Elk begin is moeilijk


L

Luuk_vb

Guest
Hallo allemaal,

Ik zou graag thuis vuurgarnalen houden, alleen ben ik hier nieuw in, en heb ik denk ik wat tips nodig om mijn bak in te richten. Ik heb me wel redelijk ingelezen in de garnalen, en ben erachter gekomen dat vuurgarnalen ongeveer de makkelijkste soort zijn

Hieronder een lijstje wat ik van plan ben om aan te schaffen.
Mis ik nog iets? Ik ben van plan om de bak met bodem en planten een week of 3 te laten draaien voor de garnalen er hun huis van zullen maken. Heb ik bijvoorbeeld een deksel nodig voor de bak? of zijn er goedkopere alternatieven voor een bak door bijvoorbeeld een plastic bak te nemen?

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen.

Alvast bedankt,
Luuk
 
Volgens mij mankeer je nog iets van verlichting, en een afdekkap is ook niet verkeerd met garnalen. Denk dat je zo al even duur gaat uitkomen als dat je opzoek gaat naar een 2de hand bakje.

Mvg bart
 
Als filter raad ik je de Aquael mini pat aan want die is garnalenproof. Cabomba wel enige dagen in een emmer weken ivm eventueel gif en het beste is dit om het met alle planten te doen. Vuurtjes kun je op een gewone donkere bodem houden en ik zou minimaal 20 dan nemen omdat je bakje wat groter is.
Je moet dus nog een verwarming en een kap kopen denk ik dus wellicht dat je de complete kan kopen bij de Hornbach van rond de 50 euro. Dan ben je in 1x klaar.
 
De meeste filters die ze erbij leveren zul je anders zelf moeten veilig maken. Maar verder heb je wel alles erbij en hoef je ook geen kap/afdekplaat te maken of regelen. Zelf zou ik als het budget het toelaat er de Aquael inkopen maar dat is aan jou. Ik heb ook de Aquaflow in de nano bakjes maar dan doe ik er ook een stukje panty onder en wat watten bij de ingang van het snoer. Maar op zich kan het dus best met zo n SF filter.
Zover ik me herinner was de filter die ze erbij leveren niet echt veel soeps. je kan ook op MP kijken voor een gebruikte 60cm want die zijn vaak compleet en niet duur.
 
Ik zou ook zeker kijken voor een complete bak met deksel en verlichting!
Voorbeeldjes, die van John, of anders de iets kleinere (maar voor garnalen meer dan groot genoeg!):

http://petsplace.nl/pps-superfish-a...B4dUSpmGklTVRCQ1JNivPZcSqbr7qT_HA8aAmqe8P8HAQ

https://www.heevis.nl/superfish-aqu...ArYumKjAPxwc7gKST33s1MK0QTUziUDI0MaArsI8P8HAQ
  • Javamos en cabomba (hoe maak ik dit vast? en hoeveel heb ik nodig hiervan?)
Javamos kun je met een stukkie visdraad heel eenvoudig om een stukkie hout wikkelen en vastzetten ;)
Als hout is spiderwood erg leuk en geschikt en niet zo duur of kienhout bijvoorbeeld.
Garnalen houden van klimmen en klouteren ! :D
Cabomba, maar eigenlijk alle plantjes die je koopt zou ik eerst laten weken in een emmer en dagelijks het water verversen.
(muv in vitro plantjes)
  • een donkere bodembedekker zodat de garnalen beter zichtbaar zijn (tips?)
Dat hangt er helemaal vanaf welke kleur garnaaltjes je kiest. Je hebt namelijk ook donker blauwe, bruine en zwarte garnalen en die staan weer mooier op een lichte bodem. Oranje en rood kan allebei, geel en wit is het mooiste op zwart.
Aquael pat mini, of dennerle hoekfilter is volgens mij ook geschikt voor garnalen. Anders een superfish filtertje met een panty kousje erom heen.
Ik zou de verwarming instellen op 20 of 21 graden, hoger hoeft absoluut niet. En 18 graden kunnen ze trouwens ook hebben, alleen niet jaarrond.
  • De garnalen zelf, ik zat te denken om met 10 a 20 te beginnen. Het is niet de bedoeling dat ik nog vissen in de bak ga doen.
Als het even kan zou ik met 20 beginnen, heb je dan wat uitval de eerste dagen dan houdt je toch een mooi groepje over. Met hoe meer ze zijn hoe veiliger ze zich voelen.
  • voer uit de dierenzaak
Ik zou naast het garnalen voer uit de winkel (bijvoorbeeld van tetra of sera) ook bladeren voeren. Catappa blad, mulberrie blad, etc. Dit hebben ze echt nodig.

Kijk anders eens op deze site, heeft erg veel en is niet duur.
Dan kun je zien wat ze allemaal hebben voor de garnaaltjes ;)
http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/
 
Mocht je toch nog een open aquarium overwegen: ik heb twee open bakjes met garnalen en slechts 2x een garnaal naast het aquarium gevonden in een jaar (en ik heb er echt veel in zitten inmiddels), volgens mij vliegt er alleen heel per ongeluk eentje uit als ze elkaar achterna jagen voor het paren.
 
Als ik jou was zou ik de bak van 60x30x30 nemen. Hier komt verwarming bij, licht en een pompje. Stel dat je echt alle babygarnaaltjes probeert over te houden, dan kan je het afdekken of er een ander pompje in doen. Luchtpompjes zijn erg geschikt maar produceren wel wat geluid. Ook zijn er nu garnalenproof fabrieksfiltertjes, heb daar alleen geen ervaring mee.
Je kan gewoon elk substraat gebruiken, donker of licht maakt niet zo heel veel uit bij vuurtjes. Donkere bodem = donkere garnalen.

Qua eten kan je bv. beukenbladeren in het voorjaar plukken en laten drogen, catappa kan er ook in en vinden ze lekker. Je kan ook nog elzenproppen plukken en drogen, vinden ze ook lekker. Ik zou stofvoer halen voor de kleintjes, en dan kan je de volwassen voeren met de bladeren/groentes. Garnalen kleuren beter op een plantenrijk dieet. Veel proteïnes--> "visrijke" voeders, dan gaan ze harder groeien maar gaat de kleur wel iets achteruit.

Ik gebruik vooral fijn voer omdat je zo veel meer stukjes hebt voor iedereen, ik heb vaak gemerkt dat 1 garnaal een flink stuk pakt en er dan mee wegzwemt.
 
Ik heb ook de Marina van 54L / 60cm die hierboven genoemd wordt. Complete en budgetvriendelijke set inderdaad! Ik heb deze bodem erin, kleuren mijn garnalen erg mooi op:http://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-zwart/7166119/artikel.html

Paar van mijn ervaringen met dit aquarium:
- kies planten die niet extreem veel licht nodig hebben voor de randen van het aquarium. Ik merk dat de lamp in verhouding niet zo sterk/groot is, en plantjes in de hoeken dus wat moeite hebben met aanslaan als de stekjes erg klein zijn. Heb je wat grotere stekken (die dus ook meer licht opvangen) of planten die meer dan 10 cm hoog zijn, dan gaat het over het algemeen wel goed met een beetje geduld. Zijn ze eenmaal aangeslagen en wat groter, dan groeit het bij mij goed. In het midden van de bak is dat niet zo'n probleem. Wel heb ik inmiddels een reflector op de TL gezet, maar dat scheelt niet zo gek veel in de praktijk heb ik het idee. Planten die met weinig licht toe kunnen zoals bv mossen, Javavaren en Anubias doen het overal in de bak prima.

- het interne filter vond ik matig. Niet heel stevig en moest ik vaak schoonmaken omdat de stroming te laag werd (denk met name doordat ik veel hout in de bak heb wat in het begin veel troep afgaf). Ik wilde het eerst met het meegeleverde filter proberen, maar ben daar toch snel van teruggekomen. Ik heb uiteindelijk voor een extern filter gekozen (en dus wat gaten in de kap bij moeten maken voor de slangen), maar een kwalitatief intern filter zoals de genoemde Aquel of Dennerle zal voor garnalen denk ik ook prima werken. Die zijn ook beter veilig voor garnalen te maken dan het meegeleverde filter en bij een intern filter zijn extra gaten in de kap natuurlijk ook niet nodig. Volwassen garnalen met het meegeleverde filter zijn geen probleem trouwens. De kleinste babies kunnen langs het sponsje glippen denk ik en dan dus in de rotor terechtkomen, daar zou je dan dus iets omheen moeten doen of iets anders op moeten verzinnen als je het meegeleverde filter wilt gebruiken.

- meegeleverde verwarming is prima.

- Grootste aandachtspunt: vul de bak inderdaad niet tot de rand. Aan de voorkant zitten bij de hoeken op de bovenrand 2 nokjes of plastic 'plaatjes' die binnen tegen het glas komen. Komt daar water bij, dan hevelt het water over de rand, en stroomt aan de buitenkant onder de rand vandaan totdat het waterniveau weer onder de rand staat. En dat niet altijd direct, maar natuurlijk pas als je gaat slapen of niet thuis bent. En ondanks dat het verschil in de bak misschien maar 0,5cm is, is dat dan toch veel water op de grond :( Ik heb verschillende mensen gezien die omdat te voorkomen de rand afgekit hebben. Zelf wil ik nog een keer kijken of ik de nokjes eraf kan breken/slijpen om daarmee het probleem te verhelpen (aangezien ik geen zin heb alles leeg te halen om het netjes en droog af te kunnen kitten).

Klinkt als je het zo onder elkaar leest misschien wat negatief, maar al met al is het voor dat geld nog steeds een prima set en heb ik er geen spijt van gehad.


Als laatste tip: pas op met planten uit de winkel direct bij je garnalen te zetten, zeker met Cabomba. Hierop wordt vaak slakkengif gebruikt bij kweker, waar de garnalen ook niet tegen kunnen.
 
Wat betreft filters: ik heb ook goede ervaringen met de dennerle hoekfilters met garnalen-becherming: volkomen stil en makkelijk te onderhouden.
 

Terug
Bovenaan