En hun eerste vrieswinter komt er aan


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
We hebben het in Belgi� nog een beetje kunnen uitstellen maar eind deze week komt Jack Frost ook hier in onze neuzen bijten.

Het is voor mijn vissen en vijver de eerste keer dat ze vriestemperaturen moeten doorstaan. Ik hoop dat ze het goed doorkomen.

Twee vissen, een sluier en de goudvis zwemmen nog rond. De andere 2 sluiers liggen in een hoekje op 118cm diepte. Excuus voor de slechte kwaliteit van de pics, het is dan ook onder water genomen met een goedkoop toestelletje.

100_0011.JPG


100_0010.JPG


100_0009.JPG
 
Luchtslang geisoleerd vanuit de woonkamer naar de vijver? om gat open te houden?
 
Met een luchtslang ga ik niet doen.
Op vijverhulp.be heb ik het volgende gevonden.

IJs op de vijver

Een bevroren vijver kun je het beste met rust laten. Luchtgaten voor de vissen zijn vrijwel nooit nodig. Alleen als de vijver langer dan een week dichtgevroren is, is het verstandig om een gat in het ijs te maken. Dit is niet om de vissen van lucht te voorzien, maar om de gasuitwisseling tussen vijverwater en atmosfeer mogelijk te maken. Omdat deze uitwisseling in de winter minimaal is, mag een vijver gerust een aantal dagen volkomen dichtgevroren zijn.

De eenvoudigste manier om een gat te maken is een pan met heet water op het ijs te zetten en zo een gat te smelten. Een gat in het ijs hakken is niet verstandig. Door de trillingen kan de vijverconstructie beschadigen (met name bij betonnen of gemetselde vijvers) en vissen kunnen beschadigingen aan hun zwemblaas oplopen.



Als er dan een gat in gesmolten is doe ik er piepschuim in en trek ik het water vlak onder het ijs weg. Zo vriest het gat niet onmiddelijk weer dicht.
 
Nee, nooit op het ijs hakken.
Raken ze bewusteloos.

Maar, je hebt nu gelijk oplossingen.toch?
 
Tuurlijk, we zijn voorzien :) Laat het maar eens goed vriezen dat het kraakt want zou graag nog es gaan schaatsen op het Donkmeer hier vlak achter de deur :)
 

Terug
Bovenaan