtje die jongen heeft bij die andere jongen zetten eigenlijk? Of gaat ze deze toch als voer o.i.d zien en opeten als ze haar eigen jongen uitspuugt?
Dit kan je zonder problemen doen, want een dragend vrouwtje eet niet. Zodra de jongen gelost zijn wel zsm eruit halen.
 

Terug
Bovenaan