emers planten kweek


rowanman

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2019
Berichten
130
Leeftijd
21
hi allemaal

ik vind de aanschaf van planten tegenwoordig veel te duur....
ik zag dat het mogelijk is om versnelt planten te kweken in een bak zonder water, emers kweken.
dit wil ik gaan proberen!!
helaas heb ik weinig ervaring en de bronnen op internet spreken elkaar hier en daar totaal tegen.
hebben jullie tips voor mij? wat zijn de echte do's en don'ts van aquarium planten kweken? ik hoor het graag!!
 
en natuurlijk belangrijk, wat zijn de snelst groeiende planten??

is er ergens een database van planten?
hiermee bedoel ik waar je makkelijk kunt vinden welke planten je emers kunt kweken, welke temperatuur de planten verdragen, wel/geen co2 toevoeging, voeding uit water/voeding uit bodem enz. enz. dit zou heel handig zijn natuurlijk
 
Je kunt zo goed als elke plant bovenwater opkweken. Behalve de echte waterplanten natuurlijk.
En die planten die in een bodem worden opgekweekt vragen geen andere omgevingscondities als andere planten zoals kamerplanten. Dus een goed bodem met voeding, zoals tuinaarde en genoeg licht.
 
Ik vraag me dan af moeten ze van de emerse situatie dan eerst weer om naar emers en wanneer je ze in de bak wil moeten ze weer om naar emerse?
 
Je kunt zo goed als elke plant bovenwater opkweken. Behalve de echte waterplanten natuurlijk.
En die planten die in een bodem worden opgekweekt vragen geen andere omgevingscondities als andere planten zoals kamerplanten. Dus een goed bodem met voeding, zoals tuinaarde en genoeg licht.
oke, dan ga ik beginnen met de planten die ik not heb staan. anubia, braziliaanse klimop ect. ik had in gedachte om mijn oude juwel aquarium met tl buis te gebruiken. potgrond erin en gaan. is er nog plantenvoeding die goed helpt?
ik las dat van het kweken naar in aquarium water de planten wel aantast (bladeren die dood gaan) moet ik rekening houden met veel sterfte en dood materiaal als ik de terug plant of valt dat mee?
 
Ik vraag me dan af moeten ze van de emerse situatie dan eerst weer om naar emers en wanneer je ze in de bak wil moeten ze weer om naar emerse?
Je moet ze wel in de emersde vorm aanschaffen natuurlijk. Dan thuis opkweken en de stekken gebruiken voor in je bak.
 
k las dat van het kweken naar in aquarium water de planten wel aantast (bladeren die dood gaan) moet ik rekening houden met veel sterfte en dood materiaal als ik de terug plant of valt dat mee?
Ligt aan de plant. Sommige planten laten hun bladeren los en het nieuwe blad is aangepast voor onderwater.
Je hebt ook planten waaraan je niet zoveel van die overgang bemerkt. Die blijven zo goed als hetzelfde.
 
Je moet ze wel in de emersde vorm aanschaffen natuurlijk. Dan thuis opkweken en de stekken gebruiken voor in je bak.
oh, dat is nieuw voor mij. ik had juist gelezen dat je simpelweg een plant uit het aquarium kunt plukken en deze in potgrond kunt zetten (zolang je ze vochtig houd)
 
oh, dat is nieuw voor mij. ik had juist gelezen dat je simpelweg een plant uit het aquarium kunt plukken en deze in potgrond kunt zetten (zolang je ze vochtig houd)

Het kan, ikzelf doe het altijd met mosjes.
Maar de kans op mislukken is gewoon erg groot.
 
hi allemaal

ik vind de aanschaf van planten tegenwoordig veel te duur....
ik zag dat het mogelijk is om versnelt planten te kweken in een bak zonder water, emers kweken.
dit wil ik gaan proberen!!
helaas heb ik weinig ervaring en de bronnen op internet spreken elkaar hier en daar totaal tegen.
hebben jullie tips voor mij? wat zijn de echte do's en don'ts van aquarium planten kweken? ik hoor het graag!!
Dat heb ik veel gedaan, met name rode planten als Alternanthera maar ook Ammannia. Dat gaat trouwens niet in een bak zonder water. Mijn methode was; een laag bloempot aarde met daar bovenop aquarium zand. Dat aquarium zand moet er bovenop want bloemaarde drijft weg wanneer je water in je kweekbak doet. Water voegde ik toe tot het net de aquarium zand laag bevochtigde of net daarboven staat. Mijn kweekbak stond in de zomer buiten. Blijf letten op je waterlevel. Steelplanten moet je wel ondersteunen. Hieronder zie je plantjes opkomen.
IMG_20200627_123800.jpg
 
Ik vraag me dan af moeten ze van de emerse situatie dan eerst weer om naar emers en wanneer je ze in de bak wil moeten ze weer om naar emerse?
Heel veel planten zoals bijvoorbeeld Ammannia of Rotala die je koopt bij je Lfs zie je ook vaak in de emerse staat. Gewoon in je bak planten en ze schakelen razendsnel om.
 
Dat heb ik veel gedaan, met name rode planten als Alternanthera maar ook Ammannia. Dat gaat trouwens niet in een bak zonder water. Mijn methode was; een laag bloempot aarde met daar bovenop aquarium zand. Dat aquarium zand moet er bovenop want bloemaarde drijft weg wanneer je water in je kweekbak doet. Water voegde ik toe tot het net de aquarium zand laag bevochtigde of net daarboven staat. Mijn kweekbak stond in de zomer buiten. Blijf letten op je waterlevel. Steelplanten moet je wel ondersteunen. Hieronder zie je plantjes opkomen.
Bekijk bijlage 370686
hoe plant je ze dan? volledig onder water? of zelfs onder de bodem?
gebruik jij planten uit het aquarium ook hiervoor of alleen rechtstreeks van de kweker?
 
Of je krijgt gewoon wat snoeisel belangeloos op gestuurd.
Ik heb bijna altijd wel wat, aangepast onder waterplanten.
Dat kan je een hoop overbodige moeite schelen.
 
hoe plant je ze dan? volledig onder water? of zelfs onder de bodem?
gebruik jij planten uit het aquarium ook hiervoor of alleen rechtstreeks van de kweker?
Gewoon planten uit je bak. Soms wanneer je plant topt en de top weer terug plant kan je de onderstukken in je kweekbak zetten. En die onderstukken kan je in meerdere stukken knippen. Het groeit gewoon weer aan De planten plant je in het potgrond dus door het aquariumzand. De bovenkant boven water.
 

Terug
Bovenaan