EHEIM PROXIMA 250 van Marknesse


Ah, je ververst tijdens de indraaiperiode.
Interessant.
Mag ik vragen waarom je dat doet?
Vanwege de bodem die ik gebruik.
Gebruik aquasoils en daar moet je tijdens indraaien van de bak meerdere malen je water verversen.
 
Gebruik aquasoils en daar moet je tijdens indraaien van de bak meerdere malen je water verversen.


Sommige soorten geven inderdaad stoffen af waardoor je veel moet verversen. Dat hoeft niet bij de Enviroment bodem die ik hier gebruik.
 
Prachtige bak met een mooie hoeveelheid ohko!
 
„Xtender“ Control Function
If the media (fine filter pad) becomes blocked, the flow rate can be increased using the control function. The water will be re-directed but the biological filtration will be maintained - allowing the cleaning of the filter to be postponed for a few days.
je draait de xtender helemaal dicht lijkt mij, stelt de flow in met die grote hendel.
en als je mechanische filtermateriaal verstopt raakt draai je de extender open om de flow te blijven garanderen.
wat het eigenlijk doet is een bypass verzorgen voor je mechanische filtermateriaal zodat het filter wel op de gewenste flow blijft draaien ondanks dat het smerig is
 
je draait de xtender helemaal dicht lijkt mij, stelt de flow in met die grote hendel.
en als je mechanische filtermateriaal verstopt raakt draai je de extender open om de flow te blijven garanderen.
wat het eigenlijk doet is een bypass verzorgen voor je mechanische filtermateriaal zodat het filter wel op de gewenste flow blijft draaien ondanks dat het smerig is
Dank je voor de info.
In het boekje werd ik niet wijzer en kijken op internet bij eheim was nog niet eens in mij opgekomen:oops:
 
Is dus eigenlijk een knopje voor luie mensen die hun filter niet schoon willen maken :p
 
Dan blijft de knop bij mij altijd uit dus:D
 
Nou @biljoenblik volgens eheim blijft de biologische filtratie werken alleen word het (zweef)vuil niet meer uit het water gefilterd
 
Nou ja, vuil laten.... Je mag het schoonmaken een paar dagen uitstellen... :petjeaf:

Xtender“ Control Function
If the media (fine filter pad) becomes blocked, the flow rate can be increased using the control function. The water will be re-directed but the biological filtration will be maintained - allowing the cleaning of the filter to be postponed for a few days.
 
De bak staat nu anderhalve week en staat er zo bij
20161026_190421kopie.jpg

20161026_190546kopie.jpg
 
Ah, dus eigenlijk wordt alleen het witte vlies dan uitgeschakeld. Dus de overige filtering blijft wel werken.
Maar ja. Als je witte filter die paar extra dagen niet meer aan kan? Hoeveel weken ben je dan niet te laat met schoonmaken?
 
Je bak staat er mooi bij. Ben heel benieuwd hoe dit zich gaat vormen.
 
Bak staat nu 2 weken en wil over 1 week de eerste vissen er in doen.

Wat zijn de belangrijkste waardes waar ik voor nu rekening moet houden.
Ik heb gisteren de PH, KH en GH alvast getest.

PH is 6.8
KH en GH zijn 4
 
Nh3/4 en no2, die zijn giftig
No3 en po4 zijn interessant voor je planten
 
Dank je, dan zal ik die straks gaan testen
 
De waardes zijn op dit moment:

PH 6.8
KH en GH 4
NO3 80:mad:
NH4 <0.005
PO4 <0.02

Ben op dit moment mijn water aan het verversen.
Ik gebruik enkel nog Easy carbo
 
de tandjes das wel indrukwekkend een NO3 van 80 XD
weet je in iedergavel wel dat je filter werkt..
 
Enkel de NO3 springt eruit.
De rest is wel goed. Heb net de helft van het water ververst en ik denk dat ik toch aan een co2 systeem verdaag
 
Zeer mooie bak! Al enig idee wat voor vissen je erin wilt houden?
 
Zeer mooie bak! Al enig idee wat voor vissen je erin wilt houden?
Dank je,

Wil er ongeveer 30 kardinaaltetra's in doen en wat vuurgarnalen.
Verder ben ik er nog niet over uit. Misschien nog wat vuurneon's en wat zilverbijlzalmen.
 
Grrr, ik blijf een te hoge Nitriet waarde houden.
De overige waardes zijn goed. Eerst maar weer eens water verversen en bacterien toevoegen
 
NO2 ja

NO2 is nu <1.0

Ph is 7
Kh is 4
Gh is 5
No3 is 40 (moet nog iets lager worden)
Nh4 <0.05
Po4 is <0.02
 
Je hebt er toch geen diren in zitten?

Dan gewoon laten doen. Als je de nitriet weg ververst, hebben de bacterien geen noodzaak zich te vermenigvuldigen.
Je haalt hun voeding weg. Dus gewoon afwachten.
 
Je hebt er toch geen diren in zitten?

Dan gewoon laten doen. Als je de nitriet weg ververst, hebben de bacterien geen noodzaak zich te vermenigvuldigen.
Je haalt hun voeding weg. Dus gewoon afwachten.

Klopt, zitten nog geen vissen in en die optie zoals jij noemt heb ik nog geen eens aan gedacht.
Dank je voor de info
 
Wanneer ik een bak opstart laat ik hem gewoon een maand draaien zonder te verversen, en zonder de filter schoon te maken, dit omdat zoals Marcel al aanhaalde de bacteriën zich voeden met nitriet.
Wanneer je dit nitriet wegneemt zullen er minder bacteriën groeien en heb je kort na de inloop periode minder bacteriën.
Na enkele maanden (6,7,8,..) zullen de bacteriën zijn zoals alle andere bakken.
Als ik jou was zou ik dus enkel de watten in we filter vervangen/uitspoelen maar voor de rest de natuur zijn gang laten gaan.
:)
 
Momenteel zou ik er nog niets aan veranderen, enkel nakijken als de stroming zichtbaar minder wordt, kan je de bovenste filterwatten eens uitspoelen.
 
Hoelang heb je de bak momenteel draaien?
Mijn bak is op dit moment 3 weken aan het draaien.
Ik moest vanwege de aquasoils die ik gebruik in het begin veel verversen.
 

Terug
Bovenaan